Voiko lähihoitan tutkinnosta suorittaa vain osan? Esim mielenterveys ja päihdetyö, ei muuta
Siis vain niitä erikoistumisia? En halua tehdä perushoitoa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulenpa tähän kysymään eräästä minua askarruttaneesta tapauksesta. Opetin suomea tänne tulleille aikuisille, joista yksi halusi lähihoitajaksi, mutta uskonnollisista syistä ei voisi edes opiskeluaikanaan hoitaa miehiä. Pikkupoikia kyllä, mutta ei teinipoikia ja miehiä. Otetaanko tällaisia ihmisiä ollenkaan opiskelemaan, ja jos otetaan, miten tämä rajoitus huomioidaan?
Otetaan ja hoitavat naisia sekä alle 7v poikia. Sen vanhempiin poikiin eivät voi koskea, eivät edes kotioloissa. Päiväkoti oikeastaan ainut työpaikka mikä olisi mahdollinen käytännössä.
Onko tämä oikeasti totta? Opiskeluaikana voi kieltäytyä osasta opintoja?
Olin pystymetsästä sijaistamassa tuossa suomenopettajan (Valma) työssä, ja jostain syystä minulle annettiin tehtäväksi auttaa tätä henkilöä työharjoittelupaikan hankkimisessa. Hän ei osannut montakaan sanaa suomea, ja joka ikisessä paikassa suomea olisi pitänyt osata kunnolla. Yksikään tiedustelu ei johtanut edes niin pitkälle, että olisin voinut kysyä näistä rajoituksista.
Mitä muuten terveydenhoidon alalla oleva ihminen tekee, kun on yksinään tilanteessa, jossa aikuinen mies tarvitsee elvytystä? Elvyttääkö vai jättääkö ns. herran haltuun?
Eihän opinnoissa missään kohtaan ole vaatimuksena juuri miesten perushoito.
Ei voi työelämässä kieltäytyä tuollaisista jutuista, myöskään esim. aborttia ei saa jättää oman vakaumuksena vuoksi tekemättä. Pitää vaan hakeutua sellaisiin hommiin, joissa ei joudu itselleen sopimattomiin tehtäviin.
Pohjakoulutusvaatimuksena noihin esim mipä-opintoihin on hyväkytysti suoritetut kaso- ja hyto-opinnot.
Eli siis ei pääse opiskelemaan ennen niitä. Yritin joskus huvikseni sellaiseen, joka koulutti näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulenpa tähän kysymään eräästä minua askarruttaneesta tapauksesta. Opetin suomea tänne tulleille aikuisille, joista yksi halusi lähihoitajaksi, mutta uskonnollisista syistä ei voisi edes opiskeluaikanaan hoitaa miehiä. Pikkupoikia kyllä, mutta ei teinipoikia ja miehiä. Otetaanko tällaisia ihmisiä ollenkaan opiskelemaan, ja jos otetaan, miten tämä rajoitus huomioidaan?
Otetaan ja hoitavat naisia sekä alle 7v poikia. Sen vanhempiin poikiin eivät voi koskea, eivät edes kotioloissa. Päiväkoti oikeastaan ainut työpaikka mikä olisi mahdollinen käytännössä.
Onko tämä oikeasti totta? Opiskeluaikana voi kieltäytyä osasta opintoja?
Olin pystymetsästä sijaistamassa tuossa suomenopettajan (Valma) työssä, ja jostain syystä minulle annettiin tehtäväksi auttaa tätä henkilöä työharjoittelupaikan hankkimisessa. Hän ei osannut montakaan sanaa suomea, ja joka ikisessä paikassa suomea olisi pitänyt osata kunnolla. Yksikään tiedustelu ei johtanut edes niin pitkälle, että olisin voinut kysyä näistä rajoituksista.
Mitä muuten terveydenhoidon alalla oleva ihminen tekee, kun on yksinään tilanteessa, jossa aikuinen mies tarvitsee elvytystä? Elvyttääkö vai jättääkö ns. herran haltuun?
Ei tuollaisesta kysytä ennen työharjoittelupaikan saamista. Sit kun asia tulee ilmi työharjoittelun aikana niin voi vedota vaikka ja mihin jos ja kun asiasta tulee joku ongelma. Tosin kyseisen henkilön tapauksessa kannattaisi panostaa ensisijaisesti kielitaitoon kerran sitä vaaditaan ja katsella niitä ammatillisia harjoitteluja myöhemmin.
Nämä ihmiset olivat Valmassa sen vuoksi, etteivät he olleet oppineet suomea vuoden kestäneillä kursseilla eivätkä Suomen-vuosinaan muutenkaan. Minulla oli nipussa kymmenen henkeä, jotka piti paimentaa kesäksi työharjoitteluun ja syksyksi opiskelemaan, mutta eipä heistä moni tainnut päästä. Vähän väärästä päästä lähdettiin tavoittelemaan ammattitaitoa ja työllistymistä, mutta ei se ollut ainoa asia, jota en tuon pestin aikana ymmärtänyt.
Voi oppisopimuksella.
Olen ohjaajana vankilassa (tradenomi AMK on koulutus) ja juuri suoritin kyseisen osion oppisopimuksella :)
Uskomatonta. Ettäkö uskonnollisuudelle annettaisiin noin suuri paino sellaisessa työssä kuin perusterveydenhuolto, että jollain olisi oikeus kieltäytyä hoitamasta aikuisia miehiä...?! Et kai trollaa? Jos et, niin asia niin järkyttävä että siitä pitäisi signaloida jollekin isolle medialle että tekevät jutun. '
Sen ymmärrän, että ihmisellä on oikeus valita työpaikkansa painottaen sitäkin, ketä siellä hoidetaan, ja vaikka uskonnollisinkin perustein jos haluaa. Mutta että ammattiopetuksessa annettaisiin esittää tällaisia vaatimuksia... Ei sentään, Suomessa.
Laitoshuoltaja YAMK oli aloittajalle sopivampi tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pakko esimerkiksi hoitaa lapsia tai vanhuksia, jos ei todellakaan halua?
Ei ole pakko. Ne pakolliset voi suorittaa ilman että näkee lapsia tai vanhuksia koskaan.
Tuskin, kun on pakolliset harjoittelut vuodeosastolla ja päiväkodissa, oletan?
Luulis että yleissivistyksenä vois suorittaa. Jos ei työkseen aio.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Ettäkö uskonnollisuudelle annettaisiin noin suuri paino sellaisessa työssä kuin perusterveydenhuolto, että jollain olisi oikeus kieltäytyä hoitamasta aikuisia miehiä...?! Et kai trollaa? Jos et, niin asia niin järkyttävä että siitä pitäisi signaloida jollekin isolle medialle että tekevät jutun. '
Sen ymmärrän, että ihmisellä on oikeus valita työpaikkansa painottaen sitäkin, ketä siellä hoidetaan, ja vaikka uskonnollisinkin perustein jos haluaa. Mutta että ammattiopetuksessa annettaisiin esittää tällaisia vaatimuksia... Ei sentään, Suomessa.
Ehkä ei kannata ollenkaan hakeutua ammattiin joka saattaa loukata vakaumustasi.
Esim psykiatrisessa hoitotyössä saatat joutua avustamaan vaikka pesuissa miespotilasta tai antamaan vaikka Supon tai kateroimaan. Ei voi ko tehtävistä kieltäytyä, eikä kukaan työnantaja tommosta palkkaisi.
Ei tuollaisesta kysytä ennen työharjoittelupaikan saamista. Sit kun asia tulee ilmi työharjoittelun aikana niin voi vedota vaikka ja mihin jos ja kun asiasta tulee joku ongelma. Tosin kyseisen henkilön tapauksessa kannattaisi panostaa ensisijaisesti kielitaitoon kerran sitä vaaditaan ja katsella niitä ammatillisia harjoitteluja myöhemmin.