Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin jutussa kun oli kuva 29 neliön hoas-yksiöstä, jossa aivan surkean pieni ahdas keittiönurkka. Mihin ne neliöt sitten on tuhlattu, kun

Vierailija
15.05.2021 |

itse aikoinaan saman kokoisessa (ei-hoas) kun asuin, niin keittiö oli hyvin tilava avokeittiö ja mahtui hyvin kokkaamaan. Eli tuohon neliömäärään saa ihan hyvin mahtumaan keittiönkin. Miksiköhän ei niin ole tehty.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Hoas-kämpässä ainakin oli aivan naurettavan iso wc/kylpyhuone. Sinne mahtui oma pesukone ja kuivausrumpu vierekkäin ja vielä jäi tilaa.

Vierailija
42/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytöllä Kuopiossa on Kuopaksen rakentama vuokrayksiö. Muuten asiallinen, mutta sähköuuni puuttuu! En äitinä pysty käsittämään tätä. Tytöllä on veriarvot huonontunut paljon opiskeluaikana, kun ei pysty kunnollista ruokaa laittamaan, kun ei ole uunia. Yhteinen sähköuuni löytyy kyllä jostain, mutta keittiö on niin epähygieeninen monen käyttäjän jäljiltä. En tiedä, perustuuko tämä uunittomuus johonkin turvallisuusmääräykseen vai säästöihin?

Opiskelijalla asiallinen yksiö ja vielä jotain yhteisiä tiloja, kyllä nyt on kamalaa. Kermapersusäippähän voi ostaa reippaasti jälkikasvulleen just sellaisen desinfioidun lukaalin kuin huvittaa. Saisko olla kaasu- vai leivinuuni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytöllä Kuopiossa on Kuopaksen rakentama vuokrayksiö. Muuten asiallinen, mutta sähköuuni puuttuu! En äitinä pysty käsittämään tätä. Tytöllä on veriarvot huonontunut paljon opiskeluaikana, kun ei pysty kunnollista ruokaa laittamaan, kun ei ole uunia. Yhteinen sähköuuni löytyy kyllä jostain, mutta keittiö on niin epähygieeninen monen käyttäjän jäljiltä. En tiedä, perustuuko tämä uunittomuus johonkin turvallisuusmääräykseen vai säästöihin?

Uunin puuttuminen nyt on valitettavasti nykypäivää, monesti sen tilalla on tiskikone. Jep on pylpyrästä.

Mutta mitä on ne elintärkeät ruoat, joita voi tehdä vain ja ainoastaan uunissa?

Osan voi tehdä liedelläkin, esim monet padat. Mutta itse olin innokas leipomaan jo opiskeluaikana, olisi leivät jääneet tekemättä ilman uunia. Toki kaupasta saa, ei sillä. Mites muuten makaronilaatikko, se ei varmaan onnistu liedellä? Toki mikään näistä ei ole välttämätön, mutta uunin puute olisi kyllä harmittanut.

Vierailija
44/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hoas.fi/kohteet/pohjoinen-rautatiekatu-29/

Iso kylppäri.

Vierailija
45/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija voi syödä Unicafen ruokalassa, ja kannattaakin. 

Vierailija
46/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näin korona-sikaan tuo uunin puute on tuntunut, mutta normaalioloissa täysipäiväisesti opiskelevalle ei ole aikaa hengailla kotona kokkailemassa. Yleensä asunnolla kumminkin syödään aamu- ja iltapalaa ja lämmin ruoka opiskelijaravintoloussa, joissa sen saa muutaman euron hintaan. Ruokailu on myös sosiaalinen tapahtuma kavereiden kesken.

Asunnolle voi hankkia miniuunin reilulla satasella.

Vierailija
47/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka sanoo että ruokalassa saa ruokaa, niin ettekö syö ollenkaan illalla tai viikonloppuisin mitään? Minä aikoinani lopetin ruokalassa käynnin kun pitäjä vaihtui ja ruuan taso muuttui melkein syömäkelvottomaksi. Onneksi kotona oli kunnon keittiö niin sai kokattua kunnolla.

Vierailija
48/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on näköjään pesiytynyt uusi hullu, joka vinkuu siitä, että kylppäriin pitää päästä pyörätuolilla.

Vierailija
49/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä arkkitehdit eivät itse kokkaa ollenkaan, joten eivät ymmärrä, että keittiössä pitäisi olla mukavuuden ja sujuvuuden vuoksi enemmän tilaa kaikelle. Eihän tuolla ole edes uunia ja vain ruhtinaalliset kaksi hellalevyä. Onko jääkaappikin melkein jätetty pois? Eihän ne opiskelijat syö kuin pitsaa, vai mitä asunnon suunnittelijat luulee?

Eläkeläisenä sama: Vaihdoin ison stadin kämpän pienempään,kun jäin yksin.Ei varaa maksaa tyhjistä neljöistä.Ongelma iski naaman muutaessa. Ei kaapitilaa.Siivouskaappi niin kapea.Imurin osto pienempään,mahtuakseen  sivouskaapin  silityslaudan ymm kanssa.Avokeittiö.Ei kapistoa tilavaa.Joten lautaset,lasit,kipot ,mukit.On pidettävä tiskikaapissa.Jos halua katilat ym.on piilossa.Ei ole mitään mahdolisuus esim. kuivamunoaa ostaa .Kahvit jauhot ymm.Surempina erinä.Ei mahdu kaapeihin. Sama koskee wc-paperit ,pesuaineet ymm. Arkitehti ei itselle  tee ruokaa, Vaateita,liinavatteita on oletetavasti 3kpl.Aina 1 käytössä,  toinen satsi pesulassa ja kolmas niistä vain kaapissa vaihtoon,enenkuin kerkii hakee pesulasta liinavaateet ja  omat vaateet.Lisäksi verhon pituus oltava 260cm.Kalimat .Kuin vanhojen talojen verhopituus 240cm.Ei ikunalautoja:Hirvetä laitaa siksi ikunaan lyhyet verhot.Köyhä vaan asuu stadin kämpää,hintalapun mukaan sisustaa.Tarjoustuoteet usein satina halvempia.Kuin jos yksitäin ostaa.Mihin laitat kun ei tilaa? Tietysti ikunat auringon paahteesen.Kesät lämpö sisällä plus 31.Ei rahaa kaihtimiin.Kun avokeittiö,tuletat ruan hajut tuletusikuna, 6 metrin  on päässä se.Tuuletuuko kesä helle?Kun olohuonen tila on päädyssä on ne ikkunat .Mutta se arkitehtihän ei ruokaa tee itse,syö ulona  on rahaa.

Vierailija
50/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ottaa päähän nää esteettömyyspaskasäännnökset, joku järki näissäkin pitäisi olla. Miten pieni ryhmä voi mennä kaiken edelle ja jyrätä järkevän suunnittelun. Eniten tästä suhteessa maksaa pienituloiset, yksin kopperoissaan asuvat, jotka maksavat joka kk niistä pyörähdysympyröistä. Samaan aikaan uusista asunnoista puuttuu täysin säilytystilat.

Vierailija
51/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näin korona-sikaan tuo uunin puute on tuntunut, mutta normaalioloissa täysipäiväisesti opiskelevalle ei ole aikaa hengailla kotona kokkailemassa. Yleensä asunnolla kumminkin syödään aamu- ja iltapalaa ja lämmin ruoka opiskelijaravintoloussa, joissa sen saa muutaman euron hintaan. Ruokailu on myös sosiaalinen tapahtuma kavereiden kesken.

Asunnolle voi hankkia miniuunin reilulla satasella.

Kyllä mä ainakin kotonakin vietin aikaa, luin, tein kirjallisia töitä jne. Opiskelijaruokslassa lounas, iltaruoka kotona. Jos olin illan töissä, lämmitin mikrossa ruokaa mitä olin tehnyt etukäteen.

Vierailija
52/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun Hoas-kämpässä ainakin oli aivan naurettavan iso wc/kylpyhuone. Sinne mahtui oma pesukone ja kuivausrumpu vierekkäin ja vielä jäi tilaa.

En ole tuollaisesta kuullutkaan. Ainakin ennen Hoasilla sai asua vuoden valmistumisesta ja monet eivät ottaneet papereitaan ulos ennenkuin oli pakko juuri asunnon takia.

Tyssillä on tietyssä kohteessa tuo aikarajoitus asumisessa, jotta , mahdollisimman moni saisi asua hienommin Aurajoen rannan luksuskämpissä.

Vierailija
53/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinälle levitetty keittiö ei ole oikeastaan mistään pois, tarkoitan että se ei vie tilan tuntua pois. 29 neliöön mahtuu hyvin sellainen yhdelle seinustalle ja silti asunto vaikuttaa avaralta.

Ei tuollaisessa "kopissa" ole mitään tolkkua.

Vierailija
54/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ottaa päähän nää esteettömyyspaskasäännnökset, joku järki näissäkin pitäisi olla. Miten pieni ryhmä voi mennä kaiken edelle ja jyrätä järkevän suunnittelun. Eniten tästä suhteessa maksaa pienituloiset, yksin kopperoissaan asuvat, jotka maksavat joka kk niistä pyörähdysympyröistä. Samaan aikaan uusista asunnoista puuttuu täysin säilytystilat.

5%:n vähemmistön takia jokainen joutuu opiskelemaan pakkoruotsia.

Liikuntarajoitteisten vuoksi jokaisessa asunnossa pitää olla jättikylppäri.

Vähemmistöille tietysti kuuluu omat oikeutensa, mutta eikö kuitenkin joku tolkku ja kohtuus pitäisi säilyttää?

Vierailija
55/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tuossa asunnossa oli siis se kaikkein paras asia, jonka vuoksi se on haluttu ja harvoin tarjolla? Siis muu kuin sijainti, jos haluaa asua Kampissa. Luin jutun, mutta se ei aennut minulle. 

Vierailija
56/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on että WAMMASILLA on neliöitä vaikka niitä ei sinne tule muuttamaan.

Meillä kaikilla on riski vammautua. Äiti oli täysin terve kunnes joutui liikenneonnettomuuteen ja vammautui. Hän on nykyään pyörätuolissa. Asuu onneksi omakotitalossa jossa on tilava kylpyhuone joten pääsee sinne itse pyörätuolilla. Menee nimittäin vaikeaksi kotiuttaminen onnettomuuden tai sairauskohtauksen jälkeen, jos asut talossa missä et pyörätuolin kanssa pysty liikkumaan. 

Vierailija
57/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa hiton turhauttavaa asua noin huonosti suunnitellussa asunnossa. Mitä noin ressukat syö? Leipää, hedelmiä, keittää puurot? Mitään uunissa valmistettavaa ei saa, eikä myöskään missään ole tilaa missä voisi pilkkoa jotain. Olis nyt edes yksi pieni taso voinut olla ja uuni tietysti.

opiskelija ravintoloissa, halpaa ja hyvää ruokaa. Liedellä voi oikein hyvin valmistaa myös uuniruokia. Lisäksi suuri osa opiskelijoista käyttää nykyisin mikroa ruoanvalmistukseen. Keittiöitä ei vain enää tarvita jokaiseen asuntoon

Vierailija
58/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa hiton turhauttavaa asua noin huonosti suunnitellussa asunnossa. Mitä noin ressukat syö? Leipää, hedelmiä, keittää puurot? Mitään uunissa valmistettavaa ei saa, eikä myöskään missään ole tilaa missä voisi pilkkoa jotain. Olis nyt edes yksi pieni taso voinut olla ja uuni tietysti.

Olen itse asunut tuon kokoisessa asunnossa muutaman vuoden  ensin yksin ja lopuksi kaksin. Keittiö oli juuri tuollainen, tosin oli uuni ja normikokoinen liesi. Vaikken ole mikään kotitalousihme, sain kyllä tehtyä aterioita ihan raaka-aineita pilkkomalla alusta asti.  Yhtenä vappuna paiston munkkirinkilöitäkin. Vaatiihan se sopeutumista, mutta asiaan vaikutti  varmaan se, että olin asunut ahtaasti jo lapsena. Siinä oppi sen, että ruoanlaiton aikana täytyy pitää ympäristö siistinä ja tiskata valmistusasioita koko ajan. Näinhän kokitkin suosittelevat. 

Vierailija
59/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oisko tuo:

Aika hassua, että tehdään tuollaisia "myyntivideoita" asunnosta, jotka menevät muutenkin välittömästi...

Kun itse 20 vuotta sitten hain Hoasille, niin sitä vaan toivottiin, että saisi edes jonkun SOLUasunnon, eikä valkattu mainosvideoiden perusteella, että minkä haluaa! :)

Itse asuin hätämajoituksessa kuukauden HOASin solua odotellessa, kun ei ollut sukua joiden nurkissa oleilla kuten onnekkaimmilla. Ei ehkä nyt sydänveri vuoda sympatiasta Kampin opiskelijayksiön laskutilan puutteen takia.

Vierailija
60/129 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en minäkään ymmärrä miksi joka asunnon on oltava esteetön. Hyvin voisi olla vaan osa, esim alimmat 2 kerrosta tms. Usein perustellaan että kuka tahansa voi joutua pyörätuoliin ja sitten ei tarvitse muuttaa. Totta, mutta aika monelle sellainen tilanne ei tule koskaan vastaan ja sitten kärsii jopa vuosikymmeniä kalliista hukkatilasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän