Vaikuttaako ulkomaalainen sukunimi kielteisesti töiden hakuun?
Haluaisin ottaa mieheni sukunimen, koska se on kaunis mielestäni. Voiko sukunimen vaihto kuitenkin huonontaa mahdollisuuksiani päästä töihin? Onko kellään kokemusta asiasta?
Kommentit (50)
Eikö ne julkkikset tehneet testiä eri nimillä? Tosin tiedä sitten niiden julkkisten cv:stäkään, vakuuttaisiko ketään.
Uskon että vaikuttaa silti, mutta jos suomalainen etunimi niin voi olla parempi kuin kokonaan ulkomainen nimi.
Riippuu minkämaalainen ts mitä kulttuuria edustaa.
Ei taida esim. englanninkielinen sukunimi haitata.
Monet "ennakkoluulot" perustuvat kokemuksiin.
Nimestä on haittaa, jos se on arabinimi tai romaninimi tai viittaa Afrikkaan. Tämä on ihan tutkittu fakta.
Ihan sellaista testiä ei ole taidettu tehdä. Onhan se nyt ihan eri asia olla Tiina Mohamed kuin Fatima Mohamed. Jälkimmäisellä ei auta edes Suomessa suoritetut opinnot.
Riippuu nimestä. Hagert ja Umbabumba todnäk haittaavat. Ehrnrooth ja von Thürn eivät.
Itselläni on italialainen nimi (sekä etu- että sukunimi). Ei ole koskaan haitannut työn saantia mitenkään. Ovat olleet usein iloisesti yllättyneitä että osaan hyvin suomea. Olen insinöörialalla jolla on paljon myös suomea osaamattomia ulkomaalaisia, englannilla pärjää.
Ruotsalainen sukunimeni on vain plussaa.
Itselläni sukunimi viittää johonkin espanjankieliseen maahan. Välillä on tuntunut että siitä on haittaa, mutta voi olla että joskus myös hyötyä. Jos etunimi kuitenkin on suomalainen, ja naisen nimi, niin se herättää luottamusta.
Haittaa jos se on vaikeasti kirjoitettava tai lausuttava. Ei työyhteisöön haluta turhaa ongelmaa siitä että yhden nimen oikeinkirjoitusasua joutuu jatkuvasti tarkistelemaan eikä kukaan työyhteisössä tai sidosryhmissä osaa nimeä lausua.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin töihin haet. Omalla yhteiskuntatieteen asiantuntija-alallani etenkin tummaihoiseen viittaavat sukunimet katsotaan nykyään automaattisesti olevan suositeltavampaa kastia kuin oma perisuomalainen nimeni. Olen kai paariaa, vain mustat elämät merkitsevät.
Yhteiskuntatieteilevä persuliini. Pics or didn't happen!
Vaikuttaa. Vuosia olen hakenut töitä, mutta kun on ulkomaalainen sukunimi, en ole saanut ensimmäistäkään haastattelukutsua. Kaksi ammattitutkintoa ja yliopistotutkintokin on. Mutta kun on se vieraalta kuulostava sukunimi, niin "emme valitettavasti valinneet sinua".
Riippuu paljon mitä töitä hakee. Esim. terveydenhoitoalalla ei haittaa, samoin ei yleensä korkeaa koulutusta vaativilla ja erityisesti teknisillä aloilla. Jossain it-alalla ihan sama vaikka nimesi olisi mikä, jos tutkinto ja näyttöä osaamisesta löytyy. Mutta koulutusta vaatimattomissa töissä voi kyllä haitata, niistä töistä kun on muutenkin kova kilpailu, ja yleensä sellaisilla aloilla joissa työvoimasta on ylitarjontaa.
Käsi sydämellä: muuttuisiko työnhakuhalut miksikään vaikka sukunimen vaihtaisi?
Hoitoalalle ei ukulele-kokonimestä ole haittaa, päinvastoin, koska heidät tiedetään erittäin ahkeriksi jotka eivät valita asioista.
Minulla on ulkomaalaiselta kuulostava sukunimi. Ei ole haitannut.
Tosin cv on aika rautainen. Usassa suoritettu tutkinto ja alan kokemusta fortune 500 firmasta (it-ala).
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle ei ukulele-kokonimestä ole haittaa, päinvastoin, koska heidät tiedetään erittäin ahkeriksi jotka eivät valita asioista.
Kokemuksesta voin sanoa ettei ne tummaihoiset naiset kovin ahkerasti työskentele. Ei kiinnosta oppia mitään. Ei kiinnosta tehdä hommat kunnolla. Rasismikortti esiin jos joku valittaa.
Mulla on avioliiton kautta Mc-alkuinen skottilainen nimi. Ei ole haitannut mitenkään työn saantia.
Hae bbc:lle. Ne palkkaavat vain tummia.
Riippuu mihin töihin haet. Omalla yhteiskuntatieteen asiantuntija-alallani etenkin tummaihoiseen viittaavat sukunimet katsotaan nykyään automaattisesti olevan suositeltavampaa kastia kuin oma perisuomalainen nimeni. Olen kai paariaa, vain mustat elämät merkitsevät.