Ikuisuuskysymys, onko ratsastus urheilua vai liikkuuko vain hepo??? Tällä viikolla 5h = 2638 kcal
Pakko purkautua. Juttelin naapurini kanssa, kun olin tulossa tallilta. Kertoi myös ratsastaneensa aikoinaan. Innostuneena sitten jäin juttelemaan. Oli kuulemma käynyt alkeiskurssin ja ravannut hieman. Oli sitä mieltä, että ei ole urheilua. Häntä oli talutettu.
No, mulla tällä viikolla 5 h. Kokonaiskalorikulutus kellon mukaan 2638 kcal.
Ti: 533 kcal, syke 136, taivutuksia, paljon ravia, vähän laukkaa vaikealla hepolla
To: 593 kcal, syke 154, kiemuroita ja todella paljon laukkaa tutulla, helpolla hepolla
Pe: 310 kcal, syke 132, uusien taivutusten opettelua, vähän laukannostoja, hepo Ok
La: 540 kcal, syke 143, pohkeenväistöä, laukkaa, vikuralla hepolla, ratsastaja huono
La toinen ratsastus: 662 kcal, syke 158, ympyrällä ravitaivutuksia, hepo ok, ratsastaja huono
Lihakset tosi kipeinä. Pitäisi alkaa juoksemaan ja etenkin venytteleen, jotta olisi parempi ratsastaja.
Tiedän hyvin, että viestini ei avaudu kuin ei-ratsastajille, jotka tietävät, miten helppoa ratsastus on ja sitten niille, jotka oikeasti tietävät.
Voisi todeta kuitenkin yhteenvetona, että hyvin tuo liikunta antaa vapautta syödä. Eli 2638 ratsastukseen tuhlattua kkaloria tarkoittaa paljon lisäsyömistä normikulutuksen lisäksi....
F
Kommentit (54)
Onkohan sulla huono kunto ? Harrastatko jotain muuta pitkäkestoista urheilua ?
Aika kovat sykkeet, toki hetkellisesti nousee varmasti.
Ratsastaessa pitää tehdä joka raajalla vähän eri asiaa ja lisäksi säilyttää tasapaino liikkuvan objektin päällä.
Ollaan verrattu ratsastamista rumpusetin soittamiseen samalla, kun istuu tasapainotuolilla.
Käsittääkseni tunnin juoksulenkkikin kuluttaa vain n 500 kcal. Kuinka voi olla korkeampi kulutus?
Itse myöskään en meinaa millään saada sykettä yli 130, minkälainen sun kunto muuten on?
Mulla menee tuhat kaloria jo yhdellä juoksulenkillä jonka kesto on keskimäärin 3 h. Ei ratsastus ainakaan kaloreita polta eikä kestävyyskuntoa tai hapenottoa kehitä. Lihaskuntoa ehkä kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Ratsastus on välinelaji. Rahalla saa ja pärjää.
Näinhän se tietyllä tasolla on, mutta itse en kuulu sinne.
Espoon tallilla, jossa käyn yksityistunneilla, on ihana tapa hankkia hepoja. Ostavat sinne lihoiksi meneviä hepoja, jos kilttiluonteinen ja kouluttavat niistä tuntihevosia. Eilen yksityistunti oli Akulla. Aku ostettiin tallille alle vuosi sitten 100 eurolla. Oli menossa lihoiksi, kun ei pärjännyt ravurina. Nyt saanut uuden elämän Espoossa :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tuossa hevosen syke?
Kyllä se ihan minun syke on.
ap
Tuota korkeaa sykettä vähän ihmettelen kun noinkin usein ratsastat. Itse olen tottunut vuosien mittaan ratsastamiseen siten, että syke nousee aivan minimaalisesti vaikka tekisin mitä. Koen että ratsastaminen ja päivittäiset tallityöt pitää mut hyvässä kunnossa, onhan se ihan kunnon liikuntaa!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla huono kunto ? Harrastatko jotain muuta pitkäkestoista urheilua ?
Aika kovat sykkeet, toki hetkellisesti nousee varmasti.
Kovat on sykkeet minulla, mutta niin muillakin, jotka samalla tunnilla. Samaa sykeluokkaa näyttää olevan kaikilla (135 - 160).
Ei ole erityisen hyvä tai huono kunto. Uintia menee tuntiin 2,5 kilsaa tunnissa 25 m altaassa. Juoksusta en tiedä, kun vihaan sitä.
Kunhan saan ensi viikolla aloitettua, niin kerron sitten tarkemmin....
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon tallilla, jossa käyn yksityistunneilla, on ihana tapa hankkia hepoja. Ostavat sinne lihoiksi meneviä hepoja, jos kilttiluonteinen ja kouluttavat niistä tuntihevosia. Eilen yksityistunti oli Akulla. Aku ostettiin tallille alle vuosi sitten 100 eurolla. Oli menossa lihoiksi, kun ei pärjännyt ravurina. Nyt saanut uuden elämän Espoossa :)
ap
eli 110 eurolla saisi monta sataa kiloa lihaa pakastimeen? Täytyykin alkaa ostaa hevosia.
Naisystäväni harrastaa ratsastusta aktiivisesti ja on joka tunnin jälkeen hiestä litimärkä. On hyvässä kunnossa, hyvät lihakset ja stamina. Eli varmaan tosi paljon riippuu, miten harrastaa ja millä taitotasolla. Jos vaan istutaan hevosen selässä ja kävellään, eipä siinä sykkeet nouse. Mutta jos hevosta pitää aktiivisesti koko ajan ohjata, on ihan toinen asia. Pistä itse 500 kiloa lihaa liikkumaan oman tahtosi mukaan.
Ilman muuta ratsastus on urheilua. Jokainen vähänkin ratsastanut (ainakin jos ei ole ollut talutettuna) tietää, että siinä joutuu lihakset tekemään kunnolla töitä.
Mutta tuo sykemittarin kalorinkulutus on täysi arvio, joka voi ihan hyvin olla 50 % pielessä. Sykemittari ei pysty mitenkään mittaamaan suoraan kalorinkulutusta. Sykemittari mittaa vain sykettäsi ja pyrkii sen perusteella arvioimaan, kuinka raskasta liikuntaa olet harrastanut. Sen ja kulutetun ajan perusteella se laskee arvion energiankulutukselle. Tämä on todellakin vain arvio, ei absoluuttinen totuus. Omien juoksulenkkieni (sykemittarin ilmoittamat) kalorinkulutukset nousivat 50 %, kun vaihdoin sykemittarin saman valmistajan uudempaan malliin.
Kova kulutus kyllä! En osaa faktaa sanoa, voi hyvin pitääkin paikkansa tai sitten ei.
Ilman muuta ratsastus on urheilua ja myös kovaa lihastreeniä, jos kunnolla tekee. Sitten toisaalta voi joskus vain matkustella selässä vaikkapa maastossa, kivaa sekin.
Osaakohan urheilukello erottaa hevosen liikkeen ja ratsastajan liikkeen? Tarkoitan, ettei kello luule että ratsastaja olisi kirmannut 8km/h ympyrää, kun sen varsinaisen eteenpäin menevän liikkeen on kuitenkin tehnyt hevonen.
Kyllä pitkän urheilutauon jälkeen huomasi että lihakset kipeytyivät. Lisäksi tukee tosi hyvin tasopainolihaksia. Ei se mun mielestä esim juoksuun verrattavaa liikuntaa ole mutta hiki tulee ja lihakset töissä joten urheilua.
Vierailija kirjoitti:
"Tiedän hyvin, että viestini ei avaudu kuin ei-ratsastajille..."
???
Joo, siis ei-ratsastajat "tietävät" aina, millaista ratsastus on, vaikka eivät välttämättä ole selässä edes käyneet tai sitten ovat "talutusratsastajia". Näiden kanssa on turha väitellä, koska "heidän mielestään".....
Sitten on ne, jotka oikeasti tietävät...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratsastus ei mielestäni ole urheilua siinä mielessä että "vanhuksia' on ollut monesti esim. Olympialaisissa edustamassa ja monet saudiprinsessat tms. on päässyt lähelle kärkeä vain siksi että on varaa kymmenen miljoonan hevoseen. Suomalaisista esim Kyra on käsittääkseni tupakoinut myös aika paljon.
Kyllähän siinä saa sykkeen ylös samalla lailla kun iltalenkillä mutta huippuratsastajilta monesti puuttuu huippu-urheilu kulttuuri. Esim. Mitään alkuverryttelyä ei tehdä ennen kuin satulaan noustaan eikä lopuksi venytellä. Harvalla on varaa ratsastaa viisi kertaa viikossa. Jos esim lapsen ainoa liikuntaharrastus on se ratsastustunti tai oikeastaan jalustimien säätöineen ja vyön kiristykseen oikeastaan 45min niin ei se urheiluharrastuksesta mene. Superkivaa se kyllä on! Ja jos lapsi on liikkuvainen eikä tuijota ruutua liikaa niin kyllä pihaleikeissä saa sykkeen ylös!
Jos syke nousee noin hurjasti niin pohtisin myös sitä että mitä hitsiä oikein häärään siellä selässä että syke nousee noin ylös. Huono peruskunto? Kaunis kouluratsastus on yllättävän keveää ja eleettömän näköistä ilman jatkuvaa sahaamista ja kannuksilla kaivamista ja vesihiihtoasennossa pomppimista.
Siinä taas yksi kentänlaidalta seuraajan kommentti, jolla ei näköjään mitään kokemusta ratsastuksesta 🤣
”Kaunis” kouluratsastus on eleetöntä juuri sen vuoksi että ratsastaja hallitsee koko kehonsa niin hyvin, että pystyy ratsastamaan eleettömästi ja luomaan helppouden vaikutelman.
Ja alku- ja loppuverkka ratsastajalle tulee tallin puolella, kun hevonen ja varusteet hoidetaan ennen ja jälkeen tunnin. Siinä saa venytystä ja lämpöä lihaksiin ihan hommia tehdessä.
Kiitos, kun jaksoit lainaamallesi vastata.
Alkoi itseä myös naurattamaan tuo, että "kaunis kouluratsastus on yllättävän keveää ja eleettömän näköistä .... jne". Totta hemme tissä on, kun sitä on vuosikaudet treenattu. Se, että näyttää kevyeltä, ei tarkoita, että ON kevyttä. Heitän esimerkkinä taitoluistelun. Näyttää helpolta ja kevyeltä, mutta menepä itse tekemään perässä.....
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
eli 110 eurolla saisi monta sataa kiloa lihaa pakastimeen? Täytyykin alkaa ostaa hevosia.
Taitaa tuote teurastamon jälkeen olla kalliimpi, koska kuluja.
Aku ostettiin suoraan ravitallilta omistajalta eikä siis teurastamolta. Teurastamo ei myy, mutta omistajat voi myydä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kova kulutus kyllä! En osaa faktaa sanoa, voi hyvin pitääkin paikkansa tai sitten ei.
Ilman muuta ratsastus on urheilua ja myös kovaa lihastreeniä, jos kunnolla tekee. Sitten toisaalta voi joskus vain matkustella selässä vaikkapa maastossa, kivaa sekin.
Osaakohan urheilukello erottaa hevosen liikkeen ja ratsastajan liikkeen? Tarkoitan, ettei kello luule että ratsastaja olisi kirmannut 8km/h ympyrää, kun sen varsinaisen eteenpäin menevän liikkeen on kuitenkin tehnyt hevonen.
Tähän en osaa kyllä vastata. Eli siis siihen, että osaako kello erottaa. Mutta kun tuota sykettä vertaa kalorikulutukseen, niin aika johdonmukaiselta näyttää tuo kulutus eli mitä korkeampi syke, sitä suurempi kulutus.
Esim. tuo pe uusien hommien opettelu, näkyy heti kulutuksessa. Käynnissä pääasiassa opeteltiin....
Mutta en siis osaa vastata.
ap
Vierailija kirjoitti:
Urheilukello tuskin mittaa yhtään mitään liikettä ratsastuksen kalorinkulutusta arvioidessaan. Todennäköisesti se laskee kalorinkulutusarvionsa pelkästään sykkeen ja käytetyn ajan perusteella.
Hepo taipuu genetiivissä hevon eikä hepon.
En ole koskaan edes ajatellut asiaa. Muistan lukeneeni jonkin aikaa sitten, että nykyratsastajista monet ovat liian lihavia hevosen selkään. Ainoa asia, jonka ratsastuksesta tiedän.