Täydet tunnit ja vakkaripaikka mutta tuntipalkalla
Onko ihan normaalia että työnantaja maksaa tuntipalkkaa vaikka kyseessä on vakituinen työ täysillä tunneilla? Itse en ole aikaisemmin tälläiseen törmännyt. Olen luullut että automaattisesti kk palkka. Miksi näin toimitaan?
Kommentit (30)
Keikkalaisena teen juuri noin.
En edes halua "vakkaripaikkaa".
Ei paljon työvelvoitteet ja lomakiellot purista.
Suunnittelen itse työlistani ja pidän lomani siellä missä haluan.
-sosiaaliala
Onhan siinä etunsa. Jos tulisi joku Kiky-työajan pidennyt tms. niin sehän ei sinua koskisi, koska sinulla on sovittu tuntitaksa.
Vierailija kirjoitti:
-sosiaaliala
Voi lähteä iisisti lätkimään, jos työkaverit täysin uuvatteja.
Vierailija kirjoitti:
Automaattisesti ei ole mitään. Työsopimukset on henk.koht aina. Tuo on riskienhallintaa, sun tunteja voidaan pienentää eikä tarvitse YT neuvotella. Fiksu työsoppari.
No sä et kyllä tiedä riskienhallinnasta mitään. Ei tietenkään voi sopimusta yksipuolisesti muuttaa. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sosiaaliala
Voi lähteä iisisti lätkimään, jos työkaverit täysin uuvatteja.
Tämä ja edellinen ei liity mitenkään APn tapaukseen. Olit sitten kk palkalla tai tuntipalkalla, niin vakituinen on vakituinen.
Joo, sellaista se on yksityisissä hoivafirmoissa. Voit varautua kylmään kyytiin.
Suorittavalla ns. duunarialalla on ihan yleistä, mutta muistaakseni tuntipalkka pitää maksaa kahden viikon välein. Ei mikään laki sitä kiellä. Mutta harvinaisempaa se on jossain toimistotyössä, enemmän teollisuudessa, hoitoalalla ja siivouksessa, myös täysillä tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Suorittavalla ns. duunarialalla on ihan yleistä, mutta muistaakseni tuntipalkka pitää maksaa kahden viikon välein. Ei mikään laki sitä kiellä. Mutta harvinaisempaa se on jossain toimistotyössä, enemmän teollisuudessa, hoitoalalla ja siivouksessa, myös täysillä tunneilla.
2 viikon viikon välein maksettava palkka ei liity siihen onko tunti- vai kuukausipalkkalainen.
Kyllä toi tuntipalkka on "normaalimpi". Miten kk palkassa lasket erilaiset lisät, eri hintaiset tunnit ym? Toki niille voi olla omat tuntihinnat mutta silloin ton kk palkan etu palkanlaskennassa hukkuu ja tuo lisää työtä. Kk palkka perinteisesti virka-aika toimisto hommiin ym vastaaviin missä työt menee samalla kaavalla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 viikon viikon välein maksettava palkka ei liity siihen onko tunti- vai kuukausipalkkalainen.
Kyllä se ihan laissa sanotaan, että tuntipalkka tai alle viikon jaksolta maksettava palkka tulee maksaa kahden viikon välein. Kaikki tätä ei noudata, kun eivät tiedä tai luottavat siihen, että työntekijä ei tiedä.
Riippuu työstä. Toimistossa outo menettely mutta esim kaupassa normaali.
Hyvähän tuo on, saat liksan todellisten tuntien mukaan toisin kuin kk palkkainen. Mulla venyy työt usein 9-10h enkä saa niistä palkkaa ollenkaan, ylityökorvauksista puhumattakaan. Joskus voi ottaa vapaana - jos työt sallii
Kyse kaupan alasta. Tämä olisi uusi työpaikka. Olen "aina" ollut ko alalla töissä, täydet tunnit ja toistaiseksi voimassa oleva soppari. Nyt olen ollut pitkään lomautettuna. Olisi mahdollisuus saada uusi työpaikka, mutta tuntipalkalla, täydet tunnit, toistaiseksi voimassa omeva soppari. Mietityttää toi tuntipalkka, miksi noin? Häviääkö/voittaako jompikumpi osapuoli jotenkin? Tasotusjakso on kuitenkin käytössä. Tämä minulle ihan uusi juttu alallani. Jos olisi kyse osa-aikaisesta niin sitten tietenkin olisi tuntipalkka. Ap
Eiköhän suurimmalla osalla ole tuntipalkka, vaikka vakityö.
Toimisto- tai jossakin asiantuntijatyössä maksetaan kuukausipalkka, joka käytännössä tarkoittaa, että olet sitoutunut siihen työtehtävää ja jos joudut tekemään ylitöitä miten paljon tahansa, ylityökorvauksia ei makseta, toisin kuin olisi tuntipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Kyse kaupan alasta. Tämä olisi uusi työpaikka. Olen "aina" ollut ko alalla töissä, täydet tunnit ja toistaiseksi voimassa oleva soppari. Nyt olen ollut pitkään lomautettuna. Olisi mahdollisuus saada uusi työpaikka, mutta tuntipalkalla, täydet tunnit, toistaiseksi voimassa omeva soppari. Mietityttää toi tuntipalkka, miksi noin? Häviääkö/voittaako jompikumpi osapuoli jotenkin? Tasotusjakso on kuitenkin käytössä. Tämä minulle ihan uusi juttu alallani. Jos olisi kyse osa-aikaisesta niin sitten tietenkin olisi tuntipalkka. Ap
Ihan yleinen käytäntö, ollut jo vuosikymmeniä esim. kaupan-, ravintola- tai rakennusalalla maksaa tuntipalkka.
Itselläni kuukausipalkka, niin koskaan ei huomioida ylitöitä, teit miten paljon tahansa ja näin on myös monella muulla.
Vierailija kirjoitti:
Toimisto- tai jossakin asiantuntijatyössä maksetaan kuukausipalkka, joka käytännössä tarkoittaa, että olet sitoutunut siihen työtehtävää ja jos joudut tekemään ylitöitä miten paljon tahansa, ylityökorvauksia ei makseta, toisin kuin olisi tuntipalkka.
Höpö löpö. Kyllä kuukausipalkkalaisetkin voivat tehdä ylitöitä. Olin itsekin eilen ja saan siitä laskennallisen tuntipalkan sekä ylityökorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausipalkkaiselle ei makseta ilta- tai sunnuntailisiä. Ylityöt pitää tehdä ilmaiseksi, tai enintään saat tunnin tunnista, jos kerkeet pitämään (käytännössä harvinaista).
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä. Toimistossa outo menettely mutta esim kaupassa normaali.
Hyvähän tuo on, saat liksan todellisten tuntien mukaan toisin kuin kk palkkainen. Mulla venyy työt usein 9-10h enkä saa niistä palkkaa ollenkaan, ylityökorvauksista puhumattakaan. Joskus voi ottaa vapaana - jos työt sallii
Sama täällä, kun kuukausipalkka ja monella ystävällä. Mitään ylityökorvauksia ei kukaan saa, vaan kuukausiliksa kattaa kaikki teet 40h/vk tai 50h/vk ja ihan laillista hommaa nykyään, erityisesti asiantuntijatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö löpö. Kyllä kuukausipalkkalaisetkin voivat tehdä ylitöitä. Olin itsekin eilen ja saan siitä laskennallisen tuntipalkan sekä ylityökorvaukset.
Kaikilla aloilla et saa mitään ylityökorvauksia tai edes palkkaa ylityöstä, jos olet kk-palkalla. Mulla luki jopa työsopimuksessa.
Mulla tuntipalkka. Saan palkan aina todellisen työajan mukaan ja tunteja kertyy yleensä hieman enemmän kuin työsopimuksessa. Ei siis ylityökorvauksia, vaan teen hommani kaikessa rauhassa ja siihen menevältä ajalta mulle maksetaan palkka.
Automaattisesti ei ole mitään. Työsopimukset on henk.koht aina. Tuo on riskienhallintaa, sun tunteja voidaan pienentää eikä tarvitse YT neuvotella. Fiksu työsoppari.