Mitä jos rakentaisi itselleen talon, jossa olis vaan tupakeittiö ja makuukamari?
Piha olis kiva, mutta mihin sitä sisätilaa niin paljon tarvitsee? Yövieraita ei käy, kun ei kutsu.
Kommentit (31)
Minulle kelpaisi jo olemassaolevakin mummonmökki, kunhan olisi kohtuullisessa kunnossa. Parasta jos olisi pihasauna, sisälle riittäisi hyvinkin pieni kylppäri, kunhan olisi tilaa pytylle, lavuaarille ja pesukoneelle (voisi olla kuivaava niin ei tarvitsisi miettiä pyykin kuivatusta pienissä tiloissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sims pelaaja 21. vuoden takaa. muutamia vuosia sitten rakensin sinne pienen talon, jossa oli erilaisia toimipisteitä pihalla ja puutarha oli valtava. Talossa on toimiva pienehkö tupakeittiö, seinän takana löytyy kylppäri. Tupakeittiötä vastapäätä on pienen pieni olohuone, kun talvea kuitenkin piisaa, pitää viihtyä sisälläkin. Ja tein työhuone/vaatehuoneen ja sen päällä on sitten makuuparvi.
Jälkeenpäin olen ajatellut sitä taloa paljon ja sen toimivuutta, järkevyyttä. Samoin sitä pihaa. Vähän tuossa oli ideaa siirtolapuutarhamökeistä. Sellaisellahan ihminen pärjäis hyvinkin, jopa kaksi.
Miehelle näytin ja hänkin jotenkin ajatuksesta. On sen jälkeen hupsahtanut youtuben minikoti kanaviin.
Ei me tällä kuuden makkarin oktalolla tehdä kohta enää yhtään mitään... Ehkä joku päivä meillä on tuommoinen pieni tupa. Toki päivitystä tarvii, kun mä huonolla polvellani en könyäis parvelle. Ehkä se jäisi sitten lasten vierailuja varten.
Hah, minäkin olen tässä piirrellyt paperille omaa minitaloa jo jonkin aikaa. Riittävät tilat saa yhdelle, kahdelle hengelle noin 25 neliön alalle plus parvi. Mulla on yhdistetty olohuone-kaittiö ja sitten se parvi talon toisessa päässä. Parven alla on vessa/pesuhuone ja pieni työhuone.
Katto on sellainen laskeutuva pulpettikatto, joka luo puolitoistakerroksisen muodon, siinä toisessa päässä siis se nukkumaparvi. Olohuoneessa olisi iso lattiaan asti ulottuva ikkuna ja ovi suoraan isolle terassille.
Mun mielestä tuo 25 neliöön on mahdoton. Ja saa sitten jo rakentaa korkean jos parvi tulee.
Mitähän se maksaa muuten yleensä teettää suunnitelmat vrt valmispaketti?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi jo olemassaolevakin mummonmökki, kunhan olisi kohtuullisessa kunnossa. Parasta jos olisi pihasauna, sisälle riittäisi hyvinkin pieni kylppäri, kunhan olisi tilaa pytylle, lavuaarille ja pesukoneelle (voisi olla kuivaava niin ei tarvitsisi miettiä pyykin kuivatusta pienissä tiloissa).
Näitä on paljon myynnissä! Katselen nimittäin juuri itselleni.
Siis ei kylppäriä tai vessaa ja suihkua? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta olen ajatellu. Makuuhuone ja tupakeittiö. Tietysti kylpyhuone.
Mites tekninen tila? Lämminvesivaraaja, lattialämmityksen jakotukit ja pumput.
Ehkä se ei ole minitaloonsa suunnitellut vesikiertoista lattialämmitystä.
Ja miksihän ei? Kylmät lattiat ei ole kenenkään mieleen. Onhan asuntovaunuissakin vesikiertoisia lattialämmityksiä, niin miksi ei suuremmassa minitalossa olisi?
No tietysti wc, ehkä sauna myös ja kylppäri. Tontti on jo itseasiassa, siinä on nyt purkukuntoinen rintamamiestalo ja kukaan muu ei ole kiinnostunut siitä, se on perikunnan. Ei olisi kovin kallis lunastaa pois, siitä on jo puhuttu ja tontin arvo on muutamia tuhansia euroja, kun se on maaseudulla, ei kuitenkaan kaukana peruspalveluista. Purkaminen tietty maksaisi jonkin verran. Uskoisin menevän kaavassa läpi, sillä naapuritalo on yksikerroksinen ja pienehkö 60-luvun talo. Helpompi olisi purkaa se vanha pois kuin kunnostaa, laskin että maksaisi uuden talon verran kaikki toimenpiteet. Siinä on valmiina kylmä varasto, mikä on ihan riittävässä kunnossa säilyttää esim. puutarhakalusteita ja työkaluja. Jätin nämä oleelliset asiat kertomatta, kun halusin mielipiteitä ilman taustatietoja.
27 siis ap, tontti on maaseudulla, mutta kaava-alueella.
En kaipaa suihkua enkä sisävessaa, juoksevaa vettä. Rannassa on jo sauna, ja pihassa hyvä kaivo. Pyykinpesun voin järjestää muualle.
Ajattelin siirrättää jonkun vanhan hirsikehikon pihan perälle ja rakentaa siitä tuollaisen "mummonmökin" itselleni.
Mökissä olisi tupa puuhellalla ja kammarissa pönttöuuni. Polttopuita on omasta takaa.
Sähköt vedättäisin, jotta voisin kuunnella radiota ja näkisin lukea.
Vanhanaikaista, mutta tämä riittäisi minulle vallan mainiosti.
Minuakin kiehtoo minikodit jostain syystä. Onhan niissä paljon hyviä puolia; ekologisuus, pienet asumiskustannukset, nopeammin maksettu laina jne.
Mutta se käytännöllisyys sitten. Mökkimme on n. 45 neliötä mikä olisi minikodiksi melko suuri. Toki sauna tuosta vie ison osan jonka jälkeen neliöt vastaakin minikotia. Haasteita mitä siellä on, on säilytystilojen puute. Vaikka on pari kaappia ja keittiössä lisäksi ns. normaali määrä kaappeja, tuntuu että se ei riitä. Tai riittää mökkielämään, mutta ei riittäisi vakituiseen elämiseen: vaatteet ja kengät kaikille vuoden ajoille, lakanat, kirjat ym. Tämä kannattaa miettiä huolella kuinka toteuttaisi pieniin neliöihin tarpeeksi paljon säilytystilaa ja mitkä on ne asiat jotka itse ehdottomasti tarvitsee.
Ja perheellisenä oman tilan puute, mutta ap taidat asua yksin? Etätöitä varten tarvitsisin itse kunnollisen työpisteen.
Netflixissä on sarja minikodeista. Katson itse sitä sillä ajatuksella että saan sieltä vinkkejä erilaisiin ratkaisuihin mökille. Suosittelen muillekin :)
Ihan mahtavaa! Unelmataloni. Äskettäin Oikotiellä oli juuri tämmönen ja se meni kaupaksi heti, katosi samantien.
Ehkä se ei ole minitaloonsa suunnitellut vesikiertoista lattialämmitystä.