Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan täytyy avata palvelunumero kaikille!

Vierailija
13.05.2021 |

Ei ole oikein, että sinne ei voi soittaa Saunalahden prepaid-liittymistä. Jos on akuutti tarve esim. lääkkeille, joutuu varaamaan puhelinajan seuraavalle viikolle.

Iäkäs äitini oli "kiltisti" odotellut soittoa viikon ja ollut ilman lääkitystä. Nyt sitten tuli puhelu sairaalasta, että on huonossa kunnossa. Äiti "ei halunnut vaivata" minua asialla...

Kyllä, äidin olisi pitänyt soittaa minulle heti, kun lääkkeet loppuivat. Mutta ei ole oikein tuokaan, että Kelaan ei pysty soittamaan kaikista numeroista.

Soitan äidille viikottain ja käyn siellä (350km päässä) kerran kuukaudessa. Nyt oli edellisestä puhelusta aikaa 9 päivää, kun olin muka kiireinen. Sairaalan puhelu toki pysäytti ajattelemaan. Koitan ottaa äidin asiat hoidettaviksi, vaikka hän on sitä vastustanut. Asuu siis omillaan, on fyysisesti hyvässä kunnossa, on aktiivinen netin käyttäjä ja opettelee koko ajan uutta, mutta muisti on alkanut viimeisen puolen vuoden aikana pätkiä.

Olen järkyttynyt siitä, että Kelaan ei pysty soittamaan, kun tarvitsee apua.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama on käynyt itselleni. Ei pysty soittamaan, ei pääse käymään, voi vain jättää soittopyynnön johonkin viikon päähän. Onneksi on läheisiä, joilta voi lainata tarvittaessa. Minulla siis myös pitkäaikainen sairaus.

Tulee mieleen käynti Kelassa noin 20 vuoden takaa. Silloin, kun heillä oli vielä toimistot auki. Mies tulistui virkailijalle niin, että kaikki kuulivat hänen puheensa. Kysymys oli hänen sokeasta lapsestaan. Kelan virkailija koitti inttää, että olisi pitänyt tuoda uusi lääkärin lausunto sokeudesta. Mies sanoi, että syntymästä asti sokealle ei sellaisia lausuntoja jaella. Ja että hän antaisi mitä tahansa, jotta tyttärensä voisi nähdä hänet. Se särki sydämeni. Olisi ollut minun vuoroni seuraavaksi, mutta en mennyt sen virkailijan "kohdeltavaksi", sillä pelkäsin, että hän torppaa minunkin sairauteni. Otin uuden vuoronumeron, jolla pääsin onneksi toisen virkailijan puheille.

Vierailija
2/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, toivottavasti tuo mies teki siitä Kelan tyypistä valituksen! Jotkut virkailijat toimivat aivan kuin se raha tulisi heidän omalta tililtään. Että ei auteta, jos ei ole aivan pakko, ja silloinkin autetaan vain, jos hiillostetaan tarpeeksi.

Eikö Kelan työntekijöille ole minkäänlaisia psykologisia testejä? Riittääkö se, että tehdään niin kuin tietokone käskee ja saadaan "hyviä" päätöksiä tehtyä?

Hitto, miten ärsyttää tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama on käynyt itselleni. Ei pysty soittamaan, ei pääse käymään, voi vain jättää soittopyynnön johonkin viikon päähän. Onneksi on läheisiä, joilta voi lainata tarvittaessa. Minulla siis myös pitkäaikainen sairaus.

Tulee mieleen käynti Kelassa noin 20 vuoden takaa. Silloin, kun heillä oli vielä toimistot auki. Mies tulistui virkailijalle niin, että kaikki kuulivat hänen puheensa. Kysymys oli hänen sokeasta lapsestaan. Kelan virkailija koitti inttää, että olisi pitänyt tuoda uusi lääkärin lausunto sokeudesta. Mies sanoi, että syntymästä asti sokealle ei sellaisia lausuntoja jaella. Ja että hän antaisi mitä tahansa, jotta tyttärensä voisi nähdä hänet. Se särki sydämeni. Olisi ollut minun vuoroni seuraavaksi, mutta en mennyt sen virkailijan "kohdeltavaksi", sillä pelkäsin, että hän torppaa minunkin sairauteni. Otin uuden vuoronumeron, jolla pääsin onneksi toisen virkailijan puheille.

Ei ne virkailijat keksi niitä lakeja, asetuksia tai määräyksiä, joten ihan turha heille on huutaa. He ovat itsekin pienipalkkaisia asiakaspalvelijoita, jotka joutuvat noudattamaan ylempää tulevia käskyjä.

Vierailija
4/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikisi ette ole tehneet apteekin kanssa sopimus. läkeet pusitetaan tomitetan henkilölle kotihoidon kautta? Tai jos kotihoitoa ei ole,kykeneekö 1 kk.lääkeet hakee itse pusitetuna ? Maksua vastaan toimtaa apteekkikin,jos ei kotihoito-hakemassa ne? Lääkeet laskutetaan kerran kuukaudessa asiakalta ,joko suoramaksuna tai asiakas saa laskun kotia.Mikä teille parasta on?Koska on vanhus palvelu ehdoton apteeksista.Eikä mietiminen maksaa.Sama koti hoito,eikä mietiminen maksaa.Brutto tulojen mukaan kotihoidon maksu ja käynti lukujen!Jos on vain kansaneläke ja takuueläkeen lisä osa.Saa apua toimeentulotukena. Perusosan saa Kela anomalla.Sosiaalivirasto haetaan harkinan varaista toimentulotukea.Maksusitomukset apteekki.ymm. Tarve hanginnat. Voi tehdä anomus netti lähiomainen.Nettihän sinulla on,kun kirjoitat tänne.

Vierailija
5/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hemmettiä? Ei voi prepaidista soittaa? Miksi ihmeessä ei? Eihän monellakaan ihmisellä ole mitään muuta. Jos on luottotiedot menneet, niin vaikea on liittymääkään saada. Onko tässäkin joko hemmetin vallankäyttö taustalla, nehän vissiin tallentaa kaikki puhelut nykyään?

Vierailija
6/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, toivottavasti tuo mies teki siitä Kelan tyypistä valituksen! Jotkut virkailijat toimivat aivan kuin se raha tulisi heidän omalta tililtään. Että ei auteta, jos ei ole aivan pakko, ja silloinkin autetaan vain, jos hiillostetaan tarpeeksi.

Eikö Kelan työntekijöille ole minkäänlaisia psykologisia testejä? Riittääkö se, että tehdään niin kuin tietokone käskee ja saadaan "hyviä" päätöksiä tehtyä?

Se ei ole työntekijöiden ominaispiirre vaan ylhäältä tullut käsky. Tavoitteena tietenkin säästöt. Olen myös miettinyt, tehdäänkö vääriä päätöksiä tahallaan, jotta rahoja ei tarvitsisi kenties maksaa koskaan. Lisäksi he lainvastaisesti jättävät kertomatta asiakkaille esimerkiksi etuuksista, joihin näillä olisi oikeus. Jälleen ,jottei vaan joutuisi maksamaan senttiäkään.

Tähän pitäisi tulla stoppi. Ihmisten tai lehdistön tai jonkun pitäisi nostaa tästä sellanen hullunmylly, että asia pistettäisiin remonttiin.

Vierailija
7/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole työntekijöiden ominaispiirre vaan ylhäältä tullut käsky. Tavoitteena tietenkin säästöt. Olen myös miettinyt, tehdäänkö vääriä päätöksiä tahallaan, jotta rahoja ei tarvitsisi kenties maksaa koskaan. Lisäksi he lainvastaisesti jättävät kertomatta asiakkaille esimerkiksi etuuksista, joihin näillä olisi oikeus. Jälleen ,jottei vaan joutuisi maksamaan senttiäkään.

Tähän pitäisi tulla stoppi. Ihmisten tai lehdistön tai jonkun pitäisi nostaa tästä sellanen hullunmylly, että asia pistettäisiin remonttiin.

Nimenomaan. Ja tulee yhteiskunnalle ihan hemmetin kalliiksi tuo ihmisten kyykytys.

Vierailija
8/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne virkailijat keksi niitä lakeja, asetuksia tai määräyksiä, joten ihan turha heille on huutaa. He ovat itsekin pienipalkkaisia asiakaspalvelijoita, jotka joutuvat noudattamaan ylempää tulevia käskyjä.

Miksi sitten päätös on riippuvainen henkilöstä, joka sen tekee? Jokainen, joka on joutunut Kelan asiakkaaksi tietää, että henkilö X myöntää tuen esim. lääkkeisiin, mutta henkilö Y ei niin tee.

Vierailija
9/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää on tosiaan se, ettei ihmisille kerrota, että heillä olisi oikeus etuuksiin. Tämä koskee siis erityisesti ikäihmisiä. Moni sinnittelee sillä pienellä eläkkeellä, eikä edes osaa hakea apua. Kaikilla ei ole aloittajan kaltaisia sukulaisia, jotka osaavat puuttua asiaan.

Vierailija
10/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä hemmettiä? Ei voi prepaidista soittaa? Miksi ihmeessä ei? Eihän monellakaan ihmisellä ole mitään muuta. Jos on luottotiedot menneet, niin vaikea on liittymääkään saada. Onko tässäkin joko hemmetin vallankäyttö taustalla, nehän vissiin tallentaa kaikki puhelut nykyään?

Saunalahden prepaid-liittymästä ei voi soittaa Kelaan. Näin se vaan on.

Prepaid-liittymiä käyttävien kannattaisi tehdä asiasta isompi haloo. Kelan vikahan se ei ole.

Tietääkö joku, minkä prepaid-liittymän kautta VOI soittaa Kelaan? Mietittiin tässä, että voitaisiin tehdä asiasta pieni "mainosvideo" Kelalle.

Vierailija
11/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prepaidnumerosta soittava voi olla vaikka mikä tahansa huijari. Kelan on pystyttävä tietämään kuka heille soittaa, kun taas prepaidliittymän omistajaa ja tietoja ei esim Eniron numerohaulla löydy.

Vierailija
12/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on työntekijän ominaispiirre. Itse hain opiskeluaikana toimeentulotukea. Ensimmäinen virkailija ei sitä antanut. Menin toiseen toimistoon ja sain myönteisen päätöksen. Eli kannattaa kysyä tukea monesta eri paikasta. Nykyään kuulemma eteläisen alueen Kela ei halua auttaa, mutta voi varata puhelinajan vaikkapa Rovaniemen kunnan "nimellä" ja mielellään ruotsin kielellä. Saa hyvää palvelua nopeasti.

Vierailija
13/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prepaidnumerosta soittava voi olla vaikka mikä tahansa huijari. Kelan on pystyttävä tietämään kuka heille soittaa, kun taas prepaidliittymän omistajaa ja tietoja ei esim Eniron numerohaulla löydy.

Kela ei siis osaa päätellä, kuka on huijari, kuka ei.

No. Siinä nyt ei ole mitään uutta.

Vierailija
14/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy minuakaan ja ihan tavallinen liittymä on. Höpöpuheita siis.

Liekö syynä puhelun maksullisuus.

Vierailija
15/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pillahdin itkuun viimeisimmän Kelan puhelun aikana. Minullakin on lääkkeet saamatta perussairauteen. Olen onnekas, sillä sain töitä elokuusta alkaen. Mutta aika vaikea kesä on edessä, jos en saa mitään apua sairauteeni. Olenkohan edes työkykyinen elokuussa?

Vierailija
16/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalle voi jättää soittopyynnön. Jos vapaata aikaa ei löydy omalta alueelta, niin voit heittää sinne ihan vaikka Ahvenanmaan ja kielen englanniksi. Asioinnin syyksi ei kannata laittaa todellista asiaa (kuten asumistuki tai lääkkeet), vaan ajan saa nopeammin aiheilla Kansainväliset tilanteet tai Varusmiespalvelu. Näidenkin aiheiden takaa löytyy siis Kelan virkailija, jonka on lain mukaan pakko kommentoida asiaasi ja kenties jopa kertoa päätöksiä tekeville, että sinulla on tuen tarve.

Näin olen itse saanut iäkkään isäni puolesta asioivana Kelalta päätöksiä jopa 2-3 viikon sisällä. Itse pystyn siis soittamaan Kelalle, mutta en pysty töissä pitämään heidän jonotusmeininkiä puhelimessa päällä virka-aikana. Parempi on varata se puhelinaika etukäteen.

Vierailija
17/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalle voi jättää soittopyynnön. Jos vapaata aikaa ei löydy omalta alueelta, niin voit heittää sinne ihan vaikka Ahvenanmaan ja kielen englanniksi. Asioinnin syyksi ei kannata laittaa todellista asiaa (kuten asumistuki tai lääkkeet), vaan ajan saa nopeammin aiheilla Kansainväliset tilanteet tai Varusmiespalvelu. Näidenkin aiheiden takaa löytyy siis Kelan virkailija, jonka on lain mukaan pakko kommentoida asiaasi ja kenties jopa kertoa päätöksiä tekeville, että sinulla on tuen tarve.

Näin olen itse saanut iäkkään isäni puolesta asioivana Kelalta päätöksiä jopa 2-3 viikon sisällä. Itse pystyn siis soittamaan Kelalle, mutta en pysty töissä pitämään heidän jonotusmeininkiä puhelimessa päällä virka-aikana. Parempi on varata se puhelinaika etukäteen.

Meillä tuli vastaan tilanne, jossa isälle täytyi etsiä hoitopaikkaa. Muistisairauden vuoksi ei saanut enää asua kotona, vaikka kävimme siellä päivittäin. Sama rumba soi meidänkin puheluiden taustalla. Eli oli jo päätös siitä, että hoitokotiin on mentävä, mutta kesti kolme kuukautta ennen kuin Kela myönsi tukea. Onneksi meitä lapsia on kolme, joten saimme sumplittua "hoitoajat" tuon kolmen kuukauden aikana ja pystyimme ostamaan lääkkeet.

Karmeaa, että moni jää ilman lääkkeitäkin. Eikä voi edes soittaa Kelaan. 90-luvulla olin töissä sossulla, silloin oli vielä mahdollista tavata sosiaalityöntekijä ja kertoa elämäntilanteesta. Kaikenlaisia kohtaloita nähneenä sanon: nykyään heikoimmat jäävät täysin ilman tukea.

Vierailija
18/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli vastaan tilanne, jossa isälle täytyi etsiä hoitopaikkaa. Muistisairauden vuoksi ei saanut enää asua kotona, vaikka kävimme siellä päivittäin. Sama rumba soi meidänkin puheluiden taustalla. Eli oli jo päätös siitä, että hoitokotiin on mentävä, mutta kesti kolme kuukautta ennen kuin Kela myönsi tukea. Onneksi meitä lapsia on kolme, joten saimme sumplittua "hoitoajat" tuon kolmen kuukauden aikana ja pystyimme ostamaan lääkkeet.

Karmeaa, että moni jää ilman lääkkeitäkin. Eikä voi edes soittaa Kelaan. 90-luvulla olin töissä sossulla, silloin oli vielä mahdollista tavata sosiaalityöntekijä ja kertoa elämäntilanteesta. Kaikenlaisia kohtaloita nähneenä sanon: nykyään heikoimmat jäävät täysin ilman tukea.

Mikähän tämä tuki oli?

Kunra vastaa hoitopaikoista.

Vierailija
19/19 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista, ettei prepaidista voi soittaa? Vai onko kyse paketim ehdoista/rajasta minkä verran on oltava saldoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi