Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä 1990-luvulla naisten oli pakollista käyttää tukan peittävää huivia kun olivat kirkossa

Vierailija
13.05.2021 |

Miksi tästä huivikäytännöstä luovuttiin Suomessa ja miksi se ei ole aiheuttanut samanlaista keskustelua kuin naispapit, kirkosta eroaminen ja sateenkaari liitot?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista ole koskaan ollut evl kirkossa.  Täytää huu haata tuo puhe.

On vain vanha tapa, että naiset peittävät päänsä kirkkoon mennessä ja miehet taas riisuvat lakkinsa ja hattunsa pois päästä.

Sen sijaan on edelleen sääntö, että naisilla pitää olla pää suojattuna kun menee ortodosiseen jumalanpalvelukseen, ortodoksiseen kirkkoon tms.

Minä olin viime vuonna hautajaisissa ortodoksikirkossa eikä kukaan tullut sanomaan mitään vaikka meitä paljaspäisiä naisia oli useampikin. Anoppi olisi kyllä huomauttanut.

Ei tosiaan Suomessa koske kuin luostareiden kirkkoja huivisääntö ortodokseillakaan.

Vierailija
22/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isomummi kertoi, että hänen nuoruudessaan maaseudulla oli naimisissa olevien naisten käytettävä huivia kotonakin.

Varmaan paikkakuntaeroja. Minun mummini oli syntynyt 1895 ja ei ollut kyllä mitään huivipakkoa ollut. Äitini on syntynyt v.1927 ja ei hänkään mitään huivia ole pitänyt, kuten en minäkään ja olen syntynyt v1952

t, vanhus vauvapalstalla

Minun mumini syntyi 1885 ja äitini 1920. Maaseudulla asuivat, enkä kuullut heidän puhuvan naisten huivipakosta mitään. Valokuviakin on huivittomista naisista.

Mun mummi oli syntynyt 1898 ja piti huivia aina. Että varmaan sitten tosiaan paikkakuntaeroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isomummi kertoi, että hänen nuoruudessaan maaseudulla oli naimisissa olevien naisten käytettävä huivia kotonakin.

Varmaan paikkakuntaeroja. Minun mummini oli syntynyt 1895 ja ei ollut kyllä mitään huivipakkoa ollut. Äitini on syntynyt v.1927 ja ei hänkään mitään huivia ole pitänyt, kuten en minäkään ja olen syntynyt v1952

t, vanhus vauvapalstalla

En taidakaan olla vanhin täällä, ( mummi syntyi 1915, äiti 1941, minä 1965)

ohis

Vierailija
24/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut pakollista.AP valehtelee

Vierailija
25/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö

Vierailija
26/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut huivipakkoa 1980- luvulla Pohjois-Pohjanmaan pikkukunnassa.

Toki vanhat mummot pitivät.

Ja ryystivät vadilta kahvia, että nuttura päässä tutisi.

Vierailija
27/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon rippijuhlissa ei naisilla ollut huiveja. Minun häissäni suvun naisilla taisi olla tyylikkäitä juhlahattuja. Äitini oli ostanut sellaisen englantilaistyylisen ”häkkyrän”. Huiveja ei näkynyt kenelläkään kaakkois-Suomessa.

Vierailija
28/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut sellaista pakkoa Suomen luterilaisessa kirkossa. Venäjän ortodoksisessa kirkossa ja luostareissa naisten on tapana peittää päänsä huivilla, siksi jotkut ortodoksit Suomessakin haluavat näin tehdä. Pakko ei ole.

Vierailija
29/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ollut , ei edes körttiuskontoon kuuluvat ole pitäneet huivia päässä joka minulla on myös, eikä muutenkaan iäkkäät naiset ole pistänyt huivia päähän kun myssyä tai hattua, ei enää juuri ole nähnyt huivipäistä vanhusta, eri on kuitenkin ollut nuoriin nainen , joka on muslimi ja jotkut käyttävät. burkaa .

Eli ei 1990 ollut kyseistä pakkoa .

Vierailija
30/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1912 syntynyt mummi piti yleensä huivia, olihan hän maatalon emäntä. Liittyi enemmän käytännöllisyyteen kuin uskontoon, vaikka lestadiolainen olikin.

Vierailija
31/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylällä paljon lahkolaisia?

Vierailija
32/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sekoittanut ajatuksissasi kirkonopit Lestadiolaisten menoihin.

Kyllä vielä kuuskymmentäluvulla seuroissa oli mummot huivi päässä ja tukka kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi