Te jotka huudatatte musiikkia puistoissa ja uimarannalla
Kai te muistatte maksaa julkisessa tilassa huudattamanne biisin tekijänoikeuskorvausmaksun sen biisin tekijälle?
Tekijänoikeuslain mukaan musiikkilupa tarvitaan silloin, kun tekijänoikeuden suojaamaa musiikkia soitetaan julkisesti ja musiikkilupa tulee hankkia riippumatta siitä, mistä lähteestä musiikkia soitetaan.
Musiikkiluvan antava tekijänoikeuskorvausmaksu lasketaan sen julkisentilan pinta-alan mukaan per neliöltä jossa kyseistä biisiä soitetaan ja kyseinen summa maksetaanko Teostolle. Maapallon pinta-ala on 510 100 000 neliokilometriä eli siitä tulee ihan mukavan kokoinen summa maksettavaksi.
Joten ehkä on parempi että kun kokoonnutte porukalla puistossa tai uimarannalle niin ette soita siellä mitään musiikkia vaan olette hiljaa kuten muutkin siellä olijat. Jos ette siis halua joutua maksamaan valtavia tekijänoikeuskorvausmaksuja.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja hirveää tuubaa vielä huudattavat. Räppi on älyllisen alennustilan ja esteettisen arvostelukyvyttömyyden ylin symboli.
Tämä.
Ensimmäinen täsmällinen kuvaus räp - "musiikista". Räp on äänisaastetta ja jos joku sen musiikiksi mieltää, suosittelen hoitoon hakeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajat pitävät edelleen radiota auki koko päivän, maksavatko he? Meillä määrättiin jo 1998 valtion virastossa pistämään radio kiinni, jos asiakkaita tulee. Oon kanssa miettinyt, että kun jumppaohjaajat valitsevat yleensä ryhmäliikuntaan musiikin itse, miten silloin toimitaan? Yhden ainoan olen nähnyt omilla sivuillaan ilmoittavan, että maksaa, yksityisyrittäjänä toimiva.
Maksaa, ja myös taksit maksaa jos radio on päällä. Vaimolla ei ole kampaamossa radiota, joten ei maksa, mutta tarkastajat käyvätkin harvasen vuosi tekemässä pistokokeita.
Edelleen on silti yrityksiä jotka soittaa musiikkia. Esimerkiksi Gramexin kemttäyksikön tekemässä tehoiskussa kymmenisen vuotta sitten jäi kiinni toistakymmentä ravintolaa. Jotkut yritykset ovat jääneet myös kiinni siitä että asiakkaat soittavat musiikkia vaikka se on kiellettyä.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/255150
Voi jos näitä iskuja tehtäisiin joskus myös kotibileisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajat pitävät edelleen radiota auki koko päivän, maksavatko he? Meillä määrättiin jo 1998 valtion virastossa pistämään radio kiinni, jos asiakkaita tulee. Oon kanssa miettinyt, että kun jumppaohjaajat valitsevat yleensä ryhmäliikuntaan musiikin itse, miten silloin toimitaan? Yhden ainoan olen nähnyt omilla sivuillaan ilmoittavan, että maksaa, yksityisyrittäjänä toimiva.
Maksaa, ja myös taksit maksaa jos radio on päällä. Vaimolla ei ole kampaamossa radiota, joten ei maksa, mutta tarkastajat käyvätkin harvasen vuosi tekemässä pistokokeita.
Edelleen on silti yrityksiä jotka soittaa musiikkia. Esimerkiksi Gramexin kemttäyksikön tekemässä tehoiskussa kymmenisen vuotta sitten jäi kiinni toistakymmentä ravintolaa. Jotkut yritykset ovat jääneet myös kiinni siitä että asiakkaat soittavat musiikkia vaikka se on kiellettyä.
Toki on, ja ennen oli ihmisiä jotka eivät maksaneet televisiolupia. Kiinni jääminen kuitenkin tulee kalliiksi.
Ja nyt on YLE - vero. Jokainen maksaa ja YLEn ei tarvitse enää esittää/tuottaa katselemisen arvoista ohjelmaa.
Tämä ja varsinkin nyt korona aikaan kun live keikkoja, festareita ja konsertteja ei ole niin tekijänoikeuksista saadut korvaukset ovat tulojen lähteenä artisteille tärkeämpiä kuin koskaan.
Järjestyslaki 27.6.2003/612
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) yleisellä paikalla:
a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;
b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;
2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä.
2 luku
Järjestyksen ja turvallisuuden vaarantaminen sekä häiriön aiheuttaminen
3 §
Yleisen järjestyksen häiritseminen ja turvallisuuden vaarantaminen
Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:
1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;
2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä;
3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu toiminta on kielletty myös muualla kuin yleisellä paikalla, jos toiminnan vaikutus ulottuu yleiselle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotibileet ei ole julkista musiikin soittamista. Metelöintiasiassa voi aina kääntyä poliisin puoleen.
Ei tarvii mitään musiikkilupaa tai maksaa korvauksia jos yksityisesti soittaa mankkaa jossain puistossa tai rannalla, vaikka siellä olisikin muuta porukkaa joka sen kuulisi.
Teostomaksuja maksaa yritykset omissa tiloissaan- tai tilaisuuksissaan esittämästään (soitetutusta) musiikista. Sitä siis ei ole ulotettu yksityishenkilöiden musiikinkuunteluun, paitsi jos se heillä tapahtuu ansaintatarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotibileet ei ole julkista musiikin soittamista. Metelöintiasiassa voi aina kääntyä poliisin puoleen.
Kotibileissä kyse on suurelle porukalle järjestetystä tapahtumasta vaikka se on yksityistilaisuus. Tällöin sovelletaan eri käytöntöä kuin silloin jos soittelee mussiikkia silloin kun kotona on yksikseen tai käymässä on vähäisesti satunnaisia vieraita tai sukulaisia.
Ja Ne jotka rikkoo. uimarannalla olevan grillikatoksen ikkunat jotka ovat kalliita onko heillä varaa ostaa uudet!
ja entä sairaalakulut kun joku on loukannut jalkansa särjettyyn astuessan pullonkaulaan .
Kun haluaa näpäyttää kunnolla nuorisoa ja laittaa sen ruotuun niin laillisesti sen voi tehdä kun siihen käyttää lakia. Se toisin onnistuu vain jos tietää lain niin hyvin että tietää koska nuoret sortuva tekemään jotain laitonta ja rikollista.
Toki on, ja ennen oli ihmisiä jotka eivät maksaneet televisiolupia. Kiinni jääminen kuitenkin tulee kalliiksi.