Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valittaako jotkut vanhemmat, että ei ole riittävästi puettu, vai puetaanko "kalenterin mukaan" vai miksi ei voi päiväkodissa pukea kesäisemmin?

Vierailija
11.05.2021 |

Vai onko se vaan niin, että laitetaan ne, jotka on aamullakin ollut, eikä uskalleta jättää yhtään pois? Vai miten teillä menee pukeutumiset, jos iltapäivällä on selvästi lämpimämpää? Ihmettelinpä vaan, kun hain tyttöä esikoulusta, itse olin ihan t-paidassa ja hyvin tarkeni. Niin lapsella oli samat kuin aamulla eli välikausipuku, lapaset ja pipo ja sen lisäksi oli vielä kurahousut ja kurakäsineet. Kun tultiin kotiin, niin sai suunnilleen puolet vaatteista riisua ja hyvin tarkeni sen jälkeen olla pihalla! Ainakin käsineet ja pipo ihan liikaa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärtänyt, mikä tuossa oli niin kamalaa. Itse olet sen välikausihaalari vienyt, joten eihän ole muuta vaihtoehtoa kuin pukea se. Jos on ohuet puuvillalapaset ja pipo, ne ei ole kuumat. Jos piha on ollut märkä, tarvitaan kurikset, eihän se riipu lämpötilasta ja niissähän ei yleensä ole vuoria. Mikä tässä varsinaisesti oli liikaa?

Onko sun lapsella heinäkuussa välikausihaalari, kurahousut ja vielä kädessä käsineet? Kun on 22 astetta lämmintä.

Ei ole, mutta ap sanoi itse laittaneensa välikausihaalarit aamulla. Mitä muuta ne voi iltapäivällä laittaa, jos muuta ei ole mukana? Ja jos on märkä ja kaikki muutkin laittaa kurikset, niin pitäähän tämänkin ne laittaa.

Tässä on pari viikkoa eletty maastopalojen pelossa ja nyt on päiväkotien pihat märät?

Eilen kyllä satoi.

Vierailija
22/49 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vähän ihmettelin kun hain lapsen päiväkodista ja hänellä oli ulkoiluhousut. Varmaan ihan collegehousut olisi riittänyt. Muuten oli pelkkä ohut paita ja lippis, mikä oli ihan ok. Mutta noi ulkoiluhousut oli outo valinta kun vieressä oli toinen tyttö, jolla oli legginssit ja mekko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vähän ihmettelin kun hain lapsen päiväkodista ja hänellä oli ulkoiluhousut. Varmaan ihan collegehousut olisi riittänyt. Muuten oli pelkkä ohut paita ja lippis, mikä oli ihan ok. Mutta noi ulkoiluhousut oli outo valinta kun vieressä oli toinen tyttö, jolla oli legginssit ja mekko.

Nyt ei ihan avautunut. Mikä vika ulkoiluhousuissa on?

Vierailija
24/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aikuisesta tuntuisi lämpimältä, voi siellä maanrajassa olla hyvinkin vielä viileää ja kosteaa. Siksi ei voi verrata lämpötilaa nyt ja samaa lämpötilaa heinäkuussa.

Vierailija
25/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä mittari näytti eilen yli 20 astetta ja päiväkodin piha on tosi aurinkoinen ja tuuleton. Ihan kesävaatteissa siellä oltiin. Tai ne joilla ei ollut t-paitaa ja shortseja mukana, olivat sisävaatteissa. Tänään en edes laittanut lapselle mukaan kuin hupparin ja collegehousut aamun ulkoiluun, iltapäivälle t-paita ja shortsit.

Ilmeisesti meillä päiväkodissa on muutenkin fiksut aikuiset, koska harvoin on kurakamppeita jos ei sada. Märällä säällä eskarit saavat itse päättää haluavatko rymytä jolloin laitetaan kurahousut vai leikkiä siististi, jolloin saa olla ilman. Hyvin on toiminut.

Vierailija
26/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ihan avautunut. Mikä vika ulkoiluhousuissa on?

No onhan ne nyt aika kuumat kun lämpötila on 23 astetta. Varsinkin kun yleensä siellä alla on toiset housut.

Vierailija
27/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset puetaan monesti lämpöisemmin (varsinkin jos ei juuri liiku).

Vierailija
28/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä mittari näytti eilen yli 20 astetta ja päiväkodin piha on tosi aurinkoinen ja tuuleton. Ihan kesävaatteissa siellä oltiin. Tai ne joilla ei ollut t-paitaa ja shortseja mukana, olivat sisävaatteissa. Tänään en edes laittanut lapselle mukaan kuin hupparin ja collegehousut aamun ulkoiluun, iltapäivälle t-paita ja shortsit.

Ilmeisesti meillä päiväkodissa on muutenkin fiksut aikuiset, koska harvoin on kurakamppeita jos ei sada. Märällä säällä eskarit saavat itse päättää haluavatko rymytä jolloin laitetaan kurahousut vai leikkiä siististi, jolloin saa olla ilman. Hyvin on toiminut.

En lähtisi tuon perusteella luokittelemaan fiksuihin ja vähemmän fiksuihin. Riippuuhan se nyt siitä, millainen piha ja kuivatustilat on käytössä.

Vierailija
29/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset puetaan monesti lämpöisemmin (varsinkin jos ei juuri liiku).

Isommat lapset sitten liikkuu ja juoksee senkin edestä, joten ei saa olla liikaa päällä.

Vierailija
30/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla lasta hakevat kyllä arvostavat usein sitä, että käytetään ulko- tai kurahousuja, jotka voi helposti riisua ennen autoon menemistä.

Vierailija
31/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin vähän samaa, ihan eri käytännöt tuntuu olevan eskarissa ja ekaluokalla! Hain molemmat lapset autolla ja eskarilainen valui hikeä vuorellisessa ulkoiluhousuissa joiden alla vielä legginsit, takki päällä, hanskat käsissä ja pipo päässä.  Lippis, jonka oli aamulla laittanut päähän oli kuulemma lokerikossa sisällä...

Ekaluokkaisella taas oli legginsit, lippis  ja ohut pitkähihainen päällä,  takki sekä hanskat repussa. 

Vierailija
32/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin vähän samaa, ihan eri käytännöt tuntuu olevan eskarissa ja ekaluokalla! Hain molemmat lapset autolla ja eskarilainen valui hikeä vuorellisessa ulkoiluhousuissa joiden alla vielä legginsit, takki päällä, hanskat käsissä ja pipo päässä.  Lippis, jonka oli aamulla laittanut päähän oli kuulemma lokerikossa sisällä...

Ekaluokkaisella taas oli legginsit, lippis  ja ohut pitkähihainen päällä,  takki sekä hanskat repussa. 

Koulussa kai opettaja ei varsinaisesti ole vastuussa lapsen pukemisesta? Tai no jos jotain älytöntä on kuten ilman pipoa pakkasessa niin pitää tietysti puuttua, mutta noin muuten, kai koulussa laitetaan ne vaatteet, jotka vanhemmat on mukaan laittaneet. Mutta päiväkodin ja esikoulun puolella on yhteisiä sääntöjä siitä, mitä kaikkien pitää pukea.

Vierailija
33/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli maanantaina vielä lapselle laitettu toppahaalari (olin siis aamulla laittanut sen kun lähtiessä oli +3 astetta mutta  oli mukana myös kesähaalari), pyytelivät tarhassa anteeksi että taitaa olla puettu nyt väärin kun lämmin yllätti. Itsekin oli tarhatädillä toppatakki päällä eli oli tosiaan yllättänyt. Tiistaina olivat jo t-paidoissa.

Vierailija
34/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärtänyt, mikä tuossa oli niin kamalaa. Itse olet sen välikausihaalari vienyt, joten eihän ole muuta vaihtoehtoa kuin pukea se. Jos on ohuet puuvillalapaset ja pipo, ne ei ole kuumat. Jos piha on ollut märkä, tarvitaan kurikset, eihän se riipu lämpötilasta ja niissähän ei yleensä ole vuoria. Mikä tässä varsinaisesti oli liikaa?

Onko sun lapsella heinäkuussa välikausihaalari, kurahousut ja vielä kädessä käsineet? Kun on 22 astetta lämmintä.

Ei ole, mutta ap sanoi itse laittaneensa välikausihaalarit aamulla. Mitä muuta ne voi iltapäivällä laittaa, jos muuta ei ole mukana? Ja jos on märkä ja kaikki muutkin laittaa kurikset, niin pitäähän tämänkin ne laittaa.

Tässä on pari viikkoa eletty maastopalojen pelossa ja nyt on päiväkotien pihat märät?

Pohjoisessa on vielä lunta siellä pihoilla!

Vierailija
35/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä maa mahtaa olla kyseessä? Maastopaloja muka.

Vierailija
36/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan päiväkodin työntekijöiden  maalaisjärjestä, tai täällä stadissa kaupunkilaisjärjestä, kahden lapsen ja useamman päiväkodin kokemuksen perusteella. 

Fiksut ihmiset tietävät, onko lapsi sellainen joka touhuaa koko ajan hiki päässä vai sellainen joka nököttää  hiekkalaatikossa pari tuntia. Tuntevat oman ulkoilualueen, osaavat katsoa sääennusteen ja vielä vilkaista ulos. Osaavat jopa korjata virheitä, jos esim. lapsi on itse vetänyt liikaa vaatetta päälle. 

Sitten on sellaisia, jotka pistävät lapset pukemaan välikausivaatteet ja alle housut, kun on +18 astetta ja piha on erittäin suojaisa ja aurinkoinen. "Kun ulkohousut voi tuntua ikävältä ihoa vasten." Sehän onkin mukavaa, kun saa lämpimällä kelillä hikoilla pari tuntia ilman juotavaa ja mahdollisuutta mennä sisään. 

Vierailija
37/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan päiväkodin työntekijöiden  maalaisjärjestä, tai täällä stadissa kaupunkilaisjärjestä, kahden lapsen ja useamman päiväkodin kokemuksen perusteella. 

Fiksut ihmiset tietävät, onko lapsi sellainen joka touhuaa koko ajan hiki päässä vai sellainen joka nököttää  hiekkalaatikossa pari tuntia. Tuntevat oman ulkoilualueen, osaavat katsoa sääennusteen ja vielä vilkaista ulos. Osaavat jopa korjata virheitä, jos esim. lapsi on itse vetänyt liikaa vaatetta päälle. 

Sitten on sellaisia, jotka pistävät lapset pukemaan välikausivaatteet ja alle housut, kun on +18 astetta ja piha on erittäin suojaisa ja aurinkoinen. "Kun ulkohousut voi tuntua ikävältä ihoa vasten." Sehän onkin mukavaa, kun saa lämpimällä kelillä hikoilla pari tuntia ilman juotavaa ja mahdollisuutta mennä sisään. 

Eikö mukaa janoisille anneta vettä jos pyytää?

Vierailija
38/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tästä keskustelusta jo näkee että se mikä on toisen vanhemman mielestä järkevää, ei ole toisen vanhemman mielestä. Lisäksi lapset todellakin on yksilöitä; myös pakkasella ja helteellä. Joskus keli ehtii muuttumaan oleellisesti jo parin tunnin ulkoilun aikana. Lisäksi työntekijät on vain ihmisiä, joille sattuu inhimillisiä arviointivirheitä.

Kannattaa myös sille omalle lapselle opettaa aika pienestä sellaista itseilmaisua, että jos tulee kuuma, kylmä, nälkä, hätä, jano.. niin sen voi kertoa aikuiselle ja kannattaa. Esim. eskarilainen osaa jo sanoa jos pipolla ja hanskoilla tulee kuuma, tai ainakin on jo aika opetella. Jos aikuinen ei siihen reagoi niin se on sitten asia erikseen ja siitä kannattaa sanoa suoraan henkilökunnalle.

Vierailija
39/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tästä keskustelusta jo näkee että se mikä on toisen vanhemman mielestä järkevää, ei ole toisen vanhemman mielestä. Lisäksi lapset todellakin on yksilöitä; myös pakkasella ja helteellä. Joskus keli ehtii muuttumaan oleellisesti jo parin tunnin ulkoilun aikana. Lisäksi työntekijät on vain ihmisiä, joille sattuu inhimillisiä arviointivirheitä.

Kannattaa myös sille omalle lapselle opettaa aika pienestä sellaista itseilmaisua, että jos tulee kuuma, kylmä, nälkä, hätä, jano.. niin sen voi kertoa aikuiselle ja kannattaa. Esim. eskarilainen osaa jo sanoa jos pipolla ja hanskoilla tulee kuuma, tai ainakin on jo aika opetella. Jos aikuinen ei siihen reagoi niin se on sitten asia erikseen ja siitä kannattaa sanoa suoraan henkilökunnalle.

Ei taida riittää aika ja resurssit siihen, että jokaisen saisi itse päättää mitä haluaa pukea.

Vierailija
40/49 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ikiaikainen perinne, että lapset puetaan liian kuumasti. Se osoittaa että välität.

Heh, totta varmaan. Itsellä muistikuva siitä, että vielä aika isonakin tyttönä ehkä 10-12v niin piti keväällä juuri niitä sormikkaita ja pipoa käyttää vaikka kuinka oli jo kesäisempää, eikä yhtään oikeasti olisi tarvinnut eikä äiti tai isä enää itse käyttäneet. Jostain syystä vaan oli sitten huoli, että palelen. Kesäkuussa ehkä tai toukokuun lopulla laitettiin talvisäilöön.

Tänään ihan samaa mietin, tuttu tuli vastaan ihan kesä vaatteissa, t-paita tennarit ym, mutta kymmenvuotiaalla tytöllään ulkotakki, housut, kumpparit, käsineet pipo. Ei ymmärrä. Lämpötila lähenteli jo varmaan 20 astetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän