En voi käsittää miksi ihmiset vihaavat siivoamista, minusta se on ihanaa!
Terapeuttista katsella kun pesee paskat pois. Ja jälkeenpäin on hyvä ja kevyt fiilis. Miksi siivoamista inhotaan niin paljon? Minulle siivouspäivä on viikon kohokohta.
Kommentit (30)
Kerran eräs tuttuni sanoi, että ihminen on tylsä, jos pitää siivoamista nautinnollisena. Ihan todella maailmassa on niin paljon muutakin mukavampaa, hauskempaa ja ihanampaa kuin siivoaminen, että vaikea uskoa jonkun saavan hyvät kiksit paikkojen putsaamisesta. Se on pakollinen paha, jonka voi korkeintaan kokea neutraalina.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs tuttuni sanoi, että ihminen on tylsä, jos pitää siivoamista nautinnollisena. Ihan todella maailmassa on niin paljon muutakin mukavampaa, hauskempaa ja ihanampaa kuin siivoaminen, että vaikea uskoa jonkun saavan hyvät kiksit paikkojen putsaamisesta. Se on pakollinen paha, jonka voi korkeintaan kokea neutraalina.
Jaaha, no kerta tuttusi sen sanoi niin pakkohan sen on olla fakta XD.
Inhoan kaikkea muutakin hyvin rutiininomaista työtä, jossa on kuitenkin vaihtelua.
Eli ei voi mennä vaan aivot vapaalla, vaan pitää koko ajan tarkkana katsoa meneekö imuriin jotain ylimääräistä ja jääkö joku nurkka putsaamatta ja lähtikö se tahra nyt pöydästä jne.
Muita outoja juttuja mistä tykkään, mitä moni muu inhoaa on matematiikan laskeminen ja punnertaminen.
Minustakin siivous on mukavaa ja varsinkin se kun on siistiä. Herättiin tänään 10.30, tosin itse nukun usein vieläkin pidempään, kävin myös metsässä pyöräilemässä ja hakemassa remppatarvikkeita.
Todella kummallinen ajatus että se että itse tykkään tehdä ja siivota tarkoittaisi että vaadin samaa myös muilta.
Vaaditteko te itse että muut ovat samanlaisia kuin te itse? Aika erikoista.
Vihaan siivoamista alkaen imuronti, lattioiden pyyhkiminen, pölyjen pyyhkimien, kaiken paikoilleen vieminen ym. Miten tekisi tästä hauskemman.
Ei se itse fyysinen siivoustyö sinänsä ikävää ole, mutta sitä ei vaan saa aloitettua ennen kuin kämppä on kaatopaikan näköinen, ja sitten siivoamista on jo niin paljon, ettei sitä saa kerralla siivottua loppuun, joten kämppä jää aina hiukan paskaiseksi. Eli lopputuloksena kämppä on aina hiukan saastainen, kun koskaan ei siivoa kunnolla. Miksi sitä siivousta aina siirtää ja siirtää, siihen en osaa antaa yksiselitteistä vastausta. Ehkäpä koska mun aloitekyky on (mahdollisesti neurologisista asioista johtuen?) muutenkin surkea, enkä saa aloitettua kivojakaan asioita, niin entäs vähemmän kivat sitten...
Ehkä syy siivouksen vastenmielisyyteen on myös siinä, että vaikka siivoaa, kämppä paskautuu uudestaan joten joutuu siivoamaan uudestaan. Turhauttavaa tehdä jotain, mikä pitää vähän ajan päästä tehdä uudestaan. Pätee myös tiskaamiseen ja kaupassakäyntiin ym, mutta näistä siivous on helpoin siirtää aina vain eteenpäin, koska sen tekemättä jättäminen ei vaikuta elämään juurikaan. Vrt. jos ei käy kaupassa, ei ole ruokaa, ja sitten kuolee nälkään. Sen sijaan muutama pölypallo vs. miljoona pölypalloa ei ole paljon eroa, vain kosmeettinen haitta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin muistan aikaa, kun tein viikkosiivouksen säännöllisesti. Nykyään ei enää pysty eikä kykene. Olen koulutettu laitoshuoltaja, tosin nykyään teen keveämpää työtä.
Kotona yritän tehdä jotain pientä lähes päivittäin, mutta esim. imurointi on liian raskasta. Käytänkin mieluummin lankamoppia, mutta mattoja on joskus pakko imuroida, ja se on hirveää.
Pitäisi hommata robotti-imuri, mutta niitäkin on niin montaa sorttia, etten osaa valita.
Minulta ääni Roborockille. Ostin Roborock S6:n hiljattain. Vetäisi nukat ja karvat kerralla pois sellaisestakin matosta, josta ne on pitänyt viimeiset 15 vuotta kammata irti, kun yksikään imuri ei saa niitä siivottua pois. Siinä on myös moppausominaisuus, jota en tosin ole vielä testannut, kun minulla hoituu imuroinnin jälkeen moppaus itse hetkessä. Olen tosi tyytyväinen! Helppo puhdistaa ja on hiljainen imuri. Imuroi tarkkaan.
Moni ei täällä ehkä ymmärrä sitä että silloin kun elämä tuntuu muuten ympäriltä hajoavan pirstaleiksi, se siivoaminen ja siisti koti tuo eräänlaista hallinnan tunnetta, ja rauhoittaa. Minulle se on siis täyttä terapiaa. Jos olen vihainen niin kuuraan kylpyhuoneen.
Siisti keittiö aamulla on kuin antaisi itselleen lämpimän halauksen.
Imurointi on mun ehdoton suosikki. Hauskaa nähdä kun se imaisee pölypallerot armottomasti parempiin suihin.