Miten saada työmatkaliikuntaa 75km/suunta työmatkoilla?
Ongelma on nimenomaan matkan pituudessa. Kuljen junalla ma-pe töihin, sillä työpaikka on 75km päässä kotoa. Menetin koronan takia aiemman työni samalla paikkakunnalla, autoa en omista eikä työpaikalla olisi tarjota parkkipaikkaakaan, joten kuljen matkat sitten junalla.
Matkaa asemalle kotoa/töistä on about kilometri eli vähän alle 4km tulee liikuttua kävellen, mutta se on sellaista verkkaista kävelyä.
Saako tähän yhtälöön mitenkään lisättyä liikuntaa? Junan aikataulut on sellaiset, että sekä aamulla että töistä lähtiessä ei ehdi kävellä mitään ylimääräistä, ja kotiin tullessa on hirveä nälkä ja menen suoraan kotiin. Sitten kello onkin sen verran, että päivittäin ei jaksaisi enää lähteä vielä erikseen ulkoilemaan.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Voitko tehdä kahvitauolla vaikka taukojumppaa (youtubessa runsaasti vaihtoehtoja) tai vaikka reippaan minikävelyn? Tai jäädä kotimatkalla yhtä pysäkkiä aiemmin junasta. Toki jos pysäkkejä on tosi harvakseltaan, niin voi olla liian pitkä matka.
Tämä oli hyvä vinkki. Aiempi asema on noin 10 km päässä, voisi yrittää pyöräillä sinne. Pitää käydä katsastamassa onko asema sellainen että uskaltaa jättää pyörän sinne koko päiväksi. :D Töissä ei ole tosin mitään suihkumahdollisuutta. Pitää käydä myös koeajolla, ja katsoa kuinka pahasti tulee hikoiltua tuossa. -ap
"Saako tähän yhtälöön mitenkään lisättyä liikuntaa?"
Ei saa. Käytännössä torppaat viestissäsi kaikki ratkaisut. Pitäisi olla työmatkaliikuntaa, mutta ennen/jälkeen työpäivän ei ehdi tai jaksa. Ainoa ratkaisu on työpaikan vaihto. Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä pituinen ruokatunti? Hyödynnä sitä.
Ruokatunti on 30 min. Lisäksi pari 10 min taukoa. - ap
Mulla on kevyet eväät (en voi syödä ns. lämmintä ruokaa päivällä, koska väsyn siitä eikä ruokalepoa ehdi :)
Käyn usein kävelemässä korttelin ympäri 5-10 minuuttia ja sitten syön eväät.
Vierailija kirjoitti:
"Saako tähän yhtälöön mitenkään lisättyä liikuntaa?"
Ei saa. Käytännössä torppaat viestissäsi kaikki ratkaisut. Pitäisi olla työmatkaliikuntaa, mutta ennen/jälkeen työpäivän ei ehdi tai jaksa. Ainoa ratkaisu on työpaikan vaihto. Ole hyvä!
Täällä unohdetaan myös helposti että aikuisista yli puolet on nykyään ylipainoisia eikä kaikilla ole mahdollisuutta ja jaksamista yhtä lailla harrastella näitä työmatkapyöräilyjä. On täällä tullut pari ihan hyvääkin vinkkiä eikä vaan näitä ''kyllä MINÄ ainakin ajan 150 km suuntaansa töihin joka päivä" viestejä.
Minusta olisi kiva jos täällä olisi kannustavampi ilmapiiri eikä heti dumattaisi toisia.
Mun työkaveri teki niin että muutti reittiä. Suora reitti oli pyörällä 6 km, sanotaan vaikka että asui Espoossa ja työpaikka oli Espoossa. Töiden jälkeen hän koukkasi aina Helsingin kautta ja näin paluumatkalle tuli lisää 21 km.
Itse tekisin niin, että etsisin jonkun treenipaikan työpaikan läheltä. Kävisin siellä pari kertaa viikossa ja söisin päivällisen junassa. Ennen treeniä välipala.