Heissuli kaikille!
Täällä yksi äitiliinix5 ja olen jo pidemmän aikaa haaveillut muutosta espanjaan,gran canaria myös kiinnostaa.. Meillä vaan täytyy järkkäillä hirveästi asioita kun on näin monta lasta. Tämä kouluasia kiinnostaa myös minua eli jos jollakulla tietoa niin olisi kiva jos laittaisit meiliä tulemaan. Meillä on 3 koululaista,6-luokkalainen,4-luokkalainen ja 2-luokkalainen.Nuoremmat 5v.ja 2,5v.Tälläisen revohkan kanssa ei tosiaan ihan heti ulkomaille lähdetä mutta ainahan saa haaveita olla eikä sitä tiedä vaikka ne saisi toteutumaankin kenties... Eli tietääkö joku onko gran canarialla suomikouluja(costa del sol löytyy iso aurinkorannikon koulu)ja onko ne vaan kerran viikossa vaiko kenties useammin.Ja olisi kiva kuulla kokemuksia perheiltä jotka asuvat kanarialla lasten kanssa.Kaikkea hyvää teille espanjassa asuville ja muillekin!!
Kommentit (6)
Kiitos sulle tiedoista! Oon yrittänyt netistä löytää tietoja suomalaisista kouluista kanarialla, mutta tosiaan löysin vain niistä lauantaisin kerran viikossa tai joka toinen viikko käytävistä suomikouluista Teneriffalla ja San agustin:ssa.
Eli jos joskus sinne kanarialle muutetaan ehdottomasti lasten täytyisi saada käydä suomalaista koulua. Mutta sekin mieityttää jos lapset kävisivät kerran viikossa koulua, että kuinka pysyisivät kärryillä..siis meinaan että mitäs sitten kun palaisimme suomeen, pystyisikö lapsi jatkamaan ikäistensä kanssa samalla luokalla vai jäisivätköhän hirmuisesti muista jälkeen..??
Laitan sulle postia tulemaan myöhemmin omaan sähköpostiosoitteesi. On kiva näistä haaveista " keskustella" sellaisen kanssa jolla samanmoisia haaveita =).
Nämä on kyllä elämää suurempia asioita mietittäviksi.
Täältä löytyis vaihto-ehto eli internetin kautta koulun käynti.
http://www.kotiperuskoulu.fi
ajattelin sullekin vastata kun kirjottelin tuolla ylempänä schatjelle.
Meillä siis espanjaan muutto kans haaveena , me oltais menos barcelonan seudulle.
Mitä mä otin koulusta siellä ollessamme selvää:
-koulu alkaa kolmevuotiaana mutta on aika päiväkotimaista ekat vuodet
-kouluja on kunnallisia, puoliyksityisiä ja yksityisiä (myös englantilaisia yksityiskouluja jotka maksaa noin 6000e vuosi)
-mun tietääkseni ainakin osa kouluista (ehkä vain kataloniassa? en tiedä kanariasta enkä aurinkorannikosta) toimii vielä " vanhalla" aikataululla jota ollaan muuttamassa eli aamulla kouluun , sitten parin-kolmen tunnin siesta kotona ja taas kouluun joten koulupäivät venyy seittemään illalla
-kataloniassa ei ole espanjankielistä koulua vaan kaikki opetus kataloniaksi.
Meinaatko kuitenkin lapsesi laittaa espanjalaiseen kouluun? Kanarialla ei muuten ole suomalaista peruskoulua vaan suomi-koulu joka toimii kerran viikossa kerhotyyliin ja tarkoituksena ylläpitää suomenkielen taitoa. Barcelonassa toimii myös tällainen suomikoulu.
Jos haluat kirjoitella s.postini on habanero-75@hotmail.com
Meillä siis neljä lasta.