Jos makaisitte sohvalla tekemättä mitään niin nukahtaisitteko?
Entäpä heräättekö aamulla niin että teitä ei nukuta yhtään? Itse en herää ikinä, vaikka nukkuisin kellon ympäryksen. Voisin aina nukkua lisää. Nukahdan myös aina sohvalle, jos makaan siinä tekemättä mitään. Päivisin on myös lukuisia hetkiä, jolloin tuntuu että voisin nukahtaa ihan just. En tiedä että onko tuo normaalia vai johtuuko omista kroonisista sairauksista.
Kommentit (13)
En ole varmaan koskaan aikuisiällä kokenut olevani pirteä ja hyvin levännyt.
Äsken juuri nukahdin pieneksi hetkeksi.
Ehkä ylinukut? Liian pitkään nukkumisella on samat vaikutukset mitä vähäunisuudella.
Mä nukahtelen just noin, ihan minne vaan. Enkä ole koskaan aamulla virkeä. Ferritiini oli syksyllä 12 yms niin ei jaksa, vaikka jo vähän parempi kuin puoli v sitten.
Viimeiseen vuoteen en ole nukkunut enää kunnolla, heräilen tiheästi läpi yön, mutta vaikka olen ihan super väsynyt, en ikinä nukahda sohvalle tai muuallekaan päiväsaikaan. Haluaisin kyllä toisinaan :D
kyllä nukahdan soffalle usein,mutta olen vanha.Eli tv 1 tai tv 3 uutisiin.Mutta on jo ilta.Alla paljon ulkoilua päivän aikana.Nuorena äitinä ja kun oli viellä raskas päivätyö,ei ritävästi yö unta koskaan.Varmaan seisaalenikin nukahtanut joskus? duuni,koti hoito,ymm.Ajateli kun eläkellä ihana saa nukkua pitkään.Onkin vanhana illan torkku ja aamun virkku! mutta oneksi yö-unta 7-8h.herämättä kertaakaan.Luulen kun eläkeläisenä voi ulkoilla paljon.Tuo hyvät unenlahjat ja ulos katoaa ajatuksetkin.Eikä käsitele niitä vuotessa enää.Mene ja tiedä?
Taatusti. Ihmettelen myös, miksi olen aina väsynyt. Ja rauta-arvot testattu työpaikkalääkärillä, labrakokeet jouduin maksamaan itse. Ei ongelmaa rauta-arvoissa. Epäilen edelleen sitä sikapiikkiä. Tai kellonaikojen siirtoa. Siitä mulla lähtee aina unirytmi sekoamaan viikoiksi.
Lääkärit ei auta.
Miksi päivällä nukahtaa sohvalle/sänkyyn niin helposti mutta illalla ei?
Vierailija kirjoitti:
En ole varmaan koskaan aikuisiällä kokenut olevani pirteä ja hyvin levännyt.
Sama juttu mulla ja olen jo 60-vuotias. Ehkä eläkkeellä sitten.
Ite en ole ottanut sikapiikkiä. Tuota ferritiiniä olen kans miettinyt, kun menkat on runsaat. Vuosi sitten vasta siitä luin. En ole nyt korona-aikana halunnut mennä mihinkään labraan erikseen mittauttamaan, mutta olen syönyt kokeeksi rautaa, kun sitä kerta ihan marketeistakin saa. Ei mitään vaikutusta. D-vitamiiniakin olen syönyt jo yli 10 vuotta, ei mitään vaikutusta silläkään.
-ap
Tietääkö joku viisas mistä johtuu heräily n. kolmen tunnin nukkumisen jälkeen? Uni tulee uudestaan paitsi jos heräily tapahtuu myös aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päivällä nukahtaa sohvalle/sänkyyn niin helposti mutta illalla ei?
Ite nukahdan kyllä illallakin. Nuorena kärsin usein unettomuudesta, mutta 30+ iässä ei ole ollut kyllä sitä ongelmaa enää yhtään. Nukahdan heti kun vaan sänkyyn pääsen, ellei sitten ole joku todella jännittävä tapahtuma seuraavana päivänä tai joku metelöi.
-ap
Mulla on sekä raudan, deen että B12 puute, ja olen aina uupunut ja väsynyt, mutta en nukahda sohvalle oikeastaan koskaan, muutenkin olen aina ollut huono nukahtamaan, erittäin harvinaista että nukahdan vaikka alle puolen tunnin vaikka olisin miten väsynyt.