Sokerirasituksessa paastoarvo koholla
Sain juuri tietää, että sokerirasituksessa minulla oli paastoarvo koholla: 5,1. Muut arvot olivat ok. Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut ongelmia tämän suhteen. Olen kyllä ylipainoinen ja super-perso makealle. Sain neuvolasta kirjallisen tietopaketin ruokavaliosta ja kuulemma paastoarvoa seurataan neuvolassa neljän viikon välein. Kuitenkin terv.hoitaja sanoi, ettei tämä vielä olisi raskausdiabetestä?
Millaiseen seurantaan te muut vastaavassa tilanteessa olette joutuneet? Entä onko ruokavalion muutos auttanut? Ja kuinka tiukasti olette pystyneet sitä noudattamaan? Entä miten vauva voi synnyttyään (jos vielä on syntynyt)?
Ensimmäinenkin lapsi oli iso syntyessään (4300g), ja nyt sf-mitta kulkee ylimmän käyrän yläpuolella. Kokoarvioon siis joudun myös ja nyt vähän huolestuttaa, että olenko aiheuttanut nyt vauvan suuren koon syömisilläni.
Lakritsi 27+4
Kommentit (9)
Piti vielä kommentoida tuota vatsan kokoa... Siihen vaikuttaa niin moni seikka, ettei sen perusteella voida suoraan päätellä vauvan kokoa. Ensinnäkin istukan paikka voi vaikuttaa vatsan kokoon. Myös vauvan asento vaikuttaa, lapsiveden määrä jne. Ei se niin yksiselitteistä ole. Hyvä, että pääset kuitenkin kokoarvioon ja tilannetta seurataan. Eiköhän kaikki kuitenkin mene ihan hyvin.
Mulla huiteli esikoista odottaessa sf-mitta yli yläkäyrän loppuvaiheessa, mutta silti vauva oli 4300g ja syntyi rv40+6. Ei siis mikään jättiläinen kuitenkaan.
Sitä paastoarvoa todennäköisesti kontrolloidaan kuukauden välein, mutta tuo arvo on niin matala, ettei se ole raskausdiabetestä.
Eli itselläni tuo paastoarvo oli 4,9 (raja-arvo 4,8), tunnin ja kahden tunnin arvot reilusti alle sallittujen (en tarkkaan muista). Mielestäni siis hyvät arvot kaikkineen, mutta periaatteessa, kun yksikin arvo ylittää rajan, on äidillä raskausdiabetes. Näin ainakin itselleni on joka paikasta sanottu. Ja hassua tässä on juuri se, että joillakin paikkakunnilla tuo paastoarvon raja on tosiaan 5,1, eli jossakin muualla minulla ei olisi raskausdiabetestä..
Jouduin seuraamaan kotona sokereitani kuuden päivän ajan, mutta koska yksikään mittaus ei ylittänyt sallittuja (päinvastoin arvot olivat tosi hyviä), asia sai jäädä siihen. Tietenkin periaatteessa minun tulisi noudattaa jonkinlaista raskausdiabetes-ruokavaliota, mutta olen kyllä syönyt aivan normaalisti- herkkuja myös, ja valitettavan paljon..
Eli kaiken kaikkiaan: ei tuollaisista pienistä ylityksistä kannata stressaantua, mutta tokihan aina kannattaa yrittää syödä mahdollisimman terveellisesti, sekä itsen että vauvan kannalta.
Niin ja oman vauvani kokoa en yhtään tiedä. Sf-mitan suhteen menen keski- ja yläkäyrän välillä (vatsa ennen raskauttakin iso, koska ylikiloja löytyy..), ja nyt viikkoja 35+1. Kolmen viikon päästä olen menossa synnytystapa-arvioon, josko silloin saisin tarkempaa tietoa vauvan koostakin.. Että saapi sitten nähdä onko raskausdiabetekseni vaikuttanut vauvaan
Mulla sokerirasituksen paastoarvo oli 5,4, kun täällä viitearvo oli 4,8. Terkkari sanoi, että paastoarvo on usein koholla, eikä se yksistään tarkoita mitään vakavaa. Sain ruokavalio-ohjeet luettavaksi, mutta hän vain totesi ettei mulla liene tarvetta muuttaa ruokavaliotani, kun lähtöpaino oli normaali ja painon lisäyskin on ollut maltillista. Samoin vauvan koko ainakin toistaiseksi on ihan ok (1700 g rv 32+0).
Seuraavalla neuvolakäynnillä otettiin sormenpäästä paastosokeri ja silloin se oli 4,4 eli ok. Mitään muutoksia en ole ruokavaliooni tehnyt. Tosin edellisiltana ennen sokerirasitusta söin reilusti pizzaa, joten liekkö se sitten vaikuttanut arvoon. Tiedä häntä. Seuraavaa mittausta ennen iltapala oli normaali. Sokeria ja muita nopeita hiilihydraatteja syön yleensä melko vähän.
Edellisessä raskaudessani v. 2004 jouduin Jyväskylässä sokerirasitukseen isäni aikuisiän diabeteksen takia (perinnöllinen?). (Omat sokerit virtsasta + paino oli ok!). No mulla oli paastoarvo juuri tuo 4,9, kun raja ainakin silloin oli 4,8. Muut arvot hyvät. Terveydenhoitaja soitti heti samana päivänä, kun tulokset olivat tulleet, ja pyysi käymään. Sain neuvolasta heti verensokerimittarin mukaani + opastuksen sen käyttöön, lisäksi luettavaa raskausdiabetekseen liittyen. Minun piti seurata sokereita kahdesti viikossa kolme kertaa päivässä. Ja aina arvot olivat aivan normaalit, ei lähelläkään raja-arvoja. En sen kummemmin puuttunut syömisiini. Toisaalta minun ei kauheasti mieli tehnytkään herkkuja.
No, sitten muutimme Kuopioon n. rv 30. Täällä jouduin (pääsin) heti äitipolin seurantaan. Kuopiosta sain myös verensokerimittarin ja arvoja piti seurailla (en nyt muista kuinka usein, harvemmin kuitenkin kuin JKL:ssä). Ehdin käydä pari kertaa äitipolilla ennen synnytystä. Vauva syntyi 38 + 6 ja oli 49,5 cm ja 3200 g. Raskausdiabetes otettiin huomioon sairaalassa kahdella tavalla. Ensinnäkin minun piti antaa vauvalle lisämaitoa, mikä hieman ärsytti, kun omaakin tuli. Toiseksi vauvan verensokereita seurattiin; meidän tapauksessamme onneksi vain vuorokausi, koska vauvan verensokerit olivat normaalit.
Kaikki oli siis koko ajan hyvin. Diagnoosi raskausdiabetes vähän ärsytti, mutta jossainhan se raja on oltava. Ilmeisesti käytännöt vaihtelee tosi paljon paikkakunnasta riippuen.
Nyt asumme Siilinjärvellä ja odotan kolmatta lastamme rv 39 + 2. Edellisen raskauden diagnoosin takia olen käynyt tässä raskaudessa jo kahdesti sokerirasituksessa, joissa molemmissa kaikki arvot normaaleja. Eli hyvässä seurannassa ollaan oltu. Ei kai sitä voi muuta kuin olla tyytyväinen.
Eli minunkaan mielestäni sinun ei kannata olla huolissasi tuon hieman kohonneen paastoarvon takia :). Tsemppiä raskauteen!
Sain heti neuvolasta mittarin mukaan ja seurailin verensokereita neljnä päivänä viikossa. Arvot oli aliksi pitkään hyvät. Kävin jossain vaiheessa myös toisen kerran sokerirasituksessa ja siinä paastoarvo ja 1h arvo kohollaan. Edelleen mittailin verensokereita ja pysyivät normaaleissa rajoissa. Raskauden edetessä kuitenkin paastoarvo alkoi kohoamaan ja nyt pistänkin iltaisin insuliinia.
Raja-arvot tosiaankin vaihtelevat kunnittain hyvinkin paljon. Valtakunnallinen suositus on kuitenkin nykyään 5,1 paastoarvolle. Raskausdiabeteksestä puhutaan silloin, kun kaksi arvoa ylittävät raja-arvon. Paastoarvon kohollaolo on aika yleistä, varsinkin raskauden aikana, sillä raja-arvot ovat huomattavasti tavallista tilannetta tiukemmat. Ei-raskaanaolevilla paastoarvon raja on 6,0 eli huomattavasti korkeampi.
Hei!
Mullakin on todettu vain paastoverensokeriarvo 5.5. Kyllä sitä kuulemma kutsutaan raskausdiabetekseksi. Ekalla kerralla sain dieettiohjeet jotka eivät olleet hirveän tiukat, mutta yritin karsia mahd. tarkoin sokerin pois. Dieetti ei auttanut, ja kontrollissa kuukautta myöhemmin oli ihan sama arvo. Nyt sitten terveydenhoitaja ilmoitti asiasta äitiyspoliklinikalle, jonne joudun lisätutkimuksiin. Mittaavat kuulemma sokeriarvoja vuorokauden ajan.
Säikähdin vähän kun lueskelin netistä löytämääni lääkäripalstaa jossa asiaan erikoistunut lääkäri totesi että tuolla arvolla voisi joutua jopa ottamaan insuliinia! Yritän kuitenkin pysytellä rauhallisena . Olen kuitenkin yrittänyt karsia vieläkin tarkemmin lisätyn sokerin pois ruokavaliosta, samoin kuin vaaleat vehnäjauhot ja kovin rasvaiset jutut.
Tutkimuksissa on se hyvä puoli että pääsen myös ultraan jossa arvioidaan vauvan kasvua, muuten olisin päässyt ultraan vasta vkolla 38.
Sirita rv. 32+6
Olen vasta juuri testannut positiivisen raskaustestin ja paastoarvot ovat jo kohollaa. Ovat olleet välissä vaikka en raskaana ollutkaan. Maksimissaan ovat olleet 6,3 ja tänään oli yksi sellainen päivä.
Huomenna on pojan neuvola ja kysyn siellä tästä omasta tilanteesta. Joko koholla olevat sokerit voivat vaikuttaa näinkin pieneen alkioon / sikiöön? Jos niin miksi sokerirasitus tehdään yleensä vasta joskus 23 viikolla (vai muistanko väärin)?
Piikkikammoisena myös insuliinille joutuminen hirvittää. Sattuuko pistäminen? Mihin sitä pistetään, pystyykö mahaan kun minulla ainakin edellisissä raskauksissa mahanahka on ollut ihan kovalla?
Itse asiassa tuo sinun paastosokeriarvosi on nykysuositusten mukaan aivan rajalla. Näiden suosituksien alaraja on 5,1. Sinuna en olisi kovin huolissani tuosta arvosta. Kannattaa vähän katsoa, ettei ylettömästi mässäile karkilla, pullalla ym. herkuilla. Kyllä niitä silti voi kohtuudella syödä.
Itselläni melkein sama tilanne - paastosokeri 5,0. Esikoistyttö oli meilläkin 4300 g ja nyt raskauden aikana paino ja sf-mitta mennyt aivan samalla tavalla. Olen kyllä syönyt kesän aikana jäätelöä, karkkia ja kakkua kohtuudella. Kävin painoarviossa tiistaina ja tällä hetkellä vauvelin kooksi arvioitiin 3,1 kg...
Koitahan vaan nauttia raskaudestasi ja olla ottamatta liian kirjaimellisesti noita neuvolan ohjeita. Ei tuo paastoarvo varsinaisesti ole koholla...
masunasu rv37