Mieheni ei suostu puhumaan minun asioista
Suhteemme alkuvuosina ihan normaalisti keskusteltiin molempien asioista. Mutta nyt oltuamme naimisissa muutaman vuoden (lapsikin on) mies ei enää suostu puhumaan minun asioista eikä edes kuuntelemaan niitä. Tarkoitan siis ihan tavallisia kuulumisiani, asioita jotka minua kiinnostaa jne. Kun aloitan niistä puhumaan hän ei vastaa mitään, vaihtaa puheenaihetta tai tulee kiire ”kastelemaan kukkia” tai jotain vastaavaa josta tulee kyllä selväksi että häntä ei asiani kiinnosta. Tai ehkä tämä on hänen mielenosoitus jostain en tiedä tosin mistä... tai ehkä hänen käsitys hyvästä avioliitosta... Hänen kuulumisia hän kyllä puhuu ja vaikka kuinka paljon omista kiinnostuksenkohteistaan ja lisäksi yleisiä asiita jotka ei ole kummankaan henkilökohtaisia vaan vaikka uutisista tai telkkariohjelmista tms. Yritän lähes aina kuunnella hänen kuulumisia ja osallistua keskusteluun hänen harrastuksista ja työstä. Minun asioille ei kuitenkaan ole tilaa ja se alkaa todella häiritsemään minua. Kun otan asian puheeksi mies katsoo hämmästyneenä eikä (muka?) ymmärrä mitä tarkoitan.
Onko tämä yleistäkin pitkässä suhteessa? Oma kiinnostus mihinkään yhteiseen hiipuu koko ajan kun millekään tasavertaisuudelle ei tunnu enää olevan tilaa.
Kommentit (52)
Hän on saanut jo mitä halusi; vaimon ja lapset, hyvän elämän kulissit. Siinäpä se, kuten monella muullakin.
Meillä mies ei mistään. Varmaan erotaan kohta.
Vierailija kirjoitti:
Hän on saanut jo mitä halusi; vaimon ja lapset, hyvän elämän kulissit. Siinäpä se, kuten monella muullakin.
Minulle ei vain riitä olla jonkun kulissi. Ap
Anna hänen maistaa omaa lääkettään ja katso mitä tapahtuu. Psyykkaa itsesi etukäteen, että jaksat jääkauden riittävän pitkäännja johdonmukaisesti. Pyri toistamaan hänet mahdollisimman samalla tavalla kuin kohtelee sinua.
Vierailija kirjoitti:
Anna hänen maistaa omaa lääkettään ja katso mitä tapahtuu. Psyykkaa itsesi etukäteen, että jaksat jääkauden riittävän pitkäännja johdonmukaisesti. Pyri toistamaan hänet mahdollisimman samalla tavalla kuin kohtelee sinua.
Minusta tämä on pelaamista enkä haluaisi pelaamiseen alentua. Ap
Miksi olet mennyt naimisiin? Rehellisesti. Halusit itsekin ne hyvän elämän härpäkkeet mieheltäsi eli miehen ja lapset. Toinen ihminen on vain väline omalle itsekkyydelle, ja siinä sitä nyt ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet mennyt naimisiin? Rehellisesti. Halusit itsekin ne hyvän elämän härpäkkeet mieheltäsi eli miehen ja lapset. Toinen ihminen on vain väline omalle itsekkyydelle, ja siinä sitä nyt ollaan.
Puolusteletko mieheni toimintaa, että hänen asioista pitää puhua ja olla kiinnostunut mutta minun ei?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on pelaamista enkä haluaisi pelaamiseen alentua. Ap
Minusta se ei ole pelaamista, jos olet valmis keskustelemaan rakentavasti sillä sekunnilla, kun hän tajuaa.
Meillä oli ongelma. Yritin puhua, myöhemmin itkin ja huusin. Jatkui, jatkui. Eroakin tehtiin pariin kertaan. Sitten kertakaikkiaan tein samalla tavalla ja vasta se avasi miehen silmät. Saman olen joutunut joskus nuorempanakin tekemään pienemmässä jutussa. Miehet harvoin kuuntelevat, koska naisen puhe on jotain merkityksetöntä. Sinillahan tuo tapahtuu nyt hyvienkin puheiden suhteen.
Omassa toiminnassani siis ei ole ollut kyse kostosta tai näpäyttämisestä vaan siitä, että pointti on saatava perille jotenkin.
Kyllä taitaa olla moro ja näkemiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolusteletko mieheni toimintaa, että hänen asioista pitää puhua ja olla kiinnostunut mutta minun ei?
Ap
En, vaan saamaan silmät auki omille motiivillesikin. Miksi olet naimisissa? Oletko oikeasti rakastunut? Oletko koskaan ollutkaan?
Ex aviomies oli samanlainen. Sanoi suoraan ettei kiinnosta eikä kuuntele. Samaan aikaan valitti että olen tylsä. Päästin hänet hakemaan ihmistä jota jaksaisi kuunnella. En tiedä kuinka monennessa avioliitossa jo koittaa löytää jotain jännää mikä ei puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En, vaan saamaan silmät auki omille motiivillesikin. Miksi olet naimisissa? Oletko oikeasti rakastunut? Oletko koskaan ollutkaan?
Olen ollut hyvinkin rakastunut ja siksi menin naimisiin juuri hänen kanssa. Nyt tunteeni ovat alkaneet hiipua kun pidempään jo olen ollut henkilö jonka asioille ei ole tilaa eikä niitä kuunnella. Halusin tasavertaisen suhteen jossa molemmat voi jakaa asioitaan, kumpikin saa tukea toiselta ja jossa on myös yhteisiä asioita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei saa lapsia täysin ilman työtä niin kuin mies. Nainen uhraa aina paljon enemmän kuin mies kun päättää perustaa perheen. Mies ei menetä koko identiteettiään, työelämässä etenemistä, tee talouteensa isoa lovea ja ota riskiä kuolemisesta kun hankkii jälkeläisen, puhumattakaan siitä että olisi vuosikymmeniä muiden piikana ilmaiseksi.
Meillä vastaava tapahtui minun puoleltani, kun vaimon keskustelu muuttui jatkuvasti negatiiviseksi. Aina oli jotain valittamista jostakin asiasta, aina olisi pitänyt olla hankkimassa tai tekemässä jotain. Minulle nämä keskustelut kävivät niin raskaiksi että yritin kääntää puheenaiheet muihin yleisempiin ja kevyempiin aiheisiin. Omia asioitakaan en jaksanut enää kertoa kuin pintapuolisesti, ettei tulisi velvollisuutta kuunnella niitä toisen vuodatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä miehet alkavat sitten riehumaan ja huutelemaan, kuinka epäreilua, kun kaikki heidän tarpeensa ei täyty. Mutta kyllä miehelle pitäisi tuosta sanoa, että hän on tuhoamassa parisuhteensa.
Keskustelu on kuitenkin parisuhteen tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei saa lapsia täysin ilman työtä niin kuin mies. Nainen uhraa aina paljon enemmän kuin mies kun päättää perustaa perheen. Mies ei menetä koko identiteettiään, työelämässä etenemistä, tee talouteensa isoa lovea ja ota riskiä kuolemisesta kun hankkii jälkeläisen, puhumattakaan siitä että olisi vuosikymmeniä muiden piikana ilmaiseksi.
Turhaan rakentelet olkiukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vastaava tapahtui minun puoleltani, kun vaimon keskustelu muuttui jatkuvasti negatiiviseksi. Aina oli jotain valittamista jostakin asiasta, aina olisi pitänyt olla hankkimassa tai tekemässä jotain. Minulle nämä keskustelut kävivät niin raskaiksi että yritin kääntää puheenaiheet muihin yleisempiin ja kevyempiin aiheisiin. Omia asioitakaan en jaksanut enää kertoa kuin pintapuolisesti, ettei tulisi velvollisuutta kuunnella niitä toisen vuodatuksia.
Ei tuo kylläkään ole vastaavaa kuin meillä jossa mies täyttää tilan puhumalla lähinnä itsestään ja omista asioistaan, työstään jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä miehet alkavat sitten riehumaan ja huutelemaan, kuinka epäreilua, kun kaikki heidän tarpeensa ei täyty. Mutta kyllä miehelle pitäisi tuosta sanoa, että hän on tuhoamassa parisuhteensa.
Keskustelu on kuitenkin parisuhteen tärkein asia.
Sitä tarkoitinkin jääkaudella. Tuossa vaiheessa päästään keskustelemaan, kun ovi avautuu. Nythän se ovi ei ole auki ja keskustelua ei pääse tapahtumaan.
On yleistä, moni eroaa siksi.