Voiko lähihoitan tutkinnosta suorittaa vain osan? Esim mielenterveys ja päihdetyö, ei muuta
Siis vain niitä erikoistumisia? En halua tehdä perushoitoa.
Kommentit (30)
Osaamisaloihin sisältyy neljä pakollista tutkinnon osaa, joista kaksi ensimmäistä pakollista tutkinnon osaa Kasvun ja osallisuuden edistäminen sekä Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen on muissa paitsi Perustason ensihoidon osaamisalassa, jossa pakolliset tutkinnon osat ovat Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä Toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen. Ensin mainitut kaksi pakollista tutkinnon osaa tulee suorittaa hyväksytysti näytöissä ennen kahden muun osaamisalaan sisältyvän pakollisen tutkinnon osan näyttöjä.
Voi suorittaa vain osan, mutta ne eivät pätevöitä mihinkään eli ilman perusopintoja ei erikoistumisopinnoilla ole muuta kuin yleissivistävä merkitys. Jos sinulla on ennestään lähihoitajan tutkinto ja haluat laajentaa osaamistasi, vot opiskella pelkän erikoistumisosan.
voi mutta et saa pätevyyttä, ja näin ollen tuosta ei ole juurikaan hyötyä kuin että oma ymmärryksesi lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Voi suorittaa vain osan, mutta ne eivät pätevöitä mihinkään eli ilman perusopintoja ei erikoistumisopinnoilla ole muuta kuin yleissivistävä merkitys. Jos sinulla on ennestään lähihoitajan tutkinto ja haluat laajentaa osaamistasi, vot opiskella pelkän erikoistumisosan.
Ei voi. Osaamisalan näyttöjä ei saa tehdä ennen pakollisten ammatillisten näyttöjä.
Miksi on pakko esimerkiksi hoitaa lapsia tai vanhuksia, jos ei todellakaan halua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pakko esimerkiksi hoitaa lapsia tai vanhuksia, jos ei todellakaan halua?
Ei ole pakko. Ne pakolliset voi suorittaa ilman että näkee lapsia tai vanhuksia koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Osaamisalan näyttöjä ei saa tehdä ennen pakollisten ammatillisten näyttöjä.
Itse asiassa näyttö ei ole mikään pakollinen tapa osoittaa osaamistaan.
Ehkä ennen oli paremmin, kun koulutettiin erikseen perushoitajia, lastenhoitajia, mielisairaanhoitajia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi niitä kursseja (osan) opiskella tekemättä näyttöjä. tai osallistumatta tenteihin. Silti VOI OPISKELLA....
Ei jos haluat olla pätevä lähihoitaja. Huvikseen voi toki opiskella mitä vaan mutta tee se jossain avointen kurssilla.
Enpä usko että erikoistumisopintoihin pääsee ilman perusopintoja.
Siis. KAIKKI joutuvat tekemään perustyötä riippumatta suuntautumisesta. On vessatusta ja syöttämistä monessakin osaamisalassa.
Ei voi pelkkää suuntautumista suorittaa,eihän siinä ois mitään järkeä. Pakolliset osat on käytävä ennen osaamisalaa.
Ja jos et halua perusduunia,kannattaa valita amk tai yliopisto tms mutta perusduunia nekin tekee...
Ensin pitäisi tietää, mikä on lähihoitan tutkinno?
Perusduunia kirjoitti:
Siis. KAIKKI joutuvat tekemään perustyötä riippumatta suuntautumisesta. On vessatusta ja syöttämistä monessakin osaamisalassa.
Ei voi pelkkää suuntautumista suorittaa,eihän siinä ois mitään järkeä. Pakolliset osat on käytävä ennen osaamisalaa.
Ja jos et halua perusduunia,kannattaa valita amk tai yliopisto tms mutta perusduunia nekin tekee...
Juuri näin. Olen itse mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautunut sairaanhoitaja, teen työtä psykiatrisessa sairaalassa, eikä täälläkään perushoitoa karkuun pääse. Pikemminkin vain lisääntyy koko ajan, kun väestö ikääntyy.
Tulenpa tähän kysymään eräästä minua askarruttaneesta tapauksesta. Opetin suomea tänne tulleille aikuisille, joista yksi halusi lähihoitajaksi, mutta uskonnollisista syistä ei voisi edes opiskeluaikanaan hoitaa miehiä. Pikkupoikia kyllä, mutta ei teinipoikia ja miehiä. Otetaanko tällaisia ihmisiä ollenkaan opiskelemaan, ja jos otetaan, miten tämä rajoitus huomioidaan?
Vierailija kirjoitti:
Tulenpa tähän kysymään eräästä minua askarruttaneesta tapauksesta. Opetin suomea tänne tulleille aikuisille, joista yksi halusi lähihoitajaksi, mutta uskonnollisista syistä ei voisi edes opiskeluaikanaan hoitaa miehiä. Pikkupoikia kyllä, mutta ei teinipoikia ja miehiä. Otetaanko tällaisia ihmisiä ollenkaan opiskelemaan, ja jos otetaan, miten tämä rajoitus huomioidaan?
Otetaan ja hoitavat naisia sekä alle 7v poikia. Sen vanhempiin poikiin eivät voi koskea, eivät edes kotioloissa. Päiväkoti oikeastaan ainut työpaikka mikä olisi mahdollinen käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että siinä vaiheessa kun voi lähteä koulutukseen häviää tuollaiset rajoituksetkin, ainakin omasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan ja hoitavat naisia sekä alle 7v poikia. Sen vanhempiin poikiin eivät voi koskea, eivät edes kotioloissa. Päiväkoti oikeastaan ainut työpaikka mikä olisi mahdollinen käytännössä.
Onko tämä oikeasti totta? Opiskeluaikana voi kieltäytyä osasta opintoja?
Olin pystymetsästä sijaistamassa tuossa suomenopettajan (Valma) työssä, ja jostain syystä minulle annettiin tehtäväksi auttaa tätä henkilöä työharjoittelupaikan hankkimisessa. Hän ei osannut montakaan sanaa suomea, ja joka ikisessä paikassa suomea olisi pitänyt osata kunnolla. Yksikään tiedustelu ei johtanut edes niin pitkälle, että olisin voinut kysyä näistä rajoituksista.
Mitä muuten terveydenhoidon alalla oleva ihminen tekee, kun on yksinään tilanteessa, jossa aikuinen mies tarvitsee elvytystä? Elvyttääkö vai jättääkö ns. herran haltuun?
Minkäs pätevuuden sä haluaisit sillä ja mitä työtä tehdä?