"Huivinaisten" elämä kiinnostaa
Olen asunut nyt vuoden alueella, missä on paljon muslimeita. Minua on alkanut kiinnostaa heidän elämänsä. He tuntuvat huomioivan 'omansa' ja heidän elämä vaikuttaa leppoisalta. Heitä näkee aina ulkona lasten kanssa ja tekevän kaupassa ostoksia koko perheelle. Haluaisin tuollaisen elämän. Haluaisin jopa itse pukeutua samanlaisiin vaatteisiin (näyttävät mukavilta/siisteiltä) ja kuulua yhteisöön.
Tietenkään en tiedä minkälaista heidän elämä on kulissien takana kotona. En tunne ketään muslimia, joten en kehtaa pukeutua samalla tavalla tai voi edes päästä sisään yhteisöön, koska olenhan täysin suomalainen nainen. Huvittavaa on, että ennen vältin ja pidin tuota kulttuuria outona, mutta ymmärrän nykyään miksi joku haluaisi kääntyä muslimiksi.
Kommentit (31)
Sen thteisön elämä voi ulospäin näyttää tosi ihanalta; ollaan yhteisöllisiä, syödään juhla-aterioita yhdessä ja äidit viettävät aikaa keskenään lastensa kanssa.
Uskonto siinä taustalla on kuitenkin kaikkea muuta kuin ihana. Homojen, avionrikkojien ja uskonluopioiden kuolemantuomiot, naisten alistaminen, eriuskoisten pitäminen alempiarvoisina jne. eivät oikein istu nykysuomalaiseen moraalikäsitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niitä naisia näkee aina lasten kanssa, kun eivät käy töissä. Ja tulee muistaa, että muslimiperheessä mies on aina perheen pää, siellä on turha vikistä mistään tasa-arvoista. Ihmetyttää tämä monien naisten kaipuu sinne nyrkin ja hellan väliin kaapuun sonnustautuneena, mutta ilman kaapua se olisi aivan ehdoton nou-nou.
Muslimejakin on paljon erilaisia. Itse tunnen muutaman musliminaisen (ei-suomalaisia, ei-käännynnäisiä) , jotka eivät todellakaan ole hellan ja nyrkin välissä, vaan selvästi perheen pomoja, jotka päättävät jopa raha-asioista. Osan kohtalo on kyllä olla siellä hellan ja nyrkin välissä.
Koska muslimimaat ovat perinteisiä patriarkaatteja, niin kotityöt ovat naisten vastuulla. Nykyaikaiset miehet kyllä jo "auttavat", eli vievät roskia, vievät lapsia ulos leikkimään jne.. Miesten tosiaan tulisi patriarkaatissa hankkia koko perheen elatus, mutta se ei tänne muuttavien kohdalla aina toteusu, osittain työnantajien harjoittaman r****smin johdosta , eli työhalukkaidenkin on vaikea työllistyä.
Musliminaisetkin haluavat mukaan työelämään ja jonkin verran heitä jo näkeekin. Toivottavasti yhä useampi saa työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi herran jestas taas tätä typeryyttä. Se on niin kiva kurkkia maailmaa hunnun takaa synnytyskoneena ja mies määrää, Säälittävää mut niin tätä päivää.
Minusta taas paljon typerämpää on jäädä omien luulojensa vangiksi ja kuvitella , että tämä olisi kaikkien musliminaisten elämää.
On olemassa kaikenlaisia liberaalimuslimeja joiden elämä voi olla hyvinkin länsimaalaista. Mutta niiden muslimien, jotka oikeasti noudattavat uskontonsa oppeja, elämä on oikeasti sitä että kuljetaan säkitettynä, hoidetaan yksin koti ja lapset, seksistä ei saa kieltäytyä ja mies päättää montako lasta hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Otat vain yhteyttä Isis-vaimo Sannaan tai Halimaan. Löydät heidät instasta.
Onneksi he eivät ole musliminaisen tyyppiesimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi herran jestas taas tätä typeryyttä. Se on niin kiva kurkkia maailmaa hunnun takaa synnytyskoneena ja mies määrää, Säälittävää mut niin tätä päivää.
Minusta taas paljon typerämpää on jäädä omien luulojensa vangiksi ja kuvitella , että tämä olisi kaikkien musliminaisten elämää.
On olemassa kaikenlaisia liberaalimuslimeja joiden elämä voi olla hyvinkin länsimaalaista. Mutta niiden muslimien, jotka oikeasti noudattavat uskontonsa oppeja, elämä on oikeasti sitä että kuljetaan säkitettynä, hoidetaan yksin koti ja lapset, seksistä ei saa kieltäytyä ja mies päättää montako lasta hankitaan.
Ihme luulo tuokin, että suurin osa musliminaisista kulkisi "säkitettynä".
Osa näistäkin mielipiteistä perustuu luuloihin eikä todellisuuteen. Tätä yleistämistä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Asun maassa, jossa on paljon eri kansallisuuksia joten olen tutustunut myös musliminaisiin esim. työelämän kautta. Suurin osa elää ihan normaalia elämää, käyvät töissä, käyttävät länsimaisia vaatteita jne. Poikkeus lähinnä siinä, että viettävät juhlapyhiä eri aikaan kuin valtaväestö. Itse asiassa suuri osa on hyvin moderneja ja juovat alkoholia ja hyväksyvät esiaviollisen seksin.
Jep, mä asun Keski-Euroopassa ja käyn baarissa muslimiystävieni kanssa :). Mukavia ihmisiä ovat, etenkin työkavereina hyvin huomioonottavaisia, mutta ei voi samaan pakettiin laittaa kun ovat monesta eri maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niitä naisia näkee aina lasten kanssa, kun eivät käy töissä. Ja tulee muistaa, että muslimiperheessä mies on aina perheen pää, siellä on turha vikistä mistään tasa-arvoista. Ihmetyttää tämä monien naisten kaipuu sinne nyrkin ja hellan väliin kaapuun sonnustautuneena, mutta ilman kaapua se olisi aivan ehdoton nou-nou.
Muslimejakin on paljon erilaisia. Itse tunnen muutaman musliminaisen (ei-suomalaisia, ei-käännynnäisiä) , jotka eivät todellakaan ole hellan ja nyrkin välissä, vaan selvästi perheen pomoja, jotka päättävät jopa raha-asioista. Osan kohtalo on kyllä olla siellä hellan ja nyrkin välissä.
Koska muslimimaat ovat perinteisiä patriarkaatteja, niin kotityöt ovat naisten vastuulla. Nykyaikaiset miehet kyllä jo "auttavat", eli vievät roskia, vievät lapsia ulos leikkimään jne.. Miesten tosiaan tulisi patriarkaatissa hankkia koko perheen elatus, mutta se ei tänne muuttavien kohdalla aina toteusu, osittain työnantajien harjoittaman r****smin johdosta , eli työhalukkaidenkin on vaikea työllistyä.
Musliminaisetkin haluavat mukaan työelämään ja jonkin verran heitä jo näkeekin. Toivottavasti yhä useampi saa työpaikan.
Mulla oli useamman vuoden ajan muslimitaustainen kumppani, ja suurimmat riidat tulivat siitä kun hän ei halunnut että kannan mitään painavaa, rasitan itseäni kotitöillä, koen mitään stressiä elämässä... :D Oikeasti joskus tapeltiin kaupasta kotiin kävellessä siitä että anna nyt joskus mun kantaa joku kassi. Suomalaisena myös yritin maksaa puolet kaikesta ja tästä hän ei tykännyt lainkaan... Todella kiva tyyppi ja lopulta erosimme koska hän halusi lapsia ja mä en. Mutta tosiaan äiti hänen kotonaan määräsi, kaikki siskot koulutettuja ja töissä jne. Mutta ennakkoluulot ovat syvässä. Ihmisen mieli on sellainen.
Lapsellisinta mielestäni on, jos ei pysty elämään niin sanotusti ihmisiksi ilman minkään sorttista uskontoa. Mulla ei ole tarvetta varastaa, valehdella, harrastaa irtosuhteita, olla huolehtimatta vanhemmista tai käyttäytyä huonosti, vaikka ateisti olenkin. Käytöstä ei muuta safkan laatu tai tietynlainen asu, eikä yleensäkään rituaalit. Valaistumisen hetkiksi riittää hymy toisen kasvoilla tai kaunis maisema. Kaikki muu on politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maassa, jossa on paljon eri kansallisuuksia joten olen tutustunut myös musliminaisiin esim. työelämän kautta. Suurin osa elää ihan normaalia elämää, käyvät töissä, käyttävät länsimaisia vaatteita jne. Poikkeus lähinnä siinä, että viettävät juhlapyhiä eri aikaan kuin valtaväestö. Itse asiassa suuri osa on hyvin moderneja ja juovat alkoholia ja hyväksyvät esiaviollisen seksin.
Jep, mä asun Keski-Euroopassa ja käyn baarissa muslimiystävieni kanssa :). Mukavia ihmisiä ovat, etenkin työkavereina hyvin huomioonottavaisia, mutta ei voi samaan pakettiin laittaa kun ovat monesta eri maasta.
Sama. Yhden muslimiystävän tapasin itseasiassa homobaarissa, kun olin siellä umpikatolisesta perheestä tulevan työkaverin kanssa. Kyseessä marokkolainen lesbo, joka devaa työkseen. Huivia käyttää jos tapaa isoäitiään tai soittaa tälle videopuhelun nyt korona-aikaan.
Yksi siskonsa on naimisissa saudin kanssa, asuu Riadissa ja käyttää hijabia, jota muu perhe vähän paheksuu. Toinen sisko ja kaksi veljeä on opiskelleet ja Euroopassa, ovat naimisissa ei-muslimien kanssa. Kaikilla hyvät ammatit, toinen veli hoitaa nyt kotona lapsia, kun vaimonsa meni takaisin töihin. Juhlivat sekä joulut että eid't.
Itseä ärsyttää nuo oletukset. Osaan toki pätee, mutta eihän muakaan pidetä automaattisesti vanhoillisena Siionin virsiä veisaavana synnytyskoneena, vaikka tulen kristitystä maasta, sen syvimmiltä lestadiolaisseuduilta ja suvussa on edelleen suviseuralaisia.
Otat vain yhteyttä Isis-vaimo Sannaan tai Halimaan. Löydät heidät instasta.