Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajankohtainen ongelma; miten päällystän kirjat kontaktilla ?(ev)

Vierailija
17.08.2006 |

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Taita keskeltä kahtia, siten että siihen jää jälki.

- ota paperi pois keskikohtaan asti ja aseta kirjan selkä siihen

- pikkuhiljaa lasket kirjan kannen paljaalle muoville (silittelet mahdolliset kuplat suht siistiksi) ja taittelet ja leikkaat reunat sopiviksi.

- Sama juttu toiselle puolelle.

Keskikohdan olen leikannut pois.

Toivottavasti tästä on apua.

Vierailija
2/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö koskaan itse koulussa joutunut tuota tekemään???

musta tuntuu että jokainen nyt tuon osaa... =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivoittimen kans ei ole tullut kuplia vaan aina on onnistunut nappiin.

Vierailija
4/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini päälysti kirjani kouluaikanani ja meillä käytettiin sellaisia erivärisiä muoviarkkeja, varmaan ikäiseni ainakin ne muistavat ! Ei ikinä ollut varaa kontaktiin !!

Vierailija
5/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä hommassa. t. koulukirjaston hoitaja

Vierailija
6/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi taittaa myös ennen toisen kannen laittamista. Kyllä sä huomaat, että leikattavaa jää : )

T. 2

Vierailija
7/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kopio viestistäni:

Ensin poistan suojapaperin n. 5 sentin matkalta ja taitan sen kaksinkerroin. Sitten laitan muovin pöydän päälle siten, että avattu reuna on minusta poispäin. Asettelen kirjan takakannen siten, että reuna menee ruutujen mukaan suoraan ja kirjan reuna menee sentin verran liimaosan päälle. Kun kirja on kohdallaan, painan reunan kevyesti kiinni ja käännän koko höskän ympäri.

Sitten rupean vähitellen painamaan muovia paikalleen siten, että samalla kun sormet painavat muovin keskeltä ulospäin kaartuvilla liikkeellä muovin kanteen kiinni, ne työntävät suojapaperia pois tieltä.

Kun takakansi on kokonaan kiinni, leikkaan kulmiin viillot ja käännän reunat.

Sen jälkeen liimaan muovin kirjan selkämyksen päälle ja jatkan samalla tavalla etupuolelle. Viimeiseksi leikkaan selkämyksen kohdalta ylimääräiset pois.

Kannattaa käyttää hyvälaatuista kontaktimuovia. Tiimarin tms. halpismuovit ovat aivan liian ohuita ja niiden liima tarttuu välittömästi niin lujasti kiinni, että pieneenkään virheeseen ei ole varaa. Hyvälaatuisen vähän paksumman muovin saa tavallisesta kirjankannesta vielä heti laittamisen jälkeen irti, joten pienet kurtut pystyy korjailemaan.

Vierailija
8/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen taittnut sen arkin.. eli pienet neliöt pois kirjan taitekohdasta, et on helpompi sit taitella ne muovit sinne siäsivuille..

Vierailija
9/9 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ties kuinka paljon kirjoja olen muovittanut, muttei ole koskaan tullut mieleen, että sen voi tehdä noinkin :) Itse leikkaan aina sopivan kokoisen palan rullasta ja päällystän kirjan selästä reunoihin päin viivottimella työntäen. Mutta onhan se nyt paljon järkevämpää tehdä noin, kannen reunasta aloittaen.

Ja tosiaan, paksulla muovilla kun päällystää, voipi mahdollisia kupruja korjailla, kun muovi lähtee kauniisti irti.