Miksi ne erakoimmatkin ja introverteimmät naiset aina
kuitenkin haaveilee maailmalle matkustelusta? Onko olemassa naisia, jotka ovat sellaisia erakkointroverttejä kuin minä, ettei halua matkustaa juuri mihinkään, ainakaan Suomea kauemmas? Kummastuttaa vaan kun vastaan tulee sellainen ns. kotona viihtyvä nainen niin aina on joku maailmanympärysmatka mielessä kuitenkin.
Kommentit (49)
Kyllä niitä kotona viihtyviäkin on. Mutta matkustelu on nykyisin aika yleistä, koska siihen on ensinnäkin mahdollisuuksia, ja koska jokainen voi löytää omanlaisensa tavan ja paikan matkustaa. Ihmiset ovat aina olleet kiinnostuneet näkemään ja kokemaan uusia paikkoja.
Haittaako se, jos kumppani tykkää käydä jossain? Jos hän on introvertti ja ehkä muutenkin tottunut matkustamaan yksin, ei hänen kannaltaan ehkä ole mikään ongelma matkustaa yksin, vaikka kumppani jäisi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei ole sama kuin tylsä ja saamaton.
Ja matkustelua himoava ei oo sama kuin mielenkiintoinen ja aikaansaapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys tai edes kotona viihtyminen ei liity mitenkään matkustamiseen. T. Introvertti joka rakastaa matkustamista
Minä ainakin introverttinä väsyn henkisesti, jos joutuu lähteä tutuista piireistä ja rutiineista kokeilemaan jotain uutta.
Tuo on autismia.
Lisään vielä, jos joku ei tunne aspergerin oy:n piirteitä:
Sosiaalisessa mielikuvituksessa
Asperger-ihmisillä voi olla vaikeuksia mieltää erilaisia tilanteita oman kokemuspiirinsä ulkopuolelta. Tämä vaikeuttaa uusiin tilanteisiin sopeutumista ja toisten ihmisten käyttäytymisen ja toiminnan tulkintaa.Hänelle voi olla vaikeaa asettua toisen ihmisen asemaan ja mieltää se, miltä toisesta tuntuu.Toistava käyttäytyminen ja rutiinit
Asperger-ihminen haluaa monesti pitää kiinni omista rutiineistaan sekä ennakoida tulevia asioita ja tapahtumia. Säännöt ja sopimukset voivat myös olla tärkeitä. Hän saattaa esimerkiksi haluta, että kouluun tai harrastuksiin mennään aina samalla tavalla; samalla kulkuvälineellä ja samaa reittiä. Muutokset voivat tuntua ikäviltä, mutta niihin on helpompi asennoitua, mikäli pystyy valmistautumaan ennakolta.Näitähän tuo ap ilmentää.
Rutiinit luovat turvaa, ja turvallisuushakuisuudelle voi olla nähdäkseni miljoona muutakin syytä kuin asperger.
Minulla tulee ensimmäisenä mieleen ihminen, joka on herkkä ympäristön signaaleille. Tällöin niitä kenties suodattaa huonommin pois kuin joku toinen ja kuormitus kasvaa nopeammin liian suureksi. Siinä missä suodattava ihminen kestää hälinää 4 tuntia, voi vähemmän suodattava saada tarpeekseen jo 2 tunnin jälkeen. Eikä mitään sen kummempaa ole kyseessä, kuin erilainen ihminen. Kaikki kun ei ole autismia nykyisinkään, kuten ei ole narsismiakaan, vaikka kumpaakin diagnoosia heitellään pian jo kultakaloillekin akvaarioissaan.
Mä oon erityisherkkä, ja vaikka oon matkustellut paljon, se on mulle tosi kuormittavaa. Kaikki ärsykkeet ja sellainen jatkuva "päällä-olo" on todella kuluttavaa. Tykkään kyllä matkustaa, mutta varsinkin nykyään koen sen myös todella epäeettiseksi, joten jatkossa täytyy miettiä valintojaan vielä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on pahaa että halua nähdä maailmaa ja erilaista luontoa, nähtävyyksiä, kaupunkeja jne??
Parempi ku pysyy kotona, niin ei tule houkutuksia.
Mitä houkutuksia? Muuttaa ulkomaille vai?
Aika tylsä elämä jos ei minnekään voisi mennä.
Introverttihän matkustaa mieluita yksin niin en ymmärrä miksi ap:ta vaivaa mahdollisen seurustelukumppanin mahdollinen matkustelu. Varsinkin kun hän itsekin on introvertti ja erakko niin tuollainen vapaa-aika kun toinen on reissussa niin sehän on ihan tervetullut!
Nuorempana tuli matkusteltua aika lailla tarpeeksi. Muutaman reissun voisin tosin vielä tehdä, haluaisin käydä Isle of Skyella, Walesissä ja Corwallissa. Asuin monta vuotta Ruotsissa, ja välillä voisin käydä paikoissa joihin siellä tykästyin. Muuten ei oikeastaan väliä, enkä noitakaan reissuja aktiivisesti suunnittele, kunhan ovat sellaisia "ehkä joskus vielä" ajatuksia.
Onko ap:lle ongelma siis matkustelu yleensä ja kotipaikkakunnalta poistuminen, vai nimenomaan ulkomaat? Ja koskeeko se kaikkia ulkomaita? Onhan siinä vähän eroa, meneekö samoilemaan viidakkoon vai bongailemaan lintuja Viroon. Mietin vaan, että jos ihmistä kiinnostaa nähdä kotimaan nähtävyyksiä, Suomen luontoa ja suomalaisia kaupunkeja, niin yleensä tällainen ihminen voi kiinnostua näkemään vastaavia paikkoja myös maan rajojen ulkopuolella.
Parempi ku pysyy kotona, niin ei tule houkutuksia.