Ihan todella aikainen ultra : )
Heippa,
Plussasin tällä viikolla ja viikkoja kasassa 5+vissiin pari päivää. Kävinpä tänään alkuraskauden iiiihan ekassa ultrassa,koska paras ystäväni on gynekologi ja hän hommasi minut kollegalleen ultraan, halusin tarkistuttaa että on nyt sentään alkio kohdussa.
Siellä kohdussa oli selvä sikiöpussi ja sen sisällä näkyi häivähdys ruskuaispussia. Ei vielä selvästi erottanut. Mitään sykkeitä ei luonnollisestikaan näkynyt. Diagnoosi kohdassa luki : intrauteraalinen alkuraskaus. Myös sisätukimuksessa oli kaikki ok. Sanoi että kohtu eteenpäin ja hieman pyöristynyt.
Kommentit (7)
Pakko oli katsoa omia käyntejäni varhaisultrassa, kahden lapsen kohdalla olen ollut. Mullakin (sairaalassa kätilö ultrannut)laitettu ekalla pääperämitta 2,9mm ja vastaa viikkoja 6+2. Syke näkyi myös minulle:)
Tokasta ei laitettu mittoja, mutta syke ei näkynyt ja viikkoja oli silloin5+2 menkkojen mukaan. Uusinta ultra oli 7+2 ja syke oli, sekä vastasi mitoiltaan ihan viikkoja. Itselläni oli muuten keltarauhas" kystä" jota kontrolloitiin ja se alkoikin kutistua itsekseen rv16+.
Toivottavasti sait edes jotain apua.
VILLIRUUSU;
kiitos viestistäsi. Mä olen vaan ajatellut ettei meidän kahden pienehkön ihmisen lapsi mikään monsteri voisi ollakaan, joten ehkä pieni elämänalku on vaan niin pienikokoinen, että se antaa " väärät viikot" . ilmeisesti iahn alkuraskaudessa tuo viikkojen heittäminen enemminkin, ei ole mitenkään epätavallista.
Lisäksi tuo ekan ultran lääkäri ei ollut erikoistunut sikiö-asioihin eikä raskausjuttuihin, vaan oli ihan vaan ultra-lääkäri, radiologi..hän sitten vertaili mittoja johonkin lappuseen ja sieltä heitteli noita viikkoja. Ihmettelen vaan että gynen polin lääkärikin antoi yhtälailla " pienet viikot" ..tiedä tuosta sitten.
Tikutin kuitenkin oviksen plussakierrossa, ja luulisin että se pitää paikkansa..se olisi menkkojen mukaan laskettujen viikkojen kanssa sama.
Noh, loppukuusta on np-ultra, siellähän se sitten selvinnee.
Tappi
Minäkin kävin varhaisultrassa. Tuolloin viikkoja 6+1. Kone antoi ensin päiviksi 5+5, pääperämitta 2,3mm. Gyne sitten kaiveli uusimman mittataulukon esiin ja totesi viikkoja olevan siis viimeisimpien tietojen mukaan 6+1. Tämä piti paikkansa myös tietämäni oviksen kanssa. Olin nimittäin jo huolissani, eikö pikkutyyppi olekaan kehittynyt oikeassa tahdissa. Tarkimmilla laitteilla syke näkyy kuulemma varmasti 6+0, jopa pari päivää aikaisemmin.
Tappert:
Menin siis myös tosi aikaisin ultraan, piti olla kuitenkin jo rv6, ultraaja tutkaili ja kirjoitti näin;
" ...Tutkimuksessa tulee näkyviin kohdussa eksentrisesti sikiöpussin kaltainen löydös jonka koko on 9,3x4,7mm, tämän sisällä tulee näkyviin sikiö, jonka pääperämitta 2,5mm, tämä vastaa noin 4-5viikon raskautta. Samoin vastaa sikiöpussin koko 4-5vkon raskautta..."
Lääkäri näytti vielä miehellenikin että " tuossa NÄKYY syke.." ja mieskin sen näki, mä en nähny koko himputin monitoria kun se oli käännetty toisee suuntaa.VAU-kirjasta lueskelin näitä sikön/alkion mittoja, ja siellä oli tällaiset; 4koa - 0,5mm, 5vkoa - 1mm, 6vkoa - 2,5mm, noiden mukaanhan pitäs olla ollu jo vko 6, niinkuin olin laskenutkin.
1 vko ja 4 päivää tuosta ultrasta kävin uudestaan ultrassa, kun epäiltiin samalla kystaa - joka olikin keltarauhanen. Tuolloin gynen polin toktori sanoi sikiön vastaavan viikkoa 6+2, syke näkyi ja kaikki ok, eli ekassa ultrassa olis ollu vasta vko 4+5!! ja syke näkyi??
Kyse on kuitenkin muutamien millien kokoisesta alkiosta ja vaikka lääkärillä olisi kuinka tarkat laiteet hyvänsä, voi virheitä mittauksessa tulla ja pienikin virhe aiheuttaa ison eron raskausviikoissa. Kumpi tahansa ultrista voi olla väärässä näin aikaisessa vaiheessa ultratessa, varmasti np-ultrassa kun sikiökin on vastaavasti isompi niin virhemarginaali on pienempi ja raskaudenkesto tarkentuu.
Käsittääkseni näin varhaisessa vaiheessa sikiön yskilöllisellä kasvulla ei ole vielä niin suurta merkitystä kuin sitten rakenneultran jälkeen (jolloin raskaudenkestoa on jo vaikeampi määritellä).
Mayella rv 34
itse kävin 6+1 ultrassa, ja nyt harmittaa kun niin aikaisin kävin :( sykettä ei näkynyt vielä, sikiön koko oli 2.4mm, koneen mukaan rv5+5. mulle gyne sanoi, että sydän kehittyy viikoilla 5-6 ja alkaa sykkimään 6rv eteenpäin.
ja toisella näkyi silloin jo syke, toisella ei (kaksoset tulossa siis). Pari viikkoa siitä näkyi molemmilla ja muutakin kuin pussit =) Esikoisen kohdalla ultrattiin ekan kerran rv7+ ja syke näkyi.
Onnen kauppaa siis mitä noin aikaisin näkyy ja vähän ultrakoneestakin kiinni ( niin ja ultraajasta tietty)
onkohan se mun ekan ultran tekijä heitellyt sitten omasta päästään mulle noita juttujaan...mihin enää voi luottaa *hmph*
Menin siis myös tosi aikaisin ultraan, piti olla kuitenkin jo rv6, ultraaja tutkaili ja kirjoitti näin;
" ...Tutkimuksessa tulee näkyviin kohdussa eksentrisesti sikiöpussin kaltainen löydös jonka koko on 9,3x4,7mm, tämän sisällä tulee näkyviin sikiö, jonka pääperämitta 2,5mm, tämä vastaa noin 4-5viikon raskautta. Samoin vastaa sikiöpussin koko 4-5vkon raskautta..."
Lääkäri näytti vielä miehellenikin että " tuossa NÄKYY syke.." ja mieskin sen näki, mä en nähny koko himputin monitoria kun se oli käännetty toisee suuntaa.
VAU-kirjasta lueskelin näitä sikön/alkion mittoja, ja siellä oli tällaiset; 4koa - 0,5mm, 5vkoa - 1mm, 6vkoa - 2,5mm, noiden mukaanhan pitäs olla ollu jo vko 6, niinkuin olin laskenutkin.
1 vko ja 4 päivää tuosta ultrasta kävin uudestaan ultrassa, kun epäiltiin samalla kystaa - joka olikin keltarauhanen. Tuolloin gynen polin toktori sanoi sikiön vastaavan viikkoa 6+2, syke näkyi ja kaikki ok, eli ekassa ultrassa olis ollu vasta vko 4+5!! ja syke näkyi??
Ketähän uskaltaa uskoa? Vai voiko sikiö vaan olla niin pieni kun me ollaan molemmat pieniä..en tiedä. Kuitenkin kuulema menkkojen mukaan mennään kunnes np-ultra antaa todelliset viikot.
Olen tätä samaa jauhanut jo sata kertaa joten varmasti joku kohta hermostuu, mutta kun asia vaivaa mua tosi paljon!
Tappert 10+5