Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käykö lapsesi koulua ulkomailla? Millaisia lauluja siellä opetellaan musiikintunnilla?

Vierailija
13.05.2021 |

Tuli vaan mieleen, kun mietin, mitä lauluja kesän aikana opettelisin soittamaan syksyn alakoulun musiikintunteja varten. Että millaisia musiikintunnit muissa maissa mahtaa olla? Mitä lauluja siellä opetellaan?

Lastenlauluja? Kansanlauluja? Mitä?

Huomaan, että omassa koulussa olen poikkeus. Mulla on tavoite, että lapset oppii joka vuosi edes pari sellaista perinteistä laulua, joita yhteislauluina lauletaan. Toki muuta musiikkia myös on, mutta että olisi edes parin laulun sanat ja sävel muistissa.

Johtuu ehkä siitä, että omassa suvussayhteuslauluperinne on vahva.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on poikkeus? Mitä nykyään koulussa lauletaan, jos ei yhteislauluja?

Vierailija
2/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa lauletaan kaikenlaista mutta aika popahtavaa tai ikivihreitä yleensä ja joulun aikaan joululauluja.

Asumme englannissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis monet muut opettajat tuntuu musiikintunnilla tekevän niin, että joku laulu lauletaan ehkä kerran tai kaksi. Ainakin, mitä kollegoiden kanssa olen jutellut. Ja enemmän lauletaan siten, että levy soi taustalla.

Ja harvempi enää opettaa jotain Hummani hei tai Koivun oksaan korkealle muuta perinteisempää.

Vierailija
4/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen koulussa lauletaan kaikenlaista mutta aika popahtavaa tai ikivihreitä yleensä ja joulun aikaan joululauluja.

Asumme englannissa.

Tarkoitatko ikivihreillä klassikkoiskelmiä? Vai kansanlauluja?

Yllättävää, että laulavat joululauluja. Mulla on brittituttu ja hän väittää, että Briteissä soi vaan ne poppiversiot joululauluista ja vähemmän lauletaan itse, kuten Suomessa tapana.

Vierailija
5/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että halutaan tehdä musiikinopiskelusta ajan mukaista, mutta tuntuu silti oudolta, kun lapset eivät enää tunne itselle tuttuakin tutumpia lauluja, kuten Sininen ja Valkoinen, Kesäillan valssi ja maakuntalaulut.

Vierailija
6/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että halutaan tehdä musiikinopiskelusta ajan mukaista, mutta tuntuu silti oudolta, kun lapset eivät enää tunne itselle tuttuakin tutumpia lauluja, kuten Sininen ja Valkoinen, Kesäillan valssi ja maakuntalaulut.

Eivät tunne nuoret aikuisetkaan. Ei noita ole enää koulussa laulettu nykyisten parikymppisten kouluaikana.

Tämä on vähän ongelma, kun osa vanhuspuolella töissä olevat lähihoitajat ei pysty vetämään vanhuksille virkistyslaulutuokioita, kun yhteisiä lauluja ei ole.

Vierailija
7/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme englannissa.

Yllättävää, että laulavat joululauluja. Mulla on brittituttu ja hän väittää, että Briteissä soi vaan ne poppiversiot joululauluista ja vähemmän lauletaan itse, kuten Suomessa tapana.

Ikivihreää poppia ja folkia lähinnä esim Stand by me, Let it be, take me home country roads, Morning has broken etc

Joo noilla on vuosi joulukonsertti (viime vuonna virtuaalinen monen koulun yhteiskonsertti) jossa lauletaan ihan perinteisiä joululaulujakin, Silent night, in the bleak mid winter jne plus kaikenlaisia mash up versioita moderneimmista laulusta.. Täällä meillä päin caroling on vielä joulunaikaan voimissaan.

.

Vierailija
8/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tunne nuoret aikuisetkaan. Ei noita ole enää koulussa laulettu nykyisten parikymppisten kouluaikana.

Tämä on vähän ongelma, kun osa vanhuspuolella töissä olevat lähihoitajat ei pysty vetämään vanhuksille virkistyslaulutuokioita, kun yhteisiä lauluja ei ole.

Ei olisi varmaan vaikea lisätä lähihoitajakoulutukseen pari oppituntia perinnelauluista, jos tuo on ongelma? Tai vanhukset opettamaan hoitajille niitä lauluja? Mielikuvituksen ja viitsimisen puutetta.

Vierailija
9/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoppamäki on varmasti tyytyväinen, että hänen iskelmästään on tullut perinteinen, suorastaan kansanmusiikkiin verrattava yhteislaulu.

Vierailija
10/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi varmaan vaikea lisätä lähihoitajakoulutukseen pari oppituntia perinnelauluista, jos tuo on ongelma? Tai vanhukset opettamaan hoitajille niitä lauluja? Mielikuvituksen ja viitsimisen puutetta.

Lähihoitajille kuuluu opettaa hoitotyötä, ei perinnelauluja. Hoitokoteihin voi sitten pyytää vaikka jotain musiikin opiskelijoita esiintymään, jos omasta väestä ei löydy osaamista. Sitä paitsi hoitokoti-ikäisissä on enää hyvin vähän sellaisia, joille perinnelaulut ovat aidosti tärkeitä. 50-60-lukujen iskelmät uppoavat paljon paremmin, varmaan jo Elviskin alkaa olla tärkeää nuoruusmusiikkia.

Vierailija
11/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, kun omien lasten alakoulun musiikin tunneilla laulettiin lähes poikkeuksetta iskelmiä tyyliin Katri-Helenan tuotanto tai Vanhoja poikia viiksekkäitä yms. ja usein vielä yksi tai muutama kerrallaan mikki kädessä. Lastenlaulut loistivat poissaolollaan alusta asti. Miksi ihmeessä?

Omilta muinaisilta kouluajoiltani muistan nauttineeni, kun koko luokka kajautti vaikka joitain kevätlauluja yhteen ääneen kovaa ja raikuen, ääniala sopi juuri lapsen äänelle, oli helppo laulaa mukana huonommallakin taidolla. 

Vierailija
12/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin, kun omien lasten alakoulun musiikin tunneilla laulettiin lähes poikkeuksetta iskelmiä tyyliin Katri-Helenan tuotanto tai Vanhoja poikia viiksekkäitä yms. ja usein vielä yksi tai muutama kerrallaan mikki kädessä. Lastenlaulut loistivat poissaolollaan alusta asti. Miksi ihmeessä?

Omilta muinaisilta kouluajoiltani muistan nauttineeni, kun koko luokka kajautti vaikka joitain kevätlauluja yhteen ääneen kovaa ja raikuen, ääniala sopi juuri lapsen äänelle, oli helppo laulaa mukana huonommallakin taidolla. 

Miten menee sanat tuossa Katri-Helenan tuotannossa? (Voisi muuten olla hyvä bändin nimi!).

Vierailija
13/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoppamäki on varmasti tyytyväinen, että hänen iskelmästään on tullut perinteinen, suorastaan kansanmusiikkiin verrattava yhteislaulu.

Voiko tuota enää nykypäivänä laulaa kun siinä on arveluttava kohta "siniset on silmänsä sen..."

Vierailija
14/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme englannissa.

Ikivihreää poppia ja folkia lähinnä esim Stand by me, Let it be, take me home country roads, Morning has broken etc

Joo noilla on vuosi joulukonsertti (viime vuonna virtuaalinen monen koulun yhteiskonsertti) jossa lauletaan ihan perinteisiä joululaulujakin, Silent night, in the bleak mid winter jne plus kaikenlaisia mash up versioita moderneimmista laulusta.. Täällä meillä päin caroling on vielä joulunaikaan voimissaan.

.

Tuo Morning has broken on ihana! En vaan tiedä, uskaltaako laulattaa, kun on hengellinen laulu.

Vierailija
15/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuota enää nykypäivänä laulaa kun siinä on arveluttava kohta "siniset on silmänsä sen..."

Monessa laulussa puhutaan pellavapäisistä lapsista jne. Olen miettinyt, miten taustaltaan ei-kantasuomalaiset tämän kokee.

Vierailija
16/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis monet muut opettajat tuntuu musiikintunnilla tekevän niin, että joku laulu lauletaan ehkä kerran tai kaksi. Ainakin, mitä kollegoiden kanssa olen jutellut. Ja enemmän lauletaan siten, että levy soi taustalla.

Ja harvempi enää opettaa jotain Hummani hei tai Koivun oksaan korkealle muuta perinteisempää.

Minä olen opettanut 9-vuotiaille (ovat 2. luokalla eli vuoden alemmalla luokalla kuin ikätoverit) Hummani hein, vanha holvikirkon yms. Lauletaan näitä joka musiikin tunnilla. Mulla on semmoinen tyyli ollut, että syksyllä aloitetaan n. viidellä tutulla perinteisellä lastenlaululla. Sitten lisätään repertoaariin vähän uudempia lastenlauluja niin kuin Dodo-sorsa ja Aarne Alligaattori. Pikkuhiljaa lisään uusia ikivihreitä vähän kypsempiä lauluja niin kuin Hummani hei, Vanha holvikirkko, Lentäjän poika yms. ja joitakin vieraskielisiä lauleja ollaan laulettu. Kaikkia lauluja lauletaan lauletaan ainakin 5 kertaa vuoden aikana. Lapset ovat pitäneet ihan älyttömästi Hummani heistä yms. Ovat jo sen ikäisiä, ettei pelkät lastenlaulut enää kiinnosta. Lapset pitää tutustuttaa monipuolisesti musiikkiin ja antaa heille aikaa ottaa laulut 'omikseen".

Vierailija
17/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan musiikintunnilla ja jos aiheeseen sopii, muillakin tunneilla tuoda esiin juuri tätä perinteistä kansakoululauluperinnettä ja lastenlauluja. Uusiakin lastenlauluja toki, mutta nimenomaan lasten musiikkia alakoulussa.

Meillä on tosi laadukasta uutta lastenmusiikkia tekeviä yhtyeitä, jotka käyttää monipuolisesti eri soittimia ja eri musiikkityylejä tuotannossaan. On sääli, kun lapsille monet vanhemmat kuunteluttaa vaan ns aikuisten musiikkia eli peruspoppia lähinnä.

Vierailija
18/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettanut 9-vuotiaille (ovat 2. luokalla eli vuoden alemmalla luokalla kuin ikätoverit) Hummani hein, vanha holvikirkon yms. Lauletaan näitä joka musiikin tunnilla. Mulla on semmoinen tyyli ollut, että syksyllä aloitetaan n. viidellä tutulla perinteisellä lastenlaululla. Sitten lisätään repertoaariin vähän uudempia lastenlauluja niin kuin Dodo-sorsa ja Aarne Alligaattori. Pikkuhiljaa lisään uusia ikivihreitä vähän kypsempiä lauluja niin kuin Hummani hei, Vanha holvikirkko, Lentäjän poika yms. ja joitakin vieraskielisiä lauleja ollaan laulettu. Kaikkia lauluja lauletaan lauletaan ainakin 5 kertaa vuoden aikana. Lapset ovat pitäneet ihan älyttömästi Hummani heistä yms. Ovat jo sen ikäisiä, ettei pelkät lastenlaulut enää kiinnosta. Lapset pitää tutustuttaa monipuolisesti musiikkiin ja antaa heille aikaa ottaa laulut 'omikseen".

Tämähän onkin tosi hyvä ”kaava”, kiitos!

Meillä päivän aloitukseen kuuluu laulu, joka on jotenkin yhteydessä sillä viikolla jossain oppiaineessa käsiteltävään teemaan. Jos ympäristöopissa käsitellään vaikka vuodenaikoja, lauletaan siihen sopivaa laulua.

Vierailija
19/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajille kuuluu opettaa hoitotyötä, ei perinnelauluja. Hoitokoteihin voi sitten pyytää vaikka jotain musiikin opiskelijoita esiintymään, jos omasta väestä ei löydy osaamista. Sitä paitsi hoitokoti-ikäisissä on enää hyvin vähän sellaisia, joille perinnelaulut ovat aidosti tärkeitä. 50-60-lukujen iskelmät uppoavat paljon paremmin, varmaan jo Elviskin alkaa olla tärkeää nuoruusmusiikkia.

Lähihoitajien kuten muidenkin suomalaisten olisi pitänyt oppia niitä lauluja peruskoulussa. Ei niitä ammattikoulussa enää kuulukaan opettaa.

Vierailija
20/22 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hoitokotivanhukset alkaa olla jo siinä kunnossa, että eivät opeta enää kellekään mitään. Mutta kun joku laulaa tuttua laulua, se virkistää mieltä ja muistaa sanatkin.