Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian kauan työttömänä

Vierailija
12.05.2021 |

Onko täällä menestystarinoita siitä, että olette saaneet töitä pitkän työttömyysjakson jälkeen?
Oon ollut kohta 1,5v työtön. Sitä ennen oon tehnyt töitä n. 8 vuotta. Mulla on 2 ammattikoulutusta + lukio taustalla.

Mulle välillä naljaillaan, että kohta en kelpaa mihinkään koska olen ollut noin kauan työtön. Ja, että olen muutenkin liian vanha. (Täytin juuri 30.)

Ahkerasti olen töitä hakenut ja haastatteluihin päässyt lähes poikkeuksetta. Mutta aina joku on ollut vähän parempi. Harkitsen opiskelevani taas jotain lisää, jotta aukko cvssä ei kasvaisi ihan mahdottomaksi.

Onko täällä yhtään kannustavaa tarinaa.... Tuntuu pikkuisen mustalta tulevaisuus nyt. :(

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolitoista vuotta? Hah, mä olen ollut yli 10 vuotta työttömänä.

Sun työttömyysaikasi on näinä aikoina normaalia ja vaikka kilpailu onkin kovaa niin ei tuo ole mikään este. Pieni hidaste vain. Mun taustoilla taas on mahdotonta saada enää töitä ja siksi en enää haekaan. Vielä pari vuotta sitten hain aktiivisesti, mutta edes haastatteluihin en päässyt.

Sun kannattaa olla aktiivinen ja jos töitä ei löydy niin hakeudu koulutuksiin, harjoitteluihin tai palkkatukitöihin. Kaikkea mikä estää ne aukot ansioluettelossa.

Multa on nyt viimeaikoina vähän syyttävästi haastattelussa kysytty aukosta. Vaikka on korona-aika! Eivät ole olleet kauhean vakuuttuneen näköisiä kun olen kertonut, että työt meni just ennen koronaa ja korona on vaikeuttanut hakua. Sehän on vaan fakta. Olen kertonut esim. harrastuksistani mitä olen tehnyt sinä aikana, esim. opiskellut erästä vähän harvinaisempaa kieltä.

Oli järkytys kun tajusin, että yli vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. :/

ap

Vierailija
2/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun työttömyysaikasi on näinä aikoina normaalia ja vaikka kilpailu onkin kovaa niin ei tuo ole mikään este. Pieni hidaste vain. Mun taustoilla taas on mahdotonta saada enää töitä ja siksi en enää haekaan. Vielä pari vuotta sitten hain aktiivisesti, mutta edes haastatteluihin en päässyt.

Sun kannattaa olla aktiivinen ja jos töitä ei löydy niin hakeudu koulutuksiin, harjoitteluihin tai palkkatukitöihin. Kaikkea mikä estää ne aukot ansioluettelossa.

Multa on nyt viimeaikoina vähän syyttävästi haastattelussa kysytty aukosta. Vaikka on korona-aika! Eivät ole olleet kauhean vakuuttuneen näköisiä kun olen kertonut, että työt meni just ennen koronaa ja korona on vaikeuttanut hakua. Sehän on vaan fakta. Olen kertonut esim. harrastuksistani mitä olen tehnyt sinä aikana, esim. opiskellut erästä vähän harvinaisempaa kieltä.

Oli järkytys kun tajusin, että yli vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. :/

ap

Kysyt vastakysymyksenä onko aukko ongelma. Jos tivaavat lisää sanot ettet vaan ole hakemisesta huolimatta saanut töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Korona-aikana vuodenkaan työttömyysjakson ei pitäisi olla juttu eikä mikään. Valtavat määrät ihmisiä on irtisanottu tai lomautettu. Nyt jos tuntuu, että se aukko ahdistaa tai vaikeuttaa työllistymistä, tai että se vain suurenee niin hakeudu johonkin lyhyeen koulutukseen vaikka se ei olisikaan ihan oma juttu tai alaasi liittyvä. Se silti katkaisee sen aukon ja näyttää työnantajille, että olet aktiivinen. Saisit myös hetkeksi rauhan työnhaun stressistä ja tauon jälkeen taas uudella innolla työnhakuun.

Vierailija
4/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on työpaikat kiven alla ja kilpailu kovaa. Paljon työttömiä. Nyt on hyvä aika opiskella, parin vuoden päästä kun työpaikkoja alkaa olla enemmän niin sulla on uusi tutkinto tai tuoretta osaamista. Mene amikseen, ammattikorkeakouluun, yliopistoon, työvoimakursseille, käy ea-kurssit, mene avoimille kursseille, mikä nyt onkaan hyödyllistä sinulle.

Jos meinaat muutaman vuoden taistella noista harvoista työpaikoista etkä onnistu työllistymään, niin et tule työllistymään myöhemminkään. Pari vuotta on pitkä aika.

Sinuna luovuttaisin työnhaussa ja lähtisin opiskelemaan.

Vierailija
5/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Korona-aikana vuodenkaan työttömyysjakson ei pitäisi olla juttu eikä mikään. Valtavat määrät ihmisiä on irtisanottu tai lomautettu. Nyt jos tuntuu, että se aukko ahdistaa tai vaikeuttaa työllistymistä, tai että se vain suurenee niin hakeudu johonkin lyhyeen koulutukseen vaikka se ei olisikaan ihan oma juttu tai alaasi liittyvä. Se silti katkaisee sen aukon ja näyttää työnantajille, että olet aktiivinen. Saisit myös hetkeksi rauhan työnhaun stressistä ja tauon jälkeen taas uudella innolla työnhakuun.

Joo, olen ottanut itseasiassa parista kiinnostavasta alasta juuri selvää ja ollut yhteydessä erään koulun opintoohjaukseen. Ehkä katkaisen työttömyyden sillä.

ap

Vierailija
6/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joo, olen ottanut itseasiassa parista kiinnostavasta alasta juuri selvää ja ollut yhteydessä erään koulun opintoohjaukseen. Ehkä katkaisen työttömyyden sillä.

ap

Tätä minäkin suosittelisin. Lisäksi kannattaa hakeutua mm. rekrykoulutuksiin. Työttömyys valitettavasti on työnhaun hidaste, vaikka näinä aikoina se ei omaa syytä olekaan. 

Vierailija
7/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Työvoimatoimistokin tarjoaa kursseja ja koulutusta. Nekin kannattaa tsekata.

Vierailija
8/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hnekilökohtaisen avustajan töitä saa melko helposti osa-aikaisena ja työ on melko helppoa. Hyvällä asiakaspalveluasenteella pääsee pitkälle. Saa cv:hen vähän täytettä, jos ei ole muuta.

Vierailija
9/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhelinmyyntiä harkinnut? Sillä alalla saattaisi natsata.

Vierailija
10/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla on tosi vahvat ennakkoluulot työttömiä kohtaan. Esim. meillä sanotaan suoraan hakijoista, että "ei ollut hakijoita, jotain työttömiä haki..", vaikka ne työttömät olisivat ihan sopivalla koulutuksella ja työkokemuksella.

Vierailija
11/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistä itsesi sijaisvanhempana? Sijaisvanhemmista on kova pula. Palkkio on noin 800 euroa per lapsi, ja päälle tulee veroton kulukorvaus.

Vierailija
12/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos maksaisivat palkkaa.

en ole ap

Vierailija
13/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut nauttia työttömän ihanasta lomaelämästä vasta vuodesta 2014 lähtien, mutta onneksi on tätä ihanaa eloa vielä jopa vuosikymmeniä jäljellä.

T: Tieten työtön

No kyllähän sitä kaikkein mieluiten lomailisi. Mutta mielestäni kaikkien pystyvien kuuluu tehdä työtä. Häpeän tällä hetkellä tilannettani aivan äärettömästi ja tunnen olevani pahnanpohjimmaista roskaa. Mutta kiva jos olet itse sinut itsesi kanssa.

ap

Minunlaisille lahjattomille ja hitaasti oppiville ei ole töitä, enkä halua mitään huonosti palkattua paskaduuniakaan tehdä. Tarvitsisin itsetunnolleni kunnon "kasvojenkohotuksen", mutta olen noidankehässä, kun kaikki sosiaalinen elämä on nollassa, koska olen työtön, mutta jotta voisin tulla työkykyiseksi, niin tarvitsisin sosiaalista elämää mielen virkistykseksi, mutta kukaan ei halua olla työttömän kaveri....

t. lahjattomaksi syntynyt

Vierailija
14/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot nuori ja sulla noin pitkä työkokemus! Pääset satavarmasti taas töihin kun talous kohenee!

Vierailija
15/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin tätä. Oli joku huijausfirma. Sain potkut 3pvä päästä kun en myynyt mitään.

ap

Vierailija
16/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajilla on tosi vahvat ennakkoluulot työttömiä kohtaan. Esim. meillä sanotaan suoraan hakijoista, että "ei ollut hakijoita, jotain työttömiä haki..", vaikka ne työttömät olisivat ihan sopivalla koulutuksella ja työkokemuksella.

Niin, musta tuntuu, että suhtautuminen on tää. Katsovat ihan suu auki kun sanon, että ei, en ole töissä. Lukeehan se jo mun cvssäkin.

ap

Vierailija
17/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot nuori ja sulla noin pitkä työkokemus! Pääset satavarmasti taas töihin kun talous kohenee!

Kiitos tsempistä :)

Moni tuttava/sukulainen sanoo ihan muuta. Oon kuulemma siinä iässä, ettei kukaan halua enää palkata.

Ilmeisesti siksi, kun tän ikäisten oletetaan tekevän lapsia.

ap

Vierailija
18/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut nauttia työttömän ihanasta lomaelämästä vasta vuodesta 2014 lähtien, mutta onneksi on tätä ihanaa eloa vielä jopa vuosikymmeniä jäljellä.

T: Tieten työtön

No kyllähän sitä kaikkein mieluiten lomailisi. Mutta mielestäni kaikkien pystyvien kuuluu tehdä työtä. Häpeän tällä hetkellä tilannettani aivan äärettömästi ja tunnen olevani pahnanpohjimmaista roskaa. Mutta kiva jos olet itse sinut itsesi kanssa.

ap

Minunlaisille lahjattomille ja hitaasti oppiville ei ole töitä, enkä halua mitään huonosti palkattua paskaduuniakaan tehdä. Tarvitsisin itsetunnolleni kunnon "kasvojenkohotuksen", mutta olen noidankehässä, kun kaikki sosiaalinen elämä on nollassa, koska olen työtön, mutta jotta voisin tulla työkykyiseksi, niin tarvitsisin sosiaalista elämää mielen virkistykseksi, mutta kukaan ei halua olla työttömän kaveri....

t. lahjattomaksi syntynyt

No jaa. Aika lahjaton mäkin olen. Yo C:n papereilla joilla ei tehnyt yhtään mitään ja kaksi amiskoulutusta jotka ei nyt kauheesti vaadi. Mut kaikki ei voi olla lääkäreitä ja astronautteja. :D

ap

Vierailija
19/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat työnantajat valittaa työttömyydestä, mutta työtön ei kelpaa töihin. Seuraavan kymmenen vuoden aikana eläköityy kolmannes kuntien työntekijöistä ja ikäluokat pienenee koko ajan. Jossain vaiheessa asenteiden on pakko muuttua.

Vierailija
20/53 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä kronologista CV:tä, vaan laita siihen yhden sovun CV:seen vain kyseisen alan työkokemukset (tai muuten hakua tukevat). En todellakaan halua pätkätyösilppuani kahvihuoneessa toljoteltaviksi. Eikä mistään aukoista ole ollut enää puhettakaan. Olen sinua vähän vanhempi nainen ja samanlailla olen ollut lyhempiä ja pidempiä aikoja työttömänä, pätkätöiden ja sekalaisen silpun välissä.

Ehkä sinun kannattaisi miettiä alan valintaasi uudestaan? Halutuilla aloilla tuota CV:tä luetaan tarkemmin kuin muualla. Voisiko vaihto toiselle alalle olla työllistävämpi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän