Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 70-luvulla syntyneet ihannoi Amerikkaa niin kovasti?

Vierailija
09.05.2021 |

Olen huomannut monissa 1970-luvulla syntyneissä saman asian. Koko lapsuus on vietetty amerikkalaisten TV-sarjojen parissa ja ehkä käyty vaihdossakin Amerikassa. Kaikki made in the USA on tosi ihanaa ja Amerikka on maailman paras maa. Onko 70-luvulla kasvaneet jotenkin täysin aivopestyjä?
Sekä aiemmissa että myöhemmissä sukupolvissa Amerikkaan suhtaudutaan kriittisimmen.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä

Vierailija
22/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ihannoi, päinvastoin.

Sellaista tekokrääsää ihmisiä myöten, olen aina halveksinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ehkä ihaili, mutta oli myös niitä jotka vihasivat, olivat ilmeisesti vasemmistokodeista tai sitten Ylen propaganda oli uponnut kohteeseensa.

Ja onhan niitä vieläkin, monet vasurit inhoavat jenkkejä sydämensä pohjasta eivätkä suostu näkemään USA:ssa mitään hyvää. Uskoisin että kun kotona on syötetty koko ikä vasemmistopropagandaa ja kaveripiirikin on valikoitunut, niin sitä sitten elää laput silmillä omassa kuplassaan. 

Vierailija
24/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iksi ysäri-ipanat eivät osaa käyttää sana ihailla, vaan aina ihannoidaan?

Vierailija
25/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä ihannoi. Omituinen ajatuskin, että jotain IHANNOITAISIIN pelkän iän perusteella.

Luuletko sinä ap ihan selvin päin, että kulttuuriteollisuus olisi sitä paitsi nyt jotenkin vähemmän amerikkalaisorientoitunut? No ei ole, ihan samalla lailla nykypäivänä tuijotellaan amerikkalaisia sarjoja ja elokuvia Netflixistä, Disneyltä, HBO:lta ja Youtubesta - kaikki amerikkalaisia suoratoistopalveluita.

Yhdysvallat dominoi av-alaa aivan samalla lailla kuin ennenkin. Juu, on aasialaista tuotantoa, mutta eurooppalaista taas vähemmän kuin omassa nuoruudessani kasarilla.

Minä olen syntynyt 1967 ja olin lukiossa vaihtarina Floridassa. Paljon olen siellä sitemmin matkustanut jo ulkomaantoimittajan työnkin takia. En tiedä ketäån ystäväpiirissäni, joka ihannoisi Yhdysvaltoja. Kyseisessä maassa on niin paljon kielteisiä puolia tuloerojen, puuttuvan sosiaaliturvan, poliittisen kahtiajaon ja ylenmääräisen amrerikkakeskeisyyden takia, että en ikinä haluaisi asua siellä.

"Ulkomaantoimittaja" joka on paljon matkustellut USAssa vaittaa etta taalla puuttuu sosiaaliturva. Vahan on asioista ottanut selvaa ja sitten jakaa tata tietamattomyyttaan muillekin.

Vierailija
26/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ihannoi. Omituinen ajatuskin, että jotain IHANNOITAISIIN pelkän iän perusteella.

Luuletko sinä ap ihan selvin päin, että kulttuuriteollisuus olisi sitä paitsi nyt jotenkin vähemmän amerikkalaisorientoitunut? No ei ole, ihan samalla lailla nykypäivänä tuijotellaan amerikkalaisia sarjoja ja elokuvia Netflixistä, Disneyltä, HBO:lta ja Youtubesta - kaikki amerikkalaisia suoratoistopalveluita.

Yhdysvallat dominoi av-alaa aivan samalla lailla kuin ennenkin. Juu, on aasialaista tuotantoa, mutta eurooppalaista taas vähemmän kuin omassa nuoruudessani kasarilla.

Minä olen syntynyt 1967 ja olin lukiossa vaihtarina Floridassa. Paljon olen siellä sitemmin matkustanut jo ulkomaantoimittajan työnkin takia. En tiedä ketäån ystäväpiirissäni, joka ihannoisi Yhdysvaltoja. Kyseisessä maassa on niin paljon kielteisiä puolia tuloerojen, puuttuvan sosiaaliturvan, poliittisen kahtiajaon ja ylenmääräisen amrerikkakeskeisyyden takia, että en ikinä haluaisi asua siellä.

"Ulkomaantoimittaja" joka on paljon matkustellut USAssa vaittaa etta taalla puuttuu sosiaaliturva. Vahan on asioista ottanut selvaa ja sitten jakaa tata tietamattomyyttaan muillekin.

Taitaa olla yksi palstakomuista taas keksimässä tarinoita, on se kumma että näitä vielä esiintyy vaikka googlella saa asiat selville nopeasti.

Toisin oli ennen internettiä, osa ihmisistä aivan oikesti uskoi että Neuvostoliitossa on korkeampi elintaso kuin Usassa, koska Ylen asiaohjelmista sai sellaisen kuvan.

Vierailija
27/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannoin teininä. Sittemmin olen oppinut esim sikäläisten surkeasta terveydenhuollosta, joukkoampumisten yleisyydestä, rapistuvasta infrasta jne. Kyllä se ihannointi on loppunut jo aikapäiviä sitten, kerran olisi ollut mahdollisuus muuttaa sinne mutta kieltäydyin. Ei kiinnosta viedä lapsia maahan jossa jo tarhaikäisille opetetaan mitä pitää tehdä jos joku hyökkää tarhaan aseen kanssa.

Vierailija
28/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnallisia, materialistisia laumasieluisia typeryksiä. Miksi ihmeessä ihailisin. Viihdettä kyllä katson ja kuuntelen musaa, mutta en ikinä esim muuttaisi jenkkilään. Hyi mikä ajatuskin!

Vierailija
29/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihannoin teininä. Sittemmin olen oppinut esim sikäläisten surkeasta terveydenhuollosta, joukkoampumisten yleisyydestä, rapistuvasta infrasta jne. Kyllä se ihannointi on loppunut jo aikapäiviä sitten, kerran olisi ollut mahdollisuus muuttaa sinne mutta kieltäydyin. Ei kiinnosta viedä lapsia maahan jossa jo tarhaikäisille opetetaan mitä pitää tehdä jos joku hyökkää tarhaan aseen kanssa.

Tai ettei lapsia voi päästää itsekseen ulos tai koulumatkoja kulkemaan vaikka fillarilla.

Vierailija
30/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ettei lapsia voi päästää itsekseen ulos tai koulumatkoja kulkemaan vaikka fillarilla.

No ei niitä enää Stadissakaan päästetä, tai ainakaan suurin osa vanhemmista ei päästä, hirmuinen autoruljanssi aina ala-asteilla. Toisin oli ennen, liekö elintasonkin kohoamisella osuutta asiaan, nykyään useissa perheissä on kaksi autoa.

Vierailija
31/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Yämä kommentti paljastaa, ettet ole ikinä käynyt kyseisessä maassa.

Vierailija
32/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Amerikassa muutaman vuoden ja en nyt niin ihannoi sitä maata, mutta tykkään kyllä kovasti yhä vieläkin. Valtavan maan luonto on todella upeaa ja erikoista, siellä on ihan kaikkea ja niin paljon, että asiaa ei voi käsittää mitenkään, ei edes maassa asuva. Kansa on myös auttavaista, avointa ja ystävällistä, ainakin meille oltiin sellaisia ja saimme sieltä ystäviä, jotka ovat varmasti loppuikämme ystäviämme.

Maassa on pahaakin, mutta niin on Suomessakin.

Vierailija
33/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me katsottiin telkkarista Famea, Dallasta ja Miami Vicea samalla tavalla ihannoiden kuin virolaiset katsoivat samaan aikaan MTV:n mainoksista K-kaupan Väiski -mainoksia.Yhtä ihanaa ja ihmeellistä. Ihmekö tuo.

34/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siellä on kovempi boogie ja swingi kuin Venäjällä, missä ihmiset on enemmän kivikasvoja. Amerikkalainen on myös avomielisempi kuin epäluuloinen venäläinen.

Vierailija
35/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iksi ysäri-ipanat eivät osaa käyttää sana ihailla, vaan aina ihannoidaan?

Ihannoida ja ihailla tarkoittavat eri asioita.

Ihannoida = pitää ihanteenaan

ihailla = pitää esimerkillisenä

Kyllä tässä "ihannoida"-sanan käyttö oli ihan hyvä valinta.

Vierailija
36/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kun matkustaa jenkeissä siis missä tahansa saa happea . Se on suuri manner on tilaa . Se varmaan on se juttu. Muualla tuntuu ahtaalta.Siellä on kaikki suurempaa kuten peruukit ja autot.

Vierailija
37/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinnallisia, materialistisia laumasieluisia typeryksiä. Miksi ihmeessä ihailisin. Viihdettä kyllä katson ja kuuntelen musaa, mutta en ikinä esim muuttaisi jenkkilään. Hyi mikä ajatuskin!

Et kylla paasisikaan joten se on moot point. Pinnallisia ja laumasieluisia typeryksia loytyy kylla ihan tarpeeksi Suomessa jossa mennaan vain yhden totuuden mukaan.

Typeryksista voidaan olla eri mielta kun katsoo mita USA tekee ja tuottaa ja vertaa sita Suomeen.

Vierailija
38/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla Amerikka oli kommunismin ja Venäjän vastustaja, siksi. Kasarilla jenkkimeininki oli upeita ikinä.

Ei me sitä enää intohimoisesti digattu ysärin jälkeen. Tuli Obamat sun muut pellet. Nykyään moni meistä ei diggaa jenkkejä enää juurikaan. Olen syntynyt 60/70-luvun taitteessa.

Kekkosen/Koiviston aikaan oli jyrkkä poliittinen kannanotto digata jenkkimeininkiä. Se oli kapinaa, vähemmistön touhua. Nykyään kaikki on jenkkijeejeetä, se on nyt valtavirtaa. Siksi emme enää sitä niin diggaile.

Obama pelle?? Yksi parhaita presidenttejä.

Vierailija
39/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tykkäsin toistella, että en ihaile USAa, koska maan olemassaolo perustuu intiaanien hävitykselle (kansanm- sanaa ei ylläpito salli). Sittemmin olen alkanut ihailla vapaaehtoistyön tärkeyttä, toisten auttamista, ettei oleteta että valtio hoitaa kaiken...eläinlääketiede kehittynyttä, samoin ihmislääketiede, ei niin paljon sellaista ajattelua kuin Suomessa, että "kärsi vaan, ota mahdollisimman mietoja lääkkeitä...". Eikä luonnottomuuksiin menevää luonnollisuuden ihailua kuten Suomessa.

Kovaa työn tekoa.

Sitä, että uhri on tärkeämpi kuin pahantekijä, eli toisinpäin kuin Suomessa.

Vierailija
40/59 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla Amerikka oli kommunismin ja Venäjän vastustaja, siksi. Kasarilla jenkkimeininki oli upeita ikinä.

Ei me sitä enää intohimoisesti digattu ysärin jälkeen. Tuli Obamat sun muut pellet. Nykyään moni meistä ei diggaa jenkkejä enää juurikaan. Olen syntynyt 60/70-luvun taitteessa.

Kekkosen/Koiviston aikaan oli jyrkkä poliittinen kannanotto digata jenkkimeininkiä. Se oli kapinaa, vähemmistön touhua. Nykyään kaikki on jenkkijeejeetä, se on nyt valtavirtaa. Siksi emme enää sitä niin diggaile.

Obama pelle?? Yksi parhaita presidenttejä.

Meni suomalaiselta pasmat sekaisin kun USAn kansa valitsi vaaranvarisen maan korkeimpaaan virkaan. Siina ei enaa auttanut tuhista valkoisten ylemmyydesta ja suuremmasta aivokapasiteetista. Oli varmaan vaikeat ajat monella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi