Harrastan liikuntaa ja olen silti huonossa kunnossa. Missä vika?
Pyöräilen ja kävelen melkein joka päivä. Teen 10-20 km:n pyörälenkkejä joka päivä tai 5 kertaa viikossa. Joskus kesällä 30 km lenkkejäkin. Talvella kävelen enemmän. Työni on fyysistä ja kävelen töissä koko päivän. En omista autoa, joten kävelen joka paikkaan. Jalkani ovat laihat tikut, mutta ei erityisen lihaksikkaat. Takapuoleni ja reiteni ovat löllyvää läskiä. Mitä järkeä on edes pyöräillä, kun se ei näy missään?
Käsieni puristusvoima on alle keskitason. Ei hälyttävän huono, mutta surkea tulos kuitenkin. Luin netistä, että se tarkoittaa lähestyvää kuolemaa. Eli hautajaisia pitää ilmeisesti alkaa suunnittelemaan.
Olen koko ajan väsynyt. Näytän ihan ruumiilta/kuolleelta. Minussa ei ole mitään hehkuvaa elinvoimaa, vaikka harrastan liikuntaa päivittäin. Yritin lisätä liikunnan harrastamista useaan kertaan päivässä, mutta tulin entistä väsyneemmäksi. En ymmärrä, miksi harrastaisin enää ollenkaan, kun siitä ei ole mitään terveyshyötyä. En juo alkoholia enkä polta tupakkaa. Tuhlaan rahojani terveelliseen luomuruokaan, mutta se ei tunnu olossa yhtään.
Ihmettelen suuresti, mitä järkeä on enää edes yrittää terveellisiä elämäntapoja, kun tulos on tämä. Mitä oikein teen väärin?!
Kommentit (41)
En hengästy. Pyöräilen 16-20 km/h nopeudella eli en kovin nopeasti. Ylämäessä hengästyttää, mutta tasamaalla ei.
Joitakin mahdollisuuksia:
1. Olet ylirasittunut. Kokeille levätä 2 viikkoa niin paljon kuin pystyt (vain työn takia välttämätön kävely) ja katso, paraneeko tilanne.
2. Sinulla on jokin puutostila, esim. huonot veren rauta-arvot tai kilpirauhasen vajaatoiminta.
3. Sinulla on jokin oikea sairaus.
Lihaksia jalkoihin ja takapuoleen saa tekemällä lihaskuntoliikkeitä tarpeeksi isoilla painoilla, mutta ennen sen aloittamista sinun pitää löytää jokin ratkaisu väsymykseen.
Palaudutko? Kuulostaa vähän siltä että olet lähinnä ylirasitustilassa. Todennäköisesti et myöskään syö riittävästi proteiinia.
Kävely ja pyöräily on mukavaa liikkumista, mutta ei yksin riitä hyvän kunnon rakentamiseen. Jos työ on fyysisesti raskasta tarvitsisit muutenkin enemmän lihaskuntotreeniä, liikkuvuutta ja lihashuoltoa kuin aerobista liikuntaa.
Miltä kuulostaisi esim. yksi pitkä pyörä/kävelylenkki, yksi lyhempi, joka sisältää nopeita spurtteja, 2 lihaskuntotreeniä ja yksi kehonhuoltopäivä viikossa?
Lihaskuntoa voi treenata omalla painolla, kuminauhojen, käsipainojen tai kahvakuulan avulla. Kohta pääsee kuntosalillekin tai ryhmäliikuntaan. Uinti voisi olla myös hyvä lisä tai vaihtoehto jollekin treenikerralle.
Pidä huolta myös syömisestä, kulutuksesi on varsin korkea verrattuna toimistotyötä tekevään sohvaperunaan. Lihas ei kasva ilman ravintoa, eikä vireystila pysy hyvänä.
Miten tämä asia on läskeille vuodesta toiseen yhtä vaikea asia, jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat, lihot. Ai niin, sen takia koska itsekuria ja vastuuntuntoa ei ole. Ruoka on 70% painonhallinnasta. Lopeta niiden herkkujen syöminen siellä "terveysruokiesi" välissä, niistä ne kalorit tulee.
No pyöräily tai kävely ei tietenkään lisää lihasvoimaa käsiin. Kuntopiiri, jooga tai salitreeni auttavat.
Ja tosiaan se ruokavalio, kuulostaa siltä että jotain puuttuu.
Mitään kehitystä ei tapahdu jos ei lisää tai muuta treeniä. Jos tekee samaa, niin kunto korkeintaan pysyy samana.
Ensin pitää miettiä mitä tavoittelet. Jos tavoittelet parempaa kestävyyttä, niin lisäisin harjoitusten kestoa. Esim viikkoon pari lyhyttä treeniä, sitten yksi pitkä. Aloita ehkä ajasta mieluummin kuin matkasta. Esim lyhyet parin tunnin lenkit, pitkä 3-4 h. Ei kannata hyökätä suoraan noihin, mutta rakenna pikkuhiljaa viikko siihen. Näissä kannattaa pysytellä sellaisessa vauhdissa, että syke pysyy koko ajan alhaalla. Hengästyä ei saisi.
Jos tavoittelet voimaa, niin sitten pitää tehdä lihaskuntoa. Hyvä joka tapauksessa.
Jos tavoittelet nopeutta, niin yksi noista lyhyistä treeneistä olis hyvä olla joku tempo, menet lyhyen pätkän, mutta lujempaa.
Jos haluat voimaa ja lihaksia, niin silloin sinun pitää tehdä voimaharjoittelua. 1-2 tunnin pyöräily on tietenkin terveellistä, mutta ei sillä lihaksikkaaksi ja voimakkaaksi tule. Sinun pitää viedä lihas lyhytkestoisesti äärimmilleen siten, ettei lihas kykene enää suorittamaan annettua tehtävää. Mielellään 20-50 sekunnin suoritteita.
Läski ei lähde myöskään pyöräilemällä vaan ruokavalion muutoksilla. Tässä ei luomuruoka auta.
Lisäisin tuohon ainakin pari kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua, niin saat lisää voimaa ja lihaksia. Nyt liikunta näyttää olevan pelkkää aerobista, joka on toki tärkeää, mutta ei yksin riitä, jos haluaa olla hyvässä kunnossa.
Suosittelen myös lihaskuntoilua, vaikka kotona käsipainojen kanssa. Lihasmassan lisääntymisen myötä kunto kohoaa, samoin kehonhallinta. Ns. aerobinen liikunta on kivempaa, mutta ei yhtä tehokasta kokemukseni mukaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Liian vähän tavoitteellista, sitä ikävältä tuntuvaa treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia on läskeille vuodesta toiseen yhtä vaikea asia, jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat, lihot. Ai niin, sen takia koska itsekuria ja vastuuntuntoa ei ole. Ruoka on 70% painonhallinnasta. Lopeta niiden herkkujen syöminen siellä "terveysruokiesi" välissä, niistä ne kalorit tulee.
Ei kai tässä nyt ollu painosta kyse? Eikä valiteltu lihomista, vaan lähinnä lihasten puutetta.
Mutta tosiaan kyllä pyöräilylläkin saa hien pintaan ja sykkeen nousemaan kun menee tarpeeksi lujaa(yli 20km/h). Se kovasykkeinen harjoittelu nostaa kuntoa, mutta sanoisin että koita levätä ensin ja saada energia kohoamaan et muuten jaksa eikä harjoittelusta ole hyötyä. Mittauta rauta-arvot, ne voi helposti urheilijalla laskea.
Lihakset ei fillarilla kasva vaan kuntosalilla. Ja pitää oikeasti treenata.
Oliskohan aika mittauttaa hemoglobiini ja ferritiini?
Kyllä kai ylirasitustila voi olla mahdollinen. Koin työuupumisen viime vuonna. Mielialani on jo parempi, mutta ehkä en ole toipunut kunnolla. Olen kärsinyt anemiastakin. Ferritiini oli 9, mutta kahdella rautatiputuksella se nousi arvoon 121 eli se on nyt kunnossa. Olossa ei ole mitään mainittavaa muutosta, mutta rauta-arvot ovat nyt hyvät. Olen alipainoinen ja varmaan syön liian vähän. Jotain muutakin terveysvaivaa on.
Haluaisin monipuolisuutta liikuntaan, mutta en ole ollut ikinä oikein liikunnallinen, vaikka nyt jotain yritän harrastella. Vihasin liikuntatunteja jo kouluiässä ja tämän pyöräilyn ja kävelynkin löysin vasta aikuisena. Minulle on ihan mahdoton ajatus, että lähtisin mihinkään ryhmäliikuntaan tai salille. Olen ostanut kotiin käsipainot ja kuminauhoja, mutta se on vähän jäänyt. Pyöritän hulavannetta tv:tä katsoessani. Minulla liittyy itseeni niin suuri häpeä, etten pysty menemään mihinkään salille. Olen tykännyt pyöräilystä, koska siinä saa olla yksin. Nyt sitten olen lannistunut, koska se ainoa liikunta, mistä olen innostunut, onkin turhaa.
No tuo asenne nyt ei auta, eli iha sama ehdottaako joku jotaki vai ei.
Psyykkinen ylirasitus ehkä, mutta ei nuilla liikkumisilla fyysinen todellakaan.
Onko sulla ärtynyt suoli? Itsellä on ja epäilen ettei esim proteiinit imeydy kunnolla . Kun syön proteiinilisää niin voimattomuus liikunnan jälkeen vähenee tai katoaa jopa kokonaan. Välillä syön myös rautaa kun anemiaakin silloin tällöin esiintyy. Veden juonti ja kasvisten syönti myös yksi aika iso tekijä että voimia riittää liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai ylirasitustila voi olla mahdollinen. Koin työuupumisen viime vuonna. Mielialani on jo parempi, mutta ehkä en ole toipunut kunnolla. Olen kärsinyt anemiastakin. Ferritiini oli 9, mutta kahdella rautatiputuksella se nousi arvoon 121 eli se on nyt kunnossa. Olossa ei ole mitään mainittavaa muutosta, mutta rauta-arvot ovat nyt hyvät. Olen alipainoinen ja varmaan syön liian vähän. Jotain muutakin terveysvaivaa on.
Haluaisin monipuolisuutta liikuntaan, mutta en ole ollut ikinä oikein liikunnallinen, vaikka nyt jotain yritän harrastella. Vihasin liikuntatunteja jo kouluiässä ja tämän pyöräilyn ja kävelynkin löysin vasta aikuisena. Minulle on ihan mahdoton ajatus, että lähtisin mihinkään ryhmäliikuntaan tai salille. Olen ostanut kotiin käsipainot ja kuminauhoja, mutta se on vähän jäänyt. Pyöritän hulavannetta tv:tä katsoessani. Minulla liittyy itseeni niin suuri häpeä, etten pysty menemään mihinkään salille. Olen tykännyt pyöräilystä, koska siinä saa olla yksin. Nyt sitten olen lannistunut, koska se ainoa liikunta, mistä olen innostunut, onkin turhaa.
Ensinnäkin, pyöräily on hyvä liikuntamuoto. Jos nautit pyöräilystä esim työmatkoilla, se on todella hyvä! Jos haluat myös kasvattaa voimaa voit tehdä sen kotoa käsin. Myöskin, mikäli salille meno jännittää, niin voin kertoa, että kukaan ei todellakaan ole kiinnostunut sinun treeneistäsi. Paitsi jos käyt kysymässä vinkkejä, niin ihmiset ovat salilla todella avuliaita ja kertovat.
Jos haluat harrastaa voimaharjoittelua kotona, niin englanniksi löydät todella paljon materiaalia, ”bodyweight training” ja ”calisthenics” on avainsanoja. Jos treenaat edes yhden sarjan per viikko failureen asti (esim punnerrat noin kymmenen kertaa siten, ettet saa yhtäkään punnerrusta enää tehtyä) niin lihaksesi ja voimasi kasvaa. Optimitilanteessa suoritat 15-20 sarjaa per viikko. Oman tasosi voit valita sen mukaan, mitä ehdit/jaksat suorittaa.
No tuota. Hengästytkö näissä liikkumisissasi? Pyöräily ja kävely ovat aika kevyttä liikuntaa, jos ei ole mäkiä ja/tai vauhtia. Vähemmän kertoja, enemmän tehoa ja välillä kunnon lihaskuntopiiri, niin pitäisi alkaa näkyä tuloksia.