Taas alkaa joka keväinen irvistely mieheltä kun ostan "kallista tarpeetonta" aurinkorasvaa
Katsooko mies sitten mielummin tuskaista keitettyä rapua? Pitäis kai antaa joskus itsensä palaa kunnolla!
Mies itse ei pala vaan ruskettuu, mutta minulla on 2 väriä: Kalkkilaivan kapteeni ja keitetty rapu.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista? Kuinka kallista muka aurinkorasva voi olla?
Opeta sille ukolles, että auringonsäteily ei ole enää samaa kuin ennen. Kantsis nykyään jokaisen opetella suojautumaan. Ensisijaisesti vaatteilla ja vasta toiseksi rasvalla.
Ai, milloin tuo auringonsäteily on muuttunut? Oliko tälle joku tarkkakin päivämäärä? Kuinka se muuttui? Ennen sai kaikki olla auringossa munasillaan vaikka 24/7, mutta nyt ei edes 5 min?
Oletko tosissasi? Ikinä kuullutkaan otsonikadosta ja siitä, että UV-säteilystä tulee nykyään enemmän lävitse ja iholle kuin vaikkapa vielä 50 vuotta sitten.
https://www.stuk.fi/aiheet/uv-sateily-aurinko-ja-solarium/auringon-ultr…
"Auringon ultraviolettisäteily (UV) on merkittävin UV-säteilyn lähde elinympäristössä. Ihon altistuminen suurille määrille UV-säteilyä ja ihon palaminen lisäävät riskiä sairastua ihosyöpään.
------
Ilmakehään päästettyjen kloori- ja bromiyhdisteiden havaittiin 1980-luvun alussa vähentävän otsonin määrää yläilmakehässä (eli 10 - 50 kilometrissä). Ilmakehän otsonia tarvitaan vaimentamaan suhteellisen lyhytaaltoista UVB-säteilyä. Juuri UVB-säteily on kaikkein haitallisinta elolliselle luonnolle.
Ihoa polttava UV-säteily on lisääntynyt arviolta noin 12 prosenttia. Tämä voi pitkällä aikavälillä lisätä ihosyöpiä 20 - 30 prosenttia, jos elintavat pysyvät ennallaan."
Tietysti otsonikerros voi jollakin aikavälillä korjaantua, kun otsonikatoa aiheuttavia CFC-yhdisteitä on vähennetty voimakkaasti - mutta toistaiseksi siis noin.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa käyttää Suomessa aurinkorasvaa :)))
Olen punatukkainen ja erittäin vaaleaihoinen ja takuuvarmasti palan Suomessakin kesällä kymmenessä minuutissa jos olen suorassa auringonpaisteessa. Olen varjossa niin paljon kuin pystyn, ja jos on pakko olla auringossa, käytän pellavaisia pitkähihaisia paitoja niin että käsivarret ovat suojassa. Kasvot ja niskan suojaan 50-suojakertoimen rasvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista? Kuinka kallista muka aurinkorasva voi olla?
Opeta sille ukolles, että auringonsäteily ei ole enää samaa kuin ennen. Kantsis nykyään jokaisen opetella suojautumaan. Ensisijaisesti vaatteilla ja vasta toiseksi rasvalla.
Ai, milloin tuo auringonsäteily on muuttunut? Oliko tälle joku tarkkakin päivämäärä? Kuinka se muuttui? Ennen sai kaikki olla auringossa munasillaan vaikka 24/7, mutta nyt ei edes 5 min?
Et ole kuullut otsonikerroksesta? Onko uv-säteet tuttuja?
Viime vuosina otsoni on vähentynyt Skandinavian alueella joten uv-säteily on voimakkaampaa kuin ennen. Haitat tulevat näkymään myöhemmin.
Sano miehellesi sellaiset terveiset, että ottaa päänsä pois p rseestä. Tuo on halpa keino suojata itseään ihosyöpää vastaan. Tosin pitkähihaiset paidat ja hatut on vielä tehokkaampia.
terv, Melonooman saanut
Jo ihon ruskettuminen tarkoittaa sitä, että iho on vaurioitunut. Vaikka ei siis edes palaisi. Joten suojautukaa, hyvät ihmiset.
Tässä linkki IS:n juttuun, jossa ihosyövän sairastanut suomalaismies kertoo kokemuksistaan: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007936183.html
Kyllä kannattaisi miehenkin rasvaa käyttää..
Vierailija kirjoitti:
Miehes on ääliö, mutta ehkä sun ei kannata turhaan huudella sen aurikorasvan ostosta. Ostat itse rasvaa ja käytät sitä, etkä lähde miehen juttuihin mukaan.
Eikö miestä huoleta se, että palaminen altistaa ihosyövälle? En vinkuisi aurinkorasvan hinnasta jos sillä voi välttää syövän.
No et todellakaan anna itsesi palaa idioottimiehen takia! Ostat vaan just sitä rasvaa mistä tykkäät ja muista käyttää reilusti.
Mä oon 25 ja käytän aurinkorasvaa joka päivä ympäri vuoden. Pimeimpänä aikana käytän spf30 ja heti keväällä siirryn spf50. En muutenkaan kyllä välitä auringosta joten käytän hattua ja oleskelen varjossa. Mulla on pari kaveria jotka uskovat tuohon että palaminen ”karaisee” ihoa. Käristävät itseään auringossa ja nauravat mun aurinkorasvan käytölle. No, parinkymmenen vuoden päästä nähdään ketä vielä naurattaa:)
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, vaikken näillä leveyspiireillä itsekään saa nahkaa mitenkään käräytettyä, käytän silti koska ilman rasvaamista meinaa iho käydä turhan kuivaksi joten sama on kesällä käyttää suojakertoimellista. Tuleepahan samalla suoja varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
Ihan turhia on noi mömmöt. Poltat itsesi auringossa pari krtaaniin et pala
No voi kuule. Paloin lapsena joka kesä niin että nahat lähti ja kuume nousi, eipä iho karaistunut yhtään mutta 30vuotiaana sain melanooman joka onneksi löydettiin ajoissa.
Ei ap
Sun vahemmille lähtee vuoden vanhemmat -palkinto näin jälkijunassa.
Ostaako se miehesi sitten vain tarpeellisia asioita? Kuuluuko niihin esim. alkoholi?
Ostatko sen rasvan miehen rahoilla vai mitä urputtaa..? Meillä on kyllä niin että molemmat ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa eikä toisella ole siihen mitään sanomista..
Mä en sitten ymmärrä näitä parisuhteita alkuunkaan. Jos vaimo alkaisi valittaa työkaluista tai jostain moottoripyörän ketjuöljyistä yms., niin en kuuntelisi pitkään. Minun puolesta saa laittaa rahaa rasvoihinsa ja kosmetiikkaan jos haluaa. Toki lapsille pitää saada ruoka pöytään ja vaatteet ja kaikki tarpeellinen ensin.
Kyllähän auringolta ehdottomasti kannattaa suojautua, siinä ei säästellä. Halpa henkivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Pihit miehet on ällöttäviä.
pihtarit naiset on oksettavia
Syöpähoidot on kalliimpia.
Ihmisillä on eri ihotyyppejä. Toiset eivät pala ja herkin ihotyyppi vain palaa eikä rusketu.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/3tHrymW5WmL0c394yPtYhB
Itsekin olen tosi vaalea. Lapsena joskus paloin, kuin ei silloin niin tiedetty eikä vanhemmat katsoneet tarpeelliseksi aurinkovoiteita.
Itsekin olen vähän pihi aurinkorasvojen käytössä, jotenkin on säästellyt niitä ennen ja katsoo että ne on kalliita ja viitsikö ostaa uutta, jos edellinen vanheni.
Olen ehkä opetellut ajattelemaan, että se on tärkeää käyttää paljon. Itsellä on tosi vaalea iho, ei löydy tarpeeksi vaaleita meikkivoiteita yms. Vähän punertava tukka ja lapsena oli pisamoita, niin kai se olis tärkeää.
Olen lukenut jonkun verran auringolta suojautumisesta, ihosyövistä ja UV:sta. Ehkä se pikkuhiljaa vaikuttaa suhtautumiseen.
Jokainen kerta tosiaan, kun iho palaa jää ihon muistiin ja lisää riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Sama aurinko se paistaa täällä Suomessakin. Itse käytän ympäri vuoden, eipähän ole maksaläiskiä ja ryppyjä vielä liki 5-kymppisenäkään.
Päinvastoin joka kerta, kun "palaa", ihoon jää siitä muistijälki, kohta ei siedä aurinkoa enää ollenkaan ja kehittyy ihosyöpä. Ihosyöpä on lisääntynyt aivan älyttömästi.
Aloittajalle sanoisin, että luetuta miehelläsi ihosyöpäartikkelia vaikka Terveyskirjastosta, mikä on järkevä lähteiltään ja helposti käsitettävä asiasivusto ja kysy, tahtooko hän todella säästää aurinkorasvassa henkesi uhalla ja tietääkö hän, että omavastuuosuudet sairaanhoitokustannuksissa ovat melkoiset, että sinä joku rasvaputeli on todella halpa nvestointi vertailussa.