Täydet tunnit ja vakkaripaikka mutta tuntipalkalla
Onko ihan normaalia että työnantaja maksaa tuntipalkkaa vaikka kyseessä on vakituinen työ täysillä tunneilla? Itse en ole aikaisemmin tälläiseen törmännyt. Olen luullut että automaattisesti kk palkka. Miksi näin toimitaan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kyse kaupan alasta. Tämä olisi uusi työpaikka. Olen "aina" ollut ko alalla töissä, täydet tunnit ja toistaiseksi voimassa oleva soppari. Nyt olen ollut pitkään lomautettuna. Olisi mahdollisuus saada uusi työpaikka, mutta tuntipalkalla, täydet tunnit, toistaiseksi voimassa omeva soppari. Mietityttää toi tuntipalkka, miksi noin? Häviääkö/voittaako jompikumpi osapuoli jotenkin? Tasotusjakso on kuitenkin käytössä. Tämä minulle ihan uusi juttu alallani. Jos olisi kyse osa-aikaisesta niin sitten tietenkin olisi tuntipalkka. Ap
Ehdottomasti tuntipalkka, näin saat ylityökorvaukset, kaikki lisät esim. ilta- tai sunnuntailisän, näistä lisistä vain kuukausipalkkalaiset haaveilevat, kun saat vain könttäsumman kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Keikkalaisena teen juuri noin.
En edes halua "vakkaripaikkaa".
Ei paljon työvelvoitteet ja lomakiellot purista.
Suunnittelen itse työlistani ja pidän lomani siellä missä haluan.
-sosiaaliala
Rakastan keikkalaisuutta kun voi pelata samaa peliä kuin työnantajat. Mitä suurempi epätoivo työnantajan äänessä sitä todennäköisemmin olen juuri silloin töissä muualla tai makaan kotona sohvalla kun olen jo tehnyt tarpeeksi hommia sille kuulle. En suostu laittamaan nimeäni mihinkään mikä jatkuu yli viikon. Jotkut kuvittelevat että jatkan sopimuksen päättymisen jälkeenkin kun vaan lyö nimeä listaan mutta silloin totean että ei sopimusta ei töitä ja monesti on jo jossain muualla nimi paperissa joten se on voivoi. Pelaan jatkuvasti kissahiirileikkiä työnantajien kanssa ja osa on minuun jo aika kypsiä mutta epätoivo ja työntekijöiden puute on käsin kosketeltavaa. Työni teen erinomaisesti mutta työnantajille olen aasi koska heitä ei loppujen lopuksi kiinnosta työntekijänsä joten miksi minuakaan pitäisi kiinnostaa.
Kyllä minulle on aina ilta ja vkl lisät maksettu vaikka olen kk palkalla ollutkin. Eli peruspalkka + lisät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurimmalla osalla ole tuntipalkka, vaikka vakityö.
Toimisto- tai jossakin asiantuntijatyössä maksetaan kuukausipalkka, joka käytännössä tarkoittaa, että olet sitoutunut siihen työtehtävää ja jos joudut tekemään ylitöitä miten paljon tahansa, ylityökorvauksia ei makseta, toisin kuin olisi tuntipalkka.
Höpö löpö. Kyllä kuukausipalkkalaisetkin voivat tehdä ylitöitä. Olin itsekin eilen ja saan siitä laskennallisen tuntipalkan sekä ylityökorvaukset.
Vai höpö löpö. Jos sinulle maksetaan kuukausipalkkalaisena ylitöistä, niin se ei suinkaan tarkoita, että näin olisi kaikilla, enkä millään opilla voi edustaa kaikkeja kuukausipalkkalaisia, vaan olet vain YKSI heistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle on aina ilta ja vkl lisät maksettu vaikka olen kk palkalla ollutkin. Eli peruspalkka + lisät. Ap
Eikös sinun palkka muodostu peruspalkasta ja lisistä, joka maksetaan kerran kuukaudessa, ei kuukausipalkasta, joka on sama summa joka kuukausi esim. 3000€/kk.
Voi hyvä luoja sentään miten vähän ihmiset näyttää tietävän työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksista.. Eikö todellakaan yhtään kiinnosta asiat jotka ihan suoraan vaikuttaa omiin oikeuksiin töissä? Luotatte tosiaan siihen että työnantaja aina toimii niin kuin pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurimmalla osalla ole tuntipalkka, vaikka vakityö.
Toimisto- tai jossakin asiantuntijatyössä maksetaan kuukausipalkka, joka käytännössä tarkoittaa, että olet sitoutunut siihen työtehtävää ja jos joudut tekemään ylitöitä miten paljon tahansa, ylityökorvauksia ei makseta, toisin kuin olisi tuntipalkka.
Höpö löpö. Kyllä kuukausipalkkalaisetkin voivat tehdä ylitöitä. Olin itsekin eilen ja saan siitä laskennallisen tuntipalkan sekä ylityökorvaukset.
Vai höpö löpö. Jos sinulle maksetaan kuukausipalkkalaisena ylitöistä, niin se ei suinkaan tarkoita, että näin olisi kaikilla, enkä millään opilla voi edustaa kaikkeja kuukausipalkkalaisia, vaan olet vain YKSI heistä.
No ei millään opilla voida myöskään yleistää että "Toimisto- tai jossakin asiantuntijatyössä maksetaan kuukausipalkka, joka käytännössä tarkoittaa, että olet sitoutunut siihen työtehtävää ja jos joudut tekemään ylitöitä miten paljon tahansa, ylityökorvauksia ei makseta, toisin kuin olisi tuntipalkka." johon juurikin kommentoin oman kokemukseni toimistotyöstä.
Mulla oli vuoden määräaikainen soppari, täydet tunnit ja tuntipalkka.
Oli kyllä hyvä soppari. Palkan sai tehtyjen tuntien mukaan.
Jos ei ollut töitä niin sai halutessaan lähteä kotiin mutta ei ollut pakko. Sai ottaa siis palkatonta vapaata jota ei tarvinnut korvata takaisin.
Tämä oli hyvä jos lapsella oli keskellä päivää jokin lääkäri tai iltapäivällä tarvitsi lähteä aiemmin.
Ylityötöistä merkkasit vaan tunnit ylös ja palkka tuli tehtyjen tuntien mukaan ilman säätöä.
Palkka tosiaan tuli 2 viikon välein.
Suurin osa kommenteista osoittaa, että ihan perusasiat työsopimuksista ja palkkauksesta ovat monella hukassa.
Työsopimuksessa sovitaan ensinnäkin työajasta. Se voi olla kiinteä (esim. tietty tuntimäärä viikossa) tai vaihtuva (esim. 15-25 tuntia viikossa). Kiinteäkin työaika voidaan järjestää käytännössä keskimääräiseksi, jolloin sen pitää tasoittua sopimuksessa mainitussa ajassa. Vaihtuvassa työajassa työnantaja sitoutuu antamaan ja työntekijä tekemään mainitulla aikavälillä olevat tunnit.
Jos pienin luku on 0, joillain viikoilla ei välttämättä ole työtä lainkaan. Tämä on vielä eri asia kuin tarvittaessa töihin kutsuttava. Nollatuntisopimuksen enimmäismäärä sitoo työntekijää - se ei siis oikeuta valitsemaan tuleeko töihin vai ei. Tarvittaessa töihin kutsuttava taas voi kieltäytyä tarjotuista vuoroista.
Sitten sovitaan palkanmaksusta. Palkka voi olla kk-palkka tai tuntipalkka. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä sovittujen tuntien kannalta. Se ei myöskään vaikuta siihen, saako iltalisiä, ylityökorvauksia jne. Ne ovat yhtä helpot laskea tunti- ja kk-palkkaiselle. Kuukausipalkka ei kuitenkaan toimi vaihtuvassa työajassa.
Ja ne ylityöt. Myös tuntipalkkaista koskee työaikalaki. Työaikalain enimmäistuntimäärään saakka työ on lisätyötä, sen jälkeen ylityötä, jos ylityön tekemisestä on sovittu ennakkoon.
Tuo koskee ainakin kaupan alaa ja sen esimiehiä enemmänkin. Esim. myymäläpäällikkö on kuukausipalkalla mutta velvoitettu tekemään yhden iltavuoron viikossa ja yhden viikonloppuvuoron kuukaudessa työsopimuksessaan eikä saa näistä erilliskorvausta (mutta toki tämä velvoite on huomioitu lähtökohtaisesti siinä kuukausipalkassa).
Itse olin toimistotöissä nimenomaan eilen. Ja meillä saa kyllä kaikki lisät, iltalisäkin alkaa jo neljältä! Sunnuntaisin tuplapalkka + ylityökorvaus niin silloin harvemmin saa tulla töihin, lauantait tuntipalkalla ja ylityökorvauksella ok jos tarve.