Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä 1990-luvulla naisten oli pakollista käyttää tukan peittävää huivia kun olivat kirkossa

Vierailija
13.05.2021 |

Miksi tästä huivikäytännöstä luovuttiin Suomessa ja miksi se ei ole aiheuttanut samanlaista keskustelua kuin naispapit, kirkosta eroaminen ja sateenkaari liitot?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut.

Vierailija
2/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot Puolasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksi-kirkoissa on edelleen sama meininki. Tai ainakin hartiat pitää peittää.

Vierailija
4/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin ripille 1994, enkä ole moisesta pakosta kuullutkaan.

Vierailija
5/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut! Miksi valehtelet?

Vierailija
6/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole ollut mitään huivipakkoja.

Vierailija
7/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aktiivinen seurakuntanuori 1980-luvun alussa, enkä ikinä kuullut tällaisesta säännöstä.

Edes katolisessa kirkossa käydessä ei tarvinnut pitää huivia. Hartiat piti siellä peittää.

Vierailija
8/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettiin turhana koska kukaan ei sitä sääntöä enää ysärillä noudattanut.

Vierailija
9/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset ovat lukeneet Paavalin kirjeen väärin. Kasvot sillä hunnulla tulee peittää eikä tukka.

Vierailija
10/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista ole koskaan ollut evl kirkossa.  Täytää huu haata tuo puhe.

On vain vanha tapa, että naiset peittävät päänsä kirkkoon mennessä ja miehet taas riisuvat lakkinsa ja hattunsa pois päästä.

Sen sijaan on edelleen sääntö, että naisilla pitää olla pää suojattuna kun menee ortodosiseen jumalanpalvelukseen, ortodoksiseen kirkkoon tms.

Vierailija
11/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomummi kertoi, että hänen nuoruudessaan maaseudulla oli naimisissa olevien naisten käytettävä huivia kotonakin.

Vierailija
12/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isomummi kertoi, että hänen nuoruudessaan maaseudulla oli naimisissa olevien naisten käytettävä huivia kotonakin.

Mun mummo sanoi että hän näkee päivittäin kultaiset salamavaunut siivekkäiden sinisten lehmien vetäminä lentävän talonsa yli. Ollaan haettu mummolle hoitopaikkaa, mutta ei olla vielä saatu kun kunta katsoo että sille ei ole vielä tarvetta vaikka mummo jo hourailee omiaan.

Vierailija
13/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain vanha tapa, että naiset peittävät päänsä kirkkoon mennessä ja miehet taas riisuvat lakkinsa ja hattunsa pois päästä.

Sen sijaan on edelleen sääntö, että naisilla pitää olla pää suojattuna kun menee ortodosiseen jumalanpalvelukseen, ortodoksiseen kirkkoon tms.

On kyllä ollut ev.lut. kirkossa, mutta huomattavasti kauemman aikaa sitten kuin 90-luvulla. Tai riippuu mitä tarkoitetaan pakollisella, mutta ainakin kaikki ovat käyttäneet eli käytännössä sen aikaisessa yhteiskunnassa sama kuin pakollinen.

Vierailija
14/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatus on juutalaiseen kulttuuriin liittyviä pään peittämis ohjeita. jumalan palveluksissa naiset peittivät päänsä huivilla. kunnioituksesta kyse.

aiemmin suomalaiseen kulttuuriin kuului, et naimisissa oleva nainen peitti hiuksensa huivil ja naimaton  nuori nainen oli hiukset esillä. eräänlainen avioitusmis riitti. siis muinaisina aikoina.

juutalaises kulttuuris edelleen avioituneet naiset peittävät päänsä julkisil paikoil, ainakin ortodoksit. jotkut peittävät päänsä jopa kotona. uskollisuus puolisol,jumalal,perheel. ym syyt

Vierailija
15/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin viime vuonna hautajaisissa ortodoksikirkossa eikä kukaan tullut sanomaan mitään vaikka meitä paljaspäisiä naisia oli useampikin. Anoppi olisi kyllä huomauttanut.

Vierailija
16/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan paikkakuntaeroja. Minun mummini oli syntynyt 1895 ja ei ollut kyllä mitään huivipakkoa ollut. Äitini on syntynyt v.1927 ja ei hänkään mitään huivia ole pitänyt, kuten en minäkään ja olen syntynyt v1952

t, vanhus vauvapalstalla

Vierailija
17/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele, ei ole koskaan ollut moista sääntöä evankelisluterilaisilla. Huivinkin käyttäminen kotioloissa johtui vain siitä, että se esti pitkien hiusten liehumisen silmillä kovaa työtä tehdessä.

Vierailija
18/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksi-kirkoissa on edelleen sama meininki. Tai ainakin hartiat pitää peittää.

Eipä ole pakollista. 

Ihan itse saa päättää haluaako laittaa huivin vai ei. Molempia tyylejä näkee. 

Vierailija
19/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

raamatus on juutalaiseen kulttuuriin liittyviä pään peittämis ohjeita. jumalan palveluksissa naiset peittivät päänsä huivilla. kunnioituksesta kyse.

aiemmin suomalaiseen kulttuuriin kuului, et naimisissa oleva nainen peitti hiuksensa huivil ja naimaton  nuori nainen oli hiukset esillä. eräänlainen avioitusmis riitti. siis muinaisina aikoina.

juutalaises kulttuuris edelleen avioituneet naiset peittävät päänsä julkisil paikoil, ainakin ortodoksit. jotkut peittävät päänsä jopa kotona. uskollisuus puolisol,jumalal,perheel. ym syyt

Juutalaises kulttuuris on myös joissakin suuntauksiss tapana, että naimisiin mentyään nainen ajaa päänsä kaljuksi ja alkaa käyttää peruukkia. Suomessa ei ole tämä tapa kai käytössä, vaikka suomenjuutalaiset ortodoksijuutalaisia ovatkin.

Vierailija
20/32 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan paikkakuntaeroja. Minun mummini oli syntynyt 1895 ja ei ollut kyllä mitään huivipakkoa ollut. Äitini on syntynyt v.1927 ja ei hänkään mitään huivia ole pitänyt, kuten en minäkään ja olen syntynyt v1952

t, vanhus vauvapalstalla

Minun mumini syntyi 1885 ja äitini 1920. Maaseudulla asuivat, enkä kuullut heidän puhuvan naisten huivipakosta mitään. Valokuviakin on huivittomista naisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän