Hesarin jutussa kun oli kuva 29 neliön hoas-yksiöstä, jossa aivan surkean pieni ahdas keittiönurkka. Mihin ne neliöt sitten on tuhlattu, kun
itse aikoinaan saman kokoisessa (ei-hoas) kun asuin, niin keittiö oli hyvin tilava avokeittiö ja mahtui hyvin kokkaamaan. Eli tuohon neliömäärään saa ihan hyvin mahtumaan keittiönkin. Miksiköhän ei niin ole tehty.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto Jätkäsaaren taloista vai mistä? Uudehkot talot on rakennettu esteettömyysmääräysten mukaisesti ja käytännössä se tarkoittaa, että kylppäri on tilava. Kyllä opiskelijana arvostaisin mukavan kokoista kylppäriä ja sen sijaan keittiö voi olla pieni, sillä lämpimän aterian ja välipalatkin saa huokeaan hintaan opiskelijaravintoloista.
Kamppi, pohjoinen Rautatiekatu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylppörin allas ainakin oli leveä, joten veikkaan että siellä on tilaa.
Keittiökuva
https://hs.mediadelivery.fi/img/468/dc5a6e79f0714d138ba26c01ce880d35.jp…En tiedä näkyykö jos ei ole tilaaja mutta kokeillaan :)
Näkyy!
Ihan järjetöntä, että ei laskutilaa lainkaan! Tuollaisen voisi olettaa löytävänsä 15 neliön asunnosta, mutta nyt on kyllä suunnitelijalla ollut järki jäässä.
Joo, oli hommannut itse lisää laskutilaa. Mikro verhon takana.
https://hs.mediadelivery.fi/img/468/0fa9015e018d493ea82b37570c383452.jp…
Olen samaa mieltä, asuin aikoinaan itse Dommalla ja keittiö oli pieni mutta PALJON isompi kuin tuo.
Meidän tytöllä Kuopiossa on Kuopaksen rakentama vuokrayksiö. Muuten asiallinen, mutta sähköuuni puuttuu! En äitinä pysty käsittämään tätä. Tytöllä on veriarvot huonontunut paljon opiskeluaikana, kun ei pysty kunnollista ruokaa laittamaan, kun ei ole uunia. Yhteinen sähköuuni löytyy kyllä jostain, mutta keittiö on niin epähygieeninen monen käyttäjän jäljiltä. En tiedä, perustuuko tämä uunittomuus johonkin turvallisuusmääräykseen vai säästöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto Jätkäsaaren taloista vai mistä? Uudehkot talot on rakennettu esteettömyysmääräysten mukaisesti ja käytännössä se tarkoittaa, että kylppäri on tilava. Kyllä opiskelijana arvostaisin mukavan kokoista kylppäriä ja sen sijaan keittiö voi olla pieni, sillä lämpimän aterian ja välipalatkin saa huokeaan hintaan opiskelijaravintoloista.
Kamppi, pohjoinen Rautatiekatu
Ok, vähän vanhalta tuo asunto näyttikin. Uusissa on tilavat kylppärit ja luultavammin avokeittiö, jossa on kunnon liesi.
Vierailija kirjoitti:
Mun opiskelijalämpässä oli valtava kylppäri aikoinaan, pyörätuolimitoituksella
Meillä oli HOAS:n kämpässä edustussauna. Kämppä oli rakennettu vieraileville opettajille, mutta ei ollut solukämppänä kelvannut heille. Meille opiskelijoille kelpasi hyvin. :)
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytöllä Kuopiossa on Kuopaksen rakentama vuokrayksiö. Muuten asiallinen, mutta sähköuuni puuttuu! En äitinä pysty käsittämään tätä. Tytöllä on veriarvot huonontunut paljon opiskeluaikana, kun ei pysty kunnollista ruokaa laittamaan, kun ei ole uunia. Yhteinen sähköuuni löytyy kyllä jostain, mutta keittiö on niin epähygieeninen monen käyttäjän jäljiltä. En tiedä, perustuuko tämä uunittomuus johonkin turvallisuusmääräykseen vai säästöihin?
Ostatte. Ei paljoa maksa. Muutossa saa ottaa mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kylppörin allas ainakin oli leveä, joten veikkaan että siellä on tilaa.
Keittiökuva
https://hs.mediadelivery.fi/img/468/dc5a6e79f0714d138ba26c01ce880d35.jp…En tiedä näkyykö jos ei ole tilaaja mutta kokeillaan :)
Pieni on keittiö. Epäkäytännöllisempi kuin joku asuntovaunun keittiö. Laskutilaa ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on kunnon kylppäri, eikä yksiöille ominaista koppia.
Höpö höpö. Pitää olla ikivanha yksiö, että kylppäri on koppi. Yksiössä kylppärit ovat samankokoisia kuin monin verroin suuremmissa kaksiossa ja kolmiossa. Yleensä tila hukkautuu juurikin kylppäriin ja käytävään. Itse olen asunut keittokomerollisessa 29 neliön yksiössä ja siinä oli suhteessa valtava kylppäri ja sen ja keittiön viereen jäi ulko-ovelta varsinaiseen huoneeseen pitkä ja kapea käytävä jota ei voinut hyödyntää.
Tämä itse asiassa kiteyttää suomalaisten rakennusmääräysten idioottimaisuuden.
Jokainen asunto tulee rakentaa esteettömyysvarauksella, vaikka vain pieni osa väestöstä tarvitsee esteettömyyspalveluita.
Sitten tulee tällainen tapaus, että 26 neliön asunnosta (joka opiskeluaikanani oli ruhtinaallinen) vie sitten 6 neliötä massiviinen kylpyhuone ja eteiskäytävä.
Jonkun fiksumman pitäisi muuttaa tuo niin, että jokaisessa rakennetussa taloyhtiössä tulisi ainoastaan alin kerros olla esteetön.
opiskelijat usein syövät halvoissa opiskelijaravintoloissa, joten eivät suuremmin kokkaile kotona, siksi niissä ei mitään täysmittaisia keittiöitä ole. LAskutilaa saa helposti lavuaarista: lavuaarin altaiden päälle on saatavissa kansia. Minulla 29 neliön opiskelijayksiössä oli toinen lavuaarin kansi (silloin oli vielä kaksi lavuaaria vierekkäin) leikkuulautana (paksua, hyvälaatuista muovia) ja toinen laskutasona (teräs).
Nyt asun kumppanini kanssa kahdestaan 37 neliön yksiössä, jossa kuitenkin (onneksi) alkovi, kunnes löydämme itsellemme mieluisan asunnon. Tässä asunnossa on niinikään suuri kylppäri: pyörätuolilla voi kääntyä joka suuntaan, asunnossa ei ole kynnyksiä, voisi vaikka vetää pyörätuolitangoa täällä, mutta asuntoon itseensä ei pääse sitten pyörätuolilla: hissittömän kerrostalon 4. kerros. Siinä on suunnittelijalle/tilaajalle tullut suunnittelukukkanen oikein, kun miettinyt, että pitää päästä pyörätuolilla kääntymään. Toki tämä on suunniteltu siten, että laitetaan kaikkiin asuntoihin pyörötuolivamhdollisuus, mutta ei ehkä joka paikkaan tarvitsisi. ... onpahan kuitenkin laitettu.
Olispa hiton turhauttavaa asua noin huonosti suunnitellussa asunnossa. Mitä noin ressukat syö? Leipää, hedelmiä, keittää puurot? Mitään uunissa valmistettavaa ei saa, eikä myöskään missään ole tilaa missä voisi pilkkoa jotain. Olis nyt edes yksi pieni taso voinut olla ja uuni tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Uunin puuttuminen nyt on valitettavasti nykypäivää, monesti sen tilalla on tiskikone. Jep on pylpyrästä.
Mutta mitä on ne elintärkeät ruoat, joita voi tehdä vain ja ainoastaan uunissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessa vie varmaan jotain 20 neliötä kun nykymääräyksien mukaan siellä on pystyttävä ajamaan ns. p...u rallia sähköpyörätuolilla. Tjsp.
Jutun mukaan suihkussa ei mahdu kääntymään.
Luetun ymmärtäminen... jutussa viitattiin vanhoihin opiskelija-asuntoihin, joissa oli noin. Tässä asunnossa on jutun mukaan tilava kylppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatte. Ei paljoa maksa. Muutossa saa ottaa mukaansa.
Miniuuni tai airfryer. Tyssillä on myös paljon yhteiskeittiöllisiä yksiöitä . Omasta huoneesta löytyy vain jääkaappi. Kylppäri on ihan normikokonein, mutta esim vessan lavuasrissa ei ole omaa hanaa vaan täytyy käyttää suihkun hanaa. Koko asunto 18 neliötä. Osassa tuon kokoisista asunnoista on sitten keittoseinämä ja vaatekaapit puuttuu tyystin.
Vierailija kirjoitti:
oisko tuo:
Aika hassua, että tehdään tuollaisia "myyntivideoita" asunnosta, jotka menevät muutenkin välittömästi...
Kun itse 20 vuotta sitten hain Hoasille, niin sitä vaan toivottiin, että saisi edes jonkun SOLUasunnon, eikä valkattu mainosvideoiden perusteella, että minkä haluaa! :)
Onko Hoasilla vielä 2 vuoden rajoitettu asumisaika yksiöissä? Tällainen oli ainakin 2000-luvun alkupuolella, kun itse asuin. Aika tylyä, että ensin kärvistelee pari vuotta kammottavassa solussa, sitten on onnesta soikeana kun saa yksiön, jossa ei kuitenkaan saa asua edes ohjeellisen opiskeluajan loppuun asti.
Kampissa