Aikuiset - onko teillä voimassaolevat rokotukset, huolehditteko niistä itse?
Tajusin jotain ketjua lukiessani, etten ole varmaan koskaan aikuisiällä uusituttanut mitään rokotteita. Kääk, mites muut? Oletteko kartalla siitä milloin mitäkin on rokotettu ja uusitteko niitä itse?
N45
Kommentit (12)
Kyllä on ja huolehdin. Työterveys huolehtii ne, jotka kuuluvat rokotusohjelmaan ja pitää uusia aika ajoin, itse huolehdin että omalla rahalla otetut ekstrarokotukset kuten TBE pysyvät voimassa.
Työterveydessä huolehditaan minun rokotukset ajan tasalle ja minä muistutan puolisoani rokotuksista.
Jäykkäkouristusrokotus syytä ottaa kymmenen vuoden välein. Influenssarokotusta en ole koskaan ottanut.
Mullakin on työterveyshuolto, mutta ikinä ei ole ollut mitään puhetta rokotuksista. Sama työnantaja jo 20 vuotta.
-ap
Tämä onkin jännä ilmiö. On tärkeää että pikkulapsille annetaan toistakymmentä rokotetta joista kaikki voimassa 1–0 vuotta, eivät elinikäisesti. Sitten meillä on miljoonia aikuisia joiden rokotesuoja ollut vuosikymmeniä olematon. Silti puhutaan laumasuojasta. Suurimpia nyky-yhteiskunnan huijauksia.
Ei ole mitään rokotetta annettu peruskoulun jälkeen. Jos joudun onnettomuuteen niin saan siinä kuulemma jäykkäkouristusrokotteen samalla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin jännä ilmiö. On tärkeää että pikkulapsille annetaan toistakymmentä rokotetta joista kaikki voimassa 1–0 vuotta, eivät elinikäisesti. Sitten meillä on miljoonia aikuisia joiden rokotesuoja ollut vuosikymmeniä olematon. Silti puhutaan laumasuojasta. Suurimpia nyky-yhteiskunnan huijauksia.
Korjaus, 1-10 vuotta.
Tsekkasin aikuisten rokotusohjelmaa https://www.rokote.fi/aikuisten-rokoteopas/aikuisten-rokotusohjelma/&nb…; ja totesin että en varmaan ole saanut ikinä edes tuota MPR-rokotetta. Tuhkarokon sairastin joskus pienenä, muita en. Jäykkäkouristusrokote (tehoste) täytyy siis käydä ainakin pyytämässä.
Voi elämä. Varmaan kuolen nyt johonkin sikotautiin.
-ap
Rokote.fi ja sieltä aikuisten rokotusohjelma löytyy tietoa mitä rokotteita mahdollisesti tarvitset aikuisiällä ja joo itse niistä aikuisen on huolehdittava.
Vierailija kirjoitti:
Tsekkasin aikuisten rokotusohjelmaa https://www.rokote.fi/aikuisten-rokoteopas/aikuisten-rokotusohjelma/&nb…; ja totesin että en varmaan ole saanut ikinä edes tuota MPR-rokotetta. Tuhkarokon sairastin joskus pienenä, muita en. Jäykkäkouristusrokote (tehoste) täytyy siis käydä ainakin pyytämässä.
Voi elämä. Varmaan kuolen nyt johonkin sikotautiin.
-ap
Mutta silti laumasuoja on olemassa kun siihen riittävästi uskoo.
Olen eläkkeellä, mutta työssä ollessani sain tetanusrokotuksen työterveyshuollosta kun itse sitä pyysin. Olisin saanut myös influenssa- ja punkkirokotuksen jos olisin halunnut. Nyt eläkkeellä huolehdin itse ajanvarauksesta tetanusrokotukseen ja ajattelin hankkia omalla kustannuksella vyöruusurokotteen.
Työhöntulotarkastuksessa otatin jäykkäkouristuksen ja influenssarokotteen saan myös sieltä vuosittain sekä nyt koronarokotteet. Mitä muuta olisin tarvinnutkaan?