Kokemuksia syöpähoidoista yksityisellä?
Itsellä rintasyöpäepäilyä ja menossa kuviin ensi viikolla. Tuloksista riippuu sitten jatko... käyn työterveyden kautta, mutta tähän tietysti (jos nyt huono tuuri olisi ja syöpä todettaisiin) loppuu hoitopolku siellä. Lääkärin kanssa jo juteltiin, että seuraava steppi on sitten lähete HUSiin.
Mietin kuitenkin, minulla on hyvät vakuutukset, että miten esim tämä docrates, onko teillä kokemuksia siitä? Ovatko hoitotulokset yhtä hyviä kuin julkisella vai ovatko nämä vain rahastuslaitoksia? Luotan julkiseen kyllä, mutta se mikä siellä häiritsee on jatkuva kiire ja tuntuu että kaikki menee minimin mukaan. Lapsellani on hoitoa vaativa perussairaus ja aina saa olla vaatimassa, selvittämässä jne ennenkuin saa kunnollisia vastauksia. Lääkärit myös vaihtuvat koko ajan, jotenkin tuntuu että vaikeassa tilanteessa olisi lohdullista asioida tutun lääkärin kanssa.
Kommentit (55)
Onko tuoreita kokemuksia yksityisen puolen syöpähoidosta? Sain tällä viikolla diagnoosin syövästä ja minulla on vakuutus, joka kattaa hoitokuluja sairaudesta tai tapaturmasta 290 000 euroon saakka. Luulisi sen ainakin jonkin aikaa riittävän yksityispuolen hoitoon. Docratecseen on aika ensi viikolla.
Docrates sairaalaan palvelu on todella henkilökohtaista, ajat nopeasti, erinomaiset lääkärit, radiologit, sh jne. Hoidoissa on aina samat hoitohenkilöt, ja kyllä on parempaa hoitoa kuin HUSlla koska eri hoitajat, lääkärit, ajan venyvät, eikä aina tehdä kunnollisia tutkimuksia, koska pitää säästää kaikessa. Minä menen yksityiselle lainarahan kanssa. Voimia.
Suositus Docratekselle. Tosiaan, hoidot räätälöidään todella henkilökohtaisesti ja hoito alkaa nopeasti ja on erinomaista.
Suomessa julkinen syövänhoito on:
- Tasa-arvoista
- Tasalaatuista
Eli kaikki saavat yhtä huonoa syövänhoitoa.Lääkärit eivät perehdy sairauteesi vaan noudattavat jotain taulukoita, ohjeistuksia ja linjauksia. Aivan uskomatonta että alle 40 vuotiaana kuolee syöpään sen takia kun lääkärit eivät viitsi.
Tai no. Ehkä se ei ole lääkäreiden vika. Ovat varmaankin ylityöllistettyjä kun pitää kaikenmaailman Yli-Viikareille maksella lentoliput Bahamalle.Mutta surkeaa se hoito on ellei ole jokin tavanomaisimmista syövistä.
Concord3 tutkimuksen mukaan Suomi on hyvä hoitopaikka lasten syöville, aivosyöville sekä rinta- ja eturauhassyöville. Samassa tutkimuksessa todetaan että 71 osallistujamaasta Suomi on keskivertoa huonompi mm. keuhkosyövissä, vatsa ja kurkunpäänsyövissä.
On valetta väittää että Suomessa syövänhoito on "huippua". Se mistä Suomen sairaanhoito paukuttelee henkseleitä on kuinka halvalla he saavat syöpiä "hoidettua". Tässä "hoito" tarkoittaa esimerkiksi aktiivista katselua kunnes potilas kuolee.
Molempia on kaytetty kirjoitti:
Julkisella puolella on hoito ok. Mutta kokeellisia hoitoja ei saa. Kun hoitopolku on käyty ja syöpä lähteekin uudelleen on konstit vähissä. Yksityisellä puolella saa kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Terveysvakuutus kattaa kyllä hoidon esim. Itsellani 200.000 euroon saakka vakuutus maksaa. Kyllä sillä syövän hoitaa jjos sellainen kohdalle tulisi. Mutta nää hoitopaikkojen valinta on jokaisen oma. Kyllä itse menisin yksityiselle jos vakava sairaus iskee. Helpommat hommat voi hoidattaa julkisellakin
Ohis: Tytär otti juuri vakuutuksen.
Tuo 200 000 on elinikäinen katto kaikille taudeille yhteensä. Olen miettinyt, että onko mokomassa järkeä. Vakuutusmaksut on kuitenkin kalliita.
Kannattaisiko vaan säästää itse ne rahat, jotka pulittaa vakuutusyhtiölle.
Entä inflaatio. Tuskin tuo katto nousee?! Eli pikkuraha vaikka 40 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
" Kysyn nyt tähän samaan ketjuun, jos joku osaisi vastata.
Eli tietääkö joku miten tuo toimii, kun nykyään saa valita itse hoitopaikkansa? Meidän kunnassa on olemassa syöpäpoliklinikka, mutta jos haluaisin saada hoitoa esim HUSissa tai TAYSissä niin onko se mahdollista ja miten pitää toimia?"--
Toivottavasti joku osaa vastata tuohon edellä esitettyyn kysymykseen, se kiinnostaa laajemminkin ihmisiä. Eli miten toimia?
Ymmärtääkseni erikoissairaanhoidon hoitopaikan saa valita itse. Toki siis julkisten kesken.
Voit yhdistää molempia, yksityistä ja julkista. Menisin tutkimuksiin yksityiselle, mutta hoitoihin julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan erityissairaanhoito julkisella puolella on aivan ykkösluokkaista. Ei tulisi mieleenkään mennä yksityiselle kun julkisella puolella on tuoreimmat hoidot ja pätevät lääkärit. Aikaa oli ja sain erinomaista hoitoa. Sitten jos tulee myöhemmin jotain korjaustarvetta jota ei julkisella jostain syystä tarjota, niin voi harkita yksityistä mutta korjaushoitojakin saa hyvin.
no ei ole tuoreimmat hoidot, julkisella saa vasn käypähoidon mukaisia lääkkeitä.
käymällä docratesissa saimme uudemmat tehokkaat lääkkeet, joita annettiin sitten julkisella puolella, ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään mennä yksityiselle syöpähoitoihin. Jossain vaiheessa maksukatto täyttyy vakuutuksissakin niin mitäs sitten tapahtuisi.
Julkisella kalliit hoidot ehdottomasti. Et taida ymmärtää miten kalliita syöpähoidot ovat.
No miten kalliita tarkalleen? Ilman numeroita jää vain heitoiksi tämmöiset.
Kyllä minulla olisi irrottaa 20000-50000€ tosipaikassa jos saisin nopeampaa tai parempaa hoitoa. Sadoissa tonneissa jos menee niin sitten alkaisi kipuraja kustannuksissa löytyä.
Minä olin HUSissa ensimmäisellä käynnillä valmis myös kokeellisiin hoitoihin ja se taidettiinkin kirjata muistiin. Kyllä HUSin syöpälääkäri selitti perusteellisesti, kuinka edetään ja sanoi, että minun pitää keskittyä pitämään hyvää huolta itsestäni sekä tulla paikalle kun on labra/kuvaus/leikkaus/syöpälääke/sädehoito.
Niinpä vain sain nyt vuodeksi terveen paperit ennen kuin päästiin edes niihin kokeellisiin hoitoihin saakka. HUSissa homma toimii kun on itsekin mieluummin muutaman minuutin etuajassa kuin jäljessä aikataulusta. Perään soitetaan ja vointia kysytään niin paljon, etten muista ikinä kenenkään ns hyysänneen minua yhtä paljon.
Kannattaa muistaa, että monet syöpälääkärit ja -hoitajat ovat perheellisiä naisia ja maailma on sellainen paikka että tietenkin syöpäosastolla työskentelevä jää kotiin jos lapsi sairastaa. Potilaiden immuniteetti on niin heikkoa, ettei kannata sairastua edes flunssaan. Koronarokotus pitää olla voimassa kun menee HUSin syöpähoitoihin. Se siis ensin kuntoon ja mieluiten jo huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Suositus Docratekselle. Tosiaan, hoidot räätälöidään todella henkilökohtaisesti ja hoito alkaa nopeasti ja on erinomaista.
Docratesissa käy muistakin Pohjoismaista potilaita eli kyseessä on arvostettu sairaala.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin HUSissa ensimmäisellä käynnillä valmis myös kokeellisiin hoitoihin ja se taidettiinkin kirjata muistiin. Kyllä HUSin syöpälääkäri selitti perusteellisesti, kuinka edetään ja sanoi, että minun pitää keskittyä pitämään hyvää huolta itsestäni sekä tulla paikalle kun on labra/kuvaus/leikkaus/syöpälääke/sädehoito.
Niinpä vain sain nyt vuodeksi terveen paperit ennen kuin päästiin edes niihin kokeellisiin hoitoihin saakka. HUSissa homma toimii kun on itsekin mieluummin muutaman minuutin etuajassa kuin jäljessä aikataulusta. Perään soitetaan ja vointia kysytään niin paljon, etten muista ikinä kenenkään ns hyysänneen minua yhtä paljon.
Kannattaa muistaa, että monet syöpälääkärit ja -hoitajat ovat perheellisiä naisia ja maailma on sellainen paikka että tietenkin syöpäosastolla työskentelevä jää kotiin jos lapsi sairastaa. Potilaiden immuniteetti on niin heikkoa, ette
No eipä ole kukaan minun perääni soittanut. Lääkärit eivät kerro kaikkea, eivät lohduta eivätkä osaa oikein muutakaan tehdä. Syöpäni saa valohoitoa eli odotellaan ja katellaan leviääkö se muuallekin. Kukaan ei tosiaan ole soittanut perään vaikka lomakkeetkin olen täyttänyt kuinka tämä "hoito" on saanut minut aivan täysin pois tolaltaan ja henkisesti toimintakyvyttömäksi.
Välillä tuntuu että olisi parempi kun en edes kävisi heidän seurannassaan. Kun eivät kuitenkaan tee asialle mitään muuta kuin "odotellaan". Jos hoito on odottelua niin odotella voi myös ilman että tarvitsee potilasta muistuttaa ja tiedottaa löydöksistä.
Oli virhe olla hakematta toista mielipidettä kaksi vuotta sitten. Jo 6 vuotta sitten 2018 kävin näyttämässä vaivaa, vasta 4 vuotta valittamisen jälkeen joku lääkäri katsoi hieman tarkemmin ja pääsin hoitoon.
Mieheni levinnyt eturauhassyöpä hoidettiin erinomaisella asiantuntemuksella Docrateksessa. Hoito, hoidon nopeus ja sairaalan palvelu ihan huippua. Toki sillä oli melko iso hintalappu. Ei ihme, että tämä pohjoismaiden ainoa syöpähoitoihin erikoistunut sairaala vetää puoleensa potilaita myös muista maista.
Huonoja kokemuksia ainakin. Julkinen puoli stoppasi saattosairaalapaikan sen takia että oli myös yksityisellä hoidossa. Rahastivat viimeiseen asti, todella kalliilla hoidoilla vaikka oli varma kuolemantuomio annettu. Ihmehoitoja jotka antoi toivoa mutta maksoivat omaisuuden.
minulla tosi huonoja kokemuksia julkiselta. kuvantamista saa ruinata ja odottaa. aina odotellaan se 2-4 viikkoa ennen kuin edes tietävät mikä syöpätyyppi kyseessä. sitten odotellan ja odotellaan. minimihoito, koska se riittää suurimmalle osalle. jos yhtään erikoisempi syöpämuoto, niin se on moikka sitten vaan. leikkaukset menee myös miten sattuu hyvä vai huono kirurgi. itse kuvantaisin nyt jälkikäteen samantien docrateksissä, ja juttelisin asiantuntijoiden kanssa siellä, sitten juttelisin saman asiat julkisella. jos hoitomuodoissa eroavaisuuksia docrateksin ja julkisen välillä, luottaisin docratekseen. heiltä saa myös konsultoinnit muualle maailmaa, jos julkinen antaa sen kuolemantuomion. kuolemantuomiohan tulee heti, jos levinnyt sisäelimiin. täällä ei leikata sisäelimiä tai toimita, samalla tavoin, kuten esim. jenkeissä. täällä ei tehdä moninelinleikkauksia muuta kuin kolaripotilaille. julkinen raha on priorisoitua, kaikkea ei riitä kaikille.