Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mulle toi Solaris leffa!!

Vierailija
17.05.2021 |

Siis toi alkuperäinen venäläinen versio. Ihan sekava.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut

Vierailija
2/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi selittää. Sehän on 70-lukulainen venäläinen (anteeksi, neuvostoliittolainen) taide-elokuva, ja aika kaukana edes alkuperäisen Solaris-romaanin ideasta. Uudempaa elokuvaa en ole katsonut, pitäisi varmaan kaivaa se esiin. Nuo 70-luvun venäläiset tieteiselokuvat ovat kyllä sellaista... no, daidellista shaissea, että en ymmärrä, miten niin moni on päässyt sekä Suomessa että yleisesti maailmalla kaikkein arvostetuimpien elokuvien joukkoon.

Itse kirja oli ihan ok, pahempiakin on ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuva on medittiivinen, eli jokainen katsoja saa ymmärtää sen oman sisäisen maailmansa mukaisesti. Ei ole mikään varsinainen juonielokuva. Olen itse katsonut elokuvan 3-5 kertaa ja aina löytänyt siitä uutta.

Näen sen esimerkiksi kertovan, että koko maailmankaikkeus on yhtä ja me olemme osa sitä. Myös oma mielemme on laaja ja paljolti tutkimaton kuin maailmankaikkeus, ihminen ei voi täysin ymmärtää edes itseään.

Runoilijan sanoin: maailma on minun aistieni runoelma. Kukin näkee vain osan todellisuudesta ja senkin omien värittyneien silmälasiensa läpi.

Kannattaa katsoa myös Tarkovskin Peili, siinä on samaa, mutta lapsen muistikuvien mukaan kerrottuna.

Vierailija
4/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään mieliksi yritin katsoa ja ymmärtää, kun kehui maailman parhaaksi elokuvaksi, mutta ei onnistunut.

Vierailija
5/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasta muistelen että Solaris planeetalla oli jotain mystisiä ominaisuuksia ja älyä ja se osasi lukea ihmisten ajatuksia ja luoda niistä vähän kuin oikeita ihmisiä vierailemaan avaruusaluksella. Itse planeetta jäi vähän sivuosaan kun päähenkilöt ihmettelikin vain näitä vierailijoita.

Vierailija
6/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niitä ns. älykkäiden ihmisten leffoja. Neuvona, jos suhteen alussa kumppani kehuu tätä leffaa ettekä sitä itse tajua, niin lopettakaa suhde heti. Ette ole älyllisesti samalla tasolla ja luvassa on vain mielipahaa kun toinen kokee olevamsa älykkäämpi.

Vierailija
8/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niitä ns. älykkäiden ihmisten leffoja. Neuvona, jos suhteen alussa kumppani kehuu tätä leffaa ettekä sitä itse tajua, niin lopettakaa suhde heti. Ette ole älyllisesti samalla tasolla ja luvassa on vain mielipahaa kun toinen kokee olevamsa älykkäämpi.

Ei kaikkea tarvitse "ymmärtää". Elokuvaa voi antautua katsomaan samalla tavalla kuin kuuntelee musiikkia. Nautin jatsista, klassisesta, keskiaikaisesta musiikista ja jopa jostain metallimusiikista, vaikka en luultavasti ymmärrä niitä ollenkaan.

Vierailija
9/9 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut

Voitko kertoa tarkemmin: Miksi et ole katsonut? Kiinnostaisiko sinua katsoa? Jos sinulla on joku ennakkokäsitys elokuvasta, millaisen oletat sen olevan? Olisin kiinnostunut myös muista ajatuksistasi elokuvaan liittyen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä