Asuin vuosia ulkomailla, ja vuosi sitten muutin takaisin Suomeen. Olen vuodessa muuttunut..
...ihmisenä täysin.
Kun tulin tänne, hymyilin ja moikkasin aurinkoisesti naapurin mummoja yms. Osasin vielä ajatella ihmisistä hyvää ja oli käytöstavat.
Kylmä todellisuus paiskoi vasten kasvoja, ja erilaiset tapahtumat ovat nyt opettaneet Sen Oikean käyttäytymismallin, millä selviää arjesta: Mahdollisimman murhaava ilme kasvoilla, ei sano sanaakaan kenellekään, ja keskisormi pystyyn herkästi.
Sellainen lämmin ihmisystävällinen kulttuuri meillä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Todella jännä, että nämä itsensä positiiviseksi kokevat ihmiset murjottavat ja vetävät tuolla naama norsunvitulla, kun minä, ihan persjalkainen suomalainen ja vieläpä Helsingissä asuva, juttelen joka kauppareissulla jonkun kanssa, asiakkaan tai kassan, moikkaan naapureille ja melko lailla kaikille ketkä kävelevät samaa tietä, hymyilen vastaantulijoille varsinkin lapsille, enkä koskaan ole saanut tästä käytöksestä mitään "paskaa niskaan". Neuvon vielä turisteille reititkin siinä ohimennessä ja autan kaupassa löytämään oikean hyllyn jos näen että joku pyörii siellä hölmön näköisenä, aina on oltu kiitollisia avusta. Te itse olette luomassa sitä ilmapiiriä, ja sitten itkette täällä kun sellaiseen törmäätte?
Millaisia mulkkuja te ihan oikeasti, rehellisesti olette, jos saatte ystävällisyyteen ja kohteliaisuuteen vastauksena jotain negatiivista? Vai menettekö väkisin yrittämään juttua jonkun sellaisen kanssa, jolla on kuulokkeet korvilla ja kännykkä kädessä viestiksi siitä, että haluaa olla omissa oloissaan? Jokuhan tässä mättää, eikä se minun kokemukseni mukaan ole kaikki muut suomalaiset ihmiset paitsi te erikoistapaukset, jotka olette tietenkin vähän parempia kuin muut "suomijuntit".
Mä myös olen Helsingistä, ja asun nyt toisessa Pohjoismaassa, reilusti pienemmässä kaupungissa. Ihan samalla tavalla täällä jutellaan vaikka kaupan kassalle tai toisille koiran ulkoiluttajille, eikä palvelu ole sen parempaa tai huonompaa noin kokonaisuutena. Kummassakin olen kysellyt joskus neuvoja mistä löydän jotain tai neuvonut muita, apua saa ihan samalla lailla.
Isoin ero on ollut se, että täällä jengi jää helpommin tientukkeeksi, johtunee ihan kaupungin koosta eli kun ei ole niin paljon kulkijoita ja muutenkin pääset vartissa kaupungin laidalta keskustaan, ei ole samanlaisia paineita olla yhtä "tehokas" liikkeellä ollessa.
Oon muutenkin näyttänyt useamman kerran paikallisille tutuille näitä Finnish problems/only in Finland juttuja ja aika isoon osaan hekin samaistuvat. Että ei nekään aina niin uniikkeja ole, ainakaan Pohjoismaisessa mittakaavassa :D
Ap, vähänpä olet maailmaa nähnyt, kun et tunnista ihmisten globaalia naamailmettä. Monessa muussa kulttuurissa kaikki negatiivisuus peitellään: feikkihymy, feikkikysymykset ja kohteliaisuudet, jotka eivät tarkoita mitään.
Monessa maassa myös esim. vanhusten kohtelu todella raakaa ja elävät todella köyhää yksinäistä elämää. Jos ei täälläkään kovin kummoista, niin monessa maassa ovat täysin suvun armoilla ja kadulla.
Myös huum… t ja käsias… eet arkipäivää, sodan kauhut, korrup… , pyrokra,,, ja moni muu yhteiskuntaa repivä tilanne, vie todella hohdon, vaikka kuinka kauniit maisemat ym.
Mulla oli sama kokemus, järkytyin aluksi miten tylyjä muut oli täällä, sitten aloin itse muuttua samanlaiseksi. Haluaisin pois mutta mieheni opiskelee täällä eikä halua pois erityisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten satuitkin tulemaan takaisin juuri näin korona-aikaan? Pelottiko ulkomaiset sairaalamaksut? Ahdistiko ulkonaliikkumiskiellot?
Sitten voi taas suomalaiseen tyyliin narista miten täällä on kaikki niiiiiiin huonosti 😂En ole AP mutta esim mun asuinmaassa ei lääkäri-, terveyskeskus- tai sairaalamaksuja ei ole (siis vaikkapa leikkaus ja viikko osastolla = 0,-), antigen-testin saa kaksi kertaa viikossa ilmaiseksi, tai jos haluaa ostaa apteekista kotitestin se maksaa 2,5 euroa... PCR-testi maksaa n. 50e jos vaikka matkaa varten tarvii. Mun lääke joka maksaisi Suomessa 159 e paketti, maksaa täällä 4.60 e... Ja Suomessa oireitani vähäteltiin, täällä sain diagnoosin ja avun heti. Eli terveydenhuolto on täällä kaikin puolin parempaa :).
No nyt sitten kerrot missä tuo onnella sijaitsee? Muutetaan yhdessä kaikki sinne.
Kerroin jo, maa on Tsekki.
Riippuu niin paljon että mitä tekee ja missä.
Vielä 15v sitte nokia-inssien vaimot lähinnä makoili altaalla ja kehuivat paikkaa maasta taivaaseen.
Olihan ne hienoja mestoja joskus, hotellipalvelut yms.
Mutta erijuttu jos meni paikallisten ihmisten pariin. Mutta en tiedä kävikö monikaan.
Täällä omalla asuinpaikkakunnalla tervehditään kyllä naapurit ja vaihdetaan pari sanaa jostain ajankohtaisesta. Bussipysäkillä olen kuullut monenlaista tarinaa samoin kuin vaikka puistonpenkillä istuessa. Me ihmiset ollaan erilaisia ja joka junaan mahtuu monenlaista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan tunnista Suomea tällaisista aloituksista. Ainakin täällä missä itse asun ihmiset ovat ystävällisiä, kohteliaita ja aika puheliaitakin.
Sama täällä. Ehkä pääkaupunkiseudulla kuitenkin on enemmän tuota, ihmiset sinkoilevat kiireessä suorittamaan asioita. Pienemmissä kaupungeissa on eri meininki! Naapurien kanssa jää usein suustaan kiinni ja ihmiset muuallakin rupeavat usein juttusille varsinkin kun on itse vähän aktiivinen :)
Minulle ei ole koskaan kukaan näyttänyt keskisormea sitten neljännen luokan. Moikkailen myös naapureita ja kauppojen henkilökuntaa, jotka moikkailevat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan tunnista Suomea tällaisista aloituksista. Ainakin täällä missä itse asun ihmiset ovat ystävällisiä, kohteliaita ja aika puheliaitakin.
Sama täällä. Ehkä pääkaupunkiseudulla kuitenkin on enemmän tuota, ihmiset sinkoilevat kiireessä suorittamaan asioita. Pienemmissä kaupungeissa on eri meininki! Naapurien kanssa jää usein suustaan kiinni ja ihmiset muuallakin rupeavat usein juttusille varsinkin kun on itse vähän aktiivinen :)
Pk-seudullakin se on lähinnä vain erilaiset keskustat ja liikenteen solmukohdat, koska ne ovat vain läpikulkupaikkoja, mistä halutaan nopeasti pois. Helsingin keskustasta on hyvää vauhtia tulossa tällainen läpikulkupaikka, aseman seutu ja Kamppi ovat olleet tätä jo pitkään.
Tuo on pk-seudun meininkiä. Muualla Suomessa on oikeasti kivempaa.