Liian kauan työttömänä
Onko täällä menestystarinoita siitä, että olette saaneet töitä pitkän työttömyysjakson jälkeen?
Oon ollut kohta 1,5v työtön. Sitä ennen oon tehnyt töitä n. 8 vuotta. Mulla on 2 ammattikoulutusta + lukio taustalla.
Mulle välillä naljaillaan, että kohta en kelpaa mihinkään koska olen ollut noin kauan työtön. Ja, että olen muutenkin liian vanha. (Täytin juuri 30.)
Ahkerasti olen töitä hakenut ja haastatteluihin päässyt lähes poikkeuksetta. Mutta aina joku on ollut vähän parempi. Harkitsen opiskelevani taas jotain lisää, jotta aukko cvssä ei kasvaisi ihan mahdottomaksi.
Onko täällä yhtään kannustavaa tarinaa.... Tuntuu pikkuisen mustalta tulevaisuus nyt. :(
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
lahjaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut nauttia työttömän ihanasta lomaelämästä vasta vuodesta 2014 lähtien, mutta onneksi on tätä ihanaa eloa vielä jopa vuosikymmeniä jäljellä.
T: Tieten työtön
No kyllähän sitä kaikkein mieluiten lomailisi. Mutta mielestäni kaikkien pystyvien kuuluu tehdä työtä. Häpeän tällä hetkellä tilannettani aivan äärettömästi ja tunnen olevani pahnanpohjimmaista roskaa. Mutta kiva jos olet itse sinut itsesi kanssa.
ap
Minunlaisille lahjattomille ja hitaasti oppiville ei ole töitä, enkä halua mitään huonosti palkattua paskaduuniakaan tehdä. Tarvitsisin itsetunnolleni kunnon "kasvojenkohotuksen", mutta olen noidankehässä, kun kaikki sosiaalinen elämä on nollassa, koska olen työtön, mutta jotta voisin tulla työkykyiseksi, niin tarvitsisin sosiaalista elämää mielen virkistykseksi, mutta kukaan ei halua olla työttömän kaveri....
t. lahjattomaksi syntynyt
No jaa. Aika lahjaton mäkin olen. Yo C:n papereilla joilla ei tehnyt yhtään mitään ja kaksi amiskoulutusta jotka ei nyt kauheesti vaadi. Mut kaikki ei voi olla lääkäreitä ja astronautteja. :D
ap
Kiitos myötätunnosta : ) Heti tuli vähän iloisempi mieli, kun et tuominnut minua : )
<3:llä lahjattomaksi syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä kronologista CV:tä, vaan laita siihen yhden sovun CV:seen vain kyseisen alan työkokemukset (tai muuten hakua tukevat). En todellakaan halua pätkätyösilppuani kahvihuoneessa toljoteltaviksi. Eikä mistään aukoista ole ollut enää puhettakaan. Olen sinua vähän vanhempi nainen ja samanlailla olen ollut lyhempiä ja pidempiä aikoja työttömänä, pätkätöiden ja sekalaisen silpun välissä.
Ehkä sinun kannattaisi miettiä alan valintaasi uudestaan? Halutuilla aloilla tuota CV:tä luetaan tarkemmin kuin muualla. Voisiko vaihto toiselle alalle olla työllistävämpi?
Vaikka olen 8v tehnyt työtä, niin jos jätän jotain pois, niin cvstä tulee postit-lapun kokoinen :D Pistän siihen kaiken, että voin yrittää osoittaa, että olen tehnyt paljon kaikenlaista.
Ja kyllä, alanvaihto on harkinnassa.
ap
Syyskuun alusta 2019 työtön. Nyt altivoiduin laittamaan neljä hakemusta. Sain kolmeen hastattelukutsun ja yhteen tulin valituksikin jo. Hämmentävää. Ikää 48v.
Vierailija kirjoitti:
Syyskuun alusta 2019 työtön. Nyt altivoiduin laittamaan neljä hakemusta. Sain kolmeen hastattelukutsun ja yhteen tulin valituksikin jo. Hämmentävää. Ikää 48v.
Saako kysyä mikä ala?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mikä ala?
ap[/quote
Vientiteollisuuden toimistotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mikä ala?
ap[/quote
No vau! Toimistotöitä itsekin haen. Monesti ovat ilmoittaneet jälkikäteen montako hakijaa oli. Ennätys oli lähemmäs 300!
ap
Samat setit, mutta ikää viisi vuotta enemmän. Ei edes kiinnosta työnhaku tällä hetkellä kun tässä lähes 20 vuoden työhistorian aikana on ollut vain pari työehdoilta, palkkaukselta ja työilmapiiriltä siedettävää paikkaa, vaikka vuosia onkin työelämää takana. Opiskelen myös itsekseni vierasta kieltä.
Haluaisin opiskella jonkun uuden tutkinnon enkä enää yhtään nollatuntisopparia hyväksyä. Oon jotenkin aina onnistunut valitsemaan ne alat joista jää rakenteiden tai koronan takia ihmisiä työttömiksi parin vuoden jälkeen valmistumisestani. Tai on muuten ihan paskaa. Oon kyllä sietänytkin näitä paikkoja sitten kauankin, koska niin "kuuluu" tehdä.
Nyt on vain tullut mitta täyteen tällaista. Joko olen vähintään ihan kivassa paikassa tekemässä parin tonnin kuukausiliksalla jotain työtä jonka takia en halua tap paa itseäni herätyskellon soidessa tai en tee mitään. Ei oikeasti edes hävetä enää olla kotona, olen saanut vihdoin kerättyä voimia kasaan. Niin monta vuotta yritin väkisin.
On nähty ravintolaa, varastoa, toimistoa, lastentarhaa, siivousta, kauppaa, tehdasta ja puh. myyntifirmaa. On kuunneltu sitä miten pitää nostaa tehokkuutta, joustaa, "voisitko jäädä ylitöihin?" ja katsottu kun syystä x työkaveri saa mukavammat työt. On saatu potkut ilman selvyyttä miksi ja on kyselty miksi tästä tilinauhasta puuttuu tunteja.
Mitä IHMETTÄ pitää siis opiskella, että saa tehdä työnsä kuin normaali ihminen niin ettei koko ajan väkisin vaadita lisää ja lisää? Olen ihan huvin vuoksi kaikenlaista tehnyt ja aina sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mikä ala?
ap[/quote
No vau! Toimistotöitä itsekin haen. Monesti ovat ilmoittaneet jälkikäteen montako hakijaa oli. Ennätys oli lähemmäs 300!
ap
Tuttua on. Noin kolmisen vuotta sitten hain
Myös töitä ja pahimmillaan hakijoita olikin 300. Usein pääsin haastatteluun mutta ei tärpännyt. Nyt onnisti heti. Olin rento enkä pakonomaisesti pohtinut vastauksia. Ottakoon tai jättäköön.
Suorita joku AMK-verkkokurssi. Esim some-taidot yms.
Itse olen huomannut, että monessa työpaikassa arvostetaan some-taitoja.
Tai avoin yliopisto
https://opintopolku.fi/app/#!/haku/*?page=1&articlePage=1&organisationPage=1&langCleared&itemsPerPage=25&sortCriteria=0&facetFilters=educationType_ffm:et01.05.03&facetFilters=formOfTeaching_ffm:opetuspaikkakk_3&tab=los
Vierailija kirjoitti:
Samat setit, mutta ikää viisi vuotta enemmän. Ei edes kiinnosta työnhaku tällä hetkellä kun tässä lähes 20 vuoden työhistorian aikana on ollut vain pari työehdoilta, palkkaukselta ja työilmapiiriltä siedettävää paikkaa, vaikka vuosia onkin työelämää takana. Opiskelen myös itsekseni vierasta kieltä.
Haluaisin opiskella jonkun uuden tutkinnon enkä enää yhtään nollatuntisopparia hyväksyä. Oon jotenkin aina onnistunut valitsemaan ne alat joista jää rakenteiden tai koronan takia ihmisiä työttömiksi parin vuoden jälkeen valmistumisestani. Tai on muuten ihan paskaa. Oon kyllä sietänytkin näitä paikkoja sitten kauankin, koska niin "kuuluu" tehdä.
Nyt on vain tullut mitta täyteen tällaista. Joko olen vähintään ihan kivassa paikassa tekemässä parin tonnin kuukausiliksalla jotain työtä jonka takia en halua tap paa itseäni herätyskellon soidessa tai en tee mitään. Ei oikeasti edes hävetä enää olla kotona, olen saanut vihdoin kerättyä voimia kasaan. Niin monta vuotta yritin väkisin.
On nähty ravintolaa, varastoa, toimistoa, lastentarhaa, siivousta, kauppaa, tehdasta ja puh. myyntifirmaa. On kuunneltu sitä miten pitää nostaa tehokkuutta, joustaa, "voisitko jäädä ylitöihin?" ja katsottu kun syystä x työkaveri saa mukavammat työt. On saatu potkut ilman selvyyttä miksi ja on kyselty miksi tästä tilinauhasta puuttuu tunteja.
Mitä IHMETTÄ pitää siis opiskella, että saa tehdä työnsä kuin normaali ihminen niin ettei koko ajan väkisin vaadita lisää ja lisää? Olen ihan huvin vuoksi kaikenlaista tehnyt ja aina sama.
Tämä on niin totta ja kaikista ärsyttävin asia. Ensin tietty työtehtävä ja siihen ujutetaan lisää töitä. Sitten alkaa järjetön rumba kun ei voi kieltäytyä (tai voi, mutta uutena et).
Itse pääsin haastatteluun ja jo haastattelussa kysyttiin että oletko valmis siihen ja siihen tulevaisuudessa. Olen sen verran kiltti, että tiedän että joustan. Ja loppupeleissä olen vain väsynyt ja puhki.
Vierailija kirjoitti:
Puolitoista vuotta? Hah, mä olen ollut yli 10 vuotta työttömänä.
Sun työttömyysaikasi on näinä aikoina normaalia ja vaikka kilpailu onkin kovaa niin ei tuo ole mikään este. Pieni hidaste vain. Mun taustoilla taas on mahdotonta saada enää töitä ja siksi en enää haekaan. Vielä pari vuotta sitten hain aktiivisesti, mutta edes haastatteluihin en päässyt.
Sun kannattaa olla aktiivinen ja jos töitä ei löydy niin hakeudu koulutuksiin, harjoitteluihin tai palkkatukitöihin. Kaikkea mikä estää ne aukot ansioluettelossa.
n taustoilla taas on mahdotonta saada enää töitä ja siksi en enää haekaan.
Taas skitsoaloittaja
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.
Mahtaa tätä työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan tekee näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten sitä ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaajaspämmää esiin kokoajan vastailemalla itse itselleen.
Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolitoista vuotta? Hah, mä olen ollut yli 10 vuotta työttömänä.
Sun työttömyysaikasi on näinä aikoina normaalia ja vaikka kilpailu onkin kovaa niin ei tuo ole mikään este. Pieni hidaste vain. Mun taustoilla taas on mahdotonta saada enää töitä ja siksi en enää haekaan. Vielä pari vuotta sitten hain aktiivisesti, mutta edes haastatteluihin en päässyt.
Sun kannattaa olla aktiivinen ja jos töitä ei löydy niin hakeudu koulutuksiin, harjoitteluihin tai palkkatukitöihin. Kaikkea mikä estää ne aukot ansioluettelossa.
Multa on nyt viimeaikoina vähän syyttävästi haastattelussa kysytty aukosta. Vaikka on korona-aika! Eivät ole olleet kauhean vakuuttuneen näköisiä kun olen kertonut, että työt meni just ennen koronaa ja korona on vaikeuttanut hakua. Sehän on vaan fakta. Olen kertonut esim. harrastuksistani mitä olen tehnyt sinä aikana, esim. opiskellut erästä vähän harvinaisempaa kieltä.
Oli järkytys kun tajusin, että yli vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. :/
ap
KORONA TEKI MINUSTA TYÖTTÖMÄN! /
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä kronologista CV:tä, vaan laita siihen yhden sovun CV:seen vain kyseisen alan työkokemukset (tai muuten hakua tukevat). En todellakaan halua pätkätyösilppuani kahvihuoneessa toljoteltaviksi. Eikä mistään aukoista ole ollut enää puhettakaan. Olen sinua vähän vanhempi nainen ja samanlailla olen ollut lyhempiä ja pidempiä aikoja työttömänä, pätkätöiden ja sekalaisen silpun välissä.
Ehkä sinun kannattaisi miettiä alan valintaasi uudestaan? Halutuilla aloilla tuota CV:tä luetaan tarkemmin kuin muualla. Voisiko vaihto toiselle alalle olla työllistävämpi?
Tätä ei- kronologista tapaa olen itsekin hyödyntänyt, mutta kiukusta kihisten on monta kertaa käynyt niin, että työnantajalla onkin sähköinen rekry, jonne syötetään kaikki tiedot kronologisessa järjestyksessä. Oikein kenkuttaa, kun viimeksikin näin minulle oikeasti todella sopivan paikan, jossa kaikki osaamiseni yhdistyi, ja olikin sähköinen hakusysteemi. Olin hionut CV:n ja hakemuksen parin pv ajan todella hyväksi, juuri sitä paikkaa varten.
Mulla on pitkän omaishoitajuuden vuoksi iso aukko CV:ssa, enkä sen jälkeen ole enää päässyt edes haastatteluihin. Ikää on jo "liikaa".
Ei huvita enää mikään, olen opiskellut lähes koko ajan jossain täydennyskoulutuksessa , ja teen vapaaehtoistyötä. Ei aukea ovet näillä meriiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla on tosi vahvat ennakkoluulot työttömiä kohtaan. Esim. meillä sanotaan suoraan hakijoista, että "ei ollut hakijoita, jotain työttömiä haki..", vaikka ne työttömät olisivat ihan sopivalla koulutuksella ja työkokemuksella.
Sitten kantsii rekrytoida firman uudet työntekijät naapurifirmasta. Tulee varmasti kuranttia joukkoa, jolla koulutus ja työkokemus ovat hollillaan.
Vaan onko maksuhaluja? Siinäpä suomalaisen työnantajan dilemma pähkinänkuoressa. Kuuta tavoitellaan, mutta tietenkin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut nauttia työttömän ihanasta lomaelämästä vasta vuodesta 2014 lähtien, mutta onneksi on tätä ihanaa eloa vielä jopa vuosikymmeniä jäljellä.
Lynkataan työtön päivässä
Ajattelitteko lynkata julkisesti työttömän päivässä niin kauan kuin klikkauksia riittää?
Tämä kommenttiosaston kotona ei ole ymmärtänyt, että mikään ei estä häntä tekemästä niin. Hän voisi irtisanoutua ja antaa työnsä sitä haluavalle, mutta moraalinen ylemmyys ja marttyyriasenne estävät häntä niin tekemästä. Hän ei myöskään ymmärrä, että kun vastikkeellinen sosiaaliturva tulee, niin hänet todennäköisesti tullaan irtisanomaan ja hän voi päätyä tekemään nykyistä työtään ilman palkkaa. Kun uusi työelämäkokeilu otetaan käyttöön, niin sitten ei makseta edes nykyistä yhdeksän euron päivittäistä kulukorvausta.
Saa nähdä kauanko tämä asenteisiin kohdistuva piilovaikuttaminen jatkuu. Luultavasti niin kauan kuin haluttua raivoa saadaan aikaan. Joka tapauksessa nyt on ihmisten päihin iskostettu ideologinen työttömyys, joka oli ensimmäisenä kirjoittaneen toimittajan omaa keksintöä.
Työttömien syyttäminen työttömyydestä on yhtä älykästä kuin lattian syyttäminen sen likaisuudesta ja työleiriä kaipaavat eivät tule ajatelleeksi, että he voivat päätyä sinne itse.
Metelin suojassa todelliset yhteisten verovarojen ryövääjät jatkavat tyytyväisinä toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Samat setit, mutta ikää viisi vuotta enemmän. Ei edes kiinnosta työnhaku tällä hetkellä kun tässä lähes 20 vuoden tya tap paa itseäni herätyskellon soidessa tai en tee mitään. Ei oikeasti edes hävetä enää olla kotona, olen saanut vihdoin kerehnyt ja aina sama.
Ei edes kiinnosta työnhaku t
..... Tätä vartenhan sä ap taas teit tänkin ketjun!
Montako skitso-lääkettä sun pitää ottaa että persoonallisuus jakaantuu
tarpeeksi vastailemaan itse itselleen.Perimmäinen tarkoitushan sulla on
vain ärsyttää muita jotta sun tekemään ketjuun tulis kommentteja ja pekkuja.
Nega-peukuista sä et tykkää:)
Laittakaa tt-tuen saajan tilalle se ma...ulkomailta tullut henkilö,
niin näette että kyse on selkeästä vihapuheesta,jonka mode on velvollinen poistamaan.
Kummallista että sama ei päde kantasuomalaisiin!
Vierailija kirjoitti:
Samat työnantajat valittaa työttömyydestä, mutta työtön ei kelpaa töihin. Seuraavan kymmenen vuoden aikana eläköityy kolmannes kuntien työntekijöistä ja ikäluokat pienenee koko ajan. Jossain vaiheessa asenteiden on pakko muuttua.
Äänelläsi poistetaan köyhyys,
Miteen olisi lasinpuhaltaja. Laisisia dilldoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut nauttia työttömän ihanasta lomaelämästä vasta vuodesta 2014 lähtien, mutta onneksi on tätä ihanaa eloa vielä jopa vuosikymmeniä jäljellä.YLEISTÄVÄÄ VIHAPUHETTA!
No kyllähän sitä kaikkein mieluiten lomailisi. Mutta mielestäni kaikkien pystyvien kuuluu tehdä työtä. Häpeän tällä hetkellä tilannettani aivan äärettömästi ja tunnen olevani pahnanpohjimmaista roskaa. Mutta kiva jos olet itse sinut itsesi kanssa.
ap
ONKS KIVAA VASTAILLA ITELLEEN JA TROLLOOTA KETJUA MARKKINOIMALLA TÄTÄ OMASTA HALUSTAAN TYÖTTÖMIÄ-SAASTAA!
Naurattaa, kun silloin kun oli yläasteella ja lukiossa niin sanottiin, että meille tulee olemaan töitä ihan valtavasti koska suuret ikäluokat. :D Se olikin höpöhöpöä. Ja tulihan tänne muutto_aaltokin ja lisää porukkaa kilpailemaan töistä. Puhumattakaan siitä, että osa työpaikoista on kadonnut tyystin.
ap