Harrastan liikuntaa ja olen silti huonossa kunnossa. Missä vika?
Pyöräilen ja kävelen melkein joka päivä. Teen 10-20 km:n pyörälenkkejä joka päivä tai 5 kertaa viikossa. Joskus kesällä 30 km lenkkejäkin. Talvella kävelen enemmän. Työni on fyysistä ja kävelen töissä koko päivän. En omista autoa, joten kävelen joka paikkaan. Jalkani ovat laihat tikut, mutta ei erityisen lihaksikkaat. Takapuoleni ja reiteni ovat löllyvää läskiä. Mitä järkeä on edes pyöräillä, kun se ei näy missään?
Käsieni puristusvoima on alle keskitason. Ei hälyttävän huono, mutta surkea tulos kuitenkin. Luin netistä, että se tarkoittaa lähestyvää kuolemaa. Eli hautajaisia pitää ilmeisesti alkaa suunnittelemaan.
Olen koko ajan väsynyt. Näytän ihan ruumiilta/kuolleelta. Minussa ei ole mitään hehkuvaa elinvoimaa, vaikka harrastan liikuntaa päivittäin. Yritin lisätä liikunnan harrastamista useaan kertaan päivässä, mutta tulin entistä väsyneemmäksi. En ymmärrä, miksi harrastaisin enää ollenkaan, kun siitä ei ole mitään terveyshyötyä. En juo alkoholia enkä polta tupakkaa. Tuhlaan rahojani terveelliseen luomuruokaan, mutta se ei tunnu olossa yhtään.
Ihmettelen suuresti, mitä järkeä on enää edes yrittää terveellisiä elämäntapoja, kun tulos on tämä. Mitä oikein teen väärin?!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai ylirasitustila voi olla mahdollinen. Koin työuupumisen viime vuonna. Mielialani on jo parempi, mutta ehkä en ole toipunut kunnolla. Olen kärsinyt anemiastakin. Ferritiini oli 9, mutta kahdella rautatiputuksella se nousi arvoon 121 eli se on nyt kunnossa. Olossa ei ole mitään mainittavaa muutosta, mutta rauta-arvot ovat nyt hyvät. Olen alipainoinen ja varmaan syön liian vähän. Jotain muutakin terveysvaivaa on.
Haluaisin monipuolisuutta liikuntaan, mutta en ole ollut ikinä oikein liikunnallinen, vaikka nyt jotain yritän harrastella. Vihasin liikuntatunteja jo kouluiässä ja tämän pyöräilyn ja kävelynkin löysin vasta aikuisena. Minulle on ihan mahdoton ajatus, että lähtisin mihinkään ryhmäliikuntaan tai salille. Olen ostanut kotiin käsipainot ja kuminauhoja, mutta se on vähän jäänyt. Pyöritän hulavannetta tv:tä katsoessani. Minulla liittyy itseeni niin suuri häpeä, etten pysty menemään mihinkään salille. Olen tykännyt pyöräilystä, koska siinä saa olla yksin. Nyt sitten olen lannistunut, koska se ainoa liikunta, mistä olen innostunut, onkin turhaa.
Noilla spekseillä luultavasti ainakin syöt aivan liian vähän, ja jos sinulla ei ole ruokahalua (?) ja olet alipainoinen, kannattaa syödä kaloritiheää ruokaa, enempi rasva- kuin sokeripitoista, ja proteiineja lihaksen rekentumisen raaka-aineeksi - noin yleensä järjen rajoissa ruokia, jotka ovat sinusta hyvänmakuisia. Toki vitamiinien ja hivenaineiden saanti on otettava huomioon, mutta sinu tilantessasi ei kannata yrittää elää pelkällä salaatilla, otat ne sitten vaikka "lihotuskuurin" ajan purkista. Se, etteivät lihaksesi kasva johtunee siitä, että ruokavaliosi ei tällä hetkellä sisällä tarpeeksi rakennusaineita niille.
Uimista ehdotettiin, ja se on siitä hyvä laji että kun veteen olet päässyt, ei sinusta kukaan näe kuin pään, ja uimahallit ovat täynnä vanhoja paksuja tätejä niin kuin minä, joten siellä ei tavata kauheasti arvioiden muiden kroppaa katsella - ne eivät ole mitään kalifornialaisia uima-altaita, joissa bikinipimut nyrpistelevät toisilleen.
Jos ei ole harrastanut joogaa aikaisemmin, sitä on ehkä vähän hankala opetella pelkästään videoilta, mutta jos uskaltaa lähteä kurssille, niin sieltä oppii perusasiat, ja sitten sitä voi rauhassa harrastaa kotona - ehkä kannattaa pikemminkin mennä suunnilleen työväenopiston kursseille kuin jonnekin trendisalille - niissä voi joissain tapauksissa törmätä vähän nirppanokkaisempiin harrastajiin.
Jos lenkkimaastoissasi löytyy kuntoilulaitteita, rupea käyttämään niitäkin.
Mullakin on ärtynyt suoli. Olen käynyt tähystyksessä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Lääkäri sanoi, että oireet sopivat ärtyneeseen suoleen. Minkälaisia proteiinilisiä syöt? Syön kasviksia aika paljon, mutta vedenjuontia voisi lisätä.
Ei tarvitse lähteä mihinkään salille tai ryhmäliikuntaan: Youtubessa on paljon lihaskuntoa parantavia treenejä, joita voi oman kodin rauhassa tehdä ja saada oikeasti tulostakin. Myös joogaa suosittelen, siinäkin pääsee kotona alkuun.
Okei, eli hyvässä kunnossa pysyminen vaatii siis liki ammattiurheilijan treenimääriä? 3-4 tunnin lenkkejä ja lihaskuntoa vielä erikseen.
Just.
Itse tunnen useammankin hyvässä kunnossa olevan ihmisen eikä he kyllä treenaa noin. Pari kertaa viikossa salilla, kerta/kaksi jotain jumppaa tai zumbaa sekä pari kertaa viikossa lenkillä ja yksikään ei ole ylipainoinen vaan oikeinkin kivassa ja timmissä kunnossa. Ja ihan siistiä sisätyötä tekee jokainen.
Ap liikkuu paljon enemmän jo nykyisellään. Tasan ei käy nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän tavoitteellista, sitä ikävältä tuntuvaa treeniä.
Kaikki liikunta/treeni tuntuu epämukavalta ihan aina eli harvemmin se sen tehosta ainakaan jää uupumaan. Jalat on lenkin jälkeen aina ihan soseena, samoin kädet kun jumppaa kotona käsipainojen kanssa.
ohis
Et suinkaan ole vegaani?
Vakava puutostila mahdollinen.
Eihän niistä kaalinlehdistä mitään energiaa saa.
Ei se harrastamasi liikunta ole missään nimessä turhaa! Sinulla on myös todennäköisesti varsin hyvä kunto etenkin kestävyyden osalta, vaikka näkyviä lihaksia ei olisikaan.
Jos pyöräily on sinun juttusi, niin ole iloinen, että olet löytänyt sen. Kaikki eivät löydä sitä omaa lajiaan ikinä. Voit kokeilla tehdä vaihtelevia lenkkejä eri tarkoituksiin. Puolisollani on pari vakiolenkkiä, joista toinen lyhyempi on enemmän nopeuteen keskittyvä (yrittää aina polkea reitin vähän nopeammin kuin viimeksi), sitten on pidempi lenkki kestävyyteen ja välillä valitsee mäkisimmän reitin, jolla saa jalat hapoille.
Menisin tilanteessasi lääkäriin. Kävin itse kun oli vastaavaa, että mukahyvästä pohjasta huolimatta väsymystä yms. Lääkäri laittoi terveyskeskuksessa isoon verenkuvaan. Siellä oli pari arvoa pielessä. Kilpirauhasarvot ovat nyt seurannassa.
Olet myös voinut oikeasti ylirasittaa itseäsi. Ota välillä pari viikkoa kunnolla lomaa ylimääräisestä treenistä. Syö hyvin, paljon proteiinia ja kasviksia hiilarin ohella. Latasin Yazion puhelimeen ja huomaan siitä, että rasvan osuus on itselläni yläkantissa ja proteiini alhaalla.
Sitten kun olo on parempi lisää lihaskuntotreeniä. Ei itsellänikään ole ihmeellinen puristusvoima käsissä. Eikä joka arvoa tai asiaa kannata tuijottaa mitä terveyteen tulee. Kunto kohenee usein vasta ajan kanssa ja lepo on tärkeää!
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli hyvässä kunnossa pysyminen vaatii siis liki ammattiurheilijan treenimääriä? 3-4 tunnin lenkkejä ja lihaskuntoa vielä erikseen.
Just.
Itse tunnen useammankin hyvässä kunnossa olevan ihmisen eikä he kyllä treenaa noin. Pari kertaa viikossa salilla, kerta/kaksi jotain jumppaa tai zumbaa sekä pari kertaa viikossa lenkillä ja yksikään ei ole ylipainoinen vaan oikeinkin kivassa ja timmissä kunnossa. Ja ihan siistiä sisätyötä tekee jokainen.
Missäs täällä noin luki? Onhan tuo nyt vesiselvää kaikille vähänkään urheilua harrastaneelle, että ei tuolla AP:n ohjelmalla kunto kasva. Ja unohdetaan tässä kohtaa ravintoasiat kokonaan. Vaikka söisi prikulleen oikein, niin verkkaisilla pyörä- ja kävelylenkeillä ei kunto kohoa, jos ei lähtötaso ole mallia 150 kg sohvaperuna.
Jos haluaa monipuolista kuntoa(kestävyys+lihas) niin pitää myös liikkua monipuolisesti. Hidasta pitkää lenkkiä, kovaa lyhyttä lenkkiä, intervallia, lihaskuntoa joko kotona tai salilla. Ja muistaa ne lepopäivät.
Voisin yrittää ottaa tavoitteeksi uimisharrastuksen, kunhan tämä koronatilanne helpottaa. Käykö vesijuoksu varsinaisen uimisen tilalle? Olen joskus kokeillut vesijuoksua ja pidin siitä enemmän kuin uimisesta. Lisäksi minua kiinnostaisi kokeilla tennistä, jos saan jonkun innostumaan pelaamaan kanssani. Täällä voi varata tenniskentän ilmaiseksi.
Syömisen kanssa myönnän olevan joskus jotain ongelmaa eli lähinnä ruokahaluttomuutta. Syön periaatteessa terveellisesti, mutta liian vähän. Sitten minua ahdistaa, kun jotkut sanovat, että rasvaa ei saa syödä ja toiset, että kerma ja voi ovat terveellistä. Kaikesta ruoasta ja ruokavalioista löytyy monta mielipidettä. Tykkään esimerkiksi syödä jogurttia ja marjoja aamulla. Mua ahdistaa miettiä, onko parempi syödä rasvaista kreikkalaista jogurttia vai rasvatonta jogurttia. Sama kumpaa pistelen suuhuni, niin netistä saa lukea, että tulee sydänkohtaus ja kolesterolia ja kaikki maailman terveysvaivat.
Mulle on myös tehty kehonkoostumusmittaus joskus aikaisemmin. Siinä selvisi, että rasvaprosenttini on 17 ja lihasmassa 21 kg. Kumpaakin pitäisi nostaa. Olen yrittänyt syödä enemmän, mutta se unohtuu joskus.
Kalorinkulutusliikunta ei lisää lihasvoimaa tai -massaa, ellei lähtötaso ole aivan umpisurkea.
En ole vegaani vaan syön lihaa, kalaa ja broileria.
Vierailija kirjoitti:
Sitten minua ahdistaa, kun jotkut sanovat, että rasvaa ei saa syödä ja toiset, että kerma ja voi ovat terveellistä. Kaikesta ruoasta ja ruokavalioista löytyy monta mielipidettä. Tykkään esimerkiksi syödä jogurttia ja marjoja aamulla. Mua ahdistaa miettiä, onko parempi syödä rasvaista kreikkalaista jogurttia vai rasvatonta jogurttia. Sama kumpaa pistelen suuhuni, niin netistä saa lukea, että tulee sydänkohtaus ja kolesterolia ja kaikki maailman terveysvaivat.
Vähän sama juttu. Olen päätynyt siihen, että virallisterveellisellä voi mennä, mutta hiilaritietoisesti. Hiilarilisäkettä ei välttämättä tarvita aterialla. Näin ajattelee osa ravitsemusterapeuteistakin. Rasvan lähteiksi kannattaa valita kalaa, avokadoa, pähkinöitä, siemeniä ja rypsi- ja oliiviöljyä, ei rasvaisia maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän tavoitteellista, sitä ikävältä tuntuvaa treeniä.
Kaikki liikunta/treeni tuntuu epämukavalta ihan aina eli harvemmin se sen tehosta ainakaan jää uupumaan. Jalat on lenkin jälkeen aina ihan soseena, samoin kädet kun jumppaa kotona käsipainojen kanssa.
ohis
Jos tuntuu aina tältä, treenaa täysin väärin. 70-80 % treenistä pitäisi olla sellaista, että se tuntuu helpolta ja mukavalta eikä sen jälkeen ole uuvuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just.
Missäs täällä noin luki? Onhan tuo nyt vesiselvää kaikille vähänkään urheilua harrastaneelle, että ei tuolla AP:n ohjelmalla kunto kasva. Ja unohdetaan tässä kohtaa ravintoasiat kokonaan. Vaikka söisi prikulleen oikein, niin verkkaisilla pyörä- ja kävelylenkeillä ei kunto kohoa, jos ei lähtötaso ole mallia 150 kg sohvaperuna.
Jos haluaa monipuolista kuntoa(kestävyys+lihas) niin pitää myös liikkua monipuolisesti. Hidasta pitkää lenkkiä, kovaa lyhyttä lenkkiä, intervallia, lihaskuntoa joko kotona tai salilla. Ja muistaa ne lepopäivät.
Ap kertoi pyöräilevänsä viisi kertaa viikossa 10-20 km päivässä ja sen lisäksi kävelevänsä kokp työpäivän ajan. Kyllä tällä liikunnalla pitäisi olla jo ihan kohtuullinen kestävyyskunto, mutta lihaskunnon kasvattamiseen tarvitaan toisenlaista liikuntaa.
Mulla on astma joka ei tahdo pysyä hoitotasapainossa millään. Sitkeästi liikun mutta en tiedä mitä hyötyä siitä on kun joutuu sitten ottamaan entistä enemmän lääkkeitä kun keuhkot ärtyy rasituksesta ja useamman kerran vuodessa on pitkiä flunssia jotka menee keuhkoihin. Keuhkokuumeitakin on koettu ja joka kerta hirveä homma päästä edes aiempaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Voisin yrittää ottaa tavoitteeksi uimisharrastuksen, kunhan tämä koronatilanne helpottaa. Käykö vesijuoksu varsinaisen uimisen tilalle? Olen joskus kokeillut vesijuoksua ja pidin siitä enemmän kuin uimisesta. Lisäksi minua kiinnostaisi kokeilla tennistä, jos saan jonkun innostumaan pelaamaan kanssani. Täällä voi varata tenniskentän ilmaiseksi.
Syömisen kanssa myönnän olevan joskus jotain ongelmaa eli lähinnä ruokahaluttomuutta. Syön periaatteessa terveellisesti, mutta liian vähän. Sitten minua ahdistaa, kun jotkut sanovat, että rasvaa ei saa syödä ja toiset, että kerma ja voi ovat terveellistä. Kaikesta ruoasta ja ruokavalioista löytyy monta mielipidettä. Tykkään esimerkiksi syödä jogurttia ja marjoja aamulla. Mua ahdistaa miettiä, onko parempi syödä rasvaista kreikkalaista jogurttia vai rasvatonta jogurttia. Sama kumpaa pistelen suuhuni, niin netistä saa lukea, että tulee sydänkohtaus ja kolesterolia ja kaikki maailman terveysvaivat.
Mulle on myös tehty kehonkoostumusmittaus joskus aikaisemmin. Siinä selvisi, että rasvaprosenttini on 17 ja lihasmassa 21 kg. Kumpaakin pitäisi nostaa. Olen yrittänyt syödä enemmän, mutta se unohtuu joskus.
Uiminen ja vesijuoksu ovat molemmat hyviä lajeja. Liikkua voi monesta eri syystä. Toiset haluavat muokata vartaloa ja siihen sopii lihakuntoharjoittelu. Toisille taas on tärkeämpää, että kroppa toimii ja siihen sopii kävely, pyöräily ja uinti.
Ruuan suhteen sanoisin, että se ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio toimii hyvänä pohjana omalle ruokavaliolle. Sitä voi sitten muokata itselleen sopivaksi. Ei ole mitään yhtä oikeaa ruokavaliota. Hyvä alku on syödä sellaista ruokaa mistä itse pidät. Jos jogurtti ja marjat ovat sinulle mieleinen aamiainen, niin syö se äläkä mieti, että pitäisi vetää aamupalaksi munakas. Jos turkkilainen jogurtti on enemmän mieleesi kuin luonnonjogurtti, syö sitä. Jos syöt liian vähän, niin yksi tapa lisätä ruokailuja on syödä kellon kanssa. Laita vaikka muistutus kännykkään välipala-ajasta. Toisille taas sopii, että ruokaa syödään kerralla enemmän. Jos olet huolissasi kolesterolistasi, niin se selviää mittaamalla. Käy vaikka aluksi kerran vuodessa katsomassa miten ruokavalio vaikuttaa siihen. Toisilla on ruokavalio vaikuttaa herkemmin kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vesijuoksu on kyllä kivaa, mutta uimisessa koko kroppa on paremmin mukana, sinulla kun muuten on aika paljon enemmän jalkoihin liittyvää liikkumista - vaikka sen tenniksenkin takia, koska siinä vaaditaan voimaa koko vartalossa. Voi hyvin sekä vesijuosta että uida samalla reissulla, itse olen yleensä tehnyt niin. Uimisessa voi lisätä kiinnostavuutta opetella erilaisia uimatyylejä, jos ne ovat jääneet koulussa oppimatta niin kuin minulta. Niitä on myös muita kuin ne tunnetut neljä.
Jos sinun ongelmasi on ruokahaluttomuus, silloin oikeasti valitse sellaisia ruoka-aineita, joista pidät, vaikka sitten sitä kreikkalaista täysrasvaista jogurttia, jos se on ainoa täysrasvainen maitotuote, jota haluat syödä ja jollei sinulla ole nyt ole jotain sairautta, jonka takia maitorasvaa pitäisi erityisesti varoa. Kokeile erilaisia ruokia ihan tietoisesti niin löydät enemmän sellaista, mitä haluat syödä (älä lue nettiohjeita tässä vaiheessa, sitten kun olet päässyt paremmin syömisen makuun on hienosäädön aika). Kun urheilee enemmän, niitä hiilihydraattejakin on syytä syödä, koska ne tuovat enegiaa siihen suoritukseen heti, ja sinulla ei ole mitään rasvanpolttotarvetta.
Mulla on sama juttu vaikka minä kyllä kävelen sellaista vauhtia että hengästyn ja tulee hiki. Ja tämä on siis ihan jokapäiväinen rutiini että kävelen vähintään tunnin lenkin eli arkena on ns. peruslenkki minkä kierrän ja vapaapäivinä vedän pidemmän.
Juon paljon vettä (en ollenkaan mehuja, limsoja ym) ja ruoka on kasvis- ja kalapainotteista. Syön myös hedelmiä ja marjoja aina aamupuuron kanssa. En tupakoi enkä käytä alkoholia.
Lisäksi jumppaan kotona pari/kolme kertaa viikossa (tulee hiki/hengästyn) ja joka ilta venyttelen.
Silti näytän aivan sohvikselta, iho on samea ja harmaa sekä ylipainoa on +25kg.
Eikä ole mitään sairauttakaan.