Mikä psykologinen ilmiö sairauksista kateellisen taustalla?
Tuli vähän huono otsikko, mutta haluaisin etsiä lisätietoa ja kirjallisuutta, mutta hakusana hukassa. Tunnetteko seuraavan tilanteen? Kroonisesti sairas omainen joutuu hetkeksi heitäytymään rooliin, jossa häntä hyysäävä lähimmäinen onkin itse tilapäisesti sairaampi kuin hän, jolloin jokin omaisen päässä napsahtaa kateusvaihteelle ja suusta tulee kommenneja tyyliin: "Et sinä mikään sairas ole, sinä olit vain x:n poisto-operaatiossa!" "Ei y-toimenpide oikeuta mihinkään sairauslomaan!" "Jalatko sinulta leikataankin? (Operaatio, jonka jälkeen ei saa puhua, ja hyysättävä joutuisi itse kävelemään naapurihuoneeseen katsomaan, onko toisella kaikki ok.)
Eli mikä tällaisen ilmiön psykologinen nimitys on? Narsismia tarkempaa termiä haen. Ja mistä reaktiot kumpuavat? Lapsuuden vaillejäämisistä? "Minä olen oman osuuteni jo aikanaan hoitanut" -asenteesta eli vääränlaisesta uhrautumisesta nuorempana? Jonkin tunnelukon aiheuttamasta oikeutuksesta? Haluaisin ymmärtää, kun en tilanteesta poiskaan pääse.
Kommentit (23)
Entä, jos kunnan mielestä ihminen on niin terve, ettei tarvitse apua tai rahallista tukea, mutta sairas ei saa itsestään irti niin paljon, että oikeasti pärjäisi yksin? Pakkoraossa olevan omaisen täytyy vain iloisesti yrittää jaksaa motivoida ja huolehtia? Ja sitten syyllistetään.
Eiköhän näitä tapauksia ole Suomi pullollaan. Olosuhteiden pakosta ja lähimmäisenrakkaudesta tai ainakin sen velvoittamana monen moni sairas vanhus huolehtii 24/7 sairaasta puolisostaan esim. Ei siinä ole vara heitäytyä täysin hoidettavaksi, jos liikuntakyky edes lääkkeillä jotenkin kunnossa. Kaikki eivät suostu "vielä tässä iässä" palvelutaloin, tai sinne ei niin vain pääse tai ole varaa mennä.