lapsuutenne/nuoruutenne parhaat tee-se-itse keksinnöt kun parempaa ei ollut tarjolla
Lapsena ja nuorena kun ei kaikkea saanut, osattiin käyttää mielikuvitusta. Itse soittelin "kitaraa" munaleikkurilla, joita säestettiin tietenkin kattilarummuilla. Kertokaa omia hauskoja muistoja ja kokemuksia :D
Kommentit (44)
Sidoin narulla duplo-junanpohjat (ne rengasosat) jalkoihin rullaluistimiksi. Olin tyyliin 4-5 v.
Vierailija kirjoitti:
Tein leikkejä varten hampurilaisia kasvimaamme antimista. "Sämpylöinä" toimivat kaksi salaatinlehteä, väliin sipulinvarsia, pieniä porkkanoita, tilliä ja muita yrttejä. Hyvää oli 😀
Ja varmasti terveellistä :) Mulla oli kotileikkivaihe kanssa ja metsästä löytyneet isot limaiset sienet oli parasta. Lisäksi talonrakennuksesta tulleet kipsikasat kun niistä sai tehtyä veden kanssa "maitoa". En syönyt tietenkään niitä kun tässä vielä kirjoittelen :D
Vierailija kirjoitti:
Sidoin narulla duplo-junanpohjat (ne rengasosat) jalkoihin rullaluistimiksi. Olin tyyliin 4-5 v.
Minä teippasin pikkuautoja kengänpohjiin :D
Isoveljeni sai oikeat rullaluistimet ja arvaa olinko kateellinen. Niitä siitä lainasin kun kukaan ei nähnyt. Olivat aika montaa kokoa liian isot ja ainoa paikka missä niillä pystyi rullailemaan oli portaikon alla oleva 1,5 x 1,5 m laatoitus. Olin silti onneni kukkuloilla :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olisin niin tehnyt mutta me ei koskaan saatu niitä hienoja junia :D Peukku kekselijäisyydestä! Ap
Maaseudulla oli talvisin potkukelkat kovassa käytössä. Meidän potkukelkka näytti vähän kulahtaneelta, niin maalasin sen pullasudilla violetiksi. Isä, äiti ja isoveljet oli hyvin vihaisia. No, sainpa potkukelkan vain omaan käyttööni mutta pullaa en saanut hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla oli talvisin potkukelkat kovassa käytössä. Meidän potkukelkka näytti vähän kulahtaneelta, niin maalasin sen pullasudilla violetiksi. Isä, äiti ja isoveljet oli hyvin vihaisia. No, sainpa potkukelkan vain omaan käyttööni mutta pullaa en saanut hetkeen.
Tää oli kyllä mainio 😂 voin hyvin kuvitella innostuneen naperon maalaamassa.
Nuorena kun en vielä omistanut sähkövatkainta niin annoin vispilän ja kulhon miehelle, minkä jälkeen jäin tuijottamaan kunnes se kermavaahto oli viimein valmistautua.
Tein vanhasta patjasta itselleni tyttöystävän sellaiseen piparkakkutyyliin. M33
Joskus pikkupoikana tekopillu kaupan muovikasseista ja poikki leikatusta pullosta. Sisään laitettiin Niveaa.
Barbileikeissä ei ollut tarpeeksi miehiä, niin tein perheelle isän talouspaperirullatelineestä, mihin teippasin käsiksi jäätelötikun.
Lauloin hyppynarun kahvaan, se oli hyvä mikrofoni.
Kokkileikit oli parhaita. Mm. Sahanpurusta ja vedestä tehtiin ”voita” kaarnanpalan päälle. Kaarnanpala kävi myös pihvistä, tein hienoja ruoka-asetelmia luonnonantimista!
Sanomalehdestä leikkelin kuolin- ja myynti-il otuksia ja liimasin sitten niistä oman sanomalehden jonka ädin ja isän oli pakko lukea minulle ääneen (koskaan minä pakotin).
Hyppynaru sidottiin pyöräntankoon, joten polkiessa pystyi ohjastamaan kuin hevosta. Hitto miten vaarallista…
Unohdit lisätä loppuun T. Toimittaja
Ihania tarinoita. Ap:lle tuli vielä kommenteista lisää mieleen
-Raparperin lehtien alle meneminen sateensuojaan, joskus kun äiti niitä katkoi niin sain sen lehtiosan sateenvarjoksi ja tietenkin salaatiksi kotileikkeihin
-Portaista tehty liukumäki, eli patjoja siihen ja ei kun alas vaan. Vähän sattui häntäluuhun mutta ei se iloa haitannut :D
-Pirtin penkistä sai vielä paremman liukumäen, mutta kiellettiin kun voi mennä penkki rikki :
Ap
80-90 luvun vaihteessa noin parin kolmen vuoden ajan jouduin tekemään siteet itse. Vanhemmat ei ostaneet niitä minulle eivätkä antaneet rahaa niiden ostoon, lisäksi aiheesta puhuminen oli kielletty (ja emme olleet edes uskovaisia). Tämä asia vaan oli häpeä ja tabu.
Opin taitavaksi, talouspaperia ja elmukelmua tai sitten talouspaperia ja muovipussista suikale.
Järkyttäväähän tuo on, mutta oli erittäin yleistä tuolloin. Monilla kavereilla oli sama että siteitä ei ostettu eikä asiasta puhuttu.
Tilanteeni parani sitten kun aloin saada kesätöitä ja niistä säästin rahaa joilla sitten ostin siteet. En siis saanut vikkorahaakaan kotoa.
Maalattiin vesivärillä pohkeeseen saumasukkien saumat ja sitten vaan tennarit jalkaan ja hienoina kartsalle.
Pihasta ja lähiniityltä sai kaikkea kivaa kauppaleikkiä varten. Ratamot oli seteleitä, pikkukivet kolikoita. Voikukista sai luonnollisesti voita ja jotut kasvit olivat leipiä. Timotein tähkät olivat kauraryynejä.
Tein leikkejä varten hampurilaisia kasvimaamme antimista. "Sämpylöinä" toimivat kaksi salaatinlehteä, väliin sipulinvarsia, pieniä porkkanoita, tilliä ja muita yrttejä. Hyvää oli 😀