Miksi 70-luvulla syntyneet ihannoi Amerikkaa niin kovasti?
Olen huomannut monissa 1970-luvulla syntyneissä saman asian. Koko lapsuus on vietetty amerikkalaisten TV-sarjojen parissa ja ehkä käyty vaihdossakin Amerikassa. Kaikki made in the USA on tosi ihanaa ja Amerikka on maailman paras maa. Onko 70-luvulla kasvaneet jotenkin täysin aivopestyjä?
Sekä aiemmissa että myöhemmissä sukupolvissa Amerikkaan suhtaudutaan kriittisimmen.
Kommentit (59)
Äitini on syntynyt 70-luvulla ja halveksii amerikkalaista kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Eikö asiasta saa keskustella vai?
Koska olimme teinejä/nuoria lama-aikana ja oma elämä Suomessa oli aika ankeaa ja köyhää, silloin ei pahemmin matkusteltu tai tehty mitään erityistä. Sarjoissa Yhdysvallat näyttäytyi kiinnostavana ja rikkaana maana ja sen ihmiset olivat aina kauniita ja komeita ja hyväkuntoisia ja elämä oli jännittävää. Siitä se ihannoiminen on lähtenyt.
Kasarilla Amerikka oli kommunismin ja Venäjän vastustaja, siksi. Kasarilla jenkkimeininki oli upeita ikinä.
Ei me sitä enää intohimoisesti digattu ysärin jälkeen. Tuli Obamat sun muut pellet. Nykyään moni meistä ei diggaa jenkkejä enää juurikaan. Olen syntynyt 60/70-luvun taitteessa.
Kekkosen/Koiviston aikaan oli jyrkkä poliittinen kannanotto digata jenkkimeininkiä. Se oli kapinaa, vähemmistön touhua. Nykyään kaikki on jenkkijeejeetä, se on nyt valtavirtaa. Siksi emme enää sitä niin diggaile.
Amerikkalainen tv kasvatti meidät ja olisimme aikalailla onnettomampia, jos se olisi ollut neuvostoliittolainen televisio.
Onneksi 90- ja 00-luvuilla syntyneet ovat fiksumpia; myyvät persettä nykyään Dubaissa eivätkä enää Miamissa kuten 70-lukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen tv kasvatti meidät ja olisimme aikalailla onnettomampia, jos se olisi ollut neuvostoliittolainen televisio.
Nuoruus on aina nuoruutta ja kyllä ne Neuvostoliitonkin telkkaria katselleet varmaan tuntee nostalgiaa.
Olen 70-luvulla syntynyt enkä ole koskaan ihannoinut amerikkalaisuutta. Mistä ihmeestä ap on moisen väitteen keksinyt?
Suomen historia vaikutti. Se oli vastavoima Neuvostoliitolle.
Neuvostoliitossa gangsterit ja punkkarit ihaili Amerikkaa, koska se oli vastavoima heidän säännöilleen. Suomi oli 50-50 oliko se Neuvostoliiton vaikutuspiirissä YYA-sopimuksen aikana.
Kyllä monet muutkin kuin 1970-luvulla syntyneet ihannoi USA:ta.
Tunkkainen kommunismi oli vielä vahvasti läsnä sekä Suomettuminen ja kuitenkin nykyaika alkoi jo tulla 80 luvun vaihteesta alkaen ja mitä Neuvostoliitolla oli sitten tarjota?
Kyseessä oli kaupallisen television lähettämä propaganda. Ylellä oli paljon neuvostoliittolaisia ohjelmia ja Maikkarilla niitä jenkkiohjelmia. Jenkit myivät sarjoja markkinahintaa halvemmalla Suomeen jotta jenkkimyönteisyys lisääntyisi ja lisääntyihän se.
No eikä ihannoi. Omituinen ajatuskin, että jotain IHANNOITAISIIN pelkän iän perusteella.
Luuletko sinä ap ihan selvin päin, että kulttuuriteollisuus olisi sitä paitsi nyt jotenkin vähemmän amerikkalaisorientoitunut? No ei ole, ihan samalla lailla nykypäivänä tuijotellaan amerikkalaisia sarjoja ja elokuvia Netflixistä, Disneyltä, HBO:lta ja Youtubesta - kaikki amerikkalaisia suoratoistopalveluita.
Yhdysvallat dominoi av-alaa aivan samalla lailla kuin ennenkin. Juu, on aasialaista tuotantoa, mutta eurooppalaista taas vähemmän kuin omassa nuoruudessani kasarilla.
Minä olen syntynyt 1967 ja olin lukiossa vaihtarina Floridassa. Paljon olen siellä sitemmin matkustanut jo ulkomaantoimittajan työnkin takia. En tiedä ketäån ystäväpiirissäni, joka ihannoisi Yhdysvaltoja. Kyseisessä maassa on niin paljon kielteisiä puolia tuloerojen, puuttuvan sosiaaliturvan, poliittisen kahtiajaon ja ylenmääräisen amrerikkakeskeisyyden takia, että en ikinä haluaisi asua siellä.
Vierailija kirjoitti:
No eikä ihannoi. Omituinen ajatuskin, että jotain IHANNOITAISIIN pelkän iän perusteella.
Luuletko sinä ap ihan selvin päin, että kulttuuriteollisuus olisi sitä paitsi nyt jotenkin vähemmän amerikkalaisorientoitunut? No ei ole, ihan samalla lailla nykypäivänä tuijotellaan amerikkalaisia sarjoja ja elokuvia Netflixistä, Disneyltä, HBO:lta ja Youtubesta - kaikki amerikkalaisia suoratoistopalveluita.
Yhdysvallat dominoi av-alaa aivan samalla lailla kuin ennenkin. Juu, on aasialaista tuotantoa, mutta eurooppalaista taas vähemmän kuin omassa nuoruudessani kasarilla.
Minä olen syntynyt 1967 ja olin lukiossa vaihtarina Floridassa. Paljon olen siellä sitemmin matkustanut jo ulkomaantoimittajan työnkin takia. En tiedä ketäån ystäväpiirissäni, joka ihannoisi Yhdysvaltoja. Kyseisessä maassa on niin paljon kielteisiä puolia tuloerojen, puuttuvan sosiaaliturvan, poliittisen kahtiajaon ja ylenmääräisen amrerikkakeskeisyyden takia, että en ikinä haluaisi asua siellä.
Ero onkin siinä, että nykynuoriso ei enää usko noiden sarjojen välittämää kuvaa USA:sta todelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero onkin siinä, että nykynuoriso ei enää usko noiden sarjojen välittämää kuvaa USA:sta todelliseksi.
höpö höpö. Ei kukaan nyt kasarillakaan fiktita ole faktaksi luullut. Ja minusta sarjojen maailmassakin näkyi yhteiskunnallisia epäkohtia aivan selvästi. Vaikea kuvitella, että vaikkapa joku Roseanne olisi kuvannut amerikkalaisen yhteiskunnan jotenkin kiiltokuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi 90- ja 00-luvuilla syntyneet ovat fiksumpia; myyvät persettä nykyään Dubaissa eivätkä enää Miamissa kuten 70-lukulaiset.
Myös kakin syöntiä, jolla saa laukkuja ja kalliita esineitä ja kosmetiikkaa.
Ylen dokkareissa USA:a kuvataan kapitalistisena helvettinä, jossa rikkaat rikastuvat, keskiluokka ja köyhät joutuvat tekemään kolmea työtä, jotta ylipäätän saavat ruokaa ja katon pään päälle. Köyhät kuolevat kaduille sairaanhoidon puutteeseen, infra on rempallaan jne jne... Yhtään positiivista YLEn dokumenttia en USA:sta muista. Sen sijaan Neuvostoliittoa suorastaan ylistettiin etenkin 70-luvulla, eikä maassa tai sen elintasossa nähty mitään vikaa.
Meillä oli pesunkestävä kommunisti hissan opena ja USAn tullessa aiheeksi alkoi suoranainen paatos kaikista kapitalismin epäkohdista ja mikä on sosialimissa niin ja niin paljon parempaa. Itse juuri käynyt perheen kanssa lomalla Floridassa ja toki myös Tallinnassa, en voinut olla enempää eri mieltä asioita kontrasti oli niin valtava teininkin silmin. Väitin tottakai vastaan ihmettelin eikö hän itse nähnyt eroja, mutta ei, paatos vain jatkui.
Muistan kyllä teininä ihailleeni USAa, mutta en televisiosarjojen perusteella, vaan sen perusteella mitä näin kun käytiin kiertelemässä Floridaa. Olihan ne isot autot, talot veneet ja ihmisten tyyli jotain aivan muuta mitä Suomessa, elintaso ero oli kasarilla paljon suurempi kuin se on nyt,
Suomi eli keskellä jenkkihypeä 1980-luvulla. Siitä se johtuu.