Asuin vuosia ulkomailla, ja vuosi sitten muutin takaisin Suomeen. Olen vuodessa muuttunut..
...ihmisenä täysin.
Kun tulin tänne, hymyilin ja moikkasin aurinkoisesti naapurin mummoja yms. Osasin vielä ajatella ihmisistä hyvää ja oli käytöstavat.
Kylmä todellisuus paiskoi vasten kasvoja, ja erilaiset tapahtumat ovat nyt opettaneet Sen Oikean käyttäytymismallin, millä selviää arjesta: Mahdollisimman murhaava ilme kasvoilla, ei sano sanaakaan kenellekään, ja keskisormi pystyyn herkästi.
Sellainen lämmin ihmisystävällinen kulttuuri meillä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minä tein sen virheen että hymyilin mielisairaalle pakkomielteiselle naapurille. Siitä alkoi kuukausien piinaus ja ahdistelu. Joudin uhkailemaan jo virkavallalla, että loppui. ap
Yksi hullu = Suomi, suomalaiset?
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina pahoitetaan mieli siitä kun jollain tapaa kritisoi Suomea ja sen kulttuuria? Jotenkin totalitaarinen ja nationalistinen meininki.
Kokeilehan kritisoida ja haukkua sitä onnenpesääsi paikallisille ystävillesi? Ja kehua samalla miten Suomessa on kaikki hyvin tai niiiiin paljon paremmin kuin ulkomaan tekopirteässä kuplassa, jossa ei oikeasti olla kiinnostuneita lähimmäisistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten satuitkin tulemaan takaisin juuri näin korona-aikaan? Pelottiko ulkomaiset sairaalamaksut? Ahdistiko ulkonaliikkumiskiellot?
Sitten voi taas suomalaiseen tyyliin narista miten täällä on kaikki niiiiiiin huonosti 😂
En ole AP mutta esim mun asuinmaassa ei lääkäri-, terveyskeskus- tai sairaalamaksuja ei ole (siis vaikkapa leikkaus ja viikko osastolla = 0,-), antigen-testin saa kaksi kertaa viikossa ilmaiseksi, tai jos haluaa ostaa apteekista kotitestin se maksaa 2,5 euroa... PCR-testi maksaa n. 50e jos vaikka matkaa varten tarvii. Mun lääke joka maksaisi Suomessa 159 e paketti, maksaa täällä 4.60 e... Ja Suomessa oireitani vähäteltiin, täällä sain diagnoosin ja avun heti. Eli terveydenhuolto on täällä kaikin puolin parempaa :).
Vierailija kirjoitti:
Oon itse asunut aina Suomessa, 30 vuotta, mutta en ole sopeutunut vieläkään. En sopeutunut edes Helsinkiin. Turha naputtaa että mikset muuta, työt pitävät Suomessa ja opiskeluaika oli köyhyydessä eloa. Etsin koko ajan töitä muualta.
Olen asunut suomessa neljättäkymmenettä vuotta. Se on ihan hyvä paikka kun siihen tottuu. Ihan jees ellei meillä olisi vanhoja kommunisteja puikoissa. Vanhana änkyränä minun on vain pakko äänestää vihreiden tuhon jälkeen persuja. Romanikerjäläisten tulo ja 2015 käänsi kaiken. Miten kukaan voi olla niin typerä pelle että äänestää kuvottavia vihervassaridemareita vuonna 2021
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on varmaan paikkakuntakohtaista.
Asun itse pienellä paikkakunnalla Jyväskylän lähellä ja kyllä esim . pihalla, lenkkipolulla jne tervehtii, usein hymyileekin n.95 prosenttia
Siellä Jyväskylässä asuukin aidompia ihmisiä kun siellä ei tarvii elää Helsingin tekokiiireessä. Olisinpa jääny sinne opiskelemaan Helsingin sijaan.
T: M27
Näinhän se tuppaa olemaan, mutta riippuu paikkakunnastakin. Pohjanmaalla ei tosiaan kauheasti uskalla tervehtiä naapureita, Pirkanmaalla uskallan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten satuitkin tulemaan takaisin juuri näin korona-aikaan? Pelottiko ulkomaiset sairaalamaksut? Ahdistiko ulkonaliikkumiskiellot?
Sitten voi taas suomalaiseen tyyliin narista miten täällä on kaikki niiiiiiin huonosti 😂En ole AP mutta esim mun asuinmaassa ei lääkäri-, terveyskeskus- tai sairaalamaksuja ei ole (siis vaikkapa leikkaus ja viikko osastolla = 0,-), antigen-testin saa kaksi kertaa viikossa ilmaiseksi, tai jos haluaa ostaa apteekista kotitestin se maksaa 2,5 euroa... PCR-testi maksaa n. 50e jos vaikka matkaa varten tarvii. Mun lääke joka maksaisi Suomessa 159 e paketti, maksaa täällä 4.60 e... Ja Suomessa oireitani vähäteltiin, täällä sain diagnoosin ja avun heti. Eli terveydenhuolto on täällä kaikin puolin parempaa :).
Missä tällainen maa on? Keski-Euroopassa?
Muutan myös sinne.
Itsekin entinen ulkosuomalainen. Kokemukseni mukaan joka maassa ja kulttuurissa on suurinpiirtein samat prosenttiosuudet niin hyviä kuin huonojakin asioita, niiden sisältö vain vaihtelee kohdemaan mukaan. Toki myös ihmisten subjektiivisten kokemusten mukaan, mitä nyt itse kukin pitää myönteisenä ja kielteisenä. Minulle Suomessa on helpotus, että saa olla introvertti eikä täällä edellytetä samalla tavalla sosiaalista kanssakäymistä ja kestohymyä mitä entisessä asuinmaassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi taas suomalaiseen tyyliin narista miten täällä on kaikki niiiiiiin huonosti 😂En ole AP mutta esim mun asuinmaassa ei lääkäri-, terveyskeskus- tai sairaalamaksuja ei ole (siis vaikkapa leikkaus ja viikko osastolla = 0,-), antigen-testin saa kaksi kertaa viikossa ilmaiseksi, tai jos haluaa ostaa apteekista kotitestin se maksaa 2,5 euroa... PCR-testi maksaa n. 50e jos vaikka matkaa varten tarvii. Mun lääke joka maksaisi Suomessa 159 e paketti, maksaa täällä 4.60 e... Ja Suomessa oireitani vähäteltiin, täällä sain diagnoosin ja avun heti. Eli terveydenhuolto on täällä kaikin puolin parempaa :).
Muutan myös sinne.
Näitä maita mainitaan harvoin nimeltä, koska jollakulla saattaisi olla asiasta toisenlaisiakin kokemusperäisiä tietoja.
Minä asuin aikoinani Arabiemiraateissa. Ihan kaikkea oli tarjolla halvalla. Ei tarvinnut edes käydä lääkärillä, kun antibiootit sun muut sai pikkurahalla apoteekkarinliikkeestä. Kun asusti samoissa bisnespiireissä kuin minä, lääkärille pääsi tarvittaessa jonottamatta ja parhaimmillaan ilmaiseksi. Tästä huolimatta en lähde Dubaihin enää ikinä edes lomalle, sen verran tympäännyin sikäläiseen ilmastoon, kulttuuriin, ajattelutapoihin ja moraaliin. Sekä paikallisten että muiden.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse asunut aina Suomessa, 30 vuotta, mutta en ole sopeutunut vieläkään. En sopeutunut edes Helsinkiin. Turha naputtaa että mikset muuta, työt pitävät Suomessa ja opiskeluaika oli köyhyydessä eloa. Etsin koko ajan töitä muualta.
Helsinki on yksi pahimmista paikoista. Se nyreys, ankeus ja totisuus on kuvottavaa!
Todella jännä, että nämä itsensä positiiviseksi kokevat ihmiset murjottavat ja vetävät tuolla naama norsunvitulla, kun minä, ihan persjalkainen suomalainen ja vieläpä Helsingissä asuva, juttelen joka kauppareissulla jonkun kanssa, asiakkaan tai kassan, moikkaan naapureille ja melko lailla kaikille ketkä kävelevät samaa tietä, hymyilen vastaantulijoille varsinkin lapsille, enkä koskaan ole saanut tästä käytöksestä mitään "paskaa niskaan". Neuvon vielä turisteille reititkin siinä ohimennessä ja autan kaupassa löytämään oikean hyllyn jos näen että joku pyörii siellä hölmön näköisenä, aina on oltu kiitollisia avusta. Te itse olette luomassa sitä ilmapiiriä, ja sitten itkette täällä kun sellaiseen törmäätte?
Millaisia mulkkuja te ihan oikeasti, rehellisesti olette, jos saatte ystävällisyyteen ja kohteliaisuuteen vastauksena jotain negatiivista? Vai menettekö väkisin yrittämään juttua jonkun sellaisen kanssa, jolla on kuulokkeet korvilla ja kännykkä kädessä viestiksi siitä, että haluaa olla omissa oloissaan? Jokuhan tässä mättää, eikä se minun kokemukseni mukaan ole kaikki muut suomalaiset ihmiset paitsi te erikoistapaukset, jotka olette tietenkin vähän parempia kuin muut "suomijuntit".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutan myös sinne.
Maa on Tsekki :).
Vierailija kirjoitti:
Murhaava ilme toimii ja puhumattomuus myös. Keskisormen näyttämisherkkyys oli uutta. Toisaalta jossain jenkkilässä hymyillään ja ollaaan ystävällisiä. Johtuu siitä, että kaikilla on aseet, joten varmuuden vuoksi on hyvä olla kohtelias ja hymyillä.
Kolmen saman vokaalin huippuosaajat ampuvat herkästi, koska heillä on mielestään siihen oikeus.
AAA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on varmaan paikkakuntakohtaista.
Asun itse pienellä paikkakunnalla Jyväskylän lähellä ja kyllä esim . pihalla, lenkkipolulla jne tervehtii, usein hymyileekin n.95 prosenttia
Siellä Jyväskylässä asuukin aidompia ihmisiä kun siellä ei tarvii elää Helsingin tekokiiireessä. Olisinpa jääny sinne opiskelemaan Helsingin sijaan.
T: M27
Olen ihan eri mieltä tästä, että Helsingissä oltaisiin vähemmän kohteliaita tai ystävällisiä kuin Jyväskylässä, olen asunut pitkään molemmissa. Tuskin kukaan Helsingissä missään rautatieasemalla pystähtyy kaikille juttelemaan tai hymyilemään, kun ne on kiireisiä läpikulkupaikkoja, mutta muualla en ole kyllä törmännyt mitenkään erityisen tylyyn käytökseen. Ihmiset ovat ihan yhtä mukavia ja jutustelevat kuten muuallakin, osasta näkee selvästi, etteivät halua jutella kenenkään kanssa ja sekin on sallittua, ei se ole henkilökohtaista vihaa ketään kohtaan. Kerran kesällä laskin, että matkalla bussipysäkille (n. 300m) minulle moikkasi kolme tuntematonta ihmistä ja minä moikkasin hymyillen takaisin. Oli erittäin kaunis kesäaamu, joka varmasti paransi ihmisten mielialaa.
Meillä kyllä asuinalueella moikkaillaan ja hymyillään, eilen esim. kun oltiin kävelyllä niin lähes jokaisen vastaantulijan kanssa hymyiltiin ja tervehdittiin, siis ihan tuntemattomienkin =) Muutama oli luureillansa omiin ajatuksiin keskittyneinä niin heihin ei saanut katsekontaktia.
Näin Keravalla okt-alueella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt sitten kerrot missä tuo onnella sijaitsee? Muutetaan yhdessä kaikki sinne.
Vierailija kirjoitti:
Todella jännä, että nämä itsensä positiiviseksi kokevat ihmiset murjottavat ja vetävät tuolla naama norsunvitulla, kun minä, ihan persjalkainen suomalainen ja vieläpä Helsingissä asuva, juttelen joka kauppareissulla jonkun kanssa, asiakkaan tai kassan, moikkaan naapureille ja melko lailla kaikille ketkä kävelevät samaa tietä, hymyilen vastaantulijoille varsinkin lapsille, enkä koskaan ole saanut tästä käytöksestä mitään "paskaa niskaan". Neuvon vielä turisteille reititkin siinä ohimennessä ja autan kaupassa löytämään oikean hyllyn jos näen että joku pyörii siellä hölmön näköisenä, aina on oltu kiitollisia avusta. Te itse olette luomassa sitä ilmapiiriä, ja sitten itkette täällä kun sellaiseen törmäätte?
Millaisia mulkkuja te ihan oikeasti, rehellisesti olette, jos saatte ystävällisyyteen ja kohteliaisuuteen vastauksena jotain negatiivista? Vai menettekö väkisin yrittämään juttua jonkun sellaisen kanssa, jolla on kuulokkeet korvilla ja kännykkä kädessä viestiksi siitä, että haluaa olla omissa oloissaan? Jokuhan tässä mättää, eikä se minun kokemukseni mukaan ole kaikki muut suomalaiset ihmiset paitsi te erikoistapaukset, jotka olette tietenkin vähän parempia kuin muut "suomijuntit".
Juuri näin. Tunnen myös Suomea ja suomalaisia jatkuvasti kritisoivia ihmisiä, jotka eivät tee mitään sen eteen, että täällä olisi avoin ja mukava ilmapiiri. Kaikesta valitetaan, kaikesta etsitään virheitä, toisten ihmisten mieltymyksiä pidetään outoina ja niihin halutaan väkisin puuttua, huumori on pelkkää henkilöön kohdistuvaa naljailua, hauskaa osataan pitää vain kännissä jne. Pitävät lisäksi itseään jotenkin kosmopoliitteina ja halveksivat "junttien" tapoja, vaikka oma käytöksensä on junttimaisuutta pahimmillaan. Suomessa on toki paljon parannettavaa varsinkin asenteiden tasolla - kovuuden, kilpailun ja piikikkyyden ihannointia esiintyy tasaisesti kaikilla sektoreilla ja ihmisryhmissä - mutta asennemuutos lähtee aina ihmisestä itsestään. Ei voida odottaa, että muut tekevät muutostyön sillä välin, kun tietty porukka vain marisee ja lietsoo entisestään negatiivisuutta ympärilleen. Kyllä niihin talkoisiin tarvitaan ihan kaikkien panosta.
Mutta maailman onnellisin maa!