Pärjääkö opiskelija pelkällä opintotuella ilman lainaa?
Tuli tässä kaverin kanssa mietittyä, miten on, pärjääkö opiskelijat nykyään pelkällä opintotuella ilman lainaa? Oletetaan siis, että opiskelija asuu yksin tai solussa, vanhemmat ei sponssaa mitään yms. Olin itse sitä mieltä, että kyllä pärjää jos on terve ja elää vaatimattomasti, liikkuu pyörällä ympäri vuoden, harrastukset on ilmaisia tai erittäin halpoja (esim. opiskelijaliikunta), ja voihan sitä vaikka käydä leipäjonossa jos rahasta tekee kovin tiukkaa. Kaverini oli kuitenkin sitä mieltä, että opintoraha ei riitä enää mihinkään. Miten on?
Valmistuin itse yliopistosta 12 vuotta sitten ja elin silloin opintorahalla ongelmitta. En edes kokenut jääväni mistään paitsi, koska ryyppääminen ei kiinnostanut ja kaverini oli samanlaisia köyhäileviä opiskelijoita. Ei siis ollut sosiaalista painetta käydä kahvilassa, leffassa tai muutakaan, vaan aikaa vietettiin kotona, termarikahveilla puistossa, läheisellä laavulla, öisillä dyykkausreissuilla kauppojen biojäteroskiksille yms. Onko maailma muuttunut niistä ajoista niin paljon, että sama ei enää onnistuisi?
Kommentit (57)
Voi kai ideaalioloissa pärjätä ilman lainaakin, joskaan en ymmärrä mitä ihmeen hyötyä on jättää laina nostamatta korkeakoulussa opiskelevan osalta. Jos tarkoitus on kuitenkin määräajassa valmistua, maksaa Kela opintolainasta hyvitystä jos edelletykset täyttyvät. Lainaa ei ole mikään pakko kuluttaa, ja vaikka sitten säästää sukanvarteen koko summan, millä maksaa lainan pois kun opiskelut on päättyneet. Hyvää jää kuitenkin useampi tonni, jotka Kela maksaa ”automaattisesti”.
Opiskelijan pärjääminen riippuu ihan siitä miten etuoikeutetussa asemassa on. Tukeeko vanhemmat, onko säästöjä, saako töitä, onko terve, missä on varaa asua, onko alueella leipäjonoja/mahdollisuutta dyykata, saako edes opintotukea jne..
Nykyään voi olla eri säännöt, mutta omilta ajoilta muistan että en ollut oikeutettu opintorahaan vanhempieni tuloihin perustuen vaikka he eivät tukeneet minua senttiäkään. Opintolainaa olisin saanut 300€/kk ja se laskettiin tuloksi sossussa vaikka en sitä nostanut, koska tiesin etten pysty maksamaan sitä takaisin. (ja olin oikeassa) Sain asumistukea 90€ noin 120€ vuokraan eli siitäkin meni se 30€ ”omavastuuta”. Lisäksi minulla on sairaus jonka lääkkeet maksoi 30€/kk. Netti 14€/kk että sai laskut maksettua sieltä metsän keskeltä. Vanha kapulapuhelin prepaidillä. Virastoissa ja kaupassa kävin jalan tai pyörällä 8km, mutta kerran kuukaudessa piti matkustaa Helsinkiin erityislääkäriin ja se oli sitten 12€ edestakasin matka. Tein kesätöitä jos niitä oli tarjolla ja elin aina lukuvuoden noin 1200€ säästöillä. Lukuvuoden aikana taas hamstrasin ruokaa koululounaalla siltä varalta että loppupäivästä tulisi nälkä, kesälomalla taas keräsin metsästä ja käytin muiden opiskelijoiden asuntolaan hylkäämiä jauhoja tms..
Ennen valmistumista ehdin olla muutaman kuukauden tarpeeksi vanha että sain opintorahaa vanhemmista riippumatta, se oli noin 240€/kk.
Jokainen voi tuosta laskea ettei tuolla summalla todellakaan mitään harrastettu tai edes juotu termarikahvia puistossa. Ei ollut ihmisarvoista elämää sellainen nälissään syrjäytyminen.
Mutta kertokaapa te joilla tuoreempia kokemuksia. Pärjäättekö/pärjäsittekö?
Mikä opintoraha? Opintotuki, asumistuki, opintolaina? Eikö tuo opintoraha josta ed "vanhus" puhuu ole opintotuki? Ja sitä lienee oikeus jokaisen saada joka ei kotona asu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä opintoraha? Opintotuki, asumistuki, opintolaina? Eikö tuo opintoraha josta ed "vanhus" puhuu ole opintotuki? Ja sitä lienee oikeus jokaisen saada joka ei kotona asu?
Vaikuttaako kotona asuvien vanhempien tulot opintorahaan?
Opintolaina on niin halpaa laina että se kannattaa aina nostaa ja jos sille ei ole käyttöä, sijoittaa osakkeisiin. Ite tein niin hyvän tilin 5 opintovuoden aikana, valmistuin 4 v sitten, intin kävin siinä välissä. Maksoin lainan peruspääoman takaisin 2 vuodessa, osakkeilla tuottoprosentti niinkin kova ajoittain kuin 12,7. Mut tuo vaatii vähän perehtyneisyyttä ja seurantaa. Jotkut sijoittavat opintolainan asunnonostoon vuokranmaksun sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit testata asian kun kerran ihmettelet sitä. Sano pomolle että seuraavan vuoden sinulle maksetaan vain ja ainoastaan sen opintorahan verran ja siitä maksat sitten kaiken.
Ei tarvitse ihmetellä vaan voi ihan kokeilla.
Todella typerää verrata jotain mitä oli ennen, kun jokainen vähääkään järkeä omaava tietää että asumiskulut ja ruoka ovat kallistuneet järjettömästi ihan muutaman vuosikymmenen aikana.Sinä olet todennäköisesti opiskelusi opiskellut siihen aikaan kun vuokrissakin oli maksukatto eli vuokrat olivat säädeltyjä.
Ööö... Milloin ennen? Kyllä sitä piti opintolainaa ottaa yli 20 vuotta sitten, jos ei töissä käynyt opintojen ohella. Valmistuttua oli pätkätöitä vuosia tarjolla. En ymmärrä yhtään näitä ”silloin ennen kaikki oli helpompaa ja paremmin” - heittoja. Samalla tavalla meidän vanhempienkin pitää lisäkouluttautua edelleen. Itselläni on juuri nyt n.10 000 euroa uutta opintolainaa tästä syystä enkä ole vielä edes lisäkoulutuksesta saamassa papereita ulos.
T: 90- laman jälkeen opiskellut ja työelämään mennyt.
Koulun penkillä taas uudelleen.
Minun opiskelu-ajat oli yhtä H***ttiä rahan takia.
Aamusta iltaan mietin miten riittää rahat, mitä laskuja tulee,mitä ei tule, mitä voin ostaa kaupasta.
Kirjaimellisesti söin pelkkää makaronia ketsupilla ja pippurilla varmaan tuhat kertaa.Kiillevauriot hampaisiin koska en ostanut maitoa edes, enkä muita maito-tuotteita.
Ne t tunnit mitä kävin töissä, oli keikkajuttuja ja yöllä, siitä sitte kouluun suoraan. Hankala lukea ku mielessä pyöri vain ja ainoastaan miten selviää elämän kuluista.
Sain koulun läpi,huonot arvosanat ja unettomuus palkintona.
Joka sanoo että kaikilla tasapuolinen mahdollisuus suomessa,on hieman väärässä.
Ja kyllä ketutti kuunnella muutaman kultalusikan stressiä ku ei päässykkään syyslomalla kreikkaan vaan joutu meneen barcelonaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Minulle koitti kissanpäivät kun en saanut kesäksi töitä tai opintoja. Saan siis nyt opintorahan sijaan toimeentulotukea, mikä on yli tuplasti isompi (opintoraha 250€, tt-tuki 560€) ja asumistuki pysyy samana.
Tässähän voisi vaikka ostaa uudet lenkkarit tai tehdä halvan päiväreissun Tallinnaan! Ihanaa että on kesällä varaa johonkin.
Miten olet oikeutettu toimeentulotukeen? Toimeentulotukea ei saa jos ei ole nostanut täyttä 600e jokaista opintotukikuukautta kohti ja käyttänyt koko rahaa, niin että tili on lähes nollassa. Ensimmäiseltä opiskeluvuodelta pitäisi siis nostaa 6000e ja käyttää se, jotta saa kesällä toimeentulotukea.
Riippuu siitä,millaiseen elintasoon nuori on tottunut. Tiedän sellaisia opiskelijoita, joilla on jopa jäänyt rahaa säästöön opintotuesta. Se tosin edellyttää vaatimattomia elintapoja, joihin ei kuulu esim. kapakoissa ja kaljakuppiloissa istuminen. Ei myöskään viimeisen muodin perässä juokseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle koitti kissanpäivät kun en saanut kesäksi töitä tai opintoja. Saan siis nyt opintorahan sijaan toimeentulotukea, mikä on yli tuplasti isompi (opintoraha 250€, tt-tuki 560€) ja asumistuki pysyy samana.
Tässähän voisi vaikka ostaa uudet lenkkarit tai tehdä halvan päiväreissun Tallinnaan! Ihanaa että on kesällä varaa johonkin.Miten olet oikeutettu toimeentulotukeen? Toimeentulotukea ei saa jos ei ole nostanut täyttä 600e jokaista opintotukikuukautta kohti ja käyttänyt koko rahaa, niin että tili on lähes nollassa. Ensimmäiseltä opiskeluvuodelta pitäisi siis nostaa 6000e ja käyttää se, jotta saa kesällä toimeentulotukea.
600e opintolainaa per tukikuukausi eli noin 6000e lainaa per opiskeluvuosi. Toimeentulotukea saa vasta kun lainat on nostettu.
Mun mielestä opiskelijavaiheeseen kuuluu se, että käydään töissä joko ympäri vuoden tai ainakin suurin osa kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää ilman lainaa, mutta pelkällä opintotuella tuskin. Itse tein kesäisin töitä ja viimeisenä vuotena myös opintojen ohessa, joten elelin mukavasti ilman lainaa ja rahaa jäi bilettämisenkin.
Sama!
Opintorahalla ja asumistuella pysyy hengissä, jos on todella halpa asunto ja on valmis välillä syömään vaan kaurapuuroa tai makaronia. Ei kyl mitenkään kivaa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ajankohtainen aihe meillä, nuori muuttamassa kesän aikana omillensa juurikin yliopistokaupunkiin eikä haluaisi paljoa opintolainaa nostaa. Kuulema nuo kaksi mainittua tukea kattaisi n.400€ summan ja vuokrat piskuisille yksilöille siellä ovat n.450-600€.
No, me vanhemmat on luvattu auttaa niin, että hänen ei tarvitsisi laittaa vuokraan kuin max 100€ noiden lisäksi+ruokakuluissa (ja maksamme vuokratakuun), mutta häntä silti houkuttelisi solu, meille se on ajatuksena todella epämiellyttävä, vaikka toki hän sen itse päättää.
Mutta se oma tupa/lupa/rauha, se olisi niiiiin arvokas ja ihana asia jota koronakin vain korostaa.
En tiedä 🤔😟
Kämppiksen tai kämppisten kanssa asuminenkin on opiskelijaelämään kuuluva kokemus. Sitten myöhemmin joutaa asumaan omassa asunnossaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin 28?
Pitäähän sitä syödä ja asua jossain.laskutkin pitää maksaa.
Solut ois ollu hieman halvempia, mutta kesäksi niistä joutuu pois. Ei minulla ollut paikkaa mihin mennä syömään ja asumaan muutamaksi kk .
No minä pärjäsin ilman lainaa. Opiskelin pienellä paikkakunnalla (Mikkeli) jossa vuokrat inhimilliset. Kesällä olin töissä ja säästin rahat seuraavaksi lukuvuodeksi. Köyhää oli, sitä en kiellä. Vanhemmilta sain onneksi rahaa, en enää muista kuinka paljon, varmaan noin 1500 euroa opintojen (3,5 vuotta) aikana. Omista opinnoista on siis jo aikaa, mutta edelleen kyllä muistan sen kituuttamisen. Toisaalta kaikki kaveritkin oli köyhiä, samanlaista eurojen laskemista se oli jokaisella.
Kristiina haloo!! Työt on kiven alla, en saanut kesäksi vaikkei yrityksen puutetta ollut.
Kristiina haloo!! Työt on kiven alla, en saanut kesäksi vaikkei yrityksen puutetta ollut.
Itse asuin kahden hengen soluissa kaksi ekaa opiskeluvuotta.
Eka kämppis oli huipputyypi. Mutta sitten kämppä meni remonttiin ja piti muuttaa ja ex-kämppis alkoi valmistua ja muutti jo toisaalle. Uuden kämpän kämppis oli Pakistanista ja muslim*. Kokkasi ramadanin aikaan yömyöhään riisicurrya ja koko kämppä oli täynnä veljiään.
Silloin päätin muuttaa yksiöön ja nopeasti. Maksoi mitä maksoi.