Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatelkaas, että osa kehitysvammaisista

Vierailija
15.05.2021 |

saa tietää vammastaan vasta aikuisena. On ollut hyvin vaikeaa koulussa ja muutenkin vaikeuksia elämässä. Osalla voi olla lapsia. Osa ei koskaan saa duagnoosia.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näitä ei muka huomata nykypäivänä?

Esimerkiksi tästä syystä:
Peruskoulun päättää uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan joka vuosi noin 6 000 nuorta, joilla ei ole riittävää lukutaitoa. Se tarkoittaa 11 prosenttia ikäluokasta, ja osuus on kasvanut hiljalleen 2000-luvun mittaan.

Peruskoulusta päästään läpi niin olemattomalla osaamisella, että sinne joukkoon hukkuu näitä lievästi kehitysvammaisia joita ei diagnosoida. Käytännössä kaikki pääsevät aina seuraavalle luokalle, vaikka oppimistulokset olisivat täysin surkeita.

Tämä on aivan totta. Tuttavalla on kehitysvammainen lapsi, jolla on myös vaikeita käytöshäiriöitä. Hän esim kuristi muita lapsia ja löi ja potki lapsia ja aikuisia.

Hirveän tappelun takana oli saada lapsi edes pienluokalle koulussa. Normaalissa luokassa yritettiin väkisellä pitää, vaikka siitä ei tullut yhtään mitään. Sanottiin vaan, että ihan normaalisti oppii ja pärjää.

Tuttava joutui ravaamaan lapsen kanssa lääkärissä ja vaatimaan ihan tosissaan tutkimuksia. Koulullekin soitteli harva se päivä, että saisi lapselleen tukea.

Sitten kun lopulta sai lapsen erityiskouluun, selvisi ettei hän opi edes lukemaan. Alaluokkien kirjoista opiskeli vielä teininä kun ei taidot enempään riittäneet.

Vierailija
142/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani on harjoittelussa eräs tällainen nuori aikuinen, joka ei selvästikään tiedä olevansa lievästi kehitysvammainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös paljon ihmisiä, jotka ovat "rajoilla" eli eivät täytä kehitysvamman määritelmää, mutta kokevat vaikeuksia monissa asioissa. Nämä ovat varsinaisia väliinputoajia, etenkin nykyään kun erityiskouluja on vähennetty.

Vierailija
144/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jengit jotka riehuu siel iso omenan lillipopin edessä.. joo

Vierailija
145/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sellainen ihminen "kehitysvammainen", joka on suht helposti suorittanut lukion?? :D

Oon miettinyt samaa. Kävin kyllä lukion ja valmistun ka. C/7,4.

Olen hyvä muistamaan kaikenlaista turhaa nippelifaktaa  mutta mulla on suuria haasteita loogisessa päättelykyvyssä ja matematiikassa. Ja hahmottamisessa ylipäätään. 

Mun on tosi vaikea keskittyä ylipäätään.

Lääkäriltäkin joskus kysyin, niin kuulemma on "ihan yleistä ettei pysty keskittymään". Lukihäiriö testattiin ja sitä ei ollut, päinvastoin testitulos oli keskimääräistä paljon parempi.

Muutenkin koen olevani jotenkin outo, mun on vaikea saada ystäviä ja en tunne oloani "normaaliksi" muiden seurassa. :D Olen miettinyt onko mulla adhd, olenko autistinen vai vain yksinkertaisesti kehitysvammainen.

Autisti ja ADHD olet. Aivan kuten minäkin. Diagnoosin sain vasta yli 30-vuotiaana.

Inhottaa ne stereotypiat, että autistit on jotain matikkaneroja ja työskentelevät insinööreinä tai koodareina. Näin ei yleensä ole, varsinkin jos on tuo ADHD lisämausteena.

146/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että minulla on kehitysvamma, vaikka pääsin opiskelemaan farmasiaa Helsingin yliopistoon aikoinaan. En juurikaan lue kirjallisuutta vapaaehtoisesti, jos se on yksi debiiliyyden kriteeri. Kotitöitä ei huvita/jaksa tehdä kuin välttämättömät. Mitään kykyjä ei ole. Pelaan PlayStationia ja ajelen joukkoliikenteellä.

Vierailija
147/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla keskiarvo yläkoulussa 

parhaimmillaan hippusta vailla kymppi.

Toimin luokan luottamusoppilaana ja varainhoitajana. Hiukan päälle kolmekymppisenä ADHD dg yksityislääkäriltä, joka alansa pioneeri.

Ei aiempia kommentteja ketjussa vuodelta 2024, joka on ensimmäinen vuoteni tällä sivustolla. Joku humoristi oli korvannut

'Vierailija kirjoitti'- lauseen samaan tapaan kuin minä toisinaan teen, kyseinen kommentti ei minun. 

Tuotteliasta talviviikkoa 🙏 &

Blessed!

E

Vierailija
148/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani on harjoittelussa eräs tällainen nuori aikuinen, joka ei selvästikään tiedä olevansa lievästi kehitysvammainen.

En ota kantaa tapaukseen, mutta mediassa eräs tunnettu kuntoutuslääkäri on kritisoinut nykyistä kouluttautumissysteemiä todeten, ettei ammattikoulutus automaattisesti tarkoita pätevyyttä, mm. kehitysvammainen merkonomiopiskelija ei osaa laskea rahoja eikä tunnista edes kelloa saati yksinkertaisia laskutoimituksia, joku taas ei tiennyt miten hiomapaperia käytetään vaikka oli puualan koulutus jne. Amiksesta voi tosiaan nykyään puskea läpi ihmisiä, joilla ei ole perustiedotkaan hallussa. Näiden opintoja yleensä helpotetaan mutta edellytyksiä ei ole pärjätä kyseisessä ammatissa, johon opiskelevat. Nämä sitten roikkuvat työvoimatoimistojen listoilla saamatta työpaikkaa kun hakijaehdokkaita on monissa normaalijärkisissäkin. 

149/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varmasti kovin tavallista, että peruskoulun läpäisisi kehitysvammaisen äo:lla.

Nykyään kuulemma on. Just juttelin yhden itä- helsinkiläisen ala-asteen opettajan kanssa tästä. Ketään ei jätetä luokalle nykyään. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
150/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varmasti kovin tavallista, että peruskoulun läpäisisi kehitysvammaisen äo:lla.

Nykyään kuulemma on. Just juttelin yhden itä- helsinkiläisen ala-asteen opettajan kanssa tästä. Ketään ei jätetä luokalle nykyään. 

Ei saa jättää luokalle tai muuten tulee paha mieli. Tiedän teinin, jolla luetunymmärtäminen hukassa, ei tunnista kelloa, ei lue kirjoja, ei tiedä milloin Suomi itsenäistyi ja muukin perustieto hukassa. Ei tunnista mitä erilaisilla työvälineillä tehdään. Ei lue edes sarjakuvalehtiä. Somea jaksaa selata ja englantia kyllä imenyt sienen lailla, oudosti sitäkin puhuu sekoitettuna suomen kieleen. Ei kykene keskittymään. Ja tällaisia nuoria nykyään on paljonkin, joilla pienestä pitäen annetaan älylaitteet. Seuraukset näkyvät digisukupolvessa. Ihan hölmöilyä koko opetus nykyään kun taso on tätä.

Vierailija
151/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös paljon ihmisiä, jotka ovat "rajoilla" eli eivät täytä kehitysvamman määritelmää, mutta kokevat vaikeuksia monissa asioissa. Nämä ovat varsinaisia väliinputoajia, etenkin nykyään kun erityiskouluja on vähennetty.

Ikävä diagnoosi tänä päivänä. Näillä on siis nykytermein laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, ennen sanottiin heikkolahjaiseksi. Näitä löytyy yli 20 oppilaan ryhmästä ilman, että on opittu edes lukemaan. Heidät sitten arvioidaan helpotetuin arvosanoin tai vanhemmat odottavat tukitoimien muuttuvan lapsen nohevammaksi. Kauheaa rääkkäystä heitä kohtaan peruskoulu. Erityiskouluun päästääkseen pitää olla keva-dg tällä vuosituhannella. Super-lehdessä oli muuten hyvä artikkeli laaja-alaisista oppimisvaikeuksista, mikä avasi sitä miksi heikkolahjaisuus-termistä luovuttiin aikoinaan. 

Vierailija
152/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites aloittaja, onko kiva olla kehitysvammainen?

Vierailija
153/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP 

Vierailija
154/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän äidin, joka teettää lapselleensa hommia yli voimien. Lapsella siis laaja-alaisia oppimisvaikeuksia eli juuri niitä väliinputoajia. Jotkut vanhemmat tekevät koulutyön lapsensa puolesta, jolloin sitä ei voi pitää oppilaan omana työnä.

Kuitenkin koulussa se todellinen osaaminen näkyy mutta huoltajalle on kova paikka hyväksyä sitä tosiasiaa, että lapsi on heikko eikä pärjää normitahtiin. 

Eikä tämä ole poikkeustapaus vaan muitakin samanlaisia tullut vastaan koulussa: eräskin äiti otti selvää alakoulun kirjojen tekijöiden koealueista selvää ja laittoi lapsensa opettelemaan ulkoa vastaukset. Ei tietenkään lapsi ymmärtänyt mitään, ja samainen lapsi oli aivan uupunut yläkoululainen ja oireili psyykkisesti. Huoltaja vastusti viimeiseen saakka sitä, että hänen lapsi on heikko. 

Todella ikävä tilanne kaikkien osapuolien kannalta, varsinkin lapsen.

Vierailija
155/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sellainen ihminen "kehitysvammainen", joka on suht helposti suorittanut lukion?? :D

Ei näkyväkään kehitysvamma ole välttämättä älyllinen vamma.
Puhumattakaan niistä mitkä eivät näy ulospäin.

Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.

et voisi olla enemmän väärässä. niitä on sellaisia vakavia kehitys vammoja, jota ei ole aina älyyn vaikuttavia esimerkiksi CP vamma . joillakin voi olla vamma joka koostuu useista eri diagnooseista ja on myös älyllinen vamma.

kehitysvamma ei ole mikään yksittäinen sairaus, vaan se on seurausta jostain diagnoosista joka on heikentänyt tai pysäyttänyt kehityksen.

niitä on sellaisia jotka tekee mutaatioita kehossa , luustossa tai verisuonisuonissa.

on sellaisia jotka on seurausta aivovammasta , geeneistä tai kromosomi poikkeavuudet.

olen jutellut monen kehitysvammaisen kanssa ja kehitysvammaisten kanssa työtä tekevien kanssa näistä asioista.

ja kehitysvammaisuus ei tarkoita sitä että ihminen on tyhmä vaan sitä, että  kehitys loppuu tai taantuu jolloin älyllinen kehitys lakkaa .

toiset kehitysvammat vaikuttaa enimmäkseen. lisääntymisen kykyyn, kehoon tai sarauksiin. 

kehitysvammaisuus on hyvin moninainen asia eikä mikään yksittäinen leima.

ja kyllä minulla on ln kehitysvamma tavallaan, sillä minulla on vaikea dysgrafia ja se ei vaikuta lukemiseen tai ymmärtämistä ainoastaan kirjoittamisen tuotto. lisäksi autismi..

Vierailija
156/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 v ja koulun käynti oli hankalaa. Muutenkin oli vaikea oppia juttuja ja äiti moitti aina että oon laiska. 

Olin 30 v ja jo 2 lasta lkun toista lasta tutkittaessa myös minä hakeuduin tutkimuksii  ja todettiin  adhd,laajat oppimisvaikeudet ja lievä älyllinen kehitysvamma. Mulkku ex vaan nauroi kun itkin sille,että olen ihan vammanen.

Lapset oli silloin 6 ja 2v. Molemmilla adhd ja nuoremmalla myös autismi.

Vierailija
157/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkyväkään kehitysvamma ole välttämättä älyllinen vamma.
Puhumattakaan niistä mitkä eivät näy ulospäin.

Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.

et voisi olla enemmän väärässä. niitä on sellaisia vakavia kehitys vammoja, jota ei ole aina älyyn vaikuttavia esimerkiksi CP vamma . joillakin voi olla vamma joka koostuu useista eri diagnooseista ja on myös älyllinen vamma.

kehitysvamma ei ole mikään yksittäinen sairaus, vaan se on seurausta jostain diagnoosista joka on heikentänyt tai pysäyttänyt kehityksen.

niitä on sellaisia jotka tekee mutaatioita kehossa , luustossa tai verisuonisuonissa.

on sell

Nyt sulla on perustiedot ihan hukassa. Cp ei koskaan ole kehitysvamma. Toki on ihmisiä, joilla on molemmat vammat. Kehitysvamma on aina älyllinen. On ihmisiä, joilla on puheen kehitys viivästynyt tai lukeminen vaikeaa mutta aiheuttajana ei ole kehitysvamma.

Vierailija
158/167 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt kyse siitä, että miksi vasemmistoliittoa tai vihreitä äänestäneitä ei automaattisesti diagnosoida kehitysvammaiseksi vaikka todisteet ovat ilmiselvät?

Vierailija
159/167 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt kyse siitä, että miksi vasemmistoliittoa tai vihreitä äänestäneitä ei automaattisesti diagnosoida kehitysvammaiseksi vaikka todisteet ovat ilmiselvät?

Saman olen huomannut näistä uussuomalaisista. Eivät ymmärrä edes bussiaikatauluja ja tokihan niiden lapset ovat tulevia lääkäreitä, vaikka todistuksessa olisi vitosrivi mutta onhan lapsi sentään koulun läpäissyt, joten lääkäri siitä lapsesta tulee. Kun vielä tajuaisivat, ettei peruskoulusta heti haeta lääkikseen vaan pitää olla lukio pohjana (erittäin harvoissa tapauksissa amiskin mahdollinen) .

Vierailija
160/167 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä diagnoosi tänä päivänä. Näillä on siis nykytermein laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, ennen sanottiin heikkolahjaiseksi. Näitä löytyy yli 20 oppilaan ryhmästä ilman, että on opittu edes lukemaan. Heidät sitten arvioidaan helpotetuin arvosanoin tai vanhemmat odottavat tukitoimien muuttuvan lapsen nohevammaksi. Kauheaa rääkkäystä heitä kohtaan peruskoulu. Erityiskouluun päästääkseen pitää olla keva-dg tällä vuosituhannella. Super-lehdessä oli muuten hyvä artikkeli laaja-alaisista oppimisvaikeuksista, mikä avasi sitä miksi heikkolahjaisuus-termistä luovuttiin aikoinaan. 

Pieni korjaus. Vanhemmat eivät kyllä yleensä halua "korjata" vammaista lastaan tai odota että vaikkapa aivovamma paranee tukitoimien myötä. Mutta jos lapsella esimerkiksi muilta osin koulu sujuu, mutta vaikkapa matematiikka on aivovammasta johtuen mahdotonta, onko silloin oikein että lapsen koulupolku tai työura tyssää täysin? Vai onko järkevää saada kevennys siihen matikkaan ja opiskella ala jolle voi työllistyä ja tulla veronmaksajaksi? 

Vammaisia ihmisiä voisi olla huomattavasti nykyistä enemmän töissä, myös kehitysvammaisia. Se hyödyttäisi kaikkia. Tässäkin ketjussa huomaa, ettei vammaisista tiedetä oikeasti mitään. Lievää kehitysvammaa ei näy päälle päin ja he suoriutuisivat monestakin työstä hyvin. Monella vammaisella ei edes ole kehitysvammaa.