15-vuotias saa ajaa T-kortilla traktorimönkijää, jonka maksiminopeus 60km/h. Ei ajokoulutusta, ei ajokoetta.
Hengenvaarallinen uudistus.
"T1a- ja T1b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 60 km/h. Vaatimuksena T-luokan ajokortti."
T-luokan ajokorttiin vaaditaan teoriakoe.
Kommentit (59)
Täällä maalla ajetaan jo moottorivehkeillä kun lapsi oppii kävelemään. Ne osaa unissaankin jo ajaa traktoria, mönkijää, mopoa, lastaajaa ym. konetta. Sekä ajaa traktorilla työkone perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä todennäköisesti nuori on nuorena aikuisena vastuuton ja vaarallinen auton ratissa, jos on ollakseen mopon tai mönkkärin ratissa. Vastuuttomuus ei katso ikää, mutta liikennekasvatusta voi antaa kotonakin. Itsekin voi näyttää hyvää esimerkkiä takapenkin kyytiläisille jo lapsena. Ei meillä nuoret ole ajaneet millään vehkeellä kolareita, vaikka saivat mopokortit jo 15-vuotiaana ja toinen ajoi siinä iässä jo työkoneitakin. Korttiluokkia on sen jälkeen tullut lisää, lopulta joka iässä voi sattua onnettomuus, niin nuorelle kuin aikuisellekin..
Ei mene ihan noin. Törttöilyjä sattuu suhteellisesti paljon enemmän teini-iässä. Kypsymättömyys.
Jep. Siinä vaiheessa vanhempi voi katsoa itseään peiliin. Meillä on mennyt ihan näin, kilometrejä on tullut kaikenlaisilla vehkeillä ja hyvin sekä turvallisesti ajavat, niin 15 - vuotiaana kuin aikuisenakin.
Ei se vanhemmista pelkästään ole kiinni. Jotkut nuoret ovat yltiopäisempiä. Itse olin tunnollinen kuin mikä jo mopoillessa mutta veli sai oman moponsa solmuun kun piti kikkailla. Kotona oli kyllä valistettu enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vanhemmilla olevan rahaa näitä ostella. Ei mitään halpoja ajokkeja.
Nojaa, riittää että penska laittanut 2v sitten viikkorahansa johonkin meemikryptovaluuttaan niin voi nyt itsekkin ostella
Vierailija kirjoitti:
Berner on heikentänyt ajo-opetusta paljon. Edes traktori- ja mopokortin teoriaosuudessa ei käydä läpi esim.liikennemerkkejä, vaan oletetaan lällysti että kyllä ne nykynuoret ne opettelee itse...ja nuorten liikenneonnettomuuksia on PALJON.
Berner teki paljon hallaa liikenteelle, taksisysteemille jne.
Mopokortin teoriakokeen läpipääsy on vaikeutunut. Sen läpäisi ensimmäisellä yrityksellä vain noin kolmannes.
https://www.is.fi/autot/art-2000005886967.html
Täällä alakoulun edessä on nopeusrajoitus 30 km/h. Mönkkärikuskit vetää tuplanopeutta, eivät varo pienempiä.
Sipilän ja kepun takaa-ajatus että maaseudun nuorten pitäää päästä liikkumaan kouluun ja harrastuksiin. Täytyyhän koko Suomen pitää asuttuna. Ainoa asia joka rajoittaa käyttöä on että traktorimönkijässä ei saa olla suljettua ja lämmintä hyttiä, muutenhan se olisi sellainen "kevytauto" jota yritettiin ajaa kuin käärmettä pyssyyn.
Vierailija kirjoitti:
Sipilän ja kepun takaa-ajatus että maaseudun nuorten pitäää päästä liikkumaan kouluun ja harrastuksiin. Täytyyhän koko Suomen pitää asuttuna. Ainoa asia joka rajoittaa käyttöä on että traktorimönkijässä ei saa olla suljettua ja lämmintä hyttiä, muutenhan se olisi sellainen "kevytauto" jota yritettiin ajaa kuin käärmettä pyssyyn.
Kyllä hytti saa olla. Joku painoraja vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaas joskus seurata toisella kulkuneuvolla niitä pikkukakkapyllyjänne liikenteessä, saatatte yllättyä ei iloisesti heidän liikennesäänöistään(=niiden puutteesta) ja ajonopeudesta(ylinopeus)
Liian monta nuorta on menehtynyt ja saanut loppuelämäkseen vakavia vammoja sen vuoksi
koska ei malteta ajaa säännösten mukaan.Menkää aikuiset katsomaan nuortenne käyttäytymistä !!
17 vuotiaat auto ratissa, erittäin harvat ovat riittävän vastuullisia ja järkeviä.
Nuorten aivot ovat vasta kehittymässä, ei heille voisi antaakaan näin suuria vastuita liikenteessä.
Henkensä on menettänyt 5 nuorta tässä lähipiirissä mopo-autolla ja 17 vuotias autolla
ajaen.
Nuorille vain polkupyörö tai 30km tunnissa ajonopeutinen mopo
Sanoo aikuinen jonka teksti vilisee kirjoitusvirheitä. Kai ne on sitten alemman sosiaaliluokan kakkapyllyt jotka ei osaa ajaa eikä ymmärrä lukemiaan liikennesääntöjä. Vanhemmilta ei varmaan tule kummoistakaan mallia tähänkään asiaan.
Itse olen sitä ikäluokkaa ettei mopokorttia vielä tarvittu. Hyvin kuitenkin osasin ajaa mopoa ilman että joku autokoulun setä oli muutaman tunnin ajellut perässä höpöttelemässä. Ja hyvin oppivat myös omat ikätoverini.
Autokoulun ajotunteja oli taas niin vähän etten kokenut oppineeni siellä juuri mitään. Ajo oli äärimmäisen epävarmaa, läpäisin kuitenkin inssin ekalla kerralla, omaksi ihmetyksekseni.
Heti kortin saatuani ajoin yhden viikonlopun aikana enemmän ajotunteja kuin koko autokoulun aikana yhteensä, ja vasta sitten koin olevani edes kutakuinkin valmis kuski liikenteeseen. Itse ominpäin ajamalla pystyin suunnittelemaan reitit etukäteen ja pystyin lisäämään vaikeustasoa sitä mukaa kun edelliset kohdat alkoivat sujua. Autokoulussa reitit olivat täysin randomia ja kuskina oli todella hankalaa ajaa kun ei pystynyt mielessään suunnittelemaan ja valmistautumaan yhtään etukäteen.
Summa summarum, ajamaan opitaan oikeasti ajamalla, ei autokoulussa. Liikennesäännöt pitää toki opetella ja ne pitää tentata. 15-vuotiaiden poikien ajotaito ei ole ongelma, eikä liikennesääntöjen osaaminen, itseäni epäilyttäisi heissä vain asenne. Tosin itse olen nähnyt kyllä vain hyvin ajavia mönkkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, riittää että penska laittanut 2v sitten viikkorahansa johonkin meemikryptovaluuttaan niin voi nyt itsekkin ostella
Kyllä voi aikuiset sossupummit olla kateellisia kun nuori on tienannut moporahoja töissä, eikä vain kesätöissä vaan ympäri vuoden tekemällä satunnaisesti töitä. Säälittävää, mutta palstan käyttäjäkunnan sosioekonomisen tason huomioiden viiteryhmälle ihan ymmärrettävää ja normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä ikäluokkaa ettei mopokorttia vielä tarvittu. Hyvin kuitenkin osasin ajaa mopoa ilman että joku autokoulun setä oli muutaman tunnin ajellut perässä höpöttelemässä. Ja hyvin oppivat myös omat ikätoverini.
Autokoulun ajotunteja oli taas niin vähän etten kokenut oppineeni siellä juuri mitään. Ajo oli äärimmäisen epävarmaa, läpäisin kuitenkin inssin ekalla kerralla, omaksi ihmetyksekseni.
Heti kortin saatuani ajoin yhden viikonlopun aikana enemmän ajotunteja kuin koko autokoulun aikana yhteensä, ja vasta sitten koin olevani edes kutakuinkin valmis kuski liikenteeseen. Itse ominpäin ajamalla pystyin suunnittelemaan reitit etukäteen ja pystyin lisäämään vaikeustasoa sitä mukaa kun edelliset kohdat alkoivat sujua. Autokoulussa reitit olivat täysin randomia ja kuskina oli todella hankalaa ajaa kun ei pystynyt mielessään suunnittelemaan ja valmistautumaan yhtään etukäteen.
Summa summarum, ajamaan opitaan oikeasti ajamalla, ei autokoulussa. Liikennesäännöt pitää toki opetella ja ne pitää tentata. 15-vuotiaiden poikien ajotaito ei ole ongelma, eikä liikennesääntöjen osaaminen, itseäni epäilyttäisi heissä vain asenne. Tosin itse olen nähnyt kyllä vain hyvin ajavia mönkkäreitä.
Mopoissa oli tuolloin maksimi 40 km/h, ihan eri tuhoa saa aikaan traktorimönkijällä, joka menee 60 km/h.
Ja nimenomaan 15-vuotiaat pojat ajaa aivan päin persettä. Tullaan kolmion takaa eteen, ei noudateta nopeusrajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi aikuiset sossupummit olla kateellisia kun nuori on tienannut moporahoja töissä, eikä vain kesätöissä vaan ympäri vuoden tekemällä satunnaisesti töitä. Säälittävää, mutta palstan käyttäjäkunnan sosioekonomisen tason huomioiden viiteryhmälle ihan ymmärrettävää ja normaalia käytöstä.
Vain köyhien lapset käy töissä kouluvuoden aikana. Muut opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla ajetaan jo moottorivehkeillä kun lapsi oppii kävelemään. Ne osaa unissaankin jo ajaa traktoria, mönkijää, mopoa, lastaajaa ym. konetta. Sekä ajaa traktorilla työkone perässä.
Ei asuta edes maalla ja meillä 9v osaa ajaa crossipyörällä, mopolla, veneellä jos joku vetää moottorin käyntiin ym.
Autolla aletaan ajamaan heti kun ylettää polkimille.
Vierailija kirjoitti:
Joitain tonneja vs. mopoauto kymppitonnin ja ylikin.
Meilläkin tuollainen on ja kai likalle pitää kortti hommata vuoden kuluttua....tuskin se sillä koulussa tai vapaallakaan intoutuu enempi ajamaan, sen verran karua kyytiä. Vähän mukavoittanee jos ostaa maantierenkaat erikseen.
Odotin kyllä sitä kevytautoa korvaamaan harrastuskuskauksia. Olisin ihan hyvin voinut sen muutaman vuoden ajaa töihin 60km/h ja sitten vaihtaa illaksi kuskia. Mutta mönkijällä en tuota 20km matkaa ajaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vanhemmat ostellut, nuori tienasi ihan itse ajokkirahat kesätöillä. Oletko sellaisesta kuullut? Työ? Palkka?Voi ostaa jotain itse tienatulla rahalla.
Mieletön kesätyöpalkka sitten. Ei tuollaista muutamalla tonnilla osteta.
Se oli parin kesän palkka ja muutamat synttärirahat, ei sen kummempaa. Samana kesänä pääsi jo ajamaan työkoneitakin, siitä se lähti ihan ammatiksi asti. Meillä on aina kannustettu työntekoon, ja hyvin on kasvatus kantanut hedelmää.
Silti mieletön palkka ja tuuri jos töitä koko kesäksi. Halvimmatkin alkaen 15 000 €.
Eikä nuo synttärirahatkaan tavisteineillä yleensä ole kuin muutama kymppi.
Halvimmat traktorimönkijät alkaen alle 3000€ . Vakuutus n.50€/ vuosi. Mopossa n.200€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopoissa oli tuolloin maksimi 40 km/h, ihan eri tuhoa saa aikaan traktorimönkijällä, joka menee 60 km/h.
Ja nimenomaan 15-vuotiaat pojat ajaa aivan päin persettä. Tullaan kolmion takaa eteen, ei noudateta nopeusrajoituksia.
Itse näen kyllä enemmän aikuisia päin persettä ajavia Audi-kuskeja. Jos jokaiselta audikuskilta otettaisiin kortti pois kuukaudeksi niin en usko että kovin moni kärsis vääryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sipilän ja kepun takaa-ajatus että maaseudun nuorten pitäää päästä liikkumaan kouluun ja harrastuksiin.
Ei kuulosta mitenkään kohtuuttomalta vaatimukselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajamaan oppii ajamalla ei auto koulussa.
No ajaisivat edes jollain radalla ensin mutta tohelot tulevat liikenteeseen opettelemaan ja etuaivolohko kehittymättä.
Jenkeissä saa ajokortin 16 vuotiaana
UKssa 17 vuotiaana
Jep. Siinä vaiheessa vanhempi voi katsoa itseään peiliin. Meillä on mennyt ihan näin, kilometrejä on tullut kaikenlaisilla vehkeillä ja hyvin sekä turvallisesti ajavat, niin 15 - vuotiaana kuin aikuisenakin.