Orvon kissanpennun sosiaalistaminen, apua kaivataan
Tilanne on se, että vanhempieni kissa sai kaksi pentua, joista toinen pentu kuoli. Emokissa ei juuri välittänyt tästä henkiinjäänestä pennusta, kävi kyllä imettämässä, opetti sisäsiistiksi ja pissaamaan/ulostamaan, pesemään tms. Muun ajan halusi olla omissa oloissa.
Huomasimme, että emolta ei tulekaan enää maitoa kun pentu oli viisiviikkoinen, kun pentu alkoi maukua ja koko ajan hakeutui ihmisten syliin ja itki ikävää jos kukaan ei vieressä ja oli selvästi nälässä. Emo ei välitä, tahtoo olla rauhassa yläkerrassa.
Rupesimme antamaan pennulle emon maidon vastiketta ja pentu selvästi tyytyväinen, kylläinen. Rakastaa silityksiä ja ihmisiä ja syliä.
Kissanpennulla kovasti tylsää, yritän aina siellä ollessa leikittää, silittää, sylitellä. Kissalla todella rajut leikit ihmisiin, purisi koko ajan ja hyökkäilisi, koska ei ole sisaruksia. Yritän olla noteeraamatta kissan pureksimista, ja menen veltoksi joten pentua ei sitten kiinnostaisi. Olen yrittänyt kääntää kissan leikkihimon samankokoisiin pehmoleluihin, ja niiden kanssa painiikin, mutta yrittää silti koko ajan ihmisiäkin purra ja saada leikkiin.
Voiko tästä kissasta kuoriutua ihan hyvä kissa? Osaisi kissan tavat eikä koko ajan purisi ja hyökkäilisi. Kissa ei tosiaan saa kissan kaipaamaa sosiaalistumista, koska ei niitä sisaruksia ole.
Mitä voisin tehdä vielä, että pennusta ei kasvaisi ihan käytöshäiriöinen hyökkäilijä?
Kommentit (8)
Voitko ottaa yhteyttä johonkin paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen. Tai Facebookin kissaryhmään?
Minä en ainakaan osaa auttaa kun minulla on ollut aina hylättyjä seniori-kissoja.
Kyllä se siitä rauhoittuu, kun kasvaa. Viekää se välillä emon luokse.
Leikitä leluillla sitkeästi ja usein. Kun käy käteen kiinni, lopeta leikkiminen heti. Sitten, kun kissa on väsynyt, voi ihminen helliä sitä. Narun päässä olevat lelut ovat siitä hyviä, että silloin kissa ei ylety ihmiseen:)
Kyllä siitä hyvä kissa kasvaa, kärsivällisyydellä:)
Muistan 80-luvun lapsuudestani, kuinka kummisetä aina ampui ylimääräiset kissanpennut. Ajat olivat erilaiset silloin.
Jos kissa käy käteen kiinni, pitääkö olla juuri nimenomaan kun ei huomaisi ja ns. mennä veltoksi vai sanoa, että auts ja tyylii vedellä suihkauttaa?
Oon joo nyt löytäny sille hyvän painikaverin samankokoisesta koiralelusta. Leikitän sillä, ja se välillä sen kanssa painiikin ja puree. Myös just narun päässä olevilla leluilla ja palloilla leikkii mutta painikaveripehmolelu on ykkönen.
Toinen, kymmenisen vuotta vanhempi kissa kaveriksi. Ja leikkauttaa ajoissa. Ne rauhoittuu siitä.