Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuin vuosia ulkomailla, ja vuosi sitten muutin takaisin Suomeen. Olen vuodessa muuttunut..

Vierailija
16.05.2021 |

...ihmisenä täysin.

Kun tulin tänne, hymyilin ja moikkasin aurinkoisesti naapurin mummoja yms. Osasin vielä ajatella ihmisistä hyvää ja oli käytöstavat.

Kylmä todellisuus paiskoi vasten kasvoja, ja erilaiset tapahtumat ovat nyt opettaneet Sen Oikean käyttäytymismallin, millä selviää arjesta: Mahdollisimman murhaava ilme kasvoilla, ei sano sanaakaan kenellekään, ja keskisormi pystyyn herkästi.

Sellainen lämmin ihmisystävällinen kulttuuri meillä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep saman kulttuurishokin olen kokenut. Se oli oikeasti vähän shokki, mutta nyt olen taas mukautunut ja vetänyt kylmään paskailmeen kasvoilleni ja olen hiljaa ja murjotan. Aika energiaa säästävää :D mitä nyt turhaa energiaa kuluttaa. Suomessa on kylmä sää ja karua. Ei täällä mikään kasva. Sen takia on joutunut säästämään energiaa makaamalla ja murjottamalla :D vuosikaudet

Vierailija
2/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse asunut aina Suomessa, 30 vuotta, mutta en ole sopeutunut vieläkään. En sopeutunut edes Helsinkiin. Turha naputtaa että mikset muuta, työt pitävät Suomessa ja opiskeluaika oli köyhyydessä eloa. Etsin koko ajan töitä muualta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murhaava ilme toimii ja puhumattomuus myös. Keskisormen näyttämisherkkyys oli uutta. Toisaalta jossain jenkkilässä hymyillään ja ollaaan ystävällisiä. Johtuu siitä, että kaikilla on aseet, joten varmuuden vuoksi on hyvä olla kohtelias ja hymyillä.

Kolmen saman vokaalin huippuosaajat ampuvat herkästi, koska heillä on mielestään siihen oikeus.

Vierailija
4/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse asunut aina Suomessa, 30 vuotta, mutta en ole sopeutunut vieläkään. En sopeutunut edes Helsinkiin. Turha naputtaa että mikset muuta, työt pitävät Suomessa ja opiskeluaika oli köyhyydessä eloa. Etsin koko ajan töitä muualta. 

Opiskele jotain jossain ulkomailla, avaa ihan eri tavalla ovia muihin maihin. Jos aina ollut Suomessa niin hankala päästä "kuplasta" pois.

Vierailija
5/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin kulunut aihe jotenkin.

Vierailija
6/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeasti tykkään suomalaisesta kulttuurista johon kuuluu melankolisuus. En jaksaisi esittää koko ajan että kivaa on jos ei ole

Vierailija
7/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan se ja sama. Minä en katso muita ihmisiä, joten en näe sinun mutrunaamaasikaan. 

Vierailija
8/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein sen virheen että hymyilin mielisairaalle pakkomielteiselle naapurille. Siitä alkoi kuukausien piinaus ja ahdistelu. Joudin uhkailemaan jo virkavallalla, että loppui. ap

Vierailija
9/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näiden ihmisten traumaattiset kokemukset sitten oikein ovat?

Mä tervehdin naapurin mummoja ja tunnen heidät nimeltä. Tuntemattomillekin käyttäydyn kauniisti ja myös mua kohtaan käyttäydytään hyvin.

Aniharvoin mitään muuta.

Vierailija
10/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähdin Keski-Eurooppaan ilman töitä tai asuntoa ja kuukaudessa oli molemmat. Sain töitä ilman paikallisen kielen taitoa tai aikaisempaa kokemusta kyseiseltä alalta. Eli rohkeasti vaan matkaan :)!

Vierailija
11/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa marinaa Suomesta ja suomalaisista aina vaan. Minä arvostan kansaa, joka antaa toisilleen tilaa ja rauhaa. Juttuseuraakin saa aina, jos vain haluaa. Lähes joka kerta, kun lähden ulos koiran kanssa, tulen jutelleeksi jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa metsässä ja ihan ystävällisiä ihmisiä minä ainakin olen kohdannut. 

Vierailija
12/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, sitten vain muuttoautoa tilaamaan ja takaisin sinne ulkomaiden paratiisiin, niin sinä viihdyt paremmin ja me täällä koti-Suomessa viihdymme myös paremmin, vai mitä?

Huomenna muuten on Helsingissä ihanan viileä rankkasade ja ukkonen. Aurinko paistaa ja vettä sataa, semmoinen on Suomen kevät. :)

Vierailija
13/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pahoitetaan mieli siitä kun jollain tapaa kritisoi Suomea ja sen kulttuuria?  Jotenkin totalitaarinen ja nationalistinen meininki.

Vierailija
14/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa maassa olen elänyt, mutta yhdessäkään eivät ihmiset arjessa ole mitään hymyileviä ilopillereitä olleet. Elämää on monessa maassa kaupungilla enemmän, mutta muuten en tiedä millä tavalla Suomi niin suuresti muusta (kokemastani) maailmasta eroaisi. Ehkä olen sitten asunut väärissä paikoissa.

Muutenkin kuva suomalaisista jotenkin erityisen juroina on aika kliseinen ja vanhentunut (josko lie koskaan ollut totta). Tänään viimeksi kaupassa kolme ihmistä tuli ihailemaan lapseni aurinkolaseja ja vaatteita, kaksi ihmistä hämmästeli hyväntahtoisesti matkaamme pyörällä ostosten kera (minä + 2 lasta) ja kotipihassa naapuritalon asukas iloisesti morjesti nimellä. Eikä tämä nyt ollut mitenkään erikoinen päivä.

Vierailija
15/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina pahoitetaan mieli siitä kun jollain tapaa kritisoi Suomea ja sen kulttuuria?  Jotenkin totalitaarinen ja nationalistinen meininki.

Se on väsymystä samaan jankutukseen. Jos maa ei miellytä, maasta pääsee pois tai maata voi muuttaa omalla toiminnallaan enemmän mieleisekseen. 

Vierailija
16/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa maassa olen elänyt, mutta yhdessäkään eivät ihmiset arjessa ole mitään hymyileviä ilopillereitä olleet. Elämää on monessa maassa kaupungilla enemmän, mutta muuten en tiedä millä tavalla Suomi niin suuresti muusta (kokemastani) maailmasta eroaisi. Ehkä olen sitten asunut väärissä paikoissa.

Muutenkin kuva suomalaisista jotenkin erityisen juroina on aika kliseinen ja vanhentunut (josko lie koskaan ollut totta). Tänään viimeksi kaupassa kolme ihmistä tuli ihailemaan lapseni aurinkolaseja ja vaatteita, kaksi ihmistä hämmästeli hyväntahtoisesti matkaamme pyörällä ostosten kera (minä + 2 lasta) ja kotipihassa naapuritalon asukas iloisesti morjesti nimellä. Eikä tämä nyt ollut mitenkään erikoinen päivä.

Riippuu myös aika paljon paikkakunnasta ja kaupunginosasta. Ei ole kaikissa samanlaista.

Vierailija
17/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on varmaan paikkakuntakohtaista.

Asun itse pienellä paikkakunnalla Jyväskylän lähellä ja kyllä esim . pihalla, lenkkipolulla jne tervehtii, usein hymyileekin n.95 prosenttia

Vierailija
18/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo on totta. Siksi me muut pyrimme täältä pois, ehkä koskaan pääsemättä ellei tapahdu ihme ja taivas aukene. Ilmastokin. :)

Vierailija
19/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerta kaikkiaan tunnista Suomea tällaisista aloituksista. Ainakin täällä missä itse asun ihmiset ovat ystävällisiä, kohteliaita ja aika puheliaitakin.

Vierailija
20/51 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten satuitkin tulemaan takaisin juuri näin korona-aikaan? Pelottiko ulkomaiset sairaalamaksut? Ahdistiko ulkonaliikkumiskiellot?

Sitten voi taas suomalaiseen tyyliin narista miten täällä on kaikki niiiiiiin huonosti 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän