Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokerin mittaajat! Freestyle Libre vs. normitestaus

Pitääkö huolestua.
11.05.2021 |

Millaisia kokemuksia teillä on Freetyle Libre sensorin toiminnasta/luotettavuudesta?
Otin käyttöön ja heti ensimmäisestä lukemasta alkaen arvot on olennaisesti korkeammat kuin sormenpäätestauksessa. Halusin siis verrata mittaustuloksia. Ongelma on se, että Libren mukaan arvot on selvästi yli ”normaalien” ok arvojen ja sormenpäätestauksen mukaan taas normaalien rajoissa. Ero on 1,5-2,5. Edes ns. aikaero ei selitä eroa, eli jos sormenpäätestaus näyttää kyseisen hetken arvon ja Libre ilmeisesti mittaushetkellä n. 10-15 min takaisen arvon. Olen lukenut Libren uudelleen 10 min kuluttua sormenpäätestauksesta ja ero on edelleen n. 1,5-2,5.
Sain lähetteen verikokeisiin tämän ilmenneen ”yllätyksen” vuoksi ja nyt odotellaan tuloksia...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan toinen noista mittaustavoista tarkempi.

Ainakin nuo liuskalla mitatut ovat mulla toimineet hyvin.

Tuosta sensorijutusta en vielä tiedä mitään.

Paras arvohan tulee labramittauksista.

Vierailija
2/6 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain libre saattaa heittää jonkin verran. Tietysti voi myös sensorissa olla vikaa tai sillä voi kestää päivä, pari että tasaantuu. Yleensä ongelma on enemmän se, että libre näyttää liian matalaa. 

Jotta se näyttäisi mahdollisimman oikein, muista juoda riittävästi pitkin päivää (ei siis mitään ylettömiä määriä, mutta libren tiedetään näyttäneen päin prinkkalaa, jos on unohtanut juoda koko päivänä, jolloin kudoksen nestetasapaino ei ole kunnossa), älä makaa sensorin päällä ja jos se ei siitä tokene, niin kokeile laittaa seuraava sensori eri paikkaan kehossa. Suositeltua on käyttää pelkkää käsivartta, mutta osa käyttää pakarassa,  vatsassa, reidessä. Itselläkin näyttää vähän eri arvoja näissä, mutta käsivarressa parhaiten oikein. Toisella voi näyttää jossain muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaihtelu on mahdollista. 

Ihmisen elimistö reagoi matalaan, syönnin jälkeen ja yleensä hormonaalisiin asioihin. 

Kudosneste voi olla eri arvo kuin sormenpäästä. Sormenpäähän menevä veri pitäisi olla hyvin realistinen, mutta joskus sokeri ei kerkeä kudosnesteeseen saakka, joten sokeri on korkeampi kuin kudosnesteen arvo. 

Tänään syönnin jälkeen sensori jatkuvasti laskussa vähän. Sokeri mittaus sormesta 11,1 ja kudosneste laskusuunnassa niin erona oli sensorilla mitattu 9,8. 

Sokerin lasku ei ole siis kerennyt vereen, ennen kuin kudosnesteen sokeri jo laskee.... 

Tavoite olisi minun mielestäni se, että saataisiin kudosneste olemaan hiukan suurempi arvona kuin sormenpäästä mitattu arvo. Sormenpäästä otettu arvo on aina tarkempi. 

Monesti minulla on ollut olo tosi huono ja sitten sensori ei ole näyttänyt matalaa vielä... On ollut laskemassa. Eli silloin sensorissa tulisi olla hälläri päällä matalassa about 4,7 kohdalla. Silloin tiedät että jos se on tullut vauhdilla alas niin sokeri sormenpäästä maksimissaan voi olla 3-4. 

Sensori kulkee siis pääosin jäljessä. Tässäkin tulee huomioida, että jos sulla on ollut eilen korkea samaan aikaan päivästä niin se elimistö pyrkii pitään sitä sokeria veressä myös korkeammalla.. ELi jos laitat insuliinia enemmän ja sensori näyttää et laskis niin yks vaihtoehto on että kroppa korjaa sitä sokeria kun luulee, että liian matala. Eli monta monessa...

Tuossa muutama teoria.... Miksi ne eivät täsmää. 

YLeisesti riippuen omasta kropasta ja laittokohdasta ja verensokeritasapainosta. 

Vierailija
4/6 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla libre näyttää jopa 7yks. Liian matalaa. Väliin LO vaikka sormesta 5.5

Vierailija
5/6 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry ketoiliaksi niin ei tartte sokereita mittailla eikä piikittää insuliinia.

Vierailija
6/6 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sensorin Libre 3 plus, arvot olivat paljon alle todellisuuden. Voi kuulemma johtua löysästä sidekudoksesta. Rakastan sensoria kovin paljon, koska se rauhoittaa mieltä. Mutta kun tulokset ovat niin virheellisiä. Soitin myös neuvontaan. Ei sieltäkään saanut muuta apua, kuin olisivat neuvoneet reklamaation tekemisen. Kallishan laite todella on. 87€ Kaksi viikkoa. Pysyi hyvin, vaikka laastari tippui välillä pois. 

Kudoksesta ei ilmeisesti voi koskaan saada veren sokeria arvoja? 

Saattaa myös olla nesteytysongelmia, jotka johtuvat munuaisten toiminnasta. Juominen ei tähän tuo apua, 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan