Koronan sairastamisen jälkeen paluu normaalielämään -miten?
Meillä tilanne siis se, että minä ja kaksi lasta saimme tartunnat kun tapasimme sukulaisia (vaimo ja esikoinen pysyivät terveinä). Seurauksena oli laajat karanteenit päiväkodissa, koulussa ja minun työpaikallani, ja lisäksi karanteeni tuli myös toisen lapsen harrastuskavereille ja neljälle minun ystävälleni. Yhteensä siis aiheutimme melkein 100 karanteenia.
Eristyksemme loppuu ensi viikolla ja pitäisi palata normaaliin elämään. Tiedän että tällaista ei "saisi" ajatella, mutta hävettää tosi paljon mennä takaisin töihin ja viedä nuorempi päiväkotiin kun kaikki tietävät että juuri me aiheutimme karanteenit. Pelkään myös miten toisen lapsen kouluun palaaminen sujuu, kun luokalla oli jo syksyllä karanteeni ja silloin sairastunut sai kunnolla p*skaa niskaansa muilta lapsilta.
Onko täällä muita koronan sairastaneita joita on pelottanut kohdata ne ihmiset joille on aiheuttanut karanteenin? Vertaistukea kiitos!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tullut jatkotartuntoja teidän kautta, niin ei siihen karanteeniin kukaan kuole.
Ymmärrätkö mikä on karanteeni? Karanteeniin joutuu viruksen kantajalle altistunut ja tämä altistunut on potentiaalinen viruksen saaja ja sairastaja. Jotkut sairastuvat sitten karanteenissa olleessaan ( lievästi tai vakavasti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yläasteen opettaja Espoossa ja koulussani on ollut jo lukuisia karanteeneja. Syksyllä niihin suhtauduttiin vielä rauhallisesti ja syyllistämättä, mutta nyt olen havainnut että teinit pitävät testeissä käymistä halveksittavana ja ovat sitä mieltä että se on pelkkää huomion hakemista jolla aiheutetaan "paskaa toisille". Rinnakkaisluokalla oli jo yksi tapaus jossa oppilas oli flunssassa ja huoltaja vain ilmoitti asian Wilmaan muttei käyttänyt oppilasta testissä. Pelkäämme kollegoiden kanssa että tämä yleistyy.
Höpöhöpö, ei sinne Wilmaan kenenkään tarvitse ilmoittaa sairauden syytä eikä sitä, onko lapsi testissä käynyt. Opettaja ei siten voi tällaisista asioista olla selvillä.
Ehkä huoltaja oli laittanut poissaolon syyksi flunssan, ja opettaja sitten tiedustellut että onko testissä käyty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yläasteen opettaja Espoossa ja koulussani on ollut jo lukuisia karanteeneja. Syksyllä niihin suhtauduttiin vielä rauhallisesti ja syyllistämättä, mutta nyt olen havainnut että teinit pitävät testeissä käymistä halveksittavana ja ovat sitä mieltä että se on pelkkää huomion hakemista jolla aiheutetaan "paskaa toisille". Rinnakkaisluokalla oli jo yksi tapaus jossa oppilas oli flunssassa ja huoltaja vain ilmoitti asian Wilmaan muttei käyttänyt oppilasta testissä. Pelkäämme kollegoiden kanssa että tämä yleistyy.
Höpöhöpö, ei sinne Wilmaan kenenkään tarvitse ilmoittaa sairauden syytä eikä sitä, onko lapsi testissä käynyt. Opettaja ei siten voi tällaisista asioista olla selvillä.
Ehkä huoltaja oli laittanut poissaolon syyksi flunssan, ja opettaja sitten tiedustellut että onko testissä käyty?
Opettaja ei todellakaan saa kysyä testistä.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilmassa erikseen lukee lisätietoja kentässä ettei siihen sairauspoissaolon syitä eritellä.
mutta sitten opettajan ei tarvitse antaa etäopetusta jos ei ole lääkärin antama karanteeni
Vierailija kirjoitti:
Sä et opettaja saa kysellä testeissä käymisestä eikä huoltajan tai oppilaan tarvitse kertoa onko testissä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
mutta sitten opettajan ei tarvitse antaa etäopetusta jos ei ole lääkärin antama karanteeni
Opettajan ei tarvitse antaa koskaan etäopetusta yksittäiselle oppilaalle, oli lääkärin määräämä karanteeni tai ei. Joku opettaja voi niin tehdä, mutta etä- ja lähiopetusta ei yhdenkään opettajan tarvitse antaa samaan aikaan. Se on joko tai.