Hermot menee vauvan oksenteluun. Auttakaa!
Meillä 10kk tyttö oksensi hetki sitten TAAS koko vatsalaukun sisällön (aamupuuro, rintamaitoa, lounassose) päälleen, syöttötuoliin ja lattialle... Nyt sitten nukkuu varmaan huonosti tyhjällä vatsalla :-/
Tätä tapahtuu lähes päivittäin enkä tiedä syytä. Vituttaa ihan tajuttomasti taas vaikka todellakin tiedän ettei vauva nyt tahallaan oksenna. Mistä tämä voi johtua ja mitä voin tehdä. Täysimetyksellä ei ikinä puklaillut mutta nyt on muutaman kuukauden tehnyt tätä soseiden aikana/jälkeen.
APUA
Kommentit (12)
Pientä uusavuttomuutta, anteeksi nyt. Nyt mars lääkäriin tutkimuksiin!
Iho ollut aina loistavassa kunnossa, samoin kakka normaalia. Kasvaa tosi hyvin. Voiko silti olla allergiaa? Mitä allergiaa mahdollisesti? Syö nykyään melkein kaikkea jo.
Tyttö siis oksentaa suunnilleen kerran päivässä, yleensä syömisen yhteydessä mutta en ole löytänyt mitään yhteneväisyyttä ruoista (esim. liharuoka / viili). Toisinaan alkaa " möykkyjen" kakomisesta, toisinaan yhtäkkiä ilman syytä.
Olen vielä kiitollinen kommenteista!
Meidän tyttö on ollut maitoallerginen vauvasta asti. Oksentaa vatsan tyhjäksi (useaan kertaankin), jos saa pisarankin lehmänmaitoa.
eli löystynyt vatsaportti.
Se voi vaivata vauvoja ja sitten iän myötä helpottaa.
Asia todetaan lääkärintutkimuksessa.
Nykyisin epäillään allergiaa vähän turhan monessa asiassa, mutta ehkä sekin kannattaisi tutkia.
koska ongelmaa ei ollut vielä silloin kun ei syönyt kiinteitä. Vai voisiko tulla myöhemmin vasta?
ap
Meni ohi n.1,5-vuotiaana (siis tuo kala ja korviketta ei saanutkaan). kokeista ei löytynyt allergisoivia aineita, mutta poika oli aivan raatona ja tosi huonossa kunnossa kun sai kalaa.. mutta nykyään sitä jo syö ilman oireita.
Ja meilläkin laattasi niin että koko maha tyhjeni ja laatta lensi aivan kaarella.
Meillä lapsi oksensi 2 VUOTTA refluksin takia. Lääkärissä juostiin, mutta lääkärit sanoivat, että olen vain ylihysteerinen äiti, kaikki lapset pulauttelevat... Joopa joo, aloin lopulta lyödä nyrkkiä pöytään ja lääkärit suostuivat 2 vuoden jälkeen tutkimaan lapsen - paha refluksitauti (ei allergioita), johon saatiin lääkkeet (Prepulsid ja Gaviscon), jotka tehosivat välittömästi.
Olen jokseenkin katkera lääkäreille, jotka eivät ottaneet lapsen oksentelua todesta, vaikka taatusti näkivät, että olen ihan loppu asian kanssa. :(
Eli vaadi tutkimuksia!
Nyt kun mietin, niin vauva on myös nukkunut viime aikoina huonosti päivin ja öin. Päivisin ei nuku yli tuntia ja yölläkin alle 12h, mikä on ihan liian vähän mielestäni. Voiko tämä liittyä myös refluksiin?
Entä sitten kun vauva ei läheskään aina oksenna, pitäisikö refluksissa oksennuksen tulla ns. aina?
ap
Meidän ihan terve, nyt 1,3v poika, yrrppää kyllä jos syötän liikaa / liian paljon.
Näin on ollut koko ssen ajan, mitä hän on soseita saanut.
Jokseenkaan meidän poju ei itse tajua, milloin hän on liian täyttnä.. hän söisi, söisi ja söisi (kun on lempiruokaa) kunnes lopulta tulee yrjö.
Meillä ongelma pistui kun aloin syöttää aina samoilta lautasilta, tiedän tarkaan kuinka paljon yksi annos on (en tarjoa purkkiruokia) koska laitan aina tiettyyn kuvioon (siis lautasessa nallen kuvia) asti ruokaa..
Suuren annoksen jälkeen en edes tarjoa maitoa, oksennus tulisi välittömästi. Maidon saa siis puoli tuntia ruuan jälkeen. Päiväunille mennessä jää maito väliin ja poika juo sen heti kun herää unilta.
Joo, ei oo meidän pojassa mitään vikaa. Juostu on läpi kaikki lääkärit ja ravitsemusterapeutit.
Ainut " vika" on se, että poika tykkää ruuasta ja söisi sitä mielin määrin. Mutta vatsalaukku heittää sitten ylimääräiset ulos.
meillä esikoinen pulautteli runsaasti, mutta kun alkoi saada kiinteitä, oksensi joka päivä mahansisältönsä lattialle useasti! refluksia epäiltiin, ja lääkärit eivät ottaneet vakavasti. olin tilanteeseen AIVAN kypsä, ja valitin joka lääkärille tk:ssa ja lastenpolilla asiasta. muka oli normaalia pulauttelua ja refluksia.. no, menin yksityiselle allergiakeskukseen: verikokeet otettiin, ja lapsella oli pahat allergiat: maito, viljat, tomaatit yms! painokäyrä meni pahimmillaan -20%.. ja kukaan ei siis uskonut. itse olin vielä opiskelemassa terkkariksi, eli olisi luullut, että minut otetaan vakavasti. eli mene siis ihmeessä yksityislääkärille, pyydä mahanportin uä, ja allergiakokeet!!!! tiedän, että on TODELLA kypsää siivota oksennuksia joka päivä joka paikasta!ps: onko lapsellasi iho-oireita? meillä oli usein posket punaiset ja karhea, mutta ei muuta oksentelun lisäksi.
oli kans esikoisella refluksia. Oksensi ensimmäisen vuoden ja lääkäris ravattiin. Onneksi ei ollut mitään vakavampaa. N. yhden vuoden iässä loppui.
saako nyt korviketta vai rintamaitoa? koska olet aloittanut puurot?mitä viljaa? meillä on kaikki kolme lasta olleet allergisia. Nyt nuorinkin, täyti toukokuussa 2v. saa jo syödä kaikkea mitä huolii.
Keskimmäinen oksenteli vauvana jo laitokselta asti, reagoi mun syömiin ruokiin. Pari kuukautisena alkoi saamaan apteekin korvikemaitoa, niistäkään ei ekat tietty sopineet, mut sitte alkoi tilanne helpottamaan, kunnes alettiin maistella oikeita ruokia. Viljat ei sopineet, muna, ja useat muut ruoka-aineet.
Kannattais varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyytää lähete lääkärille tai varata aika allergialääkärille itse.
Pidä vähän päiväkirjaa et millaisten ruokien jälkeen oksentaa herkemmin yms.