Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia

Vierailija
12.05.2021 |

Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?

Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"

Kommentit (1050)

Vierailija
241/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisena ainoa mieleen tuleva asia on julkinen ympäripäissään koikkelehtiminen ja nurkkiin kuseskelu. Sitä pidetään ihan normaalina ja hyväksyttävänä Suomessa mutta en ole huomannut samaa muualla.

Lähes kaikki muut ketjussa mainitut asiat ovat tulleet vastaan ulkomaillakin.

Vierailija
242/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiläiset ovat rasittavia, varsinkin turistikohteissa. Melua ja aivan sekopäisiä tempauksia. Nimim. kananmunan viskelyepisodin nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkosuomalaisena ainoa mieleen tuleva asia on julkinen ympäripäissään koikkelehtiminen ja nurkkiin kuseskelu. Sitä pidetään ihan normaalina ja hyväksyttävänä Suomessa mutta en ole huomannut samaa muualla.

Lähes kaikki muut ketjussa mainitut asiat ovat tulleet vastaan ulkomaillakin.

Ilmeisesti Briteissä et ole liiemmin viettänyt aikaa?

Vierailija
244/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity nyt, mutta miksi nykyään kun katsoo/kuuntelee jotain amerikkalaisia (USA) ohjelmia, niin etenkin naiset venyttää sanoja oudosti esim. childreeeen, kitcheeen, projeeect, windooow, TV (tiiviiii)?

Vierailija
245/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisuus, pilkkaaminen ja suoranainen kiusaaminen joko kasvottomana somessa tai kohteen selän takana. Harvassa on sellaset ihmiset, jotka suhtautuu toisiin ihmisiin ilman ennakkokäsityksiä, arvostelematta ja kunnioittaen.

Vierailija
246/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät puhu eikä pukahda vieraille ihmisille, mutta saunaan voi kyllä mennä alasti täysin vieraiden ihmisten kanssa.

Keski-Euroopassa mennään kyllä alasti saunaan täysin vieraiden ihmisten kanssa, joskaan siellä ei paljon puhuta. Ihmisillä tarkoitan kumpaakin sukupuolta, siis yhteissaunaa.

Vierailija
247/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun toisessa maassa, ja seuraaviin kiinnitän jatkuvasti huomiota. Osa on täällä mainittukin.

Etuajassa saapuminen on Suomessa hyvin yleistä. Muistan, kuinka lapsena vanhempani halusivat aina lähteä joka paikkaan niin aikaisin, että perillä oltiin aina vähintään varttia ennen tilaisuuden alkua. Tämä oli joskus tosi noloakin. Jos mentiin vaikka jonkun kodissa järjestettäviin juhliin, joiden oli ilmoitettu alkavan klo 17, me olimme paikalla klo 16.30-16.45, ja juhlien isäntä tulee avaamaan oven kylpytakissa ja emäntä on vessassa laittamassa hiuksia.

Nykyisessä asuinmaassani juhlien alkamisaika tarkoittaa paremminkin sitä, että sen jälkeen sopii tulla. Tasan ilmoitetulta kellonlyömältä saapuminen (ja varsinkin sitä ennen) on moukkamaista. Jos kutsussa lukee esim. klo 18, on täysin OK saapua seuraavan tunnin sisällä. Sellaiset tilaisuudet joissa on jokin ohjelma, ovat tietenkin eri asia.

Lisäksi minua ihmetyttää aina se, kuinka Suomessa joku voi kävellä työpaikan kahvihuoneeseen tervehtimättä siellä olevia ihmisiä tai tervehtiä saamatta vastausta tervehdykseen. Täällä olisi hirvittävän noloa olla tervehtimättä tai vastaamatta tervehdykseen. Suomessa saatetaan vain töllöttää tervehtijää kuin hän olisi jotenkin tärähtänyt.

Se, kuinka Suomessa joku voi saada vaikka sairauskohtauksen kadulla ilman että kukaan pysähtyy auttamaan.

Tämä etuajassa oleminen on hyvin erikoista. Monessa työpaikassa on ihmeellinen kirjoittamaton sääntö että töihin "on hyvä" tulla 15-20 min. etuajassa jotta voi rauhassa valmistella alkavan päivän. Työnantaja ei tuota vaadi koska tuosta ajasta ei makseta eikä kerry mitään saldoa vaan tuo on joku työntekijöiden oma sääntö.

Itse tiedän mihin työt edellisenä päivänä jäi enkä tarvitse mitään valmisteluaikaa vaan tulen töihin just kun työaika alkaa ja aloitan työt heti.

Työaika alkaa 08.00, olen töissä n. 7.40 ja aloitan työt silloin. Syy on se että bussi jolla kuljen on työpaikan viereisellä pysäkillä tuohon aikaan. Lähistöllä on avoinna vain abc, en tunne tarvetta mennä sinne. En ollut aiemmin tajunnut että tätä voi pitää outona. Tästä aamun ylityöstä ei makseta, mutta poistun johtajan luvalla ip n. 15.55 kun työaika loppuu 16.15, tämäkin bussi aikataulun vuoksi. Työkaverit ymmärtävät, samoin minä myöhemmin tulevia.

Vierailija
248/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ABC ja Neste liikenneasemat. Muualla bensis on bensis, mutta täällä se on kompleksi jossa on iso ravintola, Hesburger, kauppa ja bonuksena vielä muita pienempiä liikkeitä. Ja jossain paikoissa jopa Alko.

Ootko koskaan ajellut Saksassa?

Vierailija
249/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ajoissa oleminen joka paikassa. Jos tasalta alkaa työt, töihin mennään varttia vaille tai viimeistään kymmentä vaille. Jos saapuu tasalta on jo myöhässä. lol 

Minusta tuo on ihana tapa, josta muutkin voisivat ottaa oppia. 

Mäkin tykkään. Tulisin hulluksi maassa jossa on tapana ilmestyä paikalle kun huvittaa.

Ei ole kyseessä "kun huvittaa" vaan ajallaan. Jos on tarkoitus olla paikassa x klo 15.00 niin siellä ollaan paikalla klo 15.00 eikä 14.45. Ajanhallinta hukassa?

Harva sitä vain sitten osaa olla tasan sovittuna aikana paikalla, yleensä se lipsuu sinne myöhästelyn puolelle. Ja silloinhan sillä myöhästelijällä todellakin on ajan hallinta hukassa. Ei tarvii kovin isoa viivästystä matkalle sattua (hetkellinen ruuhka, myöhässä oleva bussi jne), niin ei sitä sitten enää olekaan ajallaan. Mun mielestä epäkohteliasta ja itsekästä sellainen odotuttaminen ja myöhästyminen.

-eri

Opeteltavissa oleva asia ja sitä harjoitellessa voi istua vaikka sen ylimääräisen 20 minuuttia autossa tai puistonpenkillä odottamassa.

Miksi pitäisi autossa tai jossain muualla istua odottamassa, jos voi jo valmiiksi mennä sinne paikkaan x? Se tietysti on eri asia, jos paikka x on esim jokin työhaastattelu tms.

Saa mennä, mutta ei pidä valittaa, jos joutuu odottamaan. Kotona järjestettäviin juhliin ei mennä ikinä etuajassa.

Vierailija
250/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ABC ja Neste liikenneasemat. Muualla bensis on bensis, mutta täällä se on kompleksi jossa on iso ravintola, Hesburger, kauppa ja bonuksena vielä muita pienempiä liikkeitä. Ja jossain paikoissa jopa Alko.

Et ole sitten ainakaan Englannissa käynyt. Siellä ei huoltoasemilla aina edes tajua, että on huoltoasemalla. Monesti niissä on kauppakeskus kylkiäisenä.

Onko siellä huoltoasemia? Suomessa en ole vuosikymmeniin nähnyt sellaisia bensiksen yhteydessä.

Vierailija
251/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun toisessa maassa, ja seuraaviin kiinnitän jatkuvasti huomiota. Osa on täällä mainittukin.

Etuajassa saapuminen on Suomessa hyvin yleistä. Muistan, kuinka lapsena vanhempani halusivat aina lähteä joka paikkaan niin aikaisin, että perillä oltiin aina vähintään varttia ennen tilaisuuden alkua. Tämä oli joskus tosi noloakin. Jos mentiin vaikka jonkun kodissa järjestettäviin juhliin, joiden oli ilmoitettu alkavan klo 17, me olimme paikalla klo 16.30-16.45, ja juhlien isäntä tulee avaamaan oven kylpytakissa ja emäntä on vessassa laittamassa hiuksia.

Nykyisessä asuinmaassani juhlien alkamisaika tarkoittaa paremminkin sitä, että sen jälkeen sopii tulla. Tasan ilmoitetulta kellonlyömältä saapuminen (ja varsinkin sitä ennen) on moukkamaista. Jos kutsussa lukee esim. klo 18, on täysin OK saapua seuraavan tunnin sisällä. Sellaiset tilaisuudet joissa on jokin ohjelma, ovat tietenkin eri asia.

Lisäksi minua ihmetyttää aina se, kuinka Suomessa joku voi kävellä työpaikan kahvihuoneeseen tervehtimättä siellä olevia ihmisiä tai tervehtiä saamatta vastausta tervehdykseen. Täällä olisi hirvittävän noloa olla tervehtimättä tai vastaamatta tervehdykseen. Suomessa saatetaan vain töllöttää tervehtijää kuin hän olisi jotenkin tärähtänyt.

Se, kuinka Suomessa joku voi saada vaikka sairauskohtauksen kadulla ilman että kukaan pysähtyy auttamaan.

Tämä etuajassa oleminen on hyvin erikoista. Monessa työpaikassa on ihmeellinen kirjoittamaton sääntö että töihin "on hyvä" tulla 15-20 min. etuajassa jotta voi rauhassa valmistella alkavan päivän. Työnantaja ei tuota vaadi koska tuosta ajasta ei makseta eikä kerry mitään saldoa vaan tuo on joku työntekijöiden oma sääntö.

Itse tiedän mihin työt edellisenä päivänä jäi enkä tarvitse mitään valmisteluaikaa vaan tulen töihin just kun työaika alkaa ja aloitan työt heti.

Tää on muuten niin totta. Nuorena sain esimieheltä huomautuksen siitä, että olin aina myöhässä. Olin todella hämmästynyt, sillä mielestäni en ollut myöhästynyt kertaakaan. Kuulemma pitäis vaan tulla aikaisemmin. Miksiköhän työaikaa ei sitten merkitty alkavaksi aikaisemmin?

Kaiken lisäksi olin töissä marketin kassalla, eli ensimmäinen asiakas ei ollut suorittanut ostoksiaan vielä pitkään aikaan, ja sain pyöritellä peukaloita ensimmäisen vartin tai jopa puoli tuntia joka tapauksessa. Esimies toi joka aamu pohjakassan valmiiksi, että siinäkään ei kulunut yhtään aikaa.

Vierailija
252/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaton itsekkyys ja kova ajattelutapa. Aina ollan sen pahan puolella.

Kovuus, ei tunneta rakkautta. Perhejäsenet, työkaverit, ystävät, sukulaiset ovat pahimmat viholliset.

Muissa maissa pidetään yhtä, joustetaan ja autetaan toisiaan.

Vierailija
253/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmässä pitää aina PÄRJÄTÄ. Kyl mä pärjään tällä takilla. Ottaisitko kerrastot alle? Ei kyl mä pärjään näin. Lähetsä pelkällä nahkatakilla? Joo mä pärjään tällä.

Ja sitten palellaan.

Miksei suomalaisella saa olla kunnolla lämmin ja hyvä olla? Miksi pärjääminen on ainoa kriteeri?

Minä en tarvitse talvellakaan talvivaatteita, vaikka olen hoikka (ennen vanhaan, vielä 80-luvulla, olisin ollut normaalikokoinen). Kesät ovat ahdistavaa aikaa minulle kuumuuden takia.

Vierailija
254/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että tiettyinä viikonpävinä "pitää" käydä saunassa. Tai ainakin mun äidin puolen mummolassa sauna on aina keskiviikkoisin ja lauantaisin. Tuntuu että tää pinttynyt tapa on voimassa etenkin vanhusten keskuudessa. Meillä nuoremmilla sukupolvilla ei onneks noin pinttyneitä tapoja saunomisen suhteen. Itse en paljoa välitä sanomisesta.

T: M27

Joo äiti ni soitti kerran just kun tulin saunasta ja ihmetteli, miksi saunomme tiistaina :D Heilläkin on oma sauna, mutta saunoa voi vain kahtena päivänä: Ke ja la.

Meillä kotona saunottiin vain ke ja la, koska meillä oli ulkosauna, ja vedet piti kantaa kaivosta saunaan. Se oli aikamoinen määrä vettä, jos oli paljon kylpijöitä. Nykyään on sisäsaunat, vedet tulee hanasta ja kiuas lämpiää sähköllä, joten mikä sen helpompaa. Ehkä joillekin vanhuksille on jäänyt vahvaksi tavaksi saunoa vain kahdesti viikossa helppoudesta huolimatta.

Vierailija
255/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halu näyttää mahdollisimman vähävaraiselta.

Omaa vaurautta piilottellaan ja toisaalta huonoa taloudellisella tilannetta liioitellaan äärimmäisyyksiin asti, usein jopa kilpaillaan kenellä menee huonoiten.

Vaikka rahaa olisi niin sitä ei näytetä. Miljonääri voi ajaa vanhalla Skodalla ja käyttää parsittuja vanhoja vaatteita. Mieluummin annetaan itsestä vähävarainen kuva, ettei kukaan vaan luulisi että rahaa on tai etenkään että sillä haluaisi kerskailla.

Opiskelijat, vähävaraiset tai huono-onniset sitten taas kilpailevat kuka on pärjännyt pisimpään yhdellä makaroonipussilla, kuka on kerännyt eniten pulloja ja kuka nukkunut yön puiston penkillä.

Olen asunut 20 vuotta ulkomailla enkä ole näihin ilmiöihin törmännyt muualla. Yleisesti ottaen ihmiset koittavat muualla antaa itsestään kuvan että rahaa löytyy ja talous on kunnossa vaikkei niin olisikaan.

Aina, jos joku täälläkin valittaa vähiä varoja niin tulee vinkkiä siitä, miten elämää voi kurjistaa ja kaikesta rahaa vievästä voi vielä nipistää. Koskaan ei tule vinkkejä, että kannattaa ostaa ja myydä tai tehdä muuta sivubisnestä, tai pyytää reippaasti lisää palkkaa tai vuoroja, että rahaa olisi ENEMMÄN. Kaikkien pitäisi uhrata elämänlaatu täysin ja tyydytyksen olisi tultava sitten siitä kituuttamisesta, että onpahan ainakin järkevä ja säästäväinen.

Vierailija
256/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä joustamattomuus. Ei osata yhtään kattoo sivummalle.

Vierailija
257/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmässä pitää aina PÄRJÄTÄ. Kyl mä pärjään tällä takilla. Ottaisitko kerrastot alle? Ei kyl mä pärjään näin. Lähetsä pelkällä nahkatakilla? Joo mä pärjään tällä.

Ja sitten palellaan.

Miksei suomalaisella saa olla kunnolla lämmin ja hyvä olla? Miksi pärjääminen on ainoa kriteeri?

Minä en tarvitse talvellakaan talvivaatteita, vaikka olen hoikka (ennen vanhaan, vielä 80-luvulla, olisin ollut normaalikokoinen). Kesät ovat ahdistavaa aikaa minulle kuumuuden takia.

Sinulla on mitä ilmeisemmin jokin häiriö terveydessä.

Vierailija
258/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko koskaan ajellut Saksassa?

Entä tämä? https://buc-ees.com/

Vierailija
259/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on hyvin suomalainen tapa, että kellotetaan muiden saapumisaikoja ja vedetään herne nenään, jos joku tulee minuutinkin myöhässä.

Vierailija
260/1050 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten vähän on keksitty mitään positiivista sanottavaa, tai edes neutraalia. On meillä hyvääkin omalaatuisuutta, esimerkiksi jokamiehenoikeus.