Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontrollinhaluinen etävanhempi

Vierailija
16.05.2021 |

Vinkkejä?
Olen eronnut esikoiseni isästä muutama vuosi sitten. Eron syitä oli mm. väkivallalla uhkailu. Otin lapsemme mukaani turvakotiin, sitten hankin oman asunnon. Olen kouluttautunut uudelle alalle, sain työpaikan. Nyt minulla on uusi parisuhde ja odotan lasta.

Ex kuuli raskaudestani, ja odottaa, että kuljetan lasta edelleen yhtä usein tapaamaan isäänsä. Tapaamisia on 3 krt/kk. Olemme tähän asti hoitaneet kuljetukset puoliksi, mutta raskaudesta johtuen en nyt enää pystyisi kuljettamaan lasta.

Isä ei suostu kuljettamaan edestakaisin, mutta hänelle ei käy sekään, että tapaisi lasta harvemmin mutta pidempään.
Työnsä vuoksi hän ei voi olla lähivanhempi.

Olen neuvoton! Lapsi ei voi muuttaa isälleen, tapaamisia ei voi harventaa (mutta pidentää), kuljetukset on jatkossakin jaettava puoliksi...

Mitä voin tehdä? Alan olla työkyvytön, kun stressaan joustamatonta exää. Näen painajaisia... en tiedä, mitä tehdä.

Miten voin saada jatkaa elämääni ilman, että ex vaatii kaikkea pysymään ennallaan?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten raskaus estää kuljetukset?

Vierailija
2/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä kiinnosta niinkään lasten kulkeminen vaan sinun kontrollointi ja uhkailu, jos on kerran väkivallallakin uhkaillut. Järjestä niin että et kohtaa häntä ollenkaan. Pyydä sukulaisilta ja ystäviltä apuja.

Ja miten edes joudut kohtaamaan väkivaltaista exää? Jos kerran olit turvakodissakin sen takia? Miksi ei tapaa lasta valvotusti? Pyydä apuja. Miten vanha lapsi on?

Järjestä niin että isä hakee hänet päiväkodista tai koulusta. Vai asuuko eri paikkakunnalla?

Sitä paitsi on etän velvollisuus hoitaa lapsen näkeminen, miksi edes kuljetat lasta hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jatkat elämääsi? Siten ettet suostu exän vaatimuksiin. Siten että selvität oikeutesi ja pidät niistä kiinni.

Vierailija
4/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä haluaa, isä ei suostu. No se on voi voi. Mitä teillä on sovittu, miksi olet sopinut sellaisia mihin minkään laki ei sinua velvoita? Onko paperilla?

Vierailija
5/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että jos hän ei halua kuljettaa lasta, niin hän ei tapaa lasta. Oma valinta. Kysy, onko lapsi vai sinun kiusaaminen tärkeämpää?

Mulla raskaus hankaloitti autolla ajoa niin, että meinasin nukahtaa rattiin. Autossa oleminen jotenkin nukutti ihanasti ja nukuin kaikki pätkät mitkä vaan sain. Sillä en juurikaan kauppa-asiointeja omalla kylällä pidempiä matkoja ajanut.

Vierailija
6/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi että hänen pitää itse hakea lapsi, olisi paras että et ole näkyvillä kun hän niin tekee. Lapsen luovuttaa vaikka mummolasta äitisi tai kotoasi nyxä. Johan ääni muuttuu.

Vierailija
7/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että jos hän ei halua kuljettaa lasta, niin hän ei tapaa lasta. Oma valinta. Kysy, onko lapsi vai sinun kiusaaminen tärkeämpää?

Mulla raskaus hankaloitti autolla ajoa niin, että meinasin nukahtaa rattiin. Autossa oleminen jotenkin nukutti ihanasti ja nukuin kaikki pätkät mitkä vaan sain. Sillä en juurikaan kauppa-asiointeja omalla kylällä pidempiä matkoja ajanut.

Höpö höpö

Vierailija
8/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten raskaus estää kuljetukset?

Haluaisitko, että väsynyt, selkäkivuista ja päänsäryistä kärsivä nainen kuljettaa sinun lastasi?

Entä saako synnyttävä äiti jättää kuljetuksen väliin, vai onko synnytys ja laitoksella olo vain tekosyitä?

Entä vastasyntyneen vauvan äiti? Onko istumaan kykenemätön nainen mielestäsi turvallisin kuski lapselle?

Vierailija
9/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä haluaa, isä ei suostu. No se on voi voi. Mitä teillä on sovittu, miksi olet sopinut sellaisia mihin minkään laki ei sinua velvoita? Onko paperilla?

Tapaaminen 3 krt/kk, kuljetukset puoliksi. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Kyllä, olin äärimmäisen typerä, kun allekirjoitin tuon. Kyllä, kadun sitä. Ei, en tajunnut, mihin sitoudun. Ei, en voi muuttaa sopimusta ilman etän suostumusta, se on voimassa toistaiseksi, eli niin kauan kunnes lapsi täyttää 18, eli vielä 13 vuotta.

Voisin halutessani jättää kuljettamatta, mutta se on sopimusrikkomus. Etä voi hakea täytäntöönpanoa oikeudesta. Tuskin kukaan tuomari minulle määrää uhkasakkoa, mutta käräjillä riitely ei huvittaisi.

Pelkään, että jos en kuljeta, niin etä ei palauta lasta. Toisaalta näen painajaisia, joissa ajan kolarin, koska olen niin kipeä ja väsynyt, mutta haluan noudattaa sopimusta.

Voisin mennä käräjille hakemaan sopimuksen muuttamista, mutta se söisi puolet minun talosäästöistäni. Menisi vuosia, että saisin säästettyä summan takaisin... ja olisi kiva, että voisin joskus ostaa oman talon.

Ja käräjäoikeus saattaa päättää, että etä saisikin lähivanhemmuuden. Hän on hyvä isä, mutten usko, että hän voisi olla hyvä lähivanhempi.

Pelkään, että hän vieraannuttaisi lapsen minusta ja tulevasta puolisisaruksesta... hän on tarkka omista oikeuksistaan ja lapsen oikeudesta isään.

Mutta lapsella ei ole oikeutta hyvinvoivaan äitiin. Vain kaikkensa lapselleen uhraava nainen kelpaa äidiksi, ja koska minä saan uuden lapsen, olen itsekäs p*ska, joka ei ajattele esikoista enää yhtään.

Minun olisi kuulemma pitänyt ajatella tätä kuljetusvelvollisuutta ennen kuin tein lisää lapsia. Jos en pysty raskauden, synnytyksen tai vastasyntyneen äitinä hoitamaan kuljetusvelvollisuuttani, minun olisi pitänyt jättää raskaus väliin...

En tajunnut, että kolmen vuoden takainen allekirjoitus tarkoittaa exän mielestä sitä, etten saa enää koskaan hankkia lapsia, koska synnytys ja pikkuvauvan hoitaminen vaikuttavat negatiivisesti kykyyni osallistua esikoisen kuljettamiseen.

Ap

Vierailija
10/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi pyytää joltain apua kuljettamiseen, jos et pysty itse.

Muutenkin kuulostaa siltä että hän hallitsee edelleen tunteitasi ja ajatuksiasi ihan liikaa.

Miksi oikeus määräisi hänet lähivanhemmaksi, ja miten ihmeessä olisi hyväksyttävää hänen olla palauttamatta lasta, jos olisit liian kipeä viemään tai hakemaan. Jotain suhteellisuuden tajua. Lapsikaappaus on ihan eri mittaluokkaa kuin tuollainen sopimusrikkomus.

Asutko uuden lapsen isän kanssa, hänellä on varmasti tästä myös mielipide?

Vierailija
11/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne.Voiko uusi puolisosi olla kuskina ja sinä vänkärin paikalla jos muuten ei onnistu.

Vierailija
12/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että sinun velvollisuutesi on pitää myös sovitusta kiinni. Tietenkin voit maksaa hänelle että hän hoitaa sinunkin kuljetukset. Kun tekee lapsia, niin pitää ottaa huomioon myös ne vanhat lapset ja heidän oikeutensa, eihän se ex ole sinun raskauttasi aiheuttanut, eikä hänen tule siitä myöskään kärsiä, vaikka täysi kusipää olisikin.

Vierailija
13/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyinen miehesi voisi hoitaa kuljetusta?

Vierailija
14/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyinen miehesi voisi hoitaa kuljetusta?

Tämä olisi ihan toimiva ratkaisu, joten toivokaamme, että nykyinen mies ei ole lukenut mammojen kommentteja mitkä koskettavat miesten edellisistä suhteista olevia lapsia. Naiset hoitakoon edellisistä suhteista versoneet oershedelmänsä itse, vai onko tämä nyt eri tilanne kun sukupuolet ovat näin päin?

Vierailija
15/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun ei pystytä pitämään sovitusta kiinni, koska pitää tehdä uusia lapsia. 0/5

Vierailija
16/45 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi pyytää joltain apua kuljettamiseen, jos et pysty itse.

Muutenkin kuulostaa siltä että hän hallitsee edelleen tunteitasi ja ajatuksiasi ihan liikaa.

Miksi oikeus määräisi hänet lähivanhemmaksi, ja miten ihmeessä olisi hyväksyttävää hänen olla palauttamatta lasta, jos olisit liian kipeä viemään tai hakemaan. Jotain suhteellisuuden tajua. Lapsikaappaus on ihan eri mittaluokkaa kuin tuollainen sopimusrikkomus.

Asutko uuden lapsen isän kanssa, hänellä on varmasti tästä myös mielipide?

Asun avoliitossa. Nykyisellä kumppanillani on myös ennestään yksi lapsi, jonka tapaamisten ajamiset mies hoitaa 100%.

Uusi mieheni pitää esikoiseni isää itsekkäänä, mutta ei hänkään voi muuttaa sopimusta, jonka olen aikanaan allekirjoittanut. Ja koska hänellä on omat velvollisuutensa, hän ei voi määrättömästi auttaa minua. Auttaa toki aina kun pystyy.

Ymmärrän, että suurin ongelmani on se, että pelkään exääni. Tuskin hän oikeasti jättäisi lapsen palauttamatta. Pelkoni on luultavasti aiheeton, mutta en voi sille mitään, että pelkään.

Yritän päästä traumaterapiaan, mutta hoitoonpääsy on haastavaa... työssäkäyvä ihminen on liian hyväkuntoinen hoidettavaksi verovaroin.

Pelkään, että terapian hakeminen kääntää tilanteen exän eduksi niin, että hän saa huoltajuuden, jos emme pääse yhteisymmärrykseen sopimusehtojen muuttamisesta ja ex päättää hakea huoltajuutta oikeudesta.

Murehdin ihan liikaa... en vain voi sille mitään, että kyseinen ihminen pelottaa minua. Traumaoireet pahentavat murehtimista. On takaumia, pelkoja, painajaisia...

On vaikeaa jaksaa ajatella positiivisesti, vaikka tiedän, että pitäisi.

Vierailija
17/45 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas muututtu itsekkääksi kun pitäisi kantaa vastuu sovituista asioista. Miksi teit lisää lapsia?

Vierailija
18/45 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä miehen puolella nyt. Ei tuo ole mitään kontrolloimista. Totta kai sopimuksen mukaan mennään. Eihän sopimusten teossa ole mitään järkeä, jos ei niitä olisi tarkoitus noudattaa.

Vierailija
19/45 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsikko oli harhaanjohtava. Ekassa viestissä sanot et ei voi työn takia olla lähivanhempi, mutta sitten kuitenkin pelkäät että vie huoltajuuden.

Liian sekavaa 0/5

Vierailija
20/45 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen vie taksi ja eli lapselle ja meille tuttu henkilö, joka tietää tilanteen ja malttaa hetken odottaa, jos exä ei ole vastassa. Toisaalta exä tietää, että tämä ns. kolmas henkilö lähtee 5 min odotuksen jälkeen lapsen kanssa takaisin, jos isä ei ole ajoissa vastassa, minua kun hän saattoi odotuttaa vaikka tunnin ja vetosi siihen, että vieraannutan, kun palasin takaisin lapsen kanssa.

Kyse on silkasta vallanhalusta, koska ensin exä suhtautui tähän taksiasiaan kuin olisin hylännyt lapsen kokonaan, mutta lastenvalvojan mielestä asia oli OK.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä