Valittaako jotkut vanhemmat, että ei ole riittävästi puettu, vai puetaanko "kalenterin mukaan" vai miksi ei voi päiväkodissa pukea kesäisemmin?
Vai onko se vaan niin, että laitetaan ne, jotka on aamullakin ollut, eikä uskalleta jättää yhtään pois? Vai miten teillä menee pukeutumiset, jos iltapäivällä on selvästi lämpimämpää? Ihmettelinpä vaan, kun hain tyttöä esikoulusta, itse olin ihan t-paidassa ja hyvin tarkeni. Niin lapsella oli samat kuin aamulla eli välikausipuku, lapaset ja pipo ja sen lisäksi oli vielä kurahousut ja kurakäsineet. Kun tultiin kotiin, niin sai suunnilleen puolet vaatteista riisua ja hyvin tarkeni sen jälkeen olla pihalla! Ainakin käsineet ja pipo ihan liikaa.
Kommentit (49)
Vastaan tuli iltapäivällä pk-porukka ja niillä lapsilla oli kyllä t-paidat päällä eli ehkä pk kohtaista.
Lopetin itse joitain vuosia sitten työt päiväkodissa, mutta juuri tänään puhuin siitä miten pelottavalta se aina tuntui antaa minulle uskottujen lasten riisua kesävaatteille sen jälkeen, kun edellisenä päivänä tuli suunnilleen räntää. Toki sen tein, mutta ehkä tuolla juuri on ollu tosi epävarma henkilökunnan jäsen.
Itse mietin myös tänään sitä, että tajusivatkohan laittaa lapsille aurinkorasvaa tänään, itse jo sain aurinkoihottumaa.
Mutta tuntuu kyllä tosi oudolta, että tänään on ollut kuravaatteita. Kannattaa kyllä ottaa asia puheeksi.
Meillä (Vantaalla) oli eskarilaisella tänään pipo ja sormikkaat. Kurahousuja ei tänään, mutta eilen vielä oli.
Mittarissa 25 lämmintä ja lapselle oli puettu pipo! Vein kyllä aamulla kesähatun...
Onko täällä joku sisäpiiriläinen joka voi avata, miten tällainen vaativa päätösprosessi käytännössä tapahtuu, kun päätetään mitä lasten pitää tarhassa milloinkin pukea? Vedetäänkö hihasta vai tehdäänkö pitkällisiä analyyseja vallitsevasta säätilasta?
Vierailija kirjoitti:
Mittarissa 25 lämmintä ja lapselle oli puettu pipo! Vein kyllä aamulla kesähatun...
Raukka voi vilustua.
🥶
"Valittaako jotkut vanhemmat"
Aivan varmasti. Valittavat, teki sitten miten tahansa.
Aurinkorasva on tosiaan jo ihan ehdoton. Otsonikerroksessa on Suomen kohdalla aukkoja, pahenevat vuosi vuodelta, ja iho palaa jo keväisin monilla. Ihosyöpä taattu aikuisena sitten. Tilanne on paljon pahempi kuin monen aikuisen lapsuudessa.
Eli ei t-paitoja ilman hyvällä suojakertoimella olevia rasvoja!
Se on ikiaikainen perinne, että lapset puetaan liian kuumasti. Se osoittaa että välität.
Meillä Espoossa eräs vanhempi pyysi laittamaan lapselle aamu-ulkoiluun toppahaalarin. Saman, jota lapsi käytti, kun oli -15 astetta ja tänään aamullakin oli jo +14. En laittanut :D
Vierailija kirjoitti:
Se on ikiaikainen perinne, että lapset puetaan liian kuumasti. Se osoittaa että välität.
Joo, tätä Ihmettelin itsekin kun lapsen mummo oli väkisin laittamassa puolivuotiaalle sukkia +28 helteessä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, totta varmaan. Itsellä muistikuva siitä, että vielä aika isonakin tyttönä ehkä 10-12v niin piti keväällä juuri niitä sormikkaita ja pipoa käyttää vaikka kuinka oli jo kesäisempää, eikä yhtään oikeasti olisi tarvinnut eikä äiti tai isä enää itse käyttäneet. Jostain syystä vaan oli sitten huoli, että palelen. Kesäkuussa ehkä tai toukokuun lopulla laitettiin talvisäilöön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Espoossa eräs vanhempi pyysi laittamaan lapselle aamu-ulkoiluun toppahaalarin. Saman, jota lapsi käytti, kun oli -15 astetta ja tänään aamullakin oli jo +14. En laittanut :D
No oiko sillä jotain muuta mukana? Vai sisävaatteissako meni?
Mä en kyllä ymmärtänyt, mikä tuossa oli niin kamalaa. Itse olet sen välikausihaalari vienyt, joten eihän ole muuta vaihtoehtoa kuin pukea se. Jos on ohuet puuvillalapaset ja pipo, ne ei ole kuumat. Jos piha on ollut märkä, tarvitaan kurikset, eihän se riipu lämpötilasta ja niissähän ei yleensä ole vuoria. Mikä tässä varsinaisesti oli liikaa?
Meidän päiväkodissa on ehdoton kurahousupakko eikä se poistu edes mittarin huidellessa 20 asteessa. Lapset voivat liata vaatteensa, joten kurahousut jalkaan ja sadetakki päälle, niin ei tarvitse miettiä likaisia lätäköitä. Ja tämä on aivan ehdotonta, tästä ei jousteta edes vanhempien pyytäessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärtänyt, mikä tuossa oli niin kamalaa. Itse olet sen välikausihaalari vienyt, joten eihän ole muuta vaihtoehtoa kuin pukea se. Jos on ohuet puuvillalapaset ja pipo, ne ei ole kuumat. Jos piha on ollut märkä, tarvitaan kurikset, eihän se riipu lämpötilasta ja niissähän ei yleensä ole vuoria. Mikä tässä varsinaisesti oli liikaa?
Onko sun lapsella heinäkuussa välikausihaalari, kurahousut ja vielä kädessä käsineet? Kun on 22 astetta lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun lapsella heinäkuussa välikausihaalari, kurahousut ja vielä kädessä käsineet? Kun on 22 astetta lämmintä.
Ei ole, mutta ap sanoi itse laittaneensa välikausihaalarit aamulla. Mitä muuta ne voi iltapäivällä laittaa, jos muuta ei ole mukana? Ja jos on märkä ja kaikki muutkin laittaa kurikset, niin pitäähän tämänkin ne laittaa.
Meillä on lapsilla sekä paksumpi takki että kevyemmät takit tällä hetkellä päiväkodilla, koska lämpötila vaihtelee niin paljon päivän aikana. Tänään olivat iltapäivällä kevyttoppatakeissa, koska farkkutakit eivät löytyneet.
Kävin katsomassa ja olivat naulassa. Tästä eteenpäin saavat mennä farkkutakeissa, ei mitään järkeä pitää kauheaa vaatevarastoa hoidossa, jos päälle laitetaan se mikä ensimmäisenä käteen osuu tai minkä lapsi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta ap sanoi itse laittaneensa välikausihaalarit aamulla. Mitä muuta ne voi iltapäivällä laittaa, jos muuta ei ole mukana? Ja jos on märkä ja kaikki muutkin laittaa kurikset, niin pitäähän tämänkin ne laittaa.
Tässä on pari viikkoa eletty maastopalojen pelossa ja nyt on päiväkotien pihat märät?
No tämä lämpötila nousi kyllä niin yllättäen, että eivät ehkä ajatelleet, että on niin lämmintä (jos sisällä on vielä ilmastointi ja viileää).